PDA

Vis full versjon : Dyseproblem på d24t motor. Renner diesel ut av dyse



Svirre
13/02/12, 23:32
Har et aldri så lite problem med dysene på bilen min. Jeg veit at dysene jeg har bytta til er 135 bars dyser,
og resten av systemet er på 135 bar, men dyse nr to ant. er på 155bar. Dette medfører jo som sagt at
dieselpumpa ikke klarer å trykke igjennom diesel slik at det blir forstøva.

Det som er problematisk her, er at jeg har satt inn begge deler uten at noe hjelper. Motoren fusker når den
er varm, men ikke når den er kald. Kaldstart går fint. Starter opp med litt fusking
(normalt siden nr. 2 ikke er 100% funksjonell), men for så å stabilisere seg. Det som også er et stort spørmål
er at returdiesel sendes framover på motorene, altså fra dyse 6 mot dyse 1.

Den ledes ikke mot dyse 6 hvor den går til retur til pumpa. Kveler jeg slangen mellom dyse 2 og 3, så renner
det bare ut fra tilkoblinga på dyse 3, ellers renner det som bare det ut fra returtappene. Normalt skal det
komme en del diesel ut av dyse 2 da mesteparten ikke klarer å bli forstøvet (grunnet at det er 155bar dyse),
men at det skal lekke ut uten at det stopper har jeg aldri vært borti....

Har prøvd å koble retur på dyse 1 i tillegg til dyse 6 med t-stykke mellom dyse 6 og dieselpumpa uten heller.
Renner som ei kåt kjerring.......


Noen som kan komme med noe logisk?

kenta68
14/02/12, 10:12
Hej .Den går fint när den är kall? .Då ligger kallstart på. Mitt tips är kolla pump inställning.
För så har jag haft 2 st med lika problem.
dom var det pump inställning på
Kolla detta
Mvh kenta

Dieselsmoke
14/02/12, 15:43
Skal ikke turbodiesel ha 155 bars dyser? 130 bar har jeg bare hatt på sugediesel. Sjekk dysespissen evt.

Svirre
14/02/12, 23:43
Hej .Den går fint när den är kall? .Då ligger kallstart på. Mitt tips är kolla pump inställning.
För så har jag haft 2 st med lika problem.
dom var det pump inställning på
Kolla detta
Mvh kenta

Innstillinga på dieselpumpa er ok. Har prøvd å vri på den, men enten så lugger det når jeg vrir den med klokka, eller så blir effekten i motoren helt borte om jeg vrir den motsatt vei (har da vridd den en del). Problemet er like ille.


Skal ikke turbodiesel ha 155 bars dyser? 130 bar har jeg bare hatt på sugediesel. Sjekk dysespissen evt.
Mener å huske at turbodieselen har midre trykk da dieselen ikke trenger å være like forstøvet som for en sugediesel. Siden dieselpumpene jeg har montert så har de fungert bra helt til jeg bytte motor. Byttet dog ikke dysene da jeg regnet med at de (som du tenker) at dysetrykket var lavere, men motoren gikk ikke normalt helt til jeg skifta alle dysene, men nr. 2 har jeg tydeligvis problemer med :p Regner med, og håper på at det hjelper å finne den rette dysa igjen!


Men jeg skal prøve ut resten av dysene jeg har liggende (omtrent 10 stk :p) i morgen. Håper en av de passer til systemet...

Dieselsmoke
15/02/12, 07:09
Innstillinga på dieselpumpa er ok. Har prøvd å vri på den, men enten så lugger det når jeg vrir den med klokka, eller så blir effekten i motoren helt borte om jeg vrir den motsatt vei (har da vridd den en del). Problemet er like ille.


Mener å huske at turbodieselen har midre trykk da dieselen ikke trenger å være like forstøvet som for en sugediesel. Siden dieselpumpene jeg har montert så har de fungert bra helt til jeg bytte motor. Byttet dog ikke dysene da jeg regnet med at de (som du tenker) at dysetrykket var lavere, men motoren gikk ikke normalt helt til jeg skifta alle dysene, men nr. 2 har jeg tydeligvis problemer med :p Regner med, og håper på at det hjelper å finne den rette dysa igjen!


Men jeg skal prøve ut resten av dysene jeg har liggende (omtrent 10 stk :p) i morgen. Håper en av de passer til systemet...

Hmm, rart vogna mi har 155 bar da... Dysa kan jo være tett også. Eller ventilen i pumpa innafor dyserøret. Men det får jeg håpe det ikke er. For det er ett helvette å fikse har jeg hørt. Men hvorfor trenger sugediesel mer trykk? Er vel så og si samma motoren. Lite forskjeller på suge og turbo.

Svirre
15/02/12, 11:34
Av det jeg har lært så mener jeg sterkt å huske at det er for å få bedre forbrenning siden det er liten nok effekt i en sugediesel fra før av (mulig det kan være feil, men slik jeg har lært i hvertfall). Dieselpumpa regner jeg med ikke er noe problem med, i såfall så har det kommi etter at jeg bytta motor. Dieselpumpa fungerte fint i 940'n min, i tillegg så har den gjort noen km i 760'n også. Før jeg bytta blokka så gikk den 100% bra, mulig det har skjedd under overflyttainga? Ingen rør har skade e.l, og dieselpumpa har ikke blitt skadet av det jeg veit. Er det slik, så sender jeg den andre dieselpumpa på service og bytter da når den blir returnert ;)

Mulig jeg har montert dyser som har vært tette/ødelagt nål, men da har jeg virkelig hatt (u)flaks med å finne de gale også :p Uansett; jeg holder en knapp på feil dyser!