PDA

Vis full versjon : kam aksler ved turbomotor



jonass
18/12/09, 20:07
lager en tråd der folk kan fortelle hvilken kam di kjører med og hvordan motoren er, si også oppsett på motor da det er essensiellt.
undrer på hvilken kam jeg skal gå for, leser og leser om kammer men ingen som helt sier hvordan kurvene føles/er.

regner med dette er avansert?

TeamBørnOut
18/12/09, 20:15
folk har holdt på med dette i 40år og kan fortsatt ikke alt..
Men er som du sier. en kam skal tilpasses en motor!
Men sånn små trimming som de fleste her inne driver med så er vell K / H kam den beste. selv om det er en gammel drittkam og Emen kamene er mye bedre.
Kgs T5 kam er ofte nevnt også. men de er beregnet på små agregat (løfter ikke så mye heller) jeg kjøpte min omslipt (og fikk ordna så den fikk mer løft senere). det ble bedre en K kam.
Vx3 etc tenker jeg ikke på en gang. Det er for orginale biler hvor den sitter orginalt.

Jens gustavson på savar selger kammer som er veldig fine til trimming som noen her driver med! større turbom grenrør + + +.

jonass
18/12/09, 23:41
har enda ikke fått svar fra jens, men tror jeg hopper på en k-kam jeg, eller no enem greier.

jeg kjører jo med holset hx35w med 14eksos, og må nok over til sverige for at noen i det hele sjønner det med så stor turbo

TeamBørnOut
18/12/09, 23:52
prøv deg med en K kam da :) så kan du heller kjøpe noe av Jens senere ( du får jo solgt K kamen for like mye du gir for den vanligvis)

Hvordan er den turboen? jeg har vært med på en med 12erns eksoshus. tok begge stikkakslingene under akselerasjon

The Sven
19/12/09, 00:28
Er vel forholdsvis uinteressant for dere med så store turboer, men kanskje noen andre kan dra nytte av det: Jeg kjører med 16T og A-kam og det funker faktisk over all forventning. Helt utmerket register med fullt ladetrykk rundt 3000 og drar fint til 7000 omdr uten noe stup i momentkurven. Overrasket over hvor fin den kammen er til sånn husmoroppsett som jeg har.

TeamBørnOut
19/12/09, 00:30
Vi har ikke så store turboer, for vi har fult ladetrykk ved 3000 vi også ;)

The Sven
19/12/09, 00:37
Jaja var mer rent toppeffektmessig jeg tenkte at oppsettet mitt var uinteressant for den som satser på litt større turbo.

Men det skal sies at jeg er overrasket over hvor mye skyv og turtallsvillighet jeg har til tross for liten turbo og snill kam. Mer enn godt nok for vinterbruk iallfall. Får se når det er på tide med sommerdekk om det blir mer da.

TeamBørnOut
19/12/09, 00:55
må være noe galt siden du ikke får trykk før. med TD05 eksoshus fikk jeg turbotrykk før på min? slapp wg?

Karl
19/12/09, 08:16
TeamBørnOut ; Hvorfor er ikke VX3-kam brukbar til annet enn original?

TeamBørnOut
19/12/09, 11:02
Har du prøvd den kamen på en turbobil?
Har du prøvd en nymoderne kam på en turbobil?
Nei, Du har ikke det, for da ville du ikke skrevet det du gjorde ;)
Forskjellen er ENORM! ikke noe lat vx3. jeg kjørte med en omslipt Kg02 "t5" kam som skal være gruppe A greier. mange sier den er himmelen å kjøre med i forhold til andre volvo kamaksler. men jeg ble så skuffa og fikk den slipt om igjen til mer løft. Det hjalp veldig. men den var fortsatt beregnet på små turboer...
K kam / H kam er vell det eneste som er værdt å bruke tid på å putte i en turbobil (hvis man skal ha en orginal kam). De andre fra volvo er til å dra campingvogn med.
drar ikke på bunn og drar ikke på topp. det er kjent. at noen sier den er mer varvillig er fordi de ikke vet bedre. (blir som å gå ned fra 70profils 15" felger til 65. noen syns det er himmelen...)
Det finnes så maaaaaange andre og bedre kammer ute som gjør jobben mye mye bedre og gjør det verdt å bytte :)

jonass
19/12/09, 11:45
hmm, han med 16t lenger oppe her må jo ha for slapp wg så den tyvåpner. jeg har jo lade trykk på nesten samme turtall, skrev feil lenger opp her har 12er hus på eksosen jeg og.
ser for meg at når jeg bytter til k-kam så vil den nok lade enda tiligere

The Sven
19/12/09, 12:47
Har nok fullt litt før 3000. Er bare en fordel at det ikke kommer tidligere siden jeg har originale råder. Har litt ladetrykk en del tidligere, men fullt kommer like før 3000 tror jeg. Da har jeg 1,3-1,4 bar og det drar atskillig bedre enn en manuell S60 T5med 250 hk. Godt mulig dere har 350 ++ på mindre ladetrykk men jeg syns da det funker bra til å være såpass originalt. Det er ikke akkurat noe værstingoppsett men det funker veldig fint på en bruksbil. En må liksom se det litt i sammenheng med hva en er ute etter.

Dessuten trenger en ikke kjenne nøye etter for å merke at bilen er MYE mer turtallsvillig enn den var med 13C og T-kam. Og er ganske sikker på at jeg har mer dreiemoment i mellomregisteret enn man vil ha med en H eller K kam med større turbo.

Hadde en vass sugemotorkam med mye løft før og bilen går mye bedre med A-kammen over hele registeret bortsett fra over 7000 omdr:P

locked
19/12/09, 13:10
13c turbo og T kam er digg til bruksbil.. med litt chipping går den bedre enn D5'en men med bensinmotorens fordeler mtp. varmeutvikling vinterstid :D

The Sven
19/12/09, 13:16
Hehe... 13C og T-kam er igrunn ikke digg til noe som helst, en kan likegodt gjøre som TBO på Rudskogen og fylle eksosanlegget med stålull:D

TeamBørnOut
19/12/09, 13:24
350hk? jeg har kjørt med orginaldyser å flisa R biler så det griner. kun pga turbo og kam. rakk ikke slenge på større før jeg solgte bilen i deler.
En hx35 er ikke noe værstingoppsett... Heller et snilt oppsett til hverdagsbruk.
Skaff deg større eksoshus så kommer turbotrykket fortere. da puster bilen bedre.
Jonass: da er det samme oppsett ca som jeg har vært med på :) fungerer bra det. hvordan grenrør kjører du? folkrace shopen selger jo kammer også. fs296 fungerte utrolig bra. men jens gustavson anbefalte 280kammen hvis man skulle ha bilen fram og tilbake til jobb. Det er jo egentlig det som var planen med den bilen, men mye fine strekker så det ble en fs296 :D
slenger inn info fra shopen:
Duration: 296° vid körspelLyft: 12.2mmNockvinkel: 108°Reducering av bascirkel: 2.6mmTDC lyft:

3.7-4.2mm
Lämpligt ventilspel 0.35-0.40.

En kam som har ungefär samma karaktär som en beprövade Månen 7 kammen.

Kammen är inte härdad efter slipning.


Koster ikke mange kronene og herde en kam.

FS280 trimkam


Den kamen ble anbefalt til hverdagsbil fram og tilbake til jobb av jens. og han vet hva han snakker om :) Han som fikk meg til å slipe om T5 kammen også :D.
Fulgte hans råd for å få grei effekt og ha noe å bygge på senere og jeg angrer ikke et sekund i dag. ca samme oppsett (med større dyser etc) skal på nestegang. Men denne gangen skal drivlinja være klar først :cool:

jonass
19/12/09, 13:29
jeg tar og handler en k eller h kam fra bcb nå etter jul og ser hvordan bilen blir, blir den ikke ok så selger jeg opplegget og bestiller fra jens gustavson, vet faktisk ikke om noen rundt der jeg holder til som herder ting heller, og slår den seg ikke litt når man herder kammen?

ChrML
19/12/09, 14:01
Jeg kjører med VX3 kam på 13c for øyeblikket. Syns den fungerer greit, men mistet en del moment helt i bånn og turboen struper igjen en del på topp :).

Ekren
19/12/09, 16:47
vx3 er en helt grei kam i forhold til T kam, men - lite imponerende :)

og bremser som faen på topp, pga liiiten turbo.

jonass
19/12/09, 17:02
er jo ikke vits i vill kam med slik brems som 13c, vil jo få eksosen tilbake i sylinder og kanskje til og med tape enda mer effekt på turtall

Karl
20/12/09, 06:54
TBO; Jeg har ikke prøvd noe som helst. Grunnen til at jeg spurte er at jeg har liggende en 531 fra en FB og i den er det VX3-kam. Om denne er helt udugelig vil jeg gjerne vite det på forhånd slik at jeg kan bytte den ut. Jeg skal bruke toppen på en FK i en 240 og satser på 200-250hk hverdagsbruk.

ChrML
20/12/09, 12:39
er jo ikke vits i vill kam med slik brems som 13c, vil jo få eksosen tilbake i sylinder og kanskje til og med tape enda mer effekt på turtall

Indeed, men 13c-en blir der ikke for alltid :).

TeamBørnOut
20/12/09, 14:03
TBO; Jeg har ikke prøvd noe som helst. Grunnen til at jeg spurte er at jeg har liggende en 531 fra en FB og i den er det VX3-kam. Om denne er helt udugelig vil jeg gjerne vite det på forhånd slik at jeg kan bytte den ut. Jeg skal bruke toppen på en FK i en 240 og satser på 200-250hk hverdagsbruk.
solg den å kjøp en skikkelig kam isteden. Da får du noe som drar bedre som er til hverdags bruk. Det er ikke sånn at enten er det bestemor kam eller racekam. det finnes mellomting :) jeg kjørte med T5 kam som var slipom til 12 + + i løft. den dro ikke dårlig på bunn selv om folk trodde det (vx3 tilhengere etc).

volvoRsport
20/12/09, 15:34
jeg kjørte med T5 kam som var slipom til 12 + + i løft.

Det vil vel omtrent tilsvare en Enem V16 turbo?

jonass
20/12/09, 15:42
når vi først er inne på bytting av , kam, hvor får jeg kjøpt komplet shims sett??

hadde vært greit og ha et slikt så man kan bytte kam oftere og kjappere

TeamBørnOut
20/12/09, 15:50
Det vil vel omtrent tilsvare en Enem V16 turbo?

Det er jeg ikke sikkerpå. det som var dritt med den kamen var at den er designet på liten turbo. (pga restriksjonene som var på den tiden hvor den kamakselen er "kopiert" fra)


når vi først er inne på bytting av , kam, hvor får jeg kjøpt komplet shims sett??

hadde vært greit og ha et slikt så man kan bytte kam oftere og kjappere
Motorbyggere har sette. Men husk at det er forskjell på kvaliteten på dette greiene..

jonass
20/12/09, 15:53
ved feks en h eller k-kam, hva skal klaringa være på der da?? skal vel sikker være mer der enn med t-kam

TeamBørnOut
20/12/09, 15:57
klaringa skal nok være den samme. Volvo har nok dette der du bor. Jeg stelte meg utenfor å testet hva jeg trengte :)
Noen str var de tomme for. da måtte jeg dra til et motorverksted. de har tilgang til å få ned str på de hvis de ikke har noen som passer.

jonass
20/12/09, 16:03
har ikke volvo verksted i nærheten desverre, men km-technics har sikkert regner jeg med.

The Sven
20/12/09, 18:26
Jeg kom innenfor toleransene ved å flytte litt rundt originalshimsene fra T-kammen da jeg monterte A-kam. Iflg verksmester på Bilia skal alle originalkammene nesten kunne byttes rett over da det er samme diameter på tennene.

Med en omslipt kam må du ofte bruke spesielle shims under løfterne i tillegg for å i det hele tatt komme innenfor området du får shims til.

jonass
20/12/09, 18:32
ja mener og ha hørt at man skal kunne flytte kammer uten og havne langt unna spec, men har jo noen 530 topper liggende skal plukke ut shimsa fra alle jeg kommer over fra nå av og lage et sett

The Sven
20/12/09, 18:38
De er sannsynligvis svært nære 4.00 alle sammen;)

jonass
20/12/09, 20:16
kan vel konkludere med at det er bedre med for tynn shim enn for tykk hehe

TeamBørnOut
20/12/09, 20:33
Blir lett en lei lyd i luftfiltret med dårlig klaring :)

The Sven
20/12/09, 20:41
Hvor mye vil dårlig klaring si? Jeg kjøpte en topp av Turbobjørn for en stund siden som han hadde shimset inn en kam der klaringene var bare 0,25-0,30 ca:confused:

TeamBørnOut
20/12/09, 20:46
volvo anbefaller 35-40 ved kald motor.
jeg vet at folk har kjørt ned mot 0.30 som du sier. (jeg gjorde det jeg). men hvordan det blir hvis det blir grisevarmt aner jeg ikke. jeg sjekka klaring etter å ha kjørt motoren varm og det var ikke no serlig mye mindre. så da slang jeg på gummin i mellom å håpet det gikk bra. og det gjorde det :)

The Sven
20/12/09, 20:57
Bilen gikk forferdelig urent og rufsete med den kammen (stygg sugemotorkam med 12-13mm løft) men antok det hadde med kammen å gjøre, ikke at ventilene ikke stengte. Men vil tro det skulle gå greit mtp klaringene? Gikk stygt uansett om motoren var kald eller varm, kanskje enda bittelitt værre når den var varm...

TeamBørnOut
20/12/09, 21:14
skulle nok vært justert inn med justerbart kamdrev. 12 i løft er ikke så mye.

jonass
20/12/09, 21:48
de gummi demperne må de være der?

TeamBørnOut
20/12/09, 21:52
de er der for å dempe klakke lyden :)

jonass
20/12/09, 21:55
det vet jeg, men kan jeg droppe og ha de der?

TeamBørnOut
20/12/09, 21:59
joa, men er jo greit å ha? når de er noen år så har de ingen funksjon så kan sikkert kjøre uten. aldri tenk no serlig over det faktisk:)

ChrML
20/12/09, 22:07
det vet jeg, men kan jeg droppe og ha de der?
Jeg kjører uten, men tenkte å montere nye snart etter at klaringene er målt og shimset inn på nytt. Er for øyeblikket litt for god klaring egentlig pga nye ventiler, skal egentlig justeres inn igjen.

Motoren tikker betydelig høyere uten disse gummidemperene. Men husk at når gummidemperene er montert så får du ikke målt ventilklaringene lenger. Pga ventiltrykkerene komprimerer seg og følger kamakselen når de er montert.

Sant som TBO sier, de er så og si borte når bilen har blitt noen år. Ligger strødd utover i biter.

jonass
20/12/09, 22:27
så lenge de ligger strødd utover så vil de jo fortsatt dempe, men hvorfor skulle jeg ikke kunne måle klaringene?

TeamBørnOut
20/12/09, 22:30
man skal måle uten for å få riktig måling. lett å bli lurt litt hvis de sitterpå. de skal liksom "fylleopp" de 0.35 -40 man skal ha i klaring

jonass
20/12/09, 22:33
så hvis demperne er der så skal man ikke få inn blad måler?

ChrML
21/12/09, 00:00
så hvis demperne er der så skal man ikke få inn blad måler?
Nettopp. Eller du får nok bladmålere inn, men den største du får inn blir nok mindre enn hvis tikkedemperene ikke hadde vært der, altså feil måleresultat.

