PDA

Vis full versjon : Dumpventil og LMM spørsmål til B230FK



kjellt
13/02/12, 08:21
Jeg har da vært hos GIK turbo og de har bedt meg sette oppsettet mitt slik:

(Dette er ikke for henge ut noen, men bare for å høre forskjellige meninger og forslag :) