PDA

Vis full versjon : Chevy 4.3 V6 i 240?



kermitt
20/02/12, 00:19
Jeg kom akkurat til å tenke på at en god kamerat av meg skal hugge blazern sin da den er totalt oppspist av rust. Jeg kan få alt jeg trenger til motor, gir, aksler osv omtrent gratis. Jeg har lenge tenkt på å bytte motor i 244 da B21 som står der er slapp og litt sliten men jeg vil ha noe som ikke er så vanlig. Noen som har erfaringer med disse motorene, er de noe å satse på? Hva er utfordringene? Mulig å få denne godkjent med tanke på dreiemomentet? Jeg liker i disse motorene godt etter å ha kjørt den bilen en del og det er ikke så vanlig å putte i volvo. Veit det er mange som stapper disse i hilux. Hva tror folket? Er jeg helt på bærtur eller er dette en bra ide for å få billige hester i en 240?

Ole W
20/02/12, 01:02
Vollan fuss og mekk tar oppdraget når hiluxen e ferdig. Ev kan Ole´s mekaniske ta på sæ jobben hvis verkstedeier Leif Inge bli forbainna.

§16 Skriftspråk
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)

kermitt
20/02/12, 20:05
Er det virkelig ingen som har peiling!? :O Ser det er mange som putter small block V8 i, kan ikke være så forskjellig?

Dan Bay-Johansen
21/02/12, 18:21
Hva er effekt og moment i en sånn en da ? Og vekt ?

Det er vel de tre tingene som er viktig ifm godkjenning evt.

Mtp at dette står i en helt annen type bil så vil jeg kanskje tro at utveksling på girkasse er noe som bør sjekkes ut ? Nå er det jo litt forskjellige utvekslinger til bakaksel å velge i, så man burde jo kunne finne noe som passer i hop..

Batland
21/02/12, 19:05
Er det virkelig ingen som har peiling!? :O Ser det er mange som putter small block V8 i, kan ikke være så forskjellig?
4,3 L V6 motoren er en 350 CID V8 motor hvor man har "kuttet av" to sylindre.
Det er ikke uvanlig at de som har biler med disse V6 motoren bytter dem ut med V8.
Det er folk som har puttet 4,3 L i Volvo og har angret på dette. Mengden arbeid og utlegg er omtrendt det samme som for V8, men resultatet blir bedre med V8 og de er svært mye billigere å trimme videre.
V6 har selvsagt en ørliten vektfordel, men hvis man er ute etter god vektfordeling så turbolader man B21 motoren i stedet.

kermitt
21/02/12, 19:25
Takker så langt for svar! :D Tenkte å gjøre dette for å få billige hester. Orker ikke noe trimma drit som er upålitelig med tenningsbank og andre sykdommer som kommer med på en forgasser turbomotor. Da har jeg mer tro på en V6 med innsprut. Tanken var mer dreiemoment og effekt for å børne og ta kjappe forbikjøringer. Motor og alt med det er så godt som gratis så økonomien i det er vel ganske bra?
Jeg tror at den aktuelle motoren er en 160Hk maskin med 319Nm @ 2000rpm. utveksling skal vel la seg ordne. Jeg er veldig interesert i erfaringer med disse motorene.

gaupe
21/02/12, 20:00
B280 er faktisk den lettaste motoren, både å sette i og i vekt.

kermitt
21/02/12, 20:18
Har tenkt over å stappe i den, men mine tidligere erfaringer med B27 og B280 gjør at den utgår med lysetshastighet.

Sebbe
21/02/12, 21:28
nå vet jeg ikke hvordan girkasse som sitter på den, men det er sikkert ikke noe problem å få den oppi, blir jo samme prosedyre som med en smallblock. motorfester fra smallblock passer kansje? girkassefeste sveiser du fort selv, custom mellomaksel er også greit å få laga til om du kjenner noen som jobber på mekanisk verksted.

jeg ville gjort det om jeg var deg, er jo tross alt "gratis" og 160 hk holder jo for å burne litt. men om det ikke er overdrive kasse så ville jeg sett etter det først, er ikke så veldig gøy å ligge på 3000 rpm i 80 med en motor som er laget for å cruise rundt på 1500 :p

kermitt
21/02/12, 21:40
Jeg har igrunnen bestemt meg for å prøve det. som du sier så er det jo ikke så kostbart annet enn litt jobb og det holder greit for å burne litt. Blir det drit så er det jo ikke værre enn å skaffe en 305 eller en 350 å hive i. de passer på over med småe modifikasjoner (?). Jeg må skaffe en annen girkasse, da den som sitter der er bolta til transfer og reduksjonskasse og er totalt uegnet å bygge om til 2WD. Men akkurat den biten bekymrer jeg meg lite for.
Skal klare å fixe det meste som må til for å få inn motoren. Mellomakslingen blir det minste problem da det finnes mye fint utstyr for det på jobben.
Setter veldig pris på alle innlegg her.

Sebbe
21/02/12, 21:59
jeg ville fått tak i ei T5 kasse eller TH700 da, er nok litt mer jobb med manuell, men er verdt synes jeg :)

kermitt
21/02/12, 22:04
Får se hva det blir til, men poenget her er å få mest mulig morro motor for minst mulig da jeg først å fremst prioriterer ett skikkelig karroseri å understell. Men jeg er helt enig i at det er noe eget med manuell!

minde94
23/02/12, 15:52
går vel greit dette. men ville satset på V8 når du er først igang. kan skaffe godkjennings papirer hvis du ikke har(med koder) ;) er det den gamle bilen til Ole Wilhelm elr?

kermitt
23/02/12, 16:01
Er Blazern til Ole ja. Har tenkt på V8, men det blir seinere. kan bygge det så det er plass for åtter seinere. Nå blir det prioritert understell og karrosseri.

H.S.D.D.
25/02/12, 12:57
Jeg tror at den aktuelle motoren er en 160Hk maskin med 319Nm @ 2000rpm

Meste du får godkjent i 240 er 220hk/274NM

Personlig hadde jeg ikke valgt den motoren uansett, men det er din bil :)

Hva med en 960 6er?

Sebbe
25/02/12, 13:00
Du får godkjent 319 nm om du har lavere utveksling på førstegiret enn m45 har

Dieselsmoke
01/03/12, 13:58
jeg ville fått tak i ei T5 kasse eller TH700 da, er nok litt mer jobb med manuell, men er verdt synes jeg :)

Unnskyld hvis jeg misforstår deg, men TH700 er automat.

Sebbe
01/03/12, 18:03
hehe, ser at den kan missforstås :p det jeg mener er at TH700 er bedre å bruke enn TH350, som er vanlig og bruke. fordi den har overdrive, og med utvekslinga som er orginalt på 240 er det å foretrekke

Batland
01/03/12, 18:48
TH350 går rett i, men man skal være klar over at TH700 er fysisk større en TH350 og passer ikke i bilen uten kapping og knusing i karrosseriet.

Sebbe
01/03/12, 18:51
trodde ikke man måtte kutte noe, tror står at det holder å banke i "v8 i 240" boka jeg har

Batland
01/03/12, 20:33
trodde ikke man måtte kutte noe, tror står at det holder å banke i "v8 i 240" boka jeg har
Først snitter de i topedovegg og geakassetunell og så banker de med slegge etterpå. :(

Sebbe
01/03/12, 20:38
ok, da er kansje ikke TH700 så bra valg alikevell

Dieselsmoke
01/03/12, 23:29
TH350 går rett i, men man skal være klar over at TH700 er fysisk større en TH350 og passer ikke i bilen uten kapping og knusing i karrosseriet.

finnes forskjellige lengder på begge disse kassene...

gl740turbo
01/03/12, 23:46
Det kuleste er vist du finner deg en 4,3L v6 Vortec fra foreksempel Chevrolet astro nyere enn 1995modell. De går MYE bedre og bruker betraktelig mindre bensin pga direkte innsprøyting. De gamle har "dyse" i forgasseren noe som gjør den veldig lite økonomisk.

4,3L v6 vortec ble også levert i GMC typhoon/Syclone men da overladet med turbo (300hk originalt) :)

Disse "turbokittene" blir solgt av og til rundtom, men da som regel med motor. Er du heldig finner du folk som kun selger "turbokittet" med alt du trenger for å montere det på en stander 4,3L vortec :)

Revell
01/03/12, 23:55
Med tanke på girkasse så ville nok jeg ha gått for en TH400 kasse:) hadde slik i Camaroen og det er en kasse som ikke er stort større enn en Automatkasse fra en 760:) Den er også billig og lett og få tak i:)

244 volvo v8
04/03/12, 21:20
v8 og v6 er ikke samme fester til gir kassa og til motor passer ikke over hverandre