PDA

Vis full versjon : eMTea's første MS installasjon MS3X (PCB 3.0) i 740tic (B230FK)



eMTea
18/02/12, 18:06
Hei folkens!

Idag ble det bestemt. En kompis av meg har en 740 som er byttet motor i fra gasser til innsprut, og med et kaos av ledningsnett, så ble vi enige å montere MS3 på den istedet.
Så siden dette er min første installasjon, så vil jeg gjerne ha litt input fra dere før jeg gjør noe feil med en gang. Jeg har jo en tråd her med litt pussige feil på et KMS sprut, og vil helst unngå å gjøre åpenbare feil til å begynne med.

HVOR bør det jordes, og hva skal jordes sammen / hver for seg. Er det ideelt å få kun 1 jordingspungt?
Skal bruke en coil som dette;
http://kms.vankronenburg.nl/products_acc_clip_image014.jpg
med innebygget driver.

Eieren av bilen har visst noen S60 dyser på hånd. Håper de er høyohm.
Hvilke biler er det greiest å plukke TPS fra?
Triggeren blir orginal 60-2 på svinghjul (motoren stammer fra 940)

Jeg ser for meg å plassere nødvendige releer og sikringer på hjulbuen mellom ekspansjonstank og batteri, ECU plasseres bak hanskerommet.

Alle tips mottas med takk!!

Truckdriver
19/02/12, 00:12
Som jeg beskrev i den andre tråden din, og som forklart i manualen. Aller jordledningene til ett felles punkt på motor, og ikke i karosseri. Helst ikke felles jordingspunkt med noen andre komponenter. Prøv å få alle ledningene i en felles kabelsko. 13 ledninger etter hukommelsen om det er en MS3X. MS3X kortet har separat jordingsplan fra hovedkortet, så jordingen her er viktig.
Om dere skal bruke en pcb v3.57 og VR trigger på veiva så vær forberedt på å montere 10-20 Kohm motstand i serie med veivtrigger. VR kretsen på pcb v3.57 er litt kranglete, og jeg er derfor ikke så veldig stor fan av den.
S60 dyser er høyohm, ivertfall de jeg har.
En ting du skal være obs på med MS3 under første oppstart er at den faktisk klarer å lese triggermønstret med VR trigger der man har koblet feil polaritet. Dette vil føre til at man mister sync veldig lett, og resultatet blir slik: http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1598.jpg (http://s276.photobucket.com/albums/kk8/Espenschjelderup/MS3/?action=view&current=IMG_00351.mp4)
Starter, men mister sync før den kommer opp på tomgangsturtall. En MS1 eller MS2 ville rett og slett ikke startet i ett slikt tilfelle.

eMTea
19/02/12, 15:43
Heihei :)

Må VR trigger kabelen være skjermet?


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Stisn
19/02/12, 19:20
For all del skjerm kabelen fra VR-giveren! Jeg brukte orginal VR-kabling(som ikke var skjerma) og det irriterte meg LENGE før jeg fant det ut, hehe.
Ang. jording har jeg jorda stort sett alt igjennom sprutet, og sprutet er jorda i blokka. Eneste jeg har jorda separat er O2-sensoren. Fikk beskjed av innovate at den burde jordes for seg selv(...?).

TPS: Jeg tok min fra BMW e36. Trenger kun å lage en liten adapterplate(hvis den skal festes på org volvo-gasspjeld)
Dyser: De må ikke være høyohm. veldig enkelt å stille inn sprutet til å kjøre lavohms. Jeg har lavohms, og det funker knirkefritt!

eMTea
19/02/12, 19:50
Ok! Da har jeg fått en avklaring på det også :)
Om noen av dere har en msq fil jeg kan ta utgangspungt i så hadde det vært fint om jeg kunne få den..

Njål Nilssen
19/02/12, 20:13
HAr ikke de felste LH motorer HALL giver på veiv da? Hvitmotorene har VR iaffal. kan fint bruke TPS fra 850 feks. Alt av VR skal være skjærmet er det nesten i alle tillfeller originalt også, hvor ene lederen brukes som skjerm...

eMTea
19/02/12, 20:26
Det er nok en VR sensor, kan ikke skjønne annet etter endel lesing på nettet her.

Skulle også visst hvilke ledninger som er hva i den 8pins pluggen som forbinder B230A motoren med bilen. Hva er turteller signal og hva er "tenning på" osv. Finnes det koblingskjemaer lett tilgjengelig?

Stisn
19/02/12, 20:45
HAr ikke de felste LH motorer HALL giver på veiv da? Hvitmotorene har VR iaffal. kan fint bruke TPS fra 850 feks. Alt av VR skal være skjærmet er det nesten i alle tillfeller originalt også, hvor ene lederen brukes som skjerm...

