PDA

Vis full versjon : Xennon i tåkelys v70?



ole1
16/02/12, 22:31
Hei, har en 2006 v70 som jeg vil montere xennon i tåkelysa på:)
Men det jeg lurer på er om noen har noe xennon sett som dere kan anbefale å bruke der. Også lurer jeg på hvordan xennon pærene settes fast i sokkelen på lampene, det er vel ikke vanlige h1 sokler på xennon pærene?

Takker for alle svar!!! :D

svima
17/02/12, 08:07
Har 55w Xenon-kit i ene V70'n min. Lyser helt sinnsykt, men det tar litt tid å få fullt lys fordi pærene må bli varme.
Pærene som sitter org. heter H9.

Edit: Så nå at det var snakk om tåkelys. Trodde han mente fjærnlys..

For all del styr unna xenon i tåkelys. Bruk LED.

Kjøp heller xenon til fjernlys.

Moslet
17/02/12, 08:57
I min v70 04 mod så var det H7 pærer. har satt inn 35watts xenon med 6800k å blir bra med lys å ser tøft ut.
Enkelt å montere. ser hva du må gjøre når du tar bort de gamle pærene;)


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/403.jpg

Chr
17/02/12, 12:45
Det jeg gjorde var at jeg reiste å kjøpe 2 nye pæreholdere hos Volvo. Koster ca 250. Bruk en dremel til å frese ut innmat i disse slik at xenonpære med ledninger passer fint i. Festet og tettet dette med silikon slik at det ikke skal bli fukt.

Vatnehol
17/02/12, 13:40
jeg har slike adapter til xenon lys om du er interessert.
send meg en pm.

http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/s60/styling-17/dimljus-34/adapter-for-xenon-i-dimljus-s60-s80-v_xc70-xc90.html
http://www.vparts.se/bilder/artiklar/0701324.jpg

Dimmur
18/02/12, 11:11
Gjør deg selv og alle dine medtrafikanter en tjeneste og kjøp LED-pærer isteden! Ser like tøft ut, du slipper å få dårligere sikt selv, og ikke minst du slipper å kjøre rundt å blende andre.

FroBe
18/02/12, 13:02
Hvis du absolutt må ha Xenon bør du kjøpe 15W HID, da slipper du å plage alle andre trafikanter på veien unødvendig.
Det koster rett over kr 300 på eBay (http://www.ebay.co.uk/itm/2X-Universal-Car-Xenon-Back-Lights-HID-Bulbs-6000K-15W-/270871363899?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f1131013b) for et par, en annen fordel med 15W er at ballastene er små.

Trenger du mer lys så bruker du fjernlysene eller tusenmetre.

ole1
18/02/12, 15:51
Ok, takk for alle svar! :D Kjører med LED pærer i tåkelysa nå for tiden, men synes det lyser for dårlig :P

Christer91
06/03/12, 20:38
Har montert xenon i alt fram på min V70 -07. og jeg er saktens ikke enig i folk som er imot xenon i kurve tåkelys. det løfter bilen betraktelig , iforhold til stearlinlysa som er der ifra før (LED) funker best til parklys og skiltlys. jeg har 4300k H1 kit i kurvetåkelysa. Original xenon i nærlys og 4300k H9 eller H11 xenon kit på langlysa 55w. justerer du pærene i grøftlysa riktig så blender du ikke spesielt mye. lys må man ha. og folk skal følge med på vegen og ikke inn i lysa dine! som han som skrev om silikon greiene og å borre ut. helt riktig gjorde slik selv! Go for it! og gjør din V70 vakrere.

locked
06/03/12, 20:46
Desse lysa er ikkje beregna for å verte brukt anna enn til svært låg hastighet når sikta er så dårleg at nærlysa lyser opp alt (snø/tåke). Derfor har dei svært begrensa rekkevidde (rundt 20 meter). Derfor er xenon mest for å sjå bra ut, for det lyse for dårlig til å bli brukt som lys i mørket uten å blende andre.

Det eg har tenkt å gjere med mine er å kjøpe nye lykter og nye Hella Micro DE tåkelys (linse) desse har veldig god lysspredning og blendar overhodet ingen. Så skal eg fjerne den orginale reflektoren og erstatte dei med desse lysa frå Hella. Då ser det tilnærma heilt orginalt ut, det kjem til å lyse sopass at dei faktisk kan brukast til å sjå noko når forholda tilseie det og muligens også i mørke utan å blende andre. Men dagen min er for kort, så eg rekk nok ikkje å gjere noko med det før det står ferie på timelista :p

Mr. Crepsley
06/03/12, 20:57
Jeg har 4300k 35w h1 i mine tåkelys i min 2001 S60. Jeg skjønner ikke hva dere mener med dårlig lys, for jeg ser lenger etter montering en før. Ang blending, så blender ikke mine noe mere enn org lysa, da jeg har justert de mye ned. Ingen jeg har spurt har reagert på lysa, og de lyser bra. Ser bra ut gjør de også.

FroBe
06/03/12, 21:25
Har montert xenon i alt fram på min V70 -07. og jeg er saktens ikke enig i folk som er imot xenon i kurve tåkelys. det løfter bilen betraktelig , iforhold til stearlinlysa som er der ifra før (LED) funker best til parklys og skiltlys. jeg har 4300k H1 kit i kurvetåkelysa. Original xenon i nærlys og 4300k H9 eller H11 xenon kit på langlysa 55w. justerer du pærene i grøftlysa riktig så blender du ikke spesielt mye. lys må man ha. og folk skal følge med på vegen og ikke inn i lysa dine! som han som skrev om silikon greiene og å borre ut. helt riktig gjorde slik selv! Go for it! og gjør din V70 vakrere.

