PDA

Vis full versjon : 2002 V70N D5 tungstartet når kaldt



bjerrang
15/02/12, 08:02
Under -10 starter ikke bilen uten webasto.
Må file endel mellom -5 til -10
Det som er gjort , nye glødeplugger , nytt batteri.
Når webastoen har fått gått i 5 minutt starter den som ingenting.

Og nå begynner webastoen å svikte.

Sjakalen
15/02/12, 09:28
Fungerer de pluggene skikkelig mon tro?

svima
15/02/12, 11:16
Stor mulighet for at det kan være dyser som er problemet.
Hvis de lekker litt blir den vanskelig å starte. Du må måle returen for å se om det er noe galt.

bjerrang
15/02/12, 11:57
hvis dyrene lekker vil ikke den være vanskelig å starte når den er varm og?

bjerrang
15/02/12, 11:58
dysene

Svirre
15/02/12, 16:24
Om de lekker så er det lettere å få start når den er varm. Du får bedre komp enn når motoren er kald og diesel har lettere for å antenne. Har dette skjedd over tid eller har det skjedd så plutselig? Om bilen har gått langt så kan det hende at pluggene er modne for utskiftning, men jeg ville også holdt en knapp på halvtette dyser. Sleng på litt dyserens så får du renska opp det meste inne i dysene også :) Verdt å gjøre det uansett!

bjerrang
15/02/12, 17:44
Om de lekker så er det lettere å få start når den er varm. Du får bedre komp enn når motoren er kald og diesel har lettere for å antenne. Har dette skjedd over tid eller har det skjedd så plutselig? Om bilen har gått langt så kan det hende at pluggene er modne for utskiftning, men jeg ville også holdt en knapp på halvtette dyser. Sleng på litt dyserens så får du renska opp det meste inne i dysene også :) Verdt å gjøre det uansett!

JA den er litt lettere å starte på sommeren , kanskje 2-3 sek filing på sommern.
Tungstartet har den vært i over 1 år. Har egentlig ikke vært et problem når webastoen virket.
240000km. Målte igjennom alle glødepluggene og byttet vel 3 stk sist. (merket ingen forskjell etter 3 nye plugger)
Tok da opp alle glødepluggene og testet de fysisk. Så disse virker.
Dyserens , kan det virkelig være så enkelt?
Hvilken anbefaler du , biltema?

eab
15/02/12, 18:13
Min bil sliter med det samme. Samme årsmodell og motor. Den har stått i garasje mesteparten av sitt liv og jeg er vel førstemann som har prøvd å starte den i 15-20 minus uten å bruke webasto først. Det måtte ganske mange forsøk til og mye filing, og når den først starta så kom det endel sort røyk. Bruker man dieselvarmeren først så er det en helt annen bil å starte.

Jeg har ikke hatt tid til å sjekke glødepluggene enda, men tenker å gjøre det ganske snart.

Svirre
15/02/12, 20:03
JA den er litt lettere å starte på sommeren , kanskje 2-3 sek filing på sommern.
Tungstartet har den vært i over 1 år. Har egentlig ikke vært et problem når webastoen virket.
240000km. Målte igjennom alle glødepluggene og byttet vel 3 stk sist. (merket ingen forskjell etter 3 nye plugger)
Tok da opp alle glødepluggene og testet de fysisk. Så disse virker.
Dyserens , kan det virkelig være så enkelt?
Hvilken anbefaler du , biltema?

Dyserens rensker ikke bare opp dysene, men alt i fra tanken til eksosmanifolden. Jeg vil anbefale Tunap sin! Funker no j****! Får kjøpt den på Bilia, men usikker på om andre forhandler den. Du vil merke forskjell etter 2-3 fyllinger. Koster ca 220kr. Relativt dyr i forhold til andre, men du får mye mer ut av produktet. Du får også kjøpt sånne bitte små krukker som man kan miste i tanken som funker like bra som piss. Det fungerer i motoren, men renser ikke :p
Grunnen til at dyserens hjelper ofte er at hvis man "damekjører" en dieselmotor over lengre tid så har det veldig lett for å sote seg igjen. Det soter seg også igjen ved litt "hard" kjøring, men dog så vil denne prosessen gå over lengre tid. Du kan tenke deg hvor mange liter diesel som har gått igjennom systemet på alle årene ;)


Min bil sliter med det samme. Samme årsmodell og motor. Den har stått i garasje mesteparten av sitt liv og jeg er vel førstemann som har prøvd å starte den i 15-20 minus uten å bruke webasto først. Det måtte ganske mange forsøk til og mye filing, og når den først starta så kom det endel sort røyk. Bruker man dieselvarmeren først så er det en helt annen bil å starte.

Jeg har ikke hatt tid til å sjekke glødepluggene enda, men tenker å gjøre det ganske snart.

