PDA

Vis full versjon : B230F problemer.



Mr. Myhre
15/02/12, 14:09
Hei!

Har en 1989 Volvo 240 med B230F, og den har store problemer.
Det virker nesten som om den ikkje går på alle cylindrene, men eg har så lite peiling at eg ikkje skal si det for sikkert.

Det som skjer er at den er veldig ustabil på tomgang. Altså, den kan stå og gå på 750rpm, også hopper den plutselig opp til 3-4000rpm, og ned igjen til 700rpm, opp igjen og ned igjen, helt til den plutselig dør ut. Dette skjer uansett om den er varm eller kald. Under kjøring så kjennes den mye svakere ut enn den gjorde når alt var OK, også rykker og napper det fælt når eg har et jevnt drag. Når eg gir bånn gass så går den "reint", men den går ikkje noe særlig bra. Dog. når den er varm, så er det større sjangs for at den går på tomgang, men det er ikkje garantert.

Har byttet rotor, fordelerlokk, plugger, pluggledninger, LMM, og tomgangsregulator, men ingen bedring. Leste av feilkodene og den mente på at feilen var "Oksygensensor". Det er vel lambasonden? Har riktignok ikkje prøvd og byttet den enda, men trodde virkelig ikkje at den ville skape så mye problemer? Den bruker rundt literen på mila ved HARD kjøring også, og det er jo ikkje allverden.

Noen andre forslag og få på hva eg kan gjøre for og utbedre feilen?

kermitt
15/02/12, 15:19
sjekk for falskluft, har en følelse av at det er innsugspakninga.

Mr. Myhre
15/02/12, 15:25
Har sprayet rundt med startgass, men kunne ikkje finne noen lekkasjer.. Fikk også et tips om at slangen til tomgangsregulatoren kunne lekke, men fant ingen lekkasjer der heller

Espedalen
15/02/12, 16:02
Va samma på probleme på stasjonsvogna mi, blei bare plutslig slik, bytta insugspakkningen og gikk over noen vakumslanger under insuget og fikk festa de sikkelig igjen, vips, så va problemet løst ;)

Mr. Myhre
15/02/12, 16:27
Hm, ja får stikke på 'teman å handle ei pakning å bytte den da, sjekke om de hjølper :) Klarte ikkje å finne nokon lekkasjer egentlig men, den pakninga kan vel ikkje være så dyr uansett :p

kermitt
15/02/12, 16:32
Ikke kjøp biltema pakninger, de er sprø som knekkebrød fra de er nye. Kjøp original eller mekonomen pakning. kan godt ha på bittelitt vaselin så den ikke tørker.

Espedalen
15/02/12, 16:46
Det e ikkje alltid du merker att det e falskluft når du driver å spruter rundt der, stikk te han som bur i Lunde gata vedsida Vidregåande, han har mange pakkningær liggans, fekk ein gratis a han når eg va innom han i sommår.

Mr. Myhre
15/02/12, 17:04
Som om eg veit håkken du snakker om nå liksom :p Neida, stikk på Volvo å handler te fredagen, vis eg rekk de etter jobb.. Dom e vel like nazi på åpningstidane der som alle andre plasser tenker eg

Simen S
16/02/12, 09:34
høres ut som det probleme je har æv, bare atte min blei værre å værre for vær dag som gikk, så min går ikke på tomgang engang. bare starter og stopper igjen.

Mr. Myhre
16/02/12, 12:12
Funnet ut av det eller?

Simen S
16/02/12, 15:21
Funnet ut av det eller?
ikke enda, men her er det je har gjort: http://forum.vccn.no/showthread.php?37475-B230F-d%C3%B8r-ut-da-man-gir-gass

Mr. Myhre
16/02/12, 15:45
Oi se der ja, den var en del værre en min.. Enn så lenge ihvertfall.
Tenkte eg skulle ta meg en tur til Volvo i Skien i morgen og handle lambda og innsugspakning, håpe på en forandring.

Mr. Myhre
14/03/12, 19:51
Fikk fikset problemet for en stund siden, og det var som dere trodde - innsugspakningen. Takk for all hjelp! :)