Ganske sikker på at B230F(I hvert fall) er VR? Er i hvert fall bare 2 kabler til svinghjulsgiver, og det er LH2.4.
På min B200k(som orginalt var forgasser) var IKKE VR-giveren skjerma. Skapte mye problemer kan jeg love, hehe.

Njål Nilssen
19/02/12, 21:41
Ganske sikker på at B230F(I hvert fall) er VR? Er i hvert fall bare 2 kabler til svinghjulsgiver, og det er LH2.4.
På min B200k(som orginalt var forgasser) var IKKE VR-giveren skjerma. Skapte mye problemer kan jeg love, hehe.
Minns 3-pinns kontakt på min B230F? Men mulig jeg husker feil :p

Stisn
19/02/12, 22:05
Ble plutselig jævlig usikker :D
b230f-en jeg skrudde på her for et par uker siden hadde ikke kontakt. Ledningene satt rett i måleren, og var kun 2 ledninger.
Samme på min b200k. Det var en b230f med rundcoil. Ikke regina.

EMTEA; ang. kontakten så aner jeg ikke, beklager. men fins vel noe info på nett?
8-pins på en A-motor bør vel ikke være så vanskelig å måle ut?:)

eMTea
19/02/12, 22:49
Nei, burde ikke det, men a motoren er vekk for lenge siden, og vi har bare 2 ukomplette ledningsnett og forholde oss til ;)

Njål Nilssen
20/02/12, 01:37
Nei, burde ikke det, men a motoren er vekk for lenge siden, og vi har bare 2 ukomplette ledningsnett og forholde oss til ;) lag et nytt? :p Får kjøpt kontaktpinner hos Volvo ;)

Truckdriver
20/02/12, 01:53
Minns 3-pinns kontakt på min B230F? Men mulig jeg husker feil :p
Bosch Motronic, sant? 60-2 triggerhjul og VR trigger i såfall er typisk Motronic, og du finner det igjen på f.eks BMW.
3 pinner pga den ene er til skjerming. Mange andre bilmerker bruker også 3polt kontakt til VR trigger pga skjerming. Opel, Subaru, osv. Opel kan være litt forvirrende pga de har hallgivere som ser helt lik ut som VR giver, har lik kontakt, og begge brukes kan brukes på samme motortype.

Noe som er viktig med skjermring er at du jorder den i ene ende, og kunn i ene enden! Helst i enden opp mot ECU. På en VR giver så må også begge ledningene ha like god skjerming.

Signaljord fra bbl bør du jorde i samme jording som ECU. Jeg bruker å ha ei dedikert signaljord-ledning der jeg jorder alt av temp sensorer, tps og gjerne signaljord til bbl. Da er det mindre fare for spenningsforskjeller som kan gi feil i signaler.

Njål Nilssen
20/02/12, 06:02
Bosch Motronic, sant? 60-2 triggerhjul og VR trigger i såfall er typisk Motronic, og du finner det igjen på f.eks BMW.
3 pinner pga den ene er til skjerming. Mange andre bilmerker bruker også 3polt kontakt til VR trigger pga skjerming. Opel, Subaru, osv. Opel kan være litt forvirrende pga de har hallgivere som ser helt lik ut som VR giver, har lik kontakt, og begge brukes kan brukes på samme motortype.

Noe som er viktig med skjermring er at du jorder den i ene ende, og kunn i ene enden! Helst i enden opp mot ECU. På en VR giver så må også begge ledningene ha like god skjerming.

Signaljord fra bbl bør du jorde i samme jording som ECU. Jeg bruker å ha ei dedikert signaljord-ledning der jeg jorder alt av temp sensorer, tps og gjerne signaljord til bbl. Da er det mindre fare for spenningsforskjeller som kan gi feil i signaler. LH2.4 på F'en min... Ikke så lenge siden jeg bytta den på min ifm feilsøking... kan ikke huske at den var magnetisk slik som VR er :p men godt mulig jeg tar feil... Liker igrunn VR bedre... mere nøyaktig :) Er vel ganske normalt å ha VR som tach og HALL som ref. :) er sånn det er satt opp på hvitmotor iaffal :)

Berg Performance
20/02/12, 09:46
LH2.4 på F'en min... Ikke så lenge siden jeg bytta den på min ifm feilsøking... kan ikke huske at den var magnetisk slik som VR er :p men godt mulig jeg tar feil... Liker igrunn VR bedre... mere nøyaktig :) Er vel ganske normalt å ha VR som tach og HALL som ref. :) er sånn det er satt opp på hvitmotor iaffal :)

Kjører VR på veiva, og VR sensor på fordeler på mitt bygge.. Fungerer helt utmerket ! Er forresten original svinghjulsgiver på min, og den er VR!

eMTea
20/02/12, 17:53
Så du kjører sekvensielt?

Njål Nilssen
20/02/12, 19:17
Så du kjører sekvensielt? Hva eller skulle man trenge sync/ref for da? ;)

eMTea
20/02/12, 19:24
Jaja, skjønte jo det, men har ikke helt forstått alle fordelene med det, trodde de fleste kjørte WS, fordi det det er så mye enklere.

