PDA

Vis full versjon : Volvo 960 Chip



volvo24v
06/04/10, 22:09
Lurer på om de er noen som vet hvor man evt kan få tak i chip til B6254S?
Bilen er 95mod volvo 960 2,5 liter
Eller om en kan omprogramere datachipen i styringsenheten (ECU)?

Volvo_960_1995
06/04/10, 23:36
Lurer på om de er noen som vet hvor man evt kan få tak i chip til B6254S?
Bilen er 95mod volvo 960 2,5 liter
Eller om en kan omprogramere datachipen i styringsenheten (ECU)?

Har selv funnet bare jalla løsninger....

http://www.atb-tuning.de/shop/Volvo-960-Tuning-103,1519.htm

Så følger litt med på denne om det dukker opp noen som kan / vet noe.

T90
07/04/10, 10:45
Hør på turbobricks.com
Muligens han svensken som lager chips til N/A rødblock kan ha noe til hvitblock også?
Han heter frpe82 der på forumet.

volvo24v
07/04/10, 16:49
Vanskelig og få tak i chip til disse motorene, Men får bare prøve og forhøre seg rundtomkring om de er noen som vet om noe

Biker4life
08/04/10, 11:34
MegaSquert! 4200 ;)

volvo24v
09/04/10, 16:28
Har du link?

jonass
09/04/10, 16:44
Han mener nok at du må sette opp megasquirt, som er et programerbart sprut.

Biker4life
09/04/10, 22:49
Ja, da kan du kaste boksene dine og llm :)

Få tak i bredbåndslamba, og ha tennning fra hva som helst + større dyser og mere bensintrykk, få noen til å lage ett grunn map til deg på squerten og brems bilen. Dette hjelper de deg med, stortsett om du kjøper squerten hos noen som driver med dette ;)

Oppnår max effekt og slipper bokser, chipper og masse ledningsDRIT ;)

Shaiko
10/04/10, 11:04
skulle jeg hatt dette som noen form for bruksbil så ville jeg ikke hatt datasprut iallefall.

ArneR
13/04/10, 03:16
http://www.powerchipgroup.com/index.asp

Ole Jakob
14/04/10, 06:47
Har funnet ut at Turbocenter i Stockholm mapper disse på orginalstyreenheten.

Her er noen priser:

vi debiterar 3200 skr ink moms för grundprogrammet sen tillkommer det för unik optimering/mappning med mellan 1800-2800 kr .

vill du ha en bänkning gjord av bilen/motorn före och efter ,så tillkommer det 1250 kr .

Håper at noen andre også får nytte av denne informasjonen!

Volvo_960_1995
14/04/10, 10:08
Har funnet ut at Turbocenter i Stockholm mapper disse på orginalstyreenheten.

Her er noen priser:

vi debiterar 3200 skr ink moms för grundprogrammet sen tillkommer det för unik optimering/mappning med mellan 1800-2800 kr .

vill du ha en bänkning gjord av bilen/motorn före och efter ,så tillkommer det 1250 kr .

Håper at noen andre også får nytte av denne informasjonen!

Kan få nytte av denne, så Takk.

Men det kom ikke frem på denne siden http://www.turbocenter.se/ hvordan det nye programmet ser ut. Tenker da på effekt / drivstoff bruk o.s.v.

Har du fått sett hvordan programmet er ?.

Du og jeg har samme motor, så det hadde vært kjekt å vite litt mer, visst du har info om det. ;)

Takk.

gaupe
14/04/10, 11:37
Ja, da kan du kaste boksene dine og llm :)

Få tak i bredbåndslamba, og ha tennning fra hva som helst + større dyser og mere bensintrykk, få noen til å lage ett grunn map til deg på squerten og brems bilen. Dette hjelper de deg med, stortsett om du kjøper squerten hos noen som driver med dette ;)

Oppnår max effekt og slipper bokser, chipper og masse ledningsDRIT ;)

Er jo ikkje så rett fram, men ein kombinasjon med eksisterande og megasquirt går. Men trur ikkje eg hadde gjort det på ein bil som skal vere dag-til-dag bil.