Prøv dyserens du også. Virker som om det er noe som er litt halvtett, siden det soter så mye ved oppstart.

bjerrang
15/02/12, 20:27
Dyserens rensker ikke bare opp dysene, men alt i fra tanken til eksosmanifolden. Jeg vil anbefale Tunap sin! Funker no j****! Får kjøpt den på Bilia, men usikker på om andre forhandler den. Du vil merke forskjell etter 2-3 fyllinger. Koster ca 220kr. Relativt dyr i forhold til andre, men du får mye mer ut av produktet. Du får også kjøpt sånne bitte små krukker som man kan miste i tanken som funker like bra som piss. Det fungerer i motoren, men renser ikke :p
Grunnen til at dyserens hjelper ofte er at hvis man "damekjører" en dieselmotor over lengre tid så har det veldig lett for å sote seg igjen. Det soter seg også igjen ved litt "hard" kjøring, men dog så vil denne prosessen gå over lengre tid. Du kan tenke deg hvor mange liter diesel som har gått igjennom systemet på alle årene ;)


Dårlig med bilia i nord-norge. Hva med biltema sin?

locked
15/02/12, 20:52
Dersom du har ein bil med kraftig dynamo så kan du prøve å gje den starthjelp med startkablar når du skal starte den heilt kald. Viss den ekstra krafta du får då gjere det enklare så kan det og vere at startmotoren og evt. batteriet ikkje orkar like mykje som før.

I tillegg talar km.standen for at kompresjonen er ein anelse lågare enn utgangspunktet. Men eg har egentlig stor tru på injektorane dine. Har inntrykk av at dei ikkje akkurat varer lenger av at det er blitt mykje biodiesel i dieselen.

bjerrang
15/02/12, 20:57
Dersom du har ein bil med kraftig dynamo så kan du prøve å gje den starthjelp med startkablar når du skal starte den heilt kald. Viss den ekstra krafta du får då gjere det enklare så kan det og vere at startmotoren og evt. batteriet ikkje orkar like mykje som før.

I tillegg talar km.standen for at kompresjonen er ein anelse lågare enn utgangspunktet. Men eg har egentlig stor tru på injektorane dine. Har inntrykk av at dei ikkje akkurat varer lenger av at det er blitt mykje biodiesel i dieselen.

Har prøvd med 2 batteri i parallell , ingen forskjell. Kjøpte også et mye bedre og større orginalbatteri når jeg byttet sist.
File turtallet er så å si det samme kaldt som varmt

locked
15/02/12, 21:00
Okay då er det fare for injektorar. Be volvo (eller gjer det sjølv) om å måle returmengde på injektorane. Då skal det komme ei viss mengde med diesel i retur på ei gitt tid. Dersom en injektor returnerar meir enn dei andre eller alle gjer for mykje tilbake må det skiftast alt frå en til fem.

Prisen ligg på rundt 3-4000kr stk. trur eg så er det litt arbeid å skifte men dei står på utsida av motoren sånn at det er ingen kjempejobb dersom dei ikkkje har sett seg så dei ikkje vil ut.

cortinaterje
15/02/12, 21:30
Anbefaler også Tunap 183. Jeg heller på en flaske en gang pr år.
Selges av Volvo i KRS og SVG

locked
15/02/12, 21:34
Anbefaler også Tunap 183. Jeg heller på en flaske en gang pr år.
Selges av Volvo i KRS og SVG
For å teste sånne produkt skulle en målt returmengde først og så køyrt et par tusen km med tilsetningsstoff før ein målte igjen. Kunne vore intressant å sett resultatet :)

Svirre
15/02/12, 23:24
Dårlig med bilia i nord-norge. Hva med biltema sin?

Har ikke peiling på om det er bra eller dårlig. Det finner man rett og slett ut av...



Okay då er det fare for injektorar. Be volvo (eller gjer det sjølv) om å måle returmengde på injektorane. Då skal det komme ei viss mengde med diesel i retur på ei gitt tid. Dersom en injektor returnerar meir enn dei andre eller alle gjer for mykje tilbake må det skiftast alt frå en til fem.

Prisen ligg på rundt 3-4000kr stk. trur eg så er det litt arbeid å skifte men dei står på utsida av motoren sånn at det er ingen kjempejobb dersom dei ikkkje har sett seg så dei ikkje vil ut.

Dyrt er det, men selv jobben med å bytte injektorene er ikke så ille. i hvertfall ikke av hva jeg har vært med på å utført på Volvo. Der gikk det forholdsvis greit :)



For å teste sånne produkt skulle en målt returmengde først og så køyrt et par tusen km med tilsetningsstoff før ein målte igjen. Kunne vore intressant å sett resultatet :)

Det hadde vært moro ja, men jeg har nesten fått bevisst ovenfor meg og flere at Tunap er noe råe greier. Min fuska på tomgang MED 1/3 gass når den er kald, men etter det så ble det bare bedre og bedre, og etter å ha fylt noen ganger så går faktisk motor an å starte UTEN å gi gass i -5 grader. Dog så er tomgangen normal og jevn! Har merkbart mer effekt også, i tillegg til at forbruket gikk fra 0,84 til 0,71 på langkjøring! Samme kjørestil.
Men mye ligger nok til grunn for at jeg har endre motor, meeeen; det fungerer overraskende bra! :)

eab
16/02/12, 20:37
Prøv dyserens du også. Virker som om det er noe som er litt halvtett, siden det soter så mye ved oppstart.