Uansett så er den eneste hensikten til gummidemperene å dempe tikkelyden, så det er ikke farlig å kjøre uten. Men helt klart behageligere lyd av motoren hvis de er der.

jonass
21/12/09, 00:13
men da vil jo jeg tror at når man monterer nye "tikkedempere" så har man si 0,05mm men etter et år, eller mye høyt turtall.

så vil måle resultatet være større, si 0,1mm pga de har gått i stykker

Testdriver
21/12/09, 00:37
De gummi demperne, hvordan ser di ut? noen som har bilde?
Sliter med litt tikking/kakling i 740`n:(

jonass
21/12/09, 11:13
sikker på det ikke er skjørte bank i den da??

The Sven
21/12/09, 17:56
Er ikke noe problem å kjøre uten, og med riktige klaringer blir du ikke plaga av ventiltikkinga heller. De jeg har demontert har vært så porøse at de har gått i oppløsning og dermed antakelig gjør mer skade enn nytte.

The Sven
21/12/09, 17:58
skulle nok vært justert inn med justerbart kamdrev. 12 i løft er ikke så mye.

Hadde justerbart kamdrev og prøvde både noen grader + og noen grader - uten at den ble noe bedre av den grunn:(

jonass
21/12/09, 18:36
hva er det som er riktig klaring da? uten dempere

TeamBørnOut
21/12/09, 19:03
0.35 -0.40

jonass
21/12/09, 20:43
ok, da blir det prøvd

Testdriver
22/12/09, 02:03
sikker på det ikke er skjørte bank i den da??
Jo det er jo også en mulighet. Skal nevnes at den tikker/kakler bare når motor har oppnådd litt temperatur. Men er ikke mega høyt da. Når motoren er iskald å jeg starter opp går den helt uten ulyder. Den kaklinga har vært der helt siden jeg kjøpte bilen for snart 1 år siden, har heldigvis ikke blitt værre og bilen går som ei kule!

Det kan jo kanskje tyde på skjørtebank da stemplene utvider seg litt ved temperatur

T90
22/12/09, 17:44
Kammen fra IPD.
Noen son har prøvd den?

TeamBørnOut
22/12/09, 17:48
noen data på den kammen? jeg ville gått for noe litt mere kvast :) noe sier meg at det der er noe v / a greier

volvoRsport
22/12/09, 18:04
noen data på den kammen? jeg ville gått for noe litt mere kvast :) noe sier meg at det der er noe v / a greier

11.95mm i løft og 256 grader durasjon.

jonass
22/12/09, 18:32
rsi eller hva de heter selger jo også kammer

Ekren
22/12/09, 18:35
ipd kammen er vell noe ala kg2t?

TeamBørnOut
22/12/09, 18:39
lobesep? den løftet jo en del. men jeg ville vært skeptisk :) hadde vært moro å lagt ut en tråd på savar om den kamen

jonass
22/12/09, 18:54
tror erland cox har testet noe slik kam

volvoRsport
22/12/09, 19:43
lobesep? den løftet jo en del. men jeg ville vært skeptisk :) hadde vært moro å lagt ut en tråd på savar om den kamen

Lobeseparation oppgir de ikke, men de oppgir overlapp til – 32 grader.

TeamBørnOut
22/12/09, 21:11
Den er beregnet på små ekkle singelturbo motorer :)

Kenneth R
22/12/09, 21:18
http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/8vpeca.html
Her er R-sportinternational sitt utvalg.

TeamBørnOut
22/12/09, 22:39
14mm of lift 296 degrees of duration 112 degress lobe separation
Godt tegn på at den ikke er laget for små turbo motorer.
T5kammen har lobesep på 17grader for å forhindre at så mye eksos havner tilbake i cylindrene

Volvo360tic
23/12/09, 13:51
er a kam noe serlig? har org,innmat org topp,ettermontert t3turbo,bensin og tenning er orginalt.

Tinnsoldaten
23/12/09, 17:07
Noen som har erfaring med SAM Gr.A T5 kammen? Har en splitter ny som har ligget i flere år, skal i en B23ET når jeg får en bil å montere den i...

TeamBørnOut
23/12/09, 18:32
den er beregnet på motorer som skal gå med mye mottrykk. kjedelig kam. jeg fikk heldigvis slipt om min

skjarlie
23/12/09, 19:30
såg på dei kammane til folkshoppen. er det nødvendig å herde kammen for å bruke den? og korleis er det med utbytte, går det an å sleppe det, og heller betale litt meir?

volvoRsport
23/12/09, 19:34
såg på dei kammane til folkshoppen. er det nødvendig å herde kammen for å bruke den? og korleis er det med utbytte, går det an å sleppe det, og heller betale litt meir?

Var visst ikke nødvendig å herde dem på nytt har jeg lest.

TeamBørnOut
23/12/09, 19:50
de vil ikke holde så lenge hvis de ikke herdes... alle vet jo om bmws kam aksler :)
MAAAANGE mekaniske verksteder i oslo kan herde de. eller hør med et motorverksted. de vet hvor du kan hendvende deg hvertfall. ski motorverksted herdet min etter sliping

volvoRsport
23/12/09, 20:00
de vil ikke holde så lenge hvis de ikke herdes... alle vet jo om bmws kam aksler :)
MAAAANGE mekaniske verksteder i oslo kan herde de. eller hør med et motorverksted. de vet hvor du kan hendvende deg hvertfall. ski motorverksted herdet min etter sliping

Volvo-kammer som blir slipt utifra originale kammer er gjennomherdet fra før, og man vil derfor ikke slipe gjennom herdingen når man sliper dem om. Dette skriver folkraceshop selv.

TeamBørnOut
23/12/09, 20:20
at de er gjennomherdet er piss. de er myke som smørr innvendig hvertfall :) Men da holder det sikkert! Lurer på om jeg ikke skal prøve en slik kam i nye rødblokka mi nå. billigere får man det ikke :D

Joakim-G_R
23/12/09, 21:48
Har og lest at de fjerner herdingen, sliper om, og herder på nytt.

Volvo360tic
23/12/09, 23:46
er a kam noe serlig? har org,innmat org topp,ettermontert t3turbo,bensin og tenning er orginalt.

noen som vet om jeg skall bruke denne eller orginale y kammen?

Joakim-G_R
23/12/09, 23:49
Bruk A-kammen du. Y er vel slapp som en ål. A er slapp den og, men fungerer helt ok.

slevjus
24/12/09, 00:01
TBO!: Hvilken kam anbefaler du? har en b230ft med 531 og vx3 nå. Drar iallefall helt greit opp til turtalskutt, men har lest av deg at du mener dette er en kam som hører hjemme i bestefar sin bil :P

Joakim-G_R
24/12/09, 00:21
Om det fungerer for deg, hvorfor bytte?

Se på KG2T kammen, evt T5-Race-kammen, kombinert med justerbart kamdrev og en tur på rulla, for justering.

TeamBørnOut
24/12/09, 02:21
t5 race kam er laget for bittesmå turboer. Ikke noe fint å bygge på senere. men fint i maskiner med enormt motrykk. Jeg ble skuffa som F. Jeg skal prøve en kam fra bilcross shoppen eller jenst gustavson nå i kombo med en kkk eller hy35 / 40. hvis det ikke blir MS og 16v.... har 7 timer på meg til å bestemme meg så jeg prøver å finne ut om det blir aktuelt :D

SirKim
24/12/09, 15:02
t5 race kam er laget for bittesmå turboer. Ikke noe fint å bygge på senere. men fint i maskiner med enormt motrykk. Jeg ble skuffa som F. Jeg skal prøve en kam fra bilcross shoppen eller jenst gustavson nå i kombo med en kkk eller hy35 / 40. hvis det ikke blir MS og 16v.... har 7 timer på meg til å bestemme meg så jeg prøver å finne ut om det blir aktuelt :D

hva ble det til?:D

TeamBørnOut
24/12/09, 15:57
Det blir vell jo jævla MS da :P henta meg 16v flens i stad!

Joakim-G_R
25/12/09, 02:23
T5race laget for bittesmå turboer? Hvor har du den infoen fra?

Kompis bremsa 300hk 450nm med den kammen, i standard 530 topp, orginal bunndel og Autronic sprut. Netics snurre.

TeamBørnOut
25/12/09, 02:36
T5kammen har lobesep på 117grader for å forhindre at så mye eksos havner tilbake i cylindrene

Der :)
men til 300hk er den jo sikkert helt grei. men det er de fleste kamaksler hehe. Har han litt størrelse på snurra ville han fått kreftene litt kjappere med en bedre kam. men aner ikke om han har en fin turbo eller en knøttliten en

Joakim-G_R
25/12/09, 03:43
Kjappere? 116hk ved 2000 omdr, og stiger i en javn kurve derfra og opp til 6500?

TeamBørnOut
25/12/09, 17:06
Som jeg skrev over! :)

RuneS
18/01/10, 14:43
Noen som har erfaring med KG10 kammen som KRB leverer?
Den er slipt etter spec. fra KRB Trading, 11,7mm løft og 276 grader. Den er slipt på et orginalt volvo-emne.

Har en helt ny slik liggende som ble innkjøpt til et prosjekt, men effektmålet har steget litt siden den ble kjøpt, så den blir nok ikke brukt i den motoren.

SWR
04/02/10, 23:41
volvo anbefaller 35-40 ved kald motor.
jeg vet at folk har kjørt ned mot 0.30 som du sier. (jeg gjorde det jeg). men hvordan det blir hvis det blir grisevarmt aner jeg ikke. jeg sjekka klaring etter å ha kjørt motoren varm og det var ikke no serlig mye mindre. så da slang jeg på gummin i mellom å håpet det gikk bra. og det gjorde det :) Når det blir grisevarmt så utvider toppen seg oftest mer enn ventilen blir lenger... så sjelden at det ligger på pga varmgang så lenge det er alutopper. Klaringa er der for at ikke rampene på kammene skal bli idiotisk lange. Måler man effektiv durasjon med måleur og kamskive ved 0.4 og 0.1 mm så er det fort 50 grader forskjell der... Og 25 grader durasjon med nesten null (økning i) løft fløder ikke stort, men demper trykkforskjellen en god del alikevel.. og trykkforskjellen mellom port og sylinder er det som flytter luft, sammen med pulsene. :)

TeamBørnOut
04/02/10, 23:48
aldri tenkt på det på den måten :D godt å ha en som er litt topploks guru her inne. har fulgt med litt på savar :)

SWR
05/02/10, 00:41
har fulgt med litt på savar :) La merke til det når navn som Jens, Ajden, erland og slikt dukket opp.. :D

TeamBørnOut
05/02/10, 08:44
yes. har hatt veldig mye kontakt med jens og ajden :) erland og mads snakker jeg en del "monkey" motor med hehe

TeamBørnOut
05/02/10, 13:07
Men SWR, Når du først er innom dette forumet. Du kunne ikke slengt inn noen kommentarer og erfaringer om grenrør? :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1119

ChrML
05/02/10, 13:28
Når det blir grisevarmt så utvider toppen seg oftest mer enn ventilen blir lenger... så sjelden at det ligger på pga varmgang så lenge det er alutopper. Klaringa er der for at ikke rampene på kammene skal bli idiotisk lange. Måler man effektiv durasjon med måleur og kamskive ved 0.4 og 0.1 mm så er det fort 50 grader forskjell der... Og 25 grader durasjon med nesten null (økning i) løft fløder ikke stort, men demper trykkforskjellen en god del alikevel.. og trykkforskjellen mellom port og sylinder er det som flytter luft, sammen med pulsene. :)
Dvs at hvis man kjører med 0.1 mm for stor klaring så kan bilen gå dårligere?

volvoRsport
05/02/10, 15:11
Noen som har erfaring eller har noe å si om Månen 7 kammen?
Skal være så og si lik FS296 kammen som har følgende specs:
Durasjon: 296 grader
Løft: 12,2mm
Lobeseparation: 108 grader

SWR
05/02/10, 17:23
Dvs at hvis man kjører med 0.1 mm for stor klaring så kan bilen gå dårligere?
I teorien, ja. Men i praksis er ikke det så store forskjellen, det er ikke akkurat enorme flødesmengder som blir borte på de kanskje 8-10 gradene - 4-5 grader på og ditto av - som de 0.1mm i manglende løft utgjør... Må huske på at dette er kamgrader som har så lite løft / fløde at det ikke gjør stort å ha litt for mye klaring (såfremt du ikke banker ting til pinneved, seff), det er verre å ha alt for liten klaring, da blir jo rampene markant lenger, og det bløder ut mer luft.

Derfor man ikke bør kjøre hydrauliske profiler på solide løftere... hydrauliske kammer har veldig korte ramper, av den grunn at de ikke har noen klaring som skal taes opp forsiktig... Så de "banker" til en solid løfter ganske hardt. Kan bruke det, men da bør man ha VELDIG trange klaringer... 0.065 og 0.05 har blitt kjørt før.

ChrML
05/02/10, 21:23
I teorien, ja. Men i praksis er ikke det så store forskjellen, det er ikke akkurat enorme flødesmengder som blir borte på de kanskje 8-10 gradene - 4-5 grader på og ditto av - som de 0.1mm i manglende løft utgjør... Må huske på at dette er kamgrader som har så lite løft / fløde at det ikke gjør stort å ha litt for mye klaring (såfremt du ikke banker ting til pinneved, seff), det er verre å ha alt for liten klaring, da blir jo rampene markant lenger, og det bløder ut mer luft.

Derfor man ikke bør kjøre hydrauliske profiler på solide løftere... hydrauliske kammer har veldig korte ramper, av den grunn at de ikke har noen klaring som skal taes opp forsiktig... Så de "banker" til en solid løfter ganske hardt. Kan bruke det, men da bør man ha VELDIG trange klaringer... 0.065 og 0.05 har blitt kjørt før.
Ah, oki. :) Takk for interessant lesing.

mariusf
13/03/10, 21:51
eg som hadde trua på vx3 kam i 531topp og folk rølte den kammen oppi skyene:P

ChrML
13/03/10, 23:41
eg som hadde trua på vx3 kam i 531topp og folk rølte den kammen oppi skyene:P
Den fungerer greit syns jeg, spesiellt siden de er så lett å få tak i billig. Men finnes jo såklart mer å hente i hele registeret av nyere og evt omslipte kammer. Er jo ikke allverden jobb å bytte kam i en standard 8V topp seinere.

mariusf
15/03/10, 22:19
Den fungerer greit syns jeg, spesiellt siden de er så lett å få tak i billig. Men finnes jo såklart mer å hente i hele registeret av nyere og evt omslipte kammer. Er jo ikke allverden jobb å bytte kam i en standard 8V topp seinere.

må ikke en shimse oppat hele orkesteret da??

jonass
15/03/10, 22:21
Hvis man kjøper en kam med mindre bas sirkel, så må man vel til med lashcaps?

ChrML
15/03/10, 23:31
må ikke en shimse oppat hele orkesteret da??
Skal helst måle over å sjekke, men somregel havner de fleste ventilene innenfor specs når du bytter til andre Volvo kammer.

SWR
16/03/10, 10:37
Skal helst måle over å sjekke, men somregel havner de fleste ventilene innenfor specs når du bytter til andre Volvo kammer.

Nye ja, men er de omslipt har de jo større klaringer ved basesirkelen enn en standardkam...

GMV
16/03/10, 13:22
Nye ja, men er de omslipt har de jo større klaringer ved basesirkelen enn en standardkam...

Da er det ofte med lashcaps om klaringen blir større..

ChrML
16/03/10, 16:59
Nye ja, men er de omslipt har de jo større klaringer ved basesirkelen enn en standardkam...
Yeah, det er jo klart. Men originale kammer som ikke er omslipt eller uvanlig mye slitt så stemmer vanligvis klaringene ganske godt ved kambytte. Men såklart en god ide å måle over for å være sikker.

jonass
16/03/10, 17:14
Kan ofte bare bytte litt mellom shimsa så d blir helt rett klaringer

turb00le
17/03/10, 19:39
Yeah, det er jo klart. Men originale kammer som ikke er omslipt eller uvanlig mye slitt så stemmer vanligvis klaringene ganske godt ved kambytte. Men såklart en god ide å måle over for å være sikker.

etter hva jeg vet har alle originale kammer samme bassirkel så de skal være "kryssbyttbare" uten shims.
Men skader aldri å shimse på nytt, siden dempegummiene under løfterne gjerne har blitt helt flate. Dempegummien er det bare å få vekk.