Ole Jakob
14/04/10, 23:52
Kan få nytte av denne, så Takk.

Men det kom ikke frem på denne siden http://www.turbocenter.se/ hvordan det nye programmet ser ut. Tenker da på effekt / drivstoff bruk o.s.v.

Har du fått sett hvordan programmet er ?.

Du og jeg har samme motor, så det hadde vært kjekt å vite litt mer, visst du har info om det. ;)

Takk.

Har snakket litt med de på mail så derfor har jeg priser. Vil tro forbruket forblir ca det samme, mulig bitte litt ned med rolig kjøring. Effekt kommer jo an på hva du gjør før du bremser. Jeg tenkte å ha i en 3 liter med eksos og forhåpentligvis kammer fra kmcams.

Du får et program som blir optimert etter ditt oppsett og det er det fine. Så slipper en også annet sprut og en haug av omkobling.

Lurte på om jeg skulle ta meg en tur bort i sommer. Kanskje det kan bestilles 2 chip så en får den andre billigere, men skal dette bli gjøres må vi nøyaktig samme oppsett...

volvo24v
04/08/10, 20:10
Mange nyttige svar =) Takker får tips =)

Volvo_960_1995
26/09/10, 21:23
Har snakket litt med de på mail så derfor har jeg priser. Vil tro forbruket forblir ca det samme, mulig bitte litt ned med rolig kjøring. Effekt kommer jo an på hva du gjør før du bremser. Jeg tenkte å ha i en 3 liter med eksos og forhåpentligvis kammer fra kmcams.

Du får et program som blir optimert etter ditt oppsett og det er det fine. Så slipper en også annet sprut og en haug av omkobling.

Lurte på om jeg skulle ta meg en tur bort i sommer. Kanskje det kan bestilles 2 chip så en får den andre billigere, men skal dette bli gjøres må vi nøyaktig samme oppsett...

Har du fått gjort noe med Chip og bil, eller ?

Takk for svar :)

Njål Nilssen
26/09/10, 23:10
Jeg skal også mappe om mi originalmotorstyring (Motronic 4.4 m/OBDII) men mulig jeg får gjort det hos flissundet... får se hvem som vinner på kvalitet...

Jeg skal jo da også gjøre litt flere modi enn bare eksos... jeg skal få slipt om originalkammene, lage nytt innsug og avstemt eksos og gjøre lett portejobb. Så blir uaktuelt med noe ferdigchip som ikke kommer til å passe med oppsettet...

Iversen
27/09/10, 22:23
Tenkte også jeg skulle få mappet min hos turbocenter. Har motronic 1,8.
Må først finne noen her hjemme som kan trimme "ned" motoren så den kan godkjennes med en liten turbo og 238 hk.

Njål Nilssen
27/09/10, 22:33
Tenkte også jeg skulle få mappet min hos turbocenter. Har motronic 1,8.
Må først finne noen her hjemme som kan trimme "ned" motoren så den kan godkjennes med en liten turbo og 238 hk.

Den kan vel ikke mappes med motoren i gang? Må vel montere ut chip, for så å gjette seg til noe og så sette inn for å finne ut at det ble feil, ut igjen og prøve på nytt...

Med 4.4 trenger du bare å kopiere over originalprogrammet på en EEPROM, montere den inn, fyre igang, koble seg på OBDII, noe fænsy programvare og begynne å justere...

gnilrE
17/10/12, 19:35
Åpner gammal tråd, noen som har prøvd ut noe det dere snakker om over? :)

R.G
17/10/12, 20:54
Åpner gammal tråd, noen som har prøvd ut noe det dere snakker om over? :)

jepp, mappet sprutet i min.

så på min får jeg tenningsbank ved 1,2-1,3 i ladetrykk på 315cc dyser på 95 pumpesuppe (erfart etter wastegateslange hadde løsnet). da med org 2,5 kammer i org stilling. noe annet nå etter kammer er justert også.