Lyst til å fortelle hva som er de største fordelene med fullsekvensielt?


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Njål Nilssen
20/02/12, 20:03
På tenning har det ikke noe å si om det er WS eller CPP/COP bare det er en coil pr. sylinder. slik at full gniststyrke oppnås. på bensin har det mye å si for stabil tomgang og forbruk, pluss man får muligheten til cylinder-trim... veldig kjekt nest til nødvendig hvis man skal bruke lean-burn :)

eMTea
20/02/12, 20:21
Ok!

Kommer nok til å dra igang med WS først, siden det er første gangen dette..

Er det noen ledninger i ledningsnettet som IKKE bør ligge samlet, eller kan jeg legge alle i en pølse, sålenge triggerkabelen er godt skjermet? Har bestilt ledninger med skrift fra diyautotune, ekspanderende strømpe og gjennomsiktig krympestrømpe så jeg kan skrive ut DYMO merker og merke kontaktene.
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt løse pinner til Bosch kontaktene? dysekontakter o.l.

Njål Nilssen
20/02/12, 22:20
Ok!

Kommer nok til å dra igang med WS først, siden det er første gangen dette..

Er det noen ledninger i ledningsnettet som IKKE bør ligge samlet, eller kan jeg legge alle i en pølse, sålenge triggerkabelen er godt skjermet? Har bestilt ledninger med skrift fra diyautotune, ekspanderende strømpe og gjennomsiktig krympestrømpe så jeg kan skrive ut DYMO merker og merke kontaktene.
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt løse pinner til Bosch kontaktene? dysekontakter o.l. Dyse ledningene bør helst være litt avsidesliggende ;) Blir mye støy når spolene i dysene blir deenergisert, derfor en har flyback :) Om du kan, så vil jeg anbefale deg å ha logikkutgang på tenningen og bruke den originale tenningsforsterkeren, for her er det ENDA mere støy ute å går. Gjør ikke ting værre om du skjærmer alle sensorkabler :) VR må skjermes uavhenging, mest fordi den har så stort spenn i spenningen den overfører... på lave turtall er det mV impulser (da trenges skjærmen for å hinde forstyrrelser INN i kabelen) på høye turtall kan det bumpe opp i nesten 100V (da trenges skjærmen for å forhindre at VR'n støyer over på det andre)

Vet VEMS-shop selger noe Bosch "motronic" kontakt materiell, så gjør også Volvo :)

Stisn
20/02/12, 23:14
dysekontaktene(EV1 i hvert fall) har de på diyautotune. Noe jeg skulle likt å visst siden vi er inne på det... Noen som vet hvor man kan få "løse" ECU-kontakter? Eller generelt 40-80pins kontakter. Helst nye til å lage eget. Vil ha "plug and play" på neste motoren jeg bygger :x Bare jekke inn motor, og koble til kontakten.

eMTea
20/02/12, 23:17
Jeg kommer til å bruke logikk utgang til coilen, for den har egen driver innebygget.
Kanskje jeg skal prøve å lage en skjermet kabel til dysene da.
Skal høre med en lokal biltrimmer her, Larsen Tuning Race Engines, mener han har endel slike plugger og pinner i skuffene sine.

Takk for alle tipsene! Gleder meg til delene ankommer og jeg kan begynne på dette :)
Legg gjerne frem en MSQ eller flere :)

Stisn
20/02/12, 23:21
Jeg har ikke skjermede kabler til dysene, og pga. ECU plassering så går de sammen med hele harva inn til MS-et. Har ikke noe støy/rare signaler derfra, men... Ganske greit å være på den sikre siden? Koster jo ikke mye ekstra å skjerme de.

eMTea
20/02/12, 23:30
For se hva jeg kommer over av kabel, kommer til å koble dysene hver for seg til X-kortet i tilfelle jeg blir å lukte på sekvensielt med tiden..

Njål Nilssen
21/02/12, 01:42
dysekontaktene(EV1 i hvert fall) har de på diyautotune. Noe jeg skulle likt å visst siden vi er inne på det... Noen som vet hvor man kan få "løse" ECU-kontakter? Eller generelt 40-80pins kontakter. Helst nye til å lage eget. Vil ha "plug and play" på neste motoren jeg bygger :x Bare jekke inn motor, og koble til kontakten. Tips... MIL 38999 serie I eller III ;)

Stisn
21/02/12, 09:18
MIL 38999 "U.S. Military connector specifications"! haha. Den burde funke :P

eMTea
21/02/12, 12:31
dysekontaktene(EV1 i hvert fall) har de på diyautotune. Noe jeg skulle likt å visst siden vi er inne på det... Noen som vet hvor man kan få "løse" ECU-kontakter? Eller generelt 40-80pins kontakter. Helst nye til å lage eget. Vil ha "plug and play" på neste motoren jeg bygger :x Bare jekke inn motor, og koble til kontakten.

Jada, jeg vet de har litt å velge i, handler alt jeg bruker der, men jeg har alle kontaktene, så ville helst bare kjøpt løse pinner..

DIYautotune har jo denne pluggen da: http://www.diyautotune.com/catalog/weather-pack-22-position-bulkhead-connector-kit-p-364.html ser ut til å ha litt større kontakter og være litt enklere å terminere enn MIL pluggene.


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Stisn
21/02/12, 14:40
Den har jeg faktisk ikke sett før! Takk

eMTea
21/02/12, 14:43
Nei den er utrolig vanskelig å navigere seg frem til, ikke logisk i det hele tatt, skulle tro de hadde slettet den ifra nettbutikken... De har også en plate som er beregnet å sette 2 slik i: http://www.diyautotune.com/catalog/mounting-plate-for-twin-22-pin-weather-pack-connectors-p-475.html som gjør det ganske pent :)

Njål Nilssen
21/02/12, 15:00
Ville fortsatt gått for en 38999 type plugg med endten banjokoppling (series I) eller quickturn lock (Series III) Får de i motorsportutgave i fiberarmert plast, og når de ikke skal følge en spec OG være godkjennt så er de ikke dyre heller ;) OG de funker like bra som de i fly ;)

http://www.souriau.com/motorsport/repository/pdf/8STA-8TA-Series.pdf

eMTea
21/02/12, 15:32
Litt koblingsspm:

http://www.msextra.com/doc/ms3/General_Pix/v3-wiring.png

Ifølge dette bildet, så kal ikke "Signal Ground" bruke på WB02, kun når du kjører med smalbånd. stemmer det?

Njål Nilssen
21/02/12, 17:26
Litt koblingsspm:

http://forum.vccn.no/

Ifølge dette bildet, så kal ikke "Signal Ground" bruke på WB02, kun når du kjører med smalbånd. stemmer det? Vil tro den fortsatt trenger jord fra "nernst" cella ;) ellers har den ingenting å måle signalspenninga opp mot... så i affal samme jord som controllern... Dog dafft av MS og ikke kan bruke WBO2 fullbreddesignal (ca. 1V bredde) istedet for den elendige oppløsningen man får av NB (0,1V bredde)...

eMTea
21/02/12, 23:53
Gidder du uttype hva du mener med "nernst" cella? Jeg er ikke helt varm i trøya med dette, så er ikke alt som er like selvforklarende ;) Men kommer nok til å legge ut en jord og 12v fra dette ledningsnettet til den, så da kommer jo alt sammen fra samme jordingsplan. Jeg skal jo bruke en Innovate LC1 (http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-g5-analog-gauge-3822-p-329.html), så den utnytter vel hele båndbredden da?

Truckdriver
22/02/12, 00:04
Litt koblingsspm:
Ifølge dette bildet, så kal ikke "Signal Ground" bruke på WB02, kun når du kjører med smalbånd. stemmer det?
Det skjemaet der er bare ett generelt grovt oversiktskjema. For å få best mulig signal så jorder du bbl i en av jordledninga som går inn på hoved DB37 kontakten.
Og en ting til, helst ikke gi bbl strøm fra samme kurs som bensinpumpe.


Vil tro den fortsatt trenger jord fra "nernst" cella ;) ellers har den ingenting å måle signalspenninga opp mot... så i affal samme jord som controllern... Dog dafft av MS og ikke kan bruke WBO2 fullbreddesignal (ca. 1V bredde) istedet for den elendige oppløsningen man får av NB (0,1V bredde)...
Vet ikke om jeg er helt med på tanken din. Man kan koble enten vanlig lambda og bredbånds på O2 inngangen. Inngangen støtter støtter alt av spenning fra 0 til 5 v.
Så om du har ett 0-1v, 0-5v signal, eller 2-4, eller 1-4,5v spiller ingen rolle så lenge man kalibrerer inn rett kurve. Og for de som synest anologt bbl signal blir for unøyaktig så kan man bruke det digitale signalet LC1 produserer direkte via CAN. Så slipper man å være redd for spenningsforskjeller og slik.
Ikke akkurat det jeg vil kalle for dafft da men...

eMTea
22/02/12, 00:10
Ville fortsatt gått for en 38999 type plugg med endten banjokoppling (series I) eller quickturn lock (Series III) Får de i motorsportutgave i fiberarmert plast, og når de ikke skal følge en spec OG være godkjennt så er de ikke dyre heller ;) OG de funker like bra som de i fly ;)

http://www.souriau.com/motorsport/repository/pdf/8STA-8TA-Series.pdf

Sikkert helt greit for deg som jobber i flybusinessen, men det er jo ikke så lett for hvermansen å finne en fohandler som selger deg den pluggen. Syntes du kunne kjøpt et parti, å solgt her på forumet ;)

eMTea
22/02/12, 00:12
Er det ok å bruke samme kurs som ECU'en eller?


