PDA

Vis full versjon : Montere senkefjører på 940 med abs. Mye arbeid?



Espein
19/02/12, 21:07
Hei.
Er det mye arbeid å skifte fjærer på en Volvo 940 med abs?
1994 modell. Bak er det greit. Men vanskelig foran?

Leste i en annen tråd att man trengte kun å løsne boltene på toppen av dempertårnet og få på fjærklemmer for å få fjærbeinet ut. Er det så enkelt? :) Det var til en 740..

birimafia
19/02/12, 21:48
løsne den mutteren på toppen, er da en fordel med muttertrekker. også sett på fjørklemmer.

Erlend Dystland
19/02/12, 21:54
Monterte senkefjører på en 945 med ABS her på fredag.
Gikk greit det, ikke noe mer jobb enn på en 240 eller 740 etter min mening.
Løsna "toppmutteren", og de 2 mutterne som holder fjørbeinet, demonterte stabstag og endeledd og monterte fjørklemmer.
Bare brukte ett spett og brøt fjørbeinet ut ifra hjulhuset, mens ABS følere og ledninger satt på. Var forsiktig, så det gikk bra :)

Du kommer langt på en time for å si det slik :)

Espein
19/02/12, 22:02
Høres jo greit ut :) Tenkte å bestille 60/40 senkefjærer.
Men MÅ man demontere stabstag og endeledd?

Ole
19/02/12, 22:04
Er nok det letteste å ta det av ja, så får du hele fjærbenet ut så det blir lettere å jobbe med:)

Ravneng91
22/02/12, 14:46
vil påstå at man MÅ løsne stab.stab ja, man det er jo kun en bolt man må skru av, så skru løs fjærben oppe så bare bende ut, sammen igjen er drit enkelt siden senkefjærer er mye kortere, byttet fjærer rundt hele på min på 40min ;)

eab
22/02/12, 17:41
Hvis du følger lednigene til abs-sensorene så er det en plugg på hver side i motorrommet, bare å trekke ut. Så er det akkurat likt som på 740. Trenger ikke løsne stabstag heller, jeg bruker bare å skru ut de to boltene i bunnen av fjærbeinet (til opphengskula). Da kan du ta et brekkjern/spett eller annet passende redskap og bøye ned bærearma så du får vippa fjærbeinet bort fra opphengskula. Er en fordel å løsne (ikke skru av muttrene helt) fjærbeinet i toppen først, så du har litt å bevege på.

lasse940
22/02/12, 17:57
Har gjort det på begge måter som er nevnt her og mener enkleste måten er som eab skriver.
Brukte halve tiden på den måten.

Espen Title
22/02/12, 22:50
Jeg pleier å demontere fjørbeina helt. Da kobler jeg av kontakta til ABS-føleren i motorrommet.
Har ett gromt fjørklemme-verktøy som gjør saken veldig enkel når de er demontert :)

Bruker ca 1-1,5 time på å bytte alle fjørene :)