Lashcaps brukes jo av forskjellige grunner. I toppen min er det brukt for å få ned vekta på de bevegelige delene først og fremst.

BTW: Utstyret (ei tang og ei fiffig kleme) koster ikke mange hundrelappene på volvo. Veldig lettvint å bruke. Har en tendens til å knele hvis ventilfjærene er for stive (uoriginale).

slevjus
17/03/10, 20:53
etter hva jeg vet har alle originale kammer samme bassirkel så de skal være "kryssbyttbare" uten shims.
Men skader aldri å shimse på nytt, siden dempegummiene under løfterne gjerne har blitt helt flate. Dempegummien er det bare å få vekk.

Lashcaps brukes jo av forskjellige grunner. I toppen min er det brukt for å få ned vekta på de bevegelige delene først og fremst.

BTW: Utstyret (ei tang og ei fiffig kleme) koster ikke mange hundrelappene på volvo. Veldig lettvint å bruke. Har en tendens til å knele hvis ventilfjærene er for stive (uoriginale).

Jeg byttet engang fra M eller T kam til A kam uten å shimse da ble det ingen pekking, men på 240ien til en kompis av meg har det vært byttet til A kam på fk å der høres det ut som om ventilene er på tur ut. så kansje noen har flaks å andre ikke? :P

ArneR
17/03/10, 20:56
Man måler bestandig etter bytte av kam, det er greit vi kjører Volvo, men deler er bestandig produsert med små forskjeller, det skiller gjerne noen hundredeler her og der.

ChrML
18/03/10, 16:05
etter hva jeg vet har alle originale kammer samme bassirkel så de skal være "kryssbyttbare" uten shims.
Men skader aldri å shimse på nytt, siden dempegummiene under løfterne gjerne har blitt helt flate. Dempegummien er det bare å få vekk.

Skal vel egentlig shimse til riktig klaring uten disse tikkedemperene, og så ta av kammen og legge de inn etterpå?

jonass
18/03/10, 17:23
Skal vel egentlig shimse til riktig klaring uten disse tikkedemperene, og så ta av kammen og legge de inn etterpå?

Tror det stemmer Chrml. Men blir det ikke feil ang klaringene da egentlig?
Fjæra er sikkert sterk nok til at demperne blir så flate at ikke ventilen lekker.

The Sven
18/03/10, 17:32
Er jo bare å kjøre uten de demperne. Lot være å montere nye når jeg bytta kam i min iallfall, tikker ikke noe nevneverdig allikevel. De som satt der fra før var helt oppløst og hadde vel hatt sin tur gjennom motoren, kjører en uten så utelukker en det iallfall.

jonass
18/03/10, 17:41
For min del så gjør det ikke noe om det tikker litt, så mye annet bråker alikevel.
Men på en langtursbil hadde jeg ikke villa hørt noe tikking, så har jo litt med hva man selv liker og.

The Sven
18/03/10, 17:49
Er klaringene innenfor toleransene så tikker det ikke, en hører dysetikkingen mye bedre:)

ChrML
18/03/10, 18:02
Yep, tikker nok ikke stort når de er innenfor toleransen. Kammen min er vel shimset til rundt 0.45 med nye rustfrie ventiler og ikke etterjustert siden når ventilene er kjørt inn, så min tikker litt. Men tikker nok ikke så veldig når jeg får orka meg til å justere de inn til 0.35 :p.

Mener at det skal justeres uten tikkedempere og at de skal legges inn etterpå. Selve tikkedemperen er ikke så hard at ventilene lekker, men løfterne vil følge kammen hele tiden og da blir det ikke noe hørbart slag mot løfterne når kammen treffer.

A.Finstad
20/03/10, 14:02
ser det er nevnt dyse tikking her i tråden og lurer på hva kan man gjøre for å forhindre dette? er egentlig jævelig irriterendes:p

gaupe
20/03/10, 17:09
ser det er nevnt dyse tikking her i tråden og lurer på hva kan man gjøre for å forhindre dette? er egentlig jævelig irriterendes:p

Bytte dyser, men tvilar på at det er så mykje forskjell, høyrer det på alle motorar med elektriske dyser.

jonass
20/03/10, 17:10
Synes r-dysene mine tikker noe jævlig i forhold til vanlig fk dyser.

gaupe
20/03/10, 17:11
Synes r-dysene mine tikker noe jævlig i forhold til vanlig fk dyser.

Syns ikkje dei tikkar så voldsomt, vi har jo to bilar som har dei orginalmontert.

The Sven
20/03/10, 18:28
Syns R-dysene mine også tikker en del mer enn de originale.

jonass
20/03/10, 18:47
Kan kanskje være at mine ikke har gått mye enda da, kanskje de blir stillere etter hvert.

The Sven
20/03/10, 19:02
Mine har vel gått snart 15000 tenker jeg.