Og for de som synest anologt bbl signal blir for unøyaktig så kan man bruke det digitale signalet LC1 produserer direkte via CAN. Så slipper man å være redd for spenningsforskjeller og slik.
Ikke akkurat det jeg vil kalle for dafft da men...

Har du lyst til å fortelle litt om det oppsettet der?

Njål Nilssen
22/02/12, 01:52
Det skjemaet der er bare ett generelt grovt oversiktskjema. For å få best mulig signal så jorder du bbl i en av jordledninga som går inn på hoved DB37 kontakten.
Og en ting til, helst ikke gi bbl strøm fra samme kurs som bensinpumpe.


Vet ikke om jeg er helt med på tanken din. Man kan koble enten vanlig lambda og bredbånds på O2 inngangen. Inngangen støtter støtter alt av spenning fra 0 til 5 v.
Så om du har ett 0-1v, 0-5v signal, eller 2-4, eller 1-4,5v spiller ingen rolle så lenge man kalibrerer inn rett kurve. Og for de som synest anologt bbl signal blir for unøyaktig så kan man bruke det digitale signalet LC1 produserer direkte via CAN. Så slipper man å være redd for spenningsforskjeller og slik.
Ikke akkurat det jeg vil kalle for dafft da men... jojo.. klart... 0-5V signalet er jo et oppsaklert signal det og ;) De nyeste BBL til Bosch har vel et output på nernst cella som er oppimot 2V diff fra lambda 0,5 til 1,2 elns :p Hvis MS nå kan bruke både skalerte og råsignaler så er jo det bra :) Men nå har vel ikke jeg oppdatert meg på MS skjønner jeg :) Sist jeg satt meg inn i det kunne det ikke styre 5 cyl, og kunne kun bruke NBL signal så hadde man BBL så måtte man bruke den emulerte NBL utgangen osv. Ble liksom forkastet der og da, litt glemt siden :p

Analogt signal funker som pokker det... skjærm og null kraftige jordstrømmer på samme jordingspunkt (les pumpa som du selv sa) så går det knirkefritt :D

Njål Nilssen
22/02/12, 01:57
Gidder du uttype hva du mener med "nernst" cella? Jeg er ikke helt varm i trøya med dette, så er ikke alt som er like selvforklarende ;) Men kommer nok til å legge ut en jord og 12v fra dette ledningsnettet til den, så da kommer jo alt sammen fra samme jordingsplan. Jeg skal jo bruke en Innovate LC1 (http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-g5-analog-gauge-3822-p-329.html), så den utnytter vel hele båndbredden da?

Nernst cella er den lille edelmetall delen av oksygensensorer som lager et spenningssignal ut fra hvor mye oksygen det er i gassen som strømmer gjennom ;)

Truckdriver
22/02/12, 12:01
jojo.. klart... 0-5V signalet er jo et oppsaklert signal det og ;) De nyeste BBL til Bosch har vel et output på nernst cella som er oppimot 2V diff fra lambda 0,5 til 1,2 elns :p Hvis MS nå kan bruke både skalerte og råsignaler så er jo det bra :) Men nå har vel ikke jeg oppdatert meg på MS skjønner jeg :) Sist jeg satt meg inn i det kunne det ikke styre 5 cyl, og kunne kun bruke NBL signal så hadde man BBL så måtte man bruke den emulerte NBL utgangen osv. Ble liksom forkastet der og da, litt glemt siden :p

Analogt signal funker som pokker det... skjærm og null kraftige jordstrømmer på samme jordingspunkt (les pumpa som du selv sa) så går det knirkefritt :D

MS1, MS2 og MS3 støtter alle 0-5v lambasignal. Mulig MS1 ikke støtter det med B&G kode, men jeg tviler. MS2 har ivertfall støtta det siden den først kom ut i 2005. Så hvor du har det fra at det kunn støttes smalbåndsignal lurer jeg på.
For å presisere. Når man henter signalet via CAN bus så er det det digitale signalet som kontrolleren(LC1) produserer man benytter, og ikke signalet cellen produserer man bruker direkte. MS er ikke utav den velig lille håndfullen med sprut med innebygd konotrollenhet som kan kobles direkte til en bbl sonde.

Du kan trygt hente strøm fra samme kurs som ECU får fra :) Inne i MS er det en sak som jevner ut spenningstopper, så spenningen der skal være av den mer jevne du finner i hele bilen.

tempo_panter
23/02/12, 18:19
deutsch har også mye fint av kontakter! på massey ferguson blir no ala disse her mye burukt: http://uk.stockncable.com/images/big/MIL-C-5015-19-PIN-FEMALE-PLUG-22-14S-2009-07-22-11-03.JPG ser jo ryddig ut og jævlig fort gjort og koble av og på! :) er også veldig lite tull med den til tross for al driten og møk de blir utsatt for!