med motronic sprut, turbo og uvist ladetrykk (kjører uten trykkmåler nå), så bli det hjulspinn i 80kmt når pedal plantes. fungerer bra og drikker suppe

Njål Nilssen
17/10/12, 22:36
jepp, mappet sprutet i min.

så på min får jeg tenningsbank ved 1,2-1,3 i ladetrykk på 315cc dyser på 95 pumpesuppe (erfart etter wastegateslange hadde løsnet). da med org 2,5 kammer i org stilling. noe annet nå etter kammer er justert også.

med motronic sprut, turbo og uvist ladetrykk (kjører uten trykkmåler nå), så bli det hjulspinn i 80kmt når pedal plantes. fungerer bra og drikker suppe Går noe suppe med limt pedal og 300ognoe hk :) Bør ikke være for mye forbruk ved finkjøring, men så har du automat?

turb00le
18/10/12, 09:29
Hvilket styresystem har du?
Hvis du har motronic 4.4 og er litt nevenyttig kan du bruke motronicsuite.

Tror vel kanskje ikke at du kan forvente at chipping av denne motoren gir deg noen "wooohooo" følelse.

Er det automat eller manuell? Hvis manuell; Få på enkelmassesvinghjul fra 850, vil gi en noe rappere motor.

R.G
18/10/12, 15:16
Går noe suppe med limt pedal og 300ognoe hk :) Bør ikke være for mye forbruk ved finkjøring, men så har du automat?

ved flat pedal så går det suppe ja, får nok til att den spytte flammer over hekken etter pådrag.

men ved fin kjøring, da langkjøring så ligger den godt under litern. juger ikke når jeg sier 0,7. motor går utrulig lett når man kjører jevnt på langkjøring. og har fint turtall når ligger i 80-100, rundt 2000omdrel noe i 100. kjører automaten ja. funker fjell med lockup på alle gir utenom 1, så turtall holder seg omtrent konstant på samme sted.

gnilrE
18/10/12, 21:38
Jeg driver bare og trøbler med 4.4 og ingen som vill svare meg på spørsmål eller gjøre... så tror nok det bli BMW kasse og sprut gitt :) erfaringer med volvo 6er? hadde vert morro om noen ville dele litt fakta her :)

R.G
20/10/12, 19:23
Jeg driver bare og trøbler med 4.4 og ingen som vill svare meg på spørsmål eller gjøre... så tror nok det bli BMW kasse og sprut gitt :) erfaringer med volvo 6er? hadde vert morro om noen ville dele litt fakta her :)

erfaring med volvo 6er? tja, ihvertfall turbomata, så bli det vel ikke noe mere 4er turbo på meg:) ikke til å sammenligne.

deling av fakta ble gjort ett veldig godt forsøk på til den personene du kjøpte bilen av. noe han tydligvis ikke klarte å følge, ved å spikre sammen noe shit og selge for å prøve å tjene seg penger

gnilrE
23/10/12, 17:16
Huff ja, den bilen står nå. Tror bensin pumpa har ryki jeg gidder ikke og skru for og få den til og gå nå er mektig lei den bilen.. så konvertert til 106.... hehe :)


Blir vinter prosjekt, har noen her inne noen lenker eller div. til motoren? som B6254 eller B6304 - som andre kammer, grenrør, kamdrev etc?

