PDA

Vis full versjon : Merkelig fenomen etter montering av 300-oppsett



JonasS
17/02/12, 02:10
Monterte komplett 300-oppsett her om dagen.. Funka fint på snø, men nå når jeg dro noen pull på bar assfalt skjedde noe snodig..
Kan nevne at med ecomax og liitt større dyser enn org. dro den helt greit.. 1.1 i trykk og generelt frisk, bortsett fra på bunn, da den fikk litt mye gasoline..

Etter å ha montert 300-sett kjører jeg med org. turbotrykk(0.6) da jeg var redd det skulle "fly ivei"..:P Funka fjell på glatta, men ikveld, da jeg dro pull på tørra var det akkurat som den ga seg i 3. gear på en 4-5000rpm.. ikke tenningsbank, ikke kutt, bare som om jeg kjørte med T-kam, og den ikke hadde mer å gi.. Mistenker bensintrykket, men.. Trodde jeg skulle få tenningsbank f.eks. om det var problemet..? Har org. tankpumpe..

Skal prøve med mere ladetrykk når tørra melder seg igjen, snør nå..

oppsett:
B230A
LH 2.4 -> TLAO-chipper
3"lmm - 012
.558-dyser
Alucooler (3" fra turbo og helt frem)
T3\T4 hybrid
0.6 i ladetrykk
98 octan

JonasS
18/02/12, 22:23
Satte inn org. tenningschip, problem borte.. Hva har dette seg? Temmelig glødende grenrør\turbo når jeg kjørte på 1.0-1.3bar.. Mye bedre nå..

JonasS
22/02/12, 14:32
Bump! Noen som har ide om hva som er galt med tenningschippen min? Akkurat som om den ikke drog mer etter fult ladetrykk (1.1ca. da) Misstenkte bensinpumpa, men.. Monterte org. tenningschip igjen, og bilen gikk som en rakett!

Batland
23/02/12, 09:00
Gløder grenrør/turbo mer eller gløder det mindre når du bruker det originale tenningschippet?

Jeg ser det slik:
Det er slik at ved fullt ladetrykk gir stadig mindre fortenning stadig høyere temperaturer og derfor stadig mer gløding. Problemet er at for tidlig fortenning for ett gitt ladetrykk gir tenningsbank og da tar bankesensoren kontroll og avslutter morroa. Uten en slik blir resultatet motorras.
Det man da kan gjøre i stedet er å retardere tenningen og unngå tenningsbank og utesette at bankesensor overtar. Dette gir dessverre høyere temperaturer noe som lett gir tenningsbank slik at man må senke tenningen enda mer osv.

Løsningen er å være forhøyd med mindre guff og skru ned ladetrykket. Alternativt fylle bedre drivstoff (racefuel) eller dreie stemplene til lavere komp.

JonasS
24/02/12, 13:34
Det var med "tlao"-chippen i tenningshjernen at ting gløda.. Og jeg snakker ikke vanlig gløding, det var så det lyste gjennom exhaustbandasjen nedover downpipen! Kjørte 0.6 i trykk, justerte opp på 1.0-1.2, men motoren oppførte seg likedan. Når jeg smetta inn org. tenningschip ble det vei i vendinga..:P Drog mildt sagt godt og glødinga er redusert til "normalt"..

-Ellers er det jo ei A-blokk med smidde stempel.. Vil tro det er samme kompen som en A-motor har org.. 9.3 eller hva det er..Så denne kunne nok med fordel ha vært redusert en smule..

paal-andre
24/02/12, 15:05
hvor lenge har du kjørt med TLAO chippene?

de trengs vist å kjøres inn noen mil før de oppfører seg optimalt..

Monter en bredbåndslambda så får du god oversikt over AF under kjøring.

gaupe
24/02/12, 15:10
Har det slik på min også, ikkje bruk tenningschippen, den er visst beregna på sur amerikansk bensin.

Batland
24/02/12, 19:07
Det var med "tlao"-chippen i tenningshjernen at ting gløda.. Og jeg snakker ikke vanlig gløding, det var så det lyste gjennom exhaustbandasjen nedover downpipen! Kjørte 0.6 i trykk, justerte opp på 1.0-1.2, men motoren oppførte seg likedan. Når jeg smetta inn org. tenningschip ble det vei i vendinga..:P Drog mildt sagt godt og glødinga er redusert til "normalt"..

-Ellers er det jo ei A-blokk med smidde stempel.. Vil tro det er samme kompen som en A-motor har org.. 9.3 eller hva det er..Så denne kunne nok med fordel ha vært redusert en smule..
Ja, da har du fått en førstehånds demonstrasjon hva som skjer når man kjører for lite fortenning. Så må man spørre seg om HVORFOR de som har programmert chippet har valgt å redusere fortenningen så mye som i dette tilfellet.

Så kan man spørre seg om hvordan det vil gå med motoren din når du kjører original tenningskurve, snøen forsvinner og det blir varmere i været.

Det er mange som har innledningsvis har stor suksess med høykomp., men over TID er resultatet nesten alltid fiasko.

Bjørnstad
25/02/12, 17:10
lønner seg og bruke org tenningchip i forhold til tlao tenningchip eller?