Njål Nilssen
23/02/12, 18:24
deutsch har også mye fint av kontakter! på massey ferguson blir no ala disse her mye burukt: http://uk.stockncable.com/images/big/MIL-C-5015-19-PIN-FEMALE-PLUG-22-14S-2009-07-22-11-03.JPG ser jo ryddig ut og jævlig fort gjort og koble av og på! :) er også veldig lite tull med den til tross for al driten og møk de blir utsatt for! Deutsch kjører også på MIL 38999 specen ;) De har andre kjekke kontakter også :)

tempo_panter
23/02/12, 20:58
ser også ut som de vanntette kontaktene som man får på wurth er ganske kurante! :)

Njål Nilssen
23/02/12, 22:09
Sikkert helt greit for deg som jobber i flybusinessen, men det er jo ikke så lett for hvermansen å finne en fohandler som selger deg den pluggen. Syntes du kunne kjøpt et parti, å solgt her på forumet ;) Vi får se :) Kan gjør det hvis jeg finner for godt å lage et lite firma i tillegg til min faste :)

eMTea
27/02/12, 17:15
Idag har jeg bestilt en slik KnockTek boks; http://www.extraefi.co.uk/knock.htm
Håper den fungerer greit. Vet at man ikke skal stole på sånt, men grei addon å ha med seg.


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Njål Nilssen
27/02/12, 18:01
Idag har jeg bestilt en slik KnockTek boks; http://www.extraefi.co.uk/knock.htm
Håper den fungerer greit. Vet at man ikke skal stole på sånt, men grei addon å ha med seg.


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Ikke for å være en gledesdreper eller pessimist nå, men skjønner ikke helt hvordan den der skal kunne være til hjelp i det heletatt... Hvor stiller man inn bandpassfilteret, og det digitale filteret hvor man deffinerer første, tredje og fjerde grads bankefrekvens? Den har tydelig ikke noe instillinger for hvor mange veivgrader den skal være aktiv på etter hver sylinder har fyrt av heller...

Da er du faktisk bedre satt med å kopple et headset til bankesensoren direkte...

eMTea
27/02/12, 18:06
Som jeg sa, for håpe det fungerer..

Kan man bruke bankesensor som en mic, koble til en forsterker også til et headset? Har litt elektronikk på lur om det er mulig å gjøre det slik..


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Berg Performance
27/02/12, 18:26
Ikke for å være en gledesdreper eller pessimist nå, men skjønner ikke helt hvordan den der skal kunne være til hjelp i det heletatt... Hvor stiller man inn bandpassfilteret, og det digitale filteret hvor man deffinerer første, tredje og fjerde grads bankefrekvens? Den har tydelig ikke noe instillinger for hvor mange veivgrader den skal være aktiv på etter hver sylinder har fyrt av heller...

Da er du faktisk bedre satt med å kopple et headset til bankesensoren direkte...

Jeg kjører med bankesensor rett inn i headsett ! Fungerer helt utmerket! Kosta meg 150 kroner å hive sammen og slår nok det meste av dingsebomser ;)

En bankesensor er en Piezoelektrisk mikrofon som står i blokka rett under toppen, denne har rett og slett ett signal lignende alle andre mikrofoner (dog ett litt høyt nivå på signalet) Jeg brukte mikrofoninngangen på datamaskinen som forsterker og kjørte ut i headsett! Bør ikke bruke laptop egentlig, da signalet er for høyt til micinngangen, en grei løsning vil være å sette på en motstand eller lignende =)

eMTea
27/02/12, 18:32
Så man trenger ikke forsterker imellom? Interresant!
Hva slags headset bruker du? Kan være greit å vite, for impendansen spiller nok litt inn der..

Hører man godt forskjell på banking og generell støy? Regner med det er endel ulyder utenom..

Hvis jeg skal prøve å fremprovosere banking, hvilket turtall og metode er tryggest å prøve da? Er jo greit å se om headsettet fungerer mener jeg..


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Modalen
27/02/12, 18:59
Da er du faktisk bedre satt med å kopple et headset til bankesensoren direkte...

Hvilket er en veldig god ide!
Med en bosch type sensor behøver du bare en 100k ohm motstand i serie, så kan du kjøre sensoren rett inn på mic inngangen på laptop, evt egen forsterker.

eMTea
27/02/12, 19:16
Ok! Da vet jeg iallefall det:)

Har et sennheiser headset med impendans på 32ohm..


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Njål Nilssen
27/02/12, 19:55
Så man trenger ikke forsterker imellom? Interresant!
Hva slags headset bruker du? Kan være greit å vite, for impendansen spiller nok litt inn der..

Hører man godt forskjell på banking og generell støy? Regner med det er endel ulyder utenom..

Hvis jeg skal prøve å fremprovosere banking, hvilket turtall og metode er tryggest å prøve da? Er jo greit å se om headsettet fungerer mener jeg..