Om du saktens ikke er enig med fakta så forandrer det ingenting. Alle undersøkelser og forskning er uenig med deg, det samme er regelverket i Norge, EU, USA og de fleste land i verden.
Du tror du "blender ikke spesielt mye" når du kommer kjørende med 14 000 lumen lys, dette tilsvarer lyset fra 500W halogenpærer (9x55W).

andreas
07/03/12, 08:25
Får trøsta oss med at dette blir kontrollert ofte av vegvesenet langs vegen om dagen. To gonger har eg hatt besøk under bilen for å sjekka at eg ikkje har xenon i tåkelyktene (har LED med svakt blå/kvitt lys).

Men men, møter nok av eneveike folk med xenon i tåkelyktene kvar dag. Pleier å senda fjernlyset rett i trynet på dei så sant det lar seg gjere.

runepv50
10/03/12, 22:06
kor dåkk kjøp LED som passer i lykta til V70 2006? Æ kjøpte noen LED men de er for lange til å passe i lykta.

C.Erstad
10/03/12, 23:16
Ville klinka til med xenon med en gang... bre åjustere lysbildet slik at det blir br, så blender dette ikke noe mere enn orginalt!

Er klarglass i lyktene fra 05 og oppover så det går fint!

Har selv hatt 55w6000k i mine på bilen min, ingen som blenda og heller ingen dårligt lys!

Annbefales på det sterkeste!

FroBe
11/03/12, 10:13
Ville klinka til med xenon med en gang... bre åjustere lysbildet slik at det blir br, så blender dette ikke noe mere enn orginalt!

Er klarglass i lyktene fra 05 og oppover så det går fint!

Har selv hatt 55w6000k i mine på bilen min, ingen som blenda og heller ingen dårligt lys!

Annbefales på det sterkeste!

Hvordan klarer du å 4-doble lysstyrken uten å blende mer enn originalt?

C.Erstad
11/03/12, 11:38
Hvordan klarer du å 4-doble lysstyrken uten å blende mer enn originalt?

Hadde 55w liggendes, skulle bare prøve de.
Justerte lysene litt lavere enn orginalt, derfor så blender de ikke!

Handler om lysjustering, og ikke bare slenge i noe og tro at du ikke blender! Hadde folk justert lysene sine så hadde du ikke reagert på annet enn fargen ;)
Dette er med klarglasslykter.

Christer91
11/03/12, 11:50
Moped!

Christer91
11/03/12, 11:55
FroBe, har du klarglasslykter på din XC? eller er det lysfordelings glass? for da er det ikke rart det blir grisestygt med xenon!

FroBe
11/03/12, 22:34
FroBe, har du klarglasslykter på din XC? eller er det lysfordelings glass? for da er det ikke rart det blir grisestygt med xenon!

Tåkelysene mine er klarglass, hovedlyktene er lysfordeling.
Jeg har aldri vurdert å montere Xenon i disse lyktene, til det har jeg for stor respekt for mine medtrafikanter.
(Jeg har faktisk prøvd å montere Xenon i fjernlys på 850, men det ble litt for ekstrem overgang fra fullt lys til kun nærlys. Vurderer likevel fortsatt montere tusenmetre med Xenon, men neppe før neste vinter).
Etter å ha satt meg inn i teori og forskning generelt om lys, og også om billys, ser jeg at reglene om billys er der for å gjøre trafikken tryggere for oss alle.
Om jeg ser litt bedre (eller tror jeg ser litt bedre) med Xenon, og andre medtrafikanter ser vesentlig dårligere, så blir resultatet farligere enn med lovlige lys.
Pære og optikk/lykt er tilpasset hverandre, blander man Xenon pære og halogen lykt blir resultatet helt feil lysspredning for nærlys og tåkelys.

Mange tror at Xenon i tåkelys ikke blender hvis de justerer dem litt ned. Dette tyder på at de ikke har mye peiling på lys.
Man trenger ikke tro på ting som dette, det er faktisk lett å måle. Lysmålere koster fra noen hundrelapper og oppover, men man må sette seg litt inn i hva man gjør.
Kravene til tåkelys, ECE R19, finner man her (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R019r6e.pdf). Lysstyrken på side 15, sonene på side 39.
Husk også at lys som blir sendt ned i asfalten reflekteres opp igjen, dette merker motgående trafikk godt på lys asfalt, snø eller våt veibane.

Tåkelys med høyere lysstyrke enn 2000 lumen (Xenon 35-55W gir 3-4000 lumen, 55W halogen gir 1100 lumen) krever forøvrig egne lyktespylere og automatisk nivåjustering av tåkelysene...

Christer91
11/03/12, 23:34
Man kommer aldrig bli kvitt folk som monterer xenonkit. det er for mange rånere for det. Men i min situasjon har jeg montert det pga en stygg elg påkjørsel med min forrige bil i høst. på nybilen ble det xenonkit , men prøver å bruke det varsomt og ikke 'terge' de andre. Folk her oppe i Nord-Trøndelag har et litt annet syn på xenon lys enn de sørpå. noe som også kan tyde på at det er mer av det der nede!
og man kan jo godt også montere ekstra lys med xenon , men har ikke kommet så langt enda!