PDA

Vis full versjon : Innsug for enkeltgasser.



Lite
13/02/12, 22:24
Har i dag 2 forskjellige oppsett med dobbeltgassere(motoren står i båt, aq140 og 145 oppsett). Kunne tenke meg å teste motoren som enkeltgasseroppsett, for å se hvordan bensinforbruket blir.
Vet noen om hvor man får tak i slike innsug UTEN gassere? Får vist kjøpt hos noen huggere, men ikke alle er like lett å få tak på.

til info så har 145 motoren "topp montert gasser" og 140 "sidemontert gasser". Er igrunn samme for meg hvilken jeg kommer over :)
Meninger om forskjeller, hva jeg burde prioritere, tar jeg gladelig imot:)

Sprut er ikke et alternativ, vi snakker om båt...

Målet er lavere bensinforbruk.

Hvis noen på forumet har noe egnet er det bare å skrive melding :)

Takker for alle svare.

Teknisk: 2.3 liter bunndel, K-Kam, 123 ign. tenningsystem, ca 140 hp

Batland
13/02/12, 23:13
Man har A-innsuget med store kanaler for en enkel sidemontert forgasser.
Man har det nyere og oppgraderte A-innsuget med små kanaler for en enkel sidemontert forgasser.
Man har K-innsuget for en dobbel toppmontert forgasser.
Man har ett K- lignende oppgraderingsinnsug for AQ140 motoren.

Hvilket er du ute etter?

Lite
14/02/12, 13:19
Takker for svar! :)
Jeg har allerede en type "K-Innsug", for dobbel toppmontert, samt en "dobbel sidemontert"(a-type).

Jeg er på utsikt etter A-Innsug(ny eller gammel, er det stor forskjell?). Kan også være interessert i et "k lignende innsug for enkeltgasser.

Ettersom jeg har dobbeltinnsug for både topp og sidemontert, har jeg også gassere :) er igrunn nesten det samme hva jeg ender opp med, men vil jo ha mest mulig ytelse og tror det er best med toppmontert da.

Har du noe? send pm ;) Vet du hvem som selger uten at det koster skjorta, evt noen som har brukt?

Hva kom originalt på b21/b23a?

Lite
14/02/12, 13:34
Ps. Gasserne jeg har er Solex 44 phn (sidemontert) og Solex 44 pa1

Batland
14/02/12, 15:26
Takker for svar! :)
Jeg har allerede en type "K-Innsug", for dobbel toppmontert, samt en "dobbel sidemontert"(a-type).

Jeg er på utsikt etter A-Innsug(ny eller gammel, er det stor forskjell?). Kan også være interessert i et "k lignende innsug for enkeltgasser.

Ettersom jeg har dobbeltinnsug for både topp og sidemontert, har jeg også gassere :) er igrunn nesten det samme hva jeg ender opp med, men vil jo ha mest mulig ytelse og tror det er best med toppmontert da.

Har du noe? send pm ;) Vet du hvem som selger uten at det koster skjorta, evt noen som har brukt?

Hva kom originalt på b21/b23a?
Nja, de originale AQ manifoldene er mye kortere enn en K-manifold.
A-manifolder finnes overalt til en lav sum.

Her er det oppgraderte Weber innsuget til AQ140. Alt sies å bli bedre med dette. Legg merke til de lange og separate kanalene som gir mye dreiemoment. Økt dreiemoment gjør at du ikke trenger å gi like mye gass som før for å holde farten og da reduseres vanligvis forbruket. Merkelig at Volvo ikke kunne levere dette originalt på bilene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/811.jpg
http://forum.vccn.no/

Lite
14/02/12, 19:18
Takker for svar!
Får man tak i dette? nytt/brukt? pris?Er jo absolutt av interesse, men hvis noen har et A innsug de vil selge billig så kunne jeg tenke meg å prøve :)

Trenger igrunn ikke mere bunndrag, med 123 ignition oppsettet har jeg bunn nok, men takker ikke nei til ekstra. Målet er noe lavere forbruk...

Larsgunnar
18/02/12, 12:09
Jeg har et A-innsug fra en '84 B21/23A liggende. Går billig. :)