PDA

Vis full versjon : Info ang. kjøp av v70..



terjeh
17/02/12, 22:29
Veit ikkje om dete er rett plass på forumet...nob..men
er på jakt etter ein ny brukt bil å har sett på
Volvo 2001 V70 AWD 2.4T 200Hk manuell.

Trenger litt modell info om svake og sterke sider til denne type bil.

Tar i mot info med Takk..

FroBe
18/02/12, 07:21
Dette er kjekke biler, men de er ikke billige. Dermed bør man sjekke litt før man kjøper.
De tidlige automatkassene hadde svakheter, men du har jo valgt manuell.
I tillegg til vanlige mekaniske slitedeler har 2001-2003 modellene svakheter med dårlige loddinger i instrumentpanel (DIM) og 1999-2001 modellene har elektroniske gasspjeld (ETU) som ryker etter noen år. Disse feilene får man normalt ikke feilkoder på.
Alarmsirenen er også en vanlig ting som ryker på gamle biler, sjekk om du klarer å utløse alarmen ved å åpne en låst dør gjennom et åpent vindu.

Kjenner man noen med DICE/VIDA kan man koble til bilen og få lest ut feilkoder, hvis ikke kan man lese lagrede feilmeldinger i bilen med denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?16850-S60-V70N-Lese-av-basic-feilkoder-med-innebygget-modul-)) prosedyren.

Har du lyst til å lese litt mer om vedlikehold av disse bilene finner man mye informasjon samlet på denne (http://www.freewebs.com/howardsvolvos/) amerikanske nettsiden.

terjeh
18/02/12, 15:29
Takker for veldig god informasjon :D

Fristelsen blei stor siden bilen ikkje hadde rulla meir en 75000 km....

TommyG
18/02/12, 19:59
Det er den røde du har sett på går jeg ut i fra? Nesten mistenkelig lav kilometerstand på den, prisen var ikke akkurat så høy heller. Jeg ville misstenkt at den var gått mye lengre, men byttet motor i. Visst ikke må det være ett kupp

FroBe
18/02/12, 23:04
Hvis dere snakker om V70 i Etne så er det servicebok på den.
Uansett så er det ikke motoren som avgjør kilometerstanden, det er høyeste tall som er lagret i DIM og CEM.

terjeh
19/02/12, 09:46
Hvis dere snakker om V70 i Etne så er det servicebok på den.
Uansett så er det ikke motoren som avgjør kilometerstanden, det er høyeste tall som er lagret i DIM og CEM.

Ja det er den på etne.

Han seie at han overtok bilen fra sin onkel for 2 år siden å da var bilen gått 52 000km...

The Sven
19/02/12, 11:44
Ser ut til å være mye bil for pengene med den km standen der! Er jo viskose AWD på 2001 men det fungerer jo helt greit.

Er vel også noe svakheter på oljepumpe på 2,4T på de årgangene der, sikkert noen som kan utfylle med mer info og evt hvordan man bør vedlikeholde for å unngå havari på de.

FroBe
19/02/12, 12:28
Jeg la ikke merke til at det var en AWD, da er det jo et enda bedre kjøp.
Nå som det er glatt er det lett å teste om 4-hjulstrekken virker før man kjøper, husk likevel at med viskose vil bakhjulene ikke begynne å ta før etter at et forhjul spinner.

Aleks_
19/02/12, 19:43
Er vel også noe svakheter på oljepumpe på 2,4T på de årgangene der, sikkert noen som kan utfylle med mer info og evt hvordan man bør vedlikeholde for å unngå havari på de.

Hva slags svakheter er det snakk om? Og har det kommet en fiks fra Volvo på dette, eller er det bare en typisk svakhet på disse? :)

The Sven
19/02/12, 20:09
Hva slags svakheter er det snakk om? Og har det kommet en fiks fra Volvo på dette, eller er det bare en typisk svakhet på disse? :)

Kjenner en som har en 2001 V70 2,4T (V70 XC) som fikk motorhavari pga manglende oljetrykk og har hørt om flere. Vet ikke noe mer annet enn at en eller annen sa det var svakhet på oljepumpa dessverre. Mulig dette skyldes slurv, med feil olje eller for lange oljeskiftintervall for alt jeg vet.

Vatnehol
19/02/12, 23:39
min har trillet 240 000, og her er det ikke noe problem med oljetrykk. forøvrig gjelder faste intervaller og god olje på alle motorer:p

FroBe
20/02/12, 21:18
Jeg ser bilen i Etne er solgt nå.
Kan vi gratulere terjeh, eller er det en annen som har stukket av med den?

terjeh
21/02/12, 18:31
Jeg ser bilen i Etne er solgt nå.
Kan vi gratulere terjeh, eller er det en annen som har stukket av med den?

Eg var med å by til 140 000kr men fekk ikkje bilen desverre....får leite videre

Takker for all info og hjelp så langt :D

TommyG
21/02/12, 19:01
Eg var med å by til 140 000kr men fekk ikkje bilen desverre....får leite videre

Takker for all info og hjelp så langt :D

Hiv deg på denne (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33016672)da ;)

FroBe
21/02/12, 19:52
Den er gått nesten dobbelt så langt, og har litt lakkskader. Dermed er den sannsynligvis ikke så godt kjøp.
Uansett må man ikke betale så mye for en gammel Volvo at man ikke har råd til en uforutsett reparasjon på kr 10000.

Bildene viser en positiv ting som muligens også den første bilen hadde, High Performance lyd med HU-803 (Dolby ProLogic og 4x50W + 25W).

TommyG
21/02/12, 20:27
nå gikk jo også den første for en høyere pris enn hva denne står til. Ser ikke ut til å være så ille denne heller.

terjeh
22/02/12, 16:38
Hiv deg på denne (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33016672)da ;)

Har sett på den men er litt kresen på mine gamle dager og må ha rett farge på eksteriør og interiør....