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

kan høre det ganske greit ja... vanlig forbrenning har en slags "popp" lyd mens banking har en mere metallisk "ping" lyd... bankingen har en høyere amplitude også. kan være lurt med en resistans i serie ja... vanlig motorstøy har ikke den værste amplituden, men ville ikke hatt lyden direkte inn på øret pga topper i amplitude. som sagt her en noe rundt 100k resistor bør funke fint. enda bedre blir det hvis man lager et båndpassfilter som vil i det minste slippe gjennom +/-1kHz rundt det som vil være førstegangs bankefrekvens. for feks. 83mm borring er det noe rundt 7kHz en plass...

Njål Nilssen
27/02/12, 20:05
Her er en fin graf over sånn ca. bankefrekvens... iaffal et fint clue til å velge frekvens for et bandpassfilter...

EDIT: første og andregrads frekvens er vel mest brukanes for normal menneskelig hørsel :)

http://www.vems.co.uk/VEMSUserManual/knockfrequencycurves.jpg

Modalen
27/02/12, 20:45
Den mest fremtredne lyden fra sensoren kommer fra ventilmekanismen, men det er null problem å høre bankingen.
Motstanden er helt nødvendig hvis signalet skal mates på mic eller linjeinngang.

En form for bandpassfilter skader ikke, men menneskeøret sliter ikke akkurat med å skille lydene.

Njål Nilssen
27/02/12, 21:26
Den mest fremtredne lyden fra sensoren kommer fra ventilmekanismen, men det er null problem å høre bankingen.
Motstanden er helt nødvendig hvis signalet skal mates på mic eller linjeinngang.

En form for bandpassfilter skader ikke, men menneskeøret sliter ikke akkurat med å skille lydene. neida klart :) men kjekt å få størstedelen av ventilmekanisme støyen ut av bildet :)

eMTea
28/02/12, 17:43
Har en behringer peq på lager så nå kan jeg få bruk for den:)


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Berg Performance
29/02/12, 22:45
Også fort gjort å bruke fruity loops eller lignende for programmerbart bandpassfilter, og for eksempel eq som drar opp rundt 6khz ! ;) Live selvfølgelig..

Njål Nilssen
01/03/12, 03:21
Også fort gjort å bruke fruity loops eller lignende for programmerbart bandpassfilter, og for eksempel eq som drar opp rundt 6khz ! ;) Live selvfølgelig.. Finnes også noen fine oscilloskop man kan få lastet ned :) For et ekte oscilloskop, type stor klump (eller ikke minst håndholdbar Fluke) koster MYE :p

Berg Performance
01/03/12, 12:28
Ser for meg at det er lettere å høre bankinga enn å se det på oscillioskop (staving ?) ?

Modalen
01/03/12, 13:30
Spektrumanalysator, ikke oscilloskop.

Jeg mener at dette er et veldig godt verktøy, selv om det bare er ufiltrert rett inn på øret. :)

Modalen
01/03/12, 13:38
Fremgangsmåten ved kjøring blir slik:

Start en datalogg i Tunerstudio mens du kjører. Når du hører det banke i headsettet trykker du på space.
Da blir det satt et "MARK" i loggen, slik at du kan gå tilbake og studere hvorfor. Da vet du jo også automatisk hvor motoren befant seg i tenningsmappet.

Riff
02/03/12, 05:45
kan høre det ganske greit ja... vanlig forbrenning har en slags "popp" lyd mens banking har en mere metallisk "ping" lyd... bankingen har en høyere amplitude også. kan være lurt med en resistans i serie ja... vanlig motorstøy har ikke den værste amplituden, men ville ikke hatt lyden direkte inn på øret pga topper i amplitude. som sagt her en noe rundt 100k resistor bør funke fint. enda bedre blir det hvis man lager et båndpassfilter som vil i det minste slippe gjennom +/-1kHz rundt det som vil være førstegangs bankefrekvens. for feks. 83mm borring er det noe rundt 7kHz en plass...

Hagl på bølgeblikk tak er vel en gjenkjennelig sammenligning. Mener på jeg skal ha noen lydfiler fra en fremprovosert banking. Skal legge de ut om jeg finner dem på pc'en.

Riff
02/03/12, 15:31
http://mail.linuxportalen.net/public/

Litt "musikk" :)

eMTea
02/03/12, 17:29
Hadde dette vært på "face" så hadde jeg trykket liker :)

Takk takk!

Men det er ikke mulig å høre dem eller laste dem ned. Er noe galt med rettighetene..


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Njål Nilssen
02/03/12, 19:43
Fikk ikke de linka til å funke... men her er også en god en :)


http://www.youtube.com/watch?v=GGJZ6kKzLus

Riff
03/03/12, 16:40
Kjedelig at de ikke fungerte.. Men de er lasta ned fra wolfems sine sider, så den filmen flyfaen linket til høres identisk ut. :)

Ganske greit å kjenne igjen når en har ett headsett. Verre å få det til og fungere godt i ett datasprut.. Det blir jo en del arbeid å få det bra.