R.G
23/10/12, 20:43
Huff ja, den bilen står nå. Tror bensin pumpa har ryki jeg gidder ikke og skru for og få den til og gå nå er mektig lei den bilen.. så konvertert til 106.... hehe :)


Blir vinter prosjekt, har noen her inne noen lenker eller div. til motoren? som B6254 eller B6304 - som andre kammer, grenrør, kamdrev etc?

du må beholde toppen du har på din. den er den beste av di orginale toppa, pga kanaler og forbrenningskammere. toppen er helt lik t5 og t6 topp. eneste forskjell er att t5 og t6 har natriumventiler.

kamaksler så kan du bruke fra b6304, pga løfte på dem. men kan også bruke b6254 kammene. jeg bruker b6254 kammer men justert dem litt, og er fornøyd, og det har nå gidd utmerkede resultater.

man får nuke justerbare kamdrev til dissa også, husker ikke pris på dem. di orginale er også justerbare. men er ikke gradskive på dem, men ei gradskive klarer man fint å lage seg sjøl,, og ved å sette ett merke så er det ingen problem og stille en grad eller 5 en el anna retning.

men ja, blokk og råder stempler hadde du ordna deg for 2,5 veiv skjønte jeg? så da er det bare grenrør og evt kamaksler og justerbare drev hvis du vil ha det du trenger. link til grenrør har jeg ikke.. vet mange bruker bmw grenrør og skifter flens mot toppen

gnilrE
24/10/12, 09:34
Det må være det lureste jeg ha lest på lenge :) BMW grenrør hørtes ikke dumt ut og bare TIG'ge ny flens vet du hvem grenrør som passer? M50?

Ja smidde S80 stempler og H-profil og kjøpt alt av nytt i bunndel untatt veiva, mulig jeg slenger i 3L veiva vist jeg finner en brukbar en til salgs :) eller skal alt være klart.

Skal også kjøpe meg BMW kasse så jeg får manuell, og så har jeg prata med christer om sprut. Men før den tid må jeg vell ha litt større dyser og ny turbo :)

R.G
24/10/12, 15:28
Det må være det lureste jeg ha lest på lenge :) BMW grenrør hørtes ikke dumt ut og bare TIG'ge ny flens vet du hvem grenrør som passer? M50?

Ja smidde S80 stempler og H-profil og kjøpt alt av nytt i bunndel untatt veiva, mulig jeg slenger i 3L veiva vist jeg finner en brukbar en til salgs :) eller skal alt være klart.

Skal også kjøpe meg BMW kasse så jeg får manuell, og så har jeg prata med christer om sprut. Men før den tid må jeg vell ha litt større dyser og ny turbo :)

mener m50 skal gå greit, husker ikke helt.

skal du ha 3l veiv må du bestille deg nye råder igjen tror jeg. dem må da være 139,5mm lang pga slaget, og hvis kryssbolt er plassert på lik høyde på s80 stempla som eks 2,3 t5 stempler.

gnilrE
24/10/12, 21:07
Huff ja stemmer det... Nei da blir det 2.5l :) bestiler meg et grenrør og ser jeg får noen slanke fine BMW grenrør, er vell ikke problemer og få ut en 400hk i den motoren med riktig blanding og tenning? Og riktig turbo osv.

Njål Nilssen
24/10/12, 22:18
Huff ja stemmer det... Nei da blir det 2.5l :) bestiler meg et grenrør og ser jeg får noen slanke fine BMW grenrør, er vell ikke problemer og få ut en 400hk i den motoren med riktig blanding og tenning? Og riktig turbo osv. Sliter pittelitt med originalkammer da... men for all del går fint å hente ut 315 hk på 3L uten turbo, med MER bunndrag enn originalt, alt er relativt. Går mest på hvor mye tid du legger i å få ting skikkelig...

gnilrE
25/10/12, 10:23
Vist kamma er det eneste som bremser meg til slutt så ja da får jeg kjøpe nye eller eventuelt slipe om, men det.er lite.prioritert først :)

Njål Nilssen
25/10/12, 15:27
Vist kamma er det eneste som bremser meg til slutt så ja da får jeg kjøpe nye eller eventuelt slipe om, men det.er lite.prioritert først :) Som sagt originalkamma kan holde lenge de, alt etter hvor godt pusteapparatet er på motoren... kjører du lavkomp og ikke gjør noe med toppen for å få den til å fløde bedre, så holder de ikke så voldsomt, selv ikke på en 2.5L. Grunnen er ganske enkel faktisk :)

Har du en lavkompmotor MÅ denne nødvendigvis ha både mere luft og mere suppe for å utvikle samme sluttresulatat, da den er mindre effektiv (mindre igjen for hver dråpe suppe) den kaster mere bort i form av varme som i tilleg spises opp av turboen for å kunne holde høyt nok laddetryk ktil at man får tvunget inn nok masse som er nødvendig for at den skal gå bra med lavkomp, det resuleter også i mer mottrykk som også spiser av effekt. Må du ha mye luft inn rekker ikke durasjonen langt nok og lengre kammer er nødvendig som vil resultere i dårligere tomgang og mindre bunndrag. Ellers er alternativet de originale kammen som blir for korte, og vi gi en "fin" momentkurve som går opp som rakett og ned som en uten fallskjerm etterpå... hjelper ikke å skru opp trykket, og å varve mere er poengløst da momentet når nye bunnrekorder...

kjører du "høykomp" trenger du mindre masse for å gjøre samme jobben og kammen holder lengre, du som har 2.5 har 80mm slag hvilket gjør at du kan varve mer, holdbart. dra nytte av det da kammene holder lengre med en mere effektiv motor. Nå har jeg lite erfaring med hvor mye varv de originale hydrauliske løfterne henger med på, men 7500 med slike "slappe" originale løft og akselerasjoner bør gå fint, kan ikke si for sikkert da det første jeg gjør når jeg åpner en hvitmotor, er å kaste de løfterne rett i dunken... Baserer du deg på Volvo stempler havner du endten på 9:1 elelr 8,5:1 i komp på turbomotor begge klassifiserer iht enkelte som "høykomp", de "nyere" av N-serie har 9:1. Skal litt til før det banker selv med 9:1, da Volvo selv henter ut 300Nm ved 2000rpm på 2.3L femmere, iht enkelte skulle dette vært umulig, for en gammal (dyngeverdig) 8v så er det tilfellet. Et kompakt symmetrisk pentroof brennkammer, som hvitmotorene har, er i en HELT annen liga... For den annen del så henter en chippa T5 ut 400+Nm på 3000rpm med samme 9:1 i komp. Da snakker vi ala 180% VE... det banker ikke det heller...

R.G
25/10/12, 19:05
men flyfaen: hva gjør egentli med dissa 4v hvitmotora att det skal mye til for å få tenningsbank? sjøl med tanke på "høykomp" og en del ladetrykk og pumpebensin?

Njål Nilssen
25/10/12, 22:20
men flyfaen: hva gjør egentli med dissa 4v hvitmotora att det skal mye til for å få tenningsbank? sjøl med tanke på "høykomp" og en del ladetrykk og pumpebensin? Vel de var vel ganske heldige med den ellers så elendige inkluderte ventilvinkelen på 58 grader, det gjør kammeret veldig kompakt... Det at borringa ikke er så stor hjelper seff på, kammeret har også pluggen i midten, og det er så å si like langt alle veier for flammefronten å nå ut til. Det er også mangel på kanter som ikke er i squishbandet til stempelet hvilket gjør at evt varmestrålig når fram overalt :) Samla resultat er at man kan kjøre MINDRE tenningsforskudd uten at brennhastigheten går ned og uten at eksostemp går opp, mindre trykkbygning før stempelet når ØD hever banketerskelen enormt da man ikke prøver å skvise en blanding som alt har begynt å brenne... men neida folk tviholder på den pensjonsklare 8v'n hvor flammefronten har LAANGT å gå ene veien og knapt noe å gå andre veien... jeg har simulert med helt relle brennhastigheter i simulatoren jeg bruker, og tenningsforskuddet er aldri over 25 grader for oppsettet jeg har på 24v'n (som sugis!!!) :) Nå har ikke sim'en et option for den serdeles kortere brenntida blandinga får med lys-strålinga som plasmatenninga jeg skal bruke gir. men kan fint trekke av 5 grader mere tenning og fortsatt se lavere eksostemp :p