PDA

Vis full versjon : Mest fornuftig kobling? 4kanal forsterker og 2 frontsett



JEPS
06/04/10, 22:34
Mest fornuftig kobling?

to frontsett på 100w (200w peak) 4 ohm

en 4kanals forsterker på
4*75 i 4ohm
4*150 i 2 ohm
2*300 i 4 ohm

hva er smartest? å kjøre begge sammen på 2*300
eller 4 * 150

eller, kanskje det går å koble sammen de to frontsettene ned til 2 ohm, å da ha 2 utganger "til overs" som kan brukes på noe annet.. det er btw delefilter på frontsettene.

todleif
07/04/10, 09:01
2x300w kobling går ikkje. (forsterkeren er ikkje stabil i 1ohm

So da er det anten å bruke alle 4 utgangene på forsterkeren eller å berre bruke 2.
Er høgtalerene plassert på same plass, hadde eg sansynligvis brukt berre 2 kanaler.
Men dette er litt avhengigt av kva slags forsterker dette er

JEPS
07/04/10, 21:58
jau, vest går det, står jo på eska, du kan ha 2*300 antar du brokobla de 4 utgangan tell 2.

todleif
07/04/10, 22:50
jau, vest går det, står jo på eska, du kan ha 2*300 antar du brokobla de 4 utgangan tell 2.

Da må du seriekoble høgtalerene. (eg rekner med at du har 4ohms høgtalere)
Du kan ikkje parallellkoble høgtalerene sia forsterkeren ikkje er stabil ned til 1ohm

Ved seriekobling av høgtalerene og brukobling av forsterkeren, får du 2x150w

JEPS
08/04/10, 00:02
nemmelig, men jeg har jo to frontsett, på 4 ohm, om jeg kobler de sammen, altså har tar pluss og minus fra samme utgang på forsterker, å inn på pluss og minus på begge frontsettene, blir de i 2 ohm da? eller går kanskje ikke dette pga delefiltree osv. er jo frontsett med 6.5 og diskant+ delefilter

todleif
08/04/10, 09:24
Stemmer det.
Ved parallellkobling av 2 høgtalersett på 4ohm får du 2ohm. (lasten blir da 2ohm)

Men viss du brukobler forsterkeren, får du 2 forsterkerkanaler som skal dele på lasten.
(ved brukobling kobler du sammen 2 forsterkerkanaler)
Disse må dele på lasten.
Er lasten 2ohm, so blir det 1ohm pr forsterkerkanal.

Forsterkeren som du har er oppgitt med ein last ned til 2ohm (4ohm brukobla)
Da er den stabil ned til 2ohm. So du kan ikkje parallellkoble høgtalerene dine og brukobla forsterkeren.

Har du fortsatt problemer med å forstå forklaringen min, so prøv å gi ein grundig forklaring på kva du ikkje forstår.
Eg har peiling på dette, men det er ikkje alltid so lett å lære dette vekk

JEPS
10/04/10, 00:03
Stemmer det.
Ved parallellkobling av 2 høgtalersett på 4ohm får du 2ohm. (lasten blir da 2ohm)

so prøv å gi ein grundig forklaring på kva du ikkje forstår.
Eg har peiling på dette, men det er ikkje alltid so lett å lære dette vekk

bra forklart! men, tenker ikke brokoble forsterkeren, men om det går å koble 2 frontsett på 4 ohm hver, sammen til et sett (altså 2 sett sammen, så det blir 2ohm)

kan jeg ikke da bruke 2 av de 4 kanalene (4*150 i 2 ohm) til å drive de to frontsettene sammen, å ha 2 igjen, til feks et tredje frontsett, som jeg kjører rett på de siste 2 utgangene (der blir det jo da 4 ohm.
da blir lasten på de 4 kanalene på forsterkeren
2*2ohm (to frontsett i parallell)
og 2*4ohm (på et 3e frontsett)
stemmer ikke dette?

todleif
10/04/10, 15:05
bra forklart! men, tenker ikke brokoble forsterkeren, men om det går å koble 2 frontsett på 4 ohm hver, sammen til et sett (altså 2 sett sammen, så det blir 2ohm)

kan jeg ikke da bruke 2 av de 4 kanalene (4*150 i 2 ohm) til å drive de to frontsettene sammen, å ha 2 igjen, til feks et tredje frontsett, som jeg kjører rett på de siste 2 utgangene (der blir det jo da 4 ohm.
da blir lasten på de 4 kanalene på forsterkeren
2*2ohm (to frontsett i parallell)
og 2*4ohm (på et 3e frontsett)
stemmer ikke dette?

Stemmer dette. (eg skreiv om dette i mitt første innlegg)
Men kvifor skal du ha so mange komponentsett?
Da hadde eg heller kjøpt 1 komponentsett til ein del høgare pris. (fått mykje bedre lydkvalitet)

JEPS
11/04/10, 02:34
har 3 frontsett liggende, men kommer vell til å bruke bare to uansett. et sett i fram dørene, å et sett i bakdører. men om jeg kobler de sammen har jeg jo fortsatt 2 kanaler igjen på 4 kanaleren, men, om jeg trenger det, er jo noe annet.
men, jeg har fått svar på alt jeg lurte på, så tusen takk for hjelpen!!

todleif
11/04/10, 14:58
Det heiter ikkje frontsett, men komponentsett.
Sia du konsekvent prata om frontsettsett, so rekna eg med at dei skulle være framme.

Legg merke til denne setningen eg skreiv i første innlegget mitt:
"Er høgtalerene plassert på same plass, hadde eg sansynligvis brukt berre 2 kanaler."

Du skal ikkje ha dei på same plass, so da ville eg brukt 4 kanaler på forsterkeren.
Kvifor? Fordi med bruk av 2 kanaler, so kan du ikkje justere volumet imellom høgtalerene i framdørene og bakdørene

JEPS
14/04/10, 07:55
Det heiter ikkje frontsett, men komponentsett.
Sia du konsekvent prata om frontsettsett, so rekna eg med at dei skulle være framme.

Legg merke til denne setningen eg skreiv i første innlegget mitt:
"Er høgtalerene plassert på same plass, hadde eg sansynligvis brukt berre 2 kanaler."

Du skal ikkje ha dei på same plass, so da ville eg brukt 4 kanaler på forsterkeren.
Kvifor? Fordi med bruk av 2 kanaler, so kan du ikkje justere volumet imellom høgtalerene i framdørene og bakdørene

^^ jepp, komponentsett da. uansett, jeg tenkte generelt, om det gikk ann å koble et komponentsett ned i ohm, ettersom det er delefilter osv. men det går altså. kan jo hende jeg feks har 2 sett i front, å et sett bake, er ikke sikker, men takk for svar i allefall, nå har jeg rimelig kontroll på koblingene;)