Sebbe
21/03/10, 20:10
noen som har brukt noen av bilcross shop sine kammer på en turbomotor? jeg driver å sikler veldig på den steg 3 CNC toppen, og det hadde jo vært greit med ferdig inn-schimset kam, så slipper jeg å tenke på alt det dere snakker om:P

M kammen er litt for slapp på en turbomotor har jeg merka:P

jonass
21/03/10, 21:26
En skikkelig hvass sugekam bør kombineres med stort eksoshus. Man bør ikke ha mye mottrykk med en slik kan, har hvertfall jeg forstått

Njål Nilssen
21/03/10, 21:54
En skikkelig hvass sugekam bør kombineres med stort eksoshus. Man bør ikke ha mye mottrykk med en slik kan, har hvertfall jeg forstått

Stemmer, den store overlappingen på sugemotorkammer passer dårlig med mottrykk i eksosen, som en turbo naturligvis gir... sugemotorkammer har ofte ned mot, eller mindre 108* lobevinkel. Det normale for turbo-oppsett ligger rundt 112* det går jo an å få fikset noe på lobevinkelen ved omsliping, men beste er å få en kam men sugemotorspec, men med større lobevinkel... eller så har du alternativet å kjøre med et mye større eksoshus, som ikke nødvendigvis ikke trenger å bety enormt turbo-lag hvis det gjøres riktig.

jonass
21/03/10, 22:00
Riktig som du sier flyfaen, stort eksos trenger ikke bety lag. Så lenge grenrør er bra designet, pulssplit. Og en rimelig høy grunneffekt.

Slik det også virker for meg så er motoren en bra sugemotor så blir den enda bedre bare man sette på stor nok turbo. Se på bmw folket, trenger bare en stor turbo av noe slag så vips 400hk på orginal motor.

Der vi slurver litt virker det som, vi satser ikke nok på sugemotoren, som også sier hvordan motoren er før turboen får lada på trykk.

Sebbe
21/03/10, 22:13
kjører med en slik T3/T4
Turbine Wheel: Exducer: 2.2", Inducer: 2.58" .63 A/R
Compressor Wheel: Exducer: 3", Inducer: 2" .50 A/R

er det for lite eksoshus på den til å bruke en sånn kam? eventuelt så står det på bilcross-shop.com at de kan slipe kammer etter kundens ønsker, men er det noen som vet om det koster mye? og om resultatet hadde blitt bra?(kansje litt vanskelig å si)

jonass
21/03/10, 22:55
Er jo ganske lite turbin hus da, men tror ikke du bør gå på med for rå sugekam. Eller det vet jeg, men ikke hva du skal gå for.

ChrML
22/03/10, 17:11
Er som dere sier at skal du kjøre med en "rå" sugekam, eller en sugemotorkam med greit overlap på en turbomotor, så bør/må mottrykket være mindre enn turbotrykket.

Ellers har ikke overlappen noe hensikt lenger med å hjelpe til å dra eksosgassene ut av sylinderen. Da får du heller motsatt effekt, dvs mottrykket i eksosen dytter eksos tilbake inn i sylinderen/innsuget fordi lufta går fra høyt trykk (eksos) til lavere trykk (innsuget) når begge ventilene står oppe samtidig.

Og da taper du ikke bare fløde/effekt, du øker også risikoen for tenningsbank pga varmen.

Njål Nilssen
22/03/10, 21:23
Er som dere sier at skal du kjøre med en "rå" sugekam, eller en sugemotorkam med greit overlap på en turbomotor, så bør/må mottrykket være mindre enn turbotrykket.

Ellers har ikke overlappen noe hensikt lenger med å hjelpe til å dra eksosgassene ut av sylinderen. Da får du heller motsatt effekt, dvs mottrykket i eksosen dytter eksos tilbake inn i sylinderen/innsuget fordi lufta går fra høyt trykk (eksos) til lavere trykk (innsuget) når begge ventilene står oppe samtidig.

Og da taper du ikke bare fløde/effekt, du øker også risikoen for tenningsbank pga varmen.

Riktig.

Eneste situasjonen jeg kan tenke meg det er ideelt å ha et stort trykk i sylindra før innsugstakten begynner, er ved lav belastning. Ala cruising i 100km/t eller lavere for densagtsskyld. Uansett motor så er det bedre jo lavere mottrykk du har i eksosen (sett i henhold til situasjonen). For hvis du har mye motstand i eksosen får du et relativt høyt trykk som "konstant" ligger over motoren, altså overtrykk i sylindra FØR stempelet går nedover i det heletatt, har du da en turbo får du fint fyllt opp sylindra 100% eller mere (altså ser du direkte på målingen så får 100% eller mere fyllingsgrad), men hvis si 35% av disse gassene er eksos som er igjen fra forrige takt, så får du bare plass til 65% ny luft/bensin, og som i tillegg lettere får tenningsbank.. da har du en relativ VE på 65% som er ganske dårlig + tenningsbankfare...

Har du da gjort en god portejobb, har riktig kam, har et godt og avstemt grenrør, et eksoshus som har høyt fløde, og lite motstand i resten av eksosen, har du kanskje bare 8% igjen av den forrige eksostakta. Da får du en relativ VE på 92% med mye mindre fare for tenningsbank, og det må vel alle være enig i at det ikke er så dumt. Da har du også en motor som pumper godt på egenhånd, og selv om du har et stort eksoshus så vil den få såppas mye mere gjennomstrømning at den ikke kommer noe seinere enn den originale gjorde på "trykkoker-oppsettet"