Vet nå ikke helt. Tror heller det soter mye (dette har jo bare skjedd to ganger) fordi mye uforbrent diesel blir liggende i sylinderne etter at man har kjørt startmotor i litt for lang tid uten å få start.

Svirre
16/02/12, 21:45
Vet nå ikke helt. Tror heller det soter mye (dette har jo bare skjedd to ganger) fordi mye uforbrent diesel blir liggende i sylinderne etter at man har kjørt startmotor i litt for lang tid uten å få start.

Mer sot ved oppstart blir det uansett ved en kald motor. Er som du sier; uforbrent diesel i sylinderene, men det kommer også en sammenheng når du sier at den er tungstarta ;)

JoGronda
06/03/12, 21:28
Hadde det samme på min bil(V70 D5 -04) og Fyksen på lillehammer overhalte dysene. Skiftet o-ringene innvendig, de sa dette var et kjent problem på D5`n. Koster ca.1300,- pr.dyse. Kontr.forstøving og mengder samtidig. Mye penger og spare mot for og kjøpe nye.
Jeg kjøpte målesett på Biltema for og måle returmengden på hver dyse, 3 dyser som skilte seg ut veldig mye. Overhalte alle 5 og bilen ble bra igjen.:)

locked
06/03/12, 21:32
Hadde det samme på min bil(V70 D5 -04) og Fyksen på lillehammer overhalte dysene. Skiftet o-ringene innvendig, de sa dette var et kjent problem på D5`n. Koster ca.1300,- pr.dyse. Kontr.forstøving og mengder samtidig. Mye penger og spare mot for og kjøpe nye.
Jeg kjøpte målesett på Biltema for og måle returmengden på hver dyse, 3 dyser som skilte seg ut veldig mye. Overhalte alle 5 og bilen ble bra igjen.:)
Med eller uten rabatt?

JoGronda
06/03/12, 21:37
Med eller uten rabatt?

Tok det gjennom jobben og fikk 15% rabatt. 2år siden dette ble gjort, så mulig prisene har endret seg men sikkert ikke mye..

Jeg skiftet også alle glødepluggene uten at det hjalp noen ting.

bjerrang
11/03/12, 21:44
Hadde det samme på min bil(V70 D5 -04) og Fyksen på lillehammer overhalte dysene. Skiftet o-ringene innvendig, de sa dette var et kjent problem på D5`n. Koster ca.1300,- pr.dyse. Kontr.forstøving og mengder samtidig. Mye penger og spare mot for og kjøpe nye.
Jeg kjøpte målesett på Biltema for og måle returmengden på hver dyse, 3 dyser som skilte seg ut veldig mye. Overhalte alle 5 og bilen ble bra igjen.:)

Flott info.
Hvilket utstyr kjøpte du fra biltema?
Vanskelig å få ut dysene?

Dyserens fungerte ikke.

Svirre
11/03/12, 22:58
Siden dyserens ikke har fungert så er det nok det problemet bjerrang forklarer her. Trur overhaling/kjøp av nye er sist utvei da siden dette er som sagt en sjuke på D5'ene. Siden du har prøvd dyserens så har du i hvertfall fått rensa opp resten av systemet ;)

Lord_Hatlem
15/03/12, 16:40
låner denne posten litt eg, har funne 2 stk TUNAP dyserens
http://www.tuningspesialisten.no/public.aspx?pageID=36467&catID=15471&Product=10233
og denne
http://www.tunap.no/produkter/auto/motorbehandling/77-tunap-127

ka e forskjellen og evnt hvliken e best?

JoGronda
25/03/12, 23:48
Flott info.
Hvilket utstyr kjøpte du fra biltema?
Vanskelig å få ut dysene?

Dyserens fungerte ikke.

Jeg kjøpte et sett som heter Dieseltester "common rail" delenr.15-1397. Ta av returslangene på alle dysene og sette slangene i settet og starte opp. da ser du returmengden i måleglassene. mengden bør være noenlunde lik på alle 5.
Dysene mine gikk lett ut, bare passe på og beskytte spissen mot støt/slag når du har fått dem ut. Veldig lett og komme til egentlig. Ta bort alle dyserørene/kontakter/returslanger, løsne klemmen som holder dysen og dra dem rett opp. Er et spor i siden du evt. kan bryte litt med en spak for og hjelpe dem opp hvis de sitter. Er og få kjøpt spesialavdrager/napper for og få dem ut også(tror de har på biltema)