Njål Nilssen
03/03/12, 20:24
Kjedelig at de ikke fungerte.. Men de er lasta ned fra wolfems sine sider, så den filmen flyfaen linket til høres identisk ut. :)

Ganske greit å kjenne igjen når en har ett headsett. Verre å få det til og fungere godt i ett datasprut.. Det blir jo en del arbeid å få det bra.

Jupp det beste er de litt dyrere sprutene som Bosch Motorsport M og MS serie, og Motec osv som bruker software analysering av lydbildet istedet for bandpass og amplitude etc.

De bankesystemene (Bosch, Motec) kan man stole like mye på som sin egen hørsel... men de koster... jeg vurderte Bosch Motorsport MS 3 til min bil, fordi jeg trodde den inneholdt bankefunksjon som std. VELDIG kapabelt sprut til en ganske grei pris av 16500kr (inn til det Norskeskatteparadis). men fant ut at Knock sense var tilbehør (den er av type analysator) men da mere enn dobbla prisen seg :(

Den måten billige sprut gjør det på (typ bandpass, amplitude og veiv-vinkel) blir bare en sånn halvveis løsning som ikke er HELT til å stole på :(

Riff
05/03/12, 18:49
Ja, koster og være kar.

Har VEMS, men der er det for mye arbeid å få til bankesensorene tror jeg.

Njål Nilssen
05/03/12, 20:54
Ja, koster og være kar.

Har VEMS, men der er det for mye arbeid å få til bankesensorene tror jeg.

Ja er vel endel innstillinger, men man kan sette inn bankevindu osv. på VEMS hvilket gjør det mye mere pålitelig enn andre sammenlignbare sprut :) VEMS har jo egne banke-chipper montert, nesten analysator, men mere lik det som ble brukt av Bosch osv midt på 90-tallet :) man definerer bandbass for både første og 3/4 gangs bankefrekvens, amplitude OG veiv vinkel for når den i det heletatt skal bruke sensoren, altså bankevindu :) Samt den har mulighet for to slik at den kan finne ut vilken spesifikk sylinder som banker, om man virkelig går inn i feinschmekker opplegg.

Njål Nilssen
06/03/12, 04:34
Jeg har landa på DTA S80. Da jeg kan overleve uten banke funkjson, får helelr mappe littegranne safe :) For meg er hurtigere ECU (les kjappere prosessor) viktigere. Får alt jeg trenger med den, nesten fullgod med Bosch Motorsport på mange områder, men halve prisen :)

eMTea
22/03/12, 00:14
Nå har jeg begynt på ledningsnettet.
Laget meg et eget diagram, uten alt jeg ikke skal bruke.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1764.jpg

Ser dette greit ut? Jeg forlanger ikke at dere skal tyde hele skjemaet, men lurte på sikringsfordelig og størrelser.
PS: Jeg kopierte sikringstørrelser fra DIYautotune sitt skjema, er det virkelig nødvendig med 80A hovedsikring (og medfølgende gigarelè)?

Coilen blir en dobbelcoil, kjent fra både VAG og FORD, med innebyggede drivere.
Jeg har laget klar en 3pins plugg til KnockTek boksen, vet ikke om jeg kommer til å bruke den, men vil prøve å koble den til iallefall, se om den gjør jobben sin.

eMTea
22/03/12, 19:48
Noen som vet koblingsrekkefølgen på 850 TPS'en?

Njål Nilssen
24/03/12, 22:42
Noen som vet koblingsrekkefølgen på 850 TPS'en? prøvd å søke opp boschnr? om ikke annet trenger du kun å finne ut hvilken pinne som er "viskeren" hvilken av de to andre pinnene du velger som + og jord avhenger av hvilken vei du vil at den skal rotere :)

eMTea
23/10/12, 20:27
Eieren bestemte seg for å bytte bilen bort i noe annet så dette prosjektet stoppet.
Jeg har skaffet meg en A4 1.8TQ som jeg skal montere dette sprutet på nå. Greit med noe eget å bruke tiden på.

eMTea
24/09/13, 20:31
En kompis skal nå montere MS3X i en 242, så jeg tar gjerne imot noen røvertips! Blir å kjøre 36-1 på svingningsdemper og hallgiver i fordeler for fullsekvensielt.

Berg Performance
24/09/13, 21:53
Røvertips nr 1: VR kretsen på MS3Xn kan også brukes til hallgivern med stor suksess, opto kretsen er litt dårligere i følge visse kilder ! Svigningsdempern har en gummiring inni seg, så den kan potensielt vri seg ut av posisjon.. Sveis vektene i fordeleren og fjern vakumklokka, samt fjern 3 av lukene som hallsensoren leser av og få den siste luka til å passere sensoren ca 50 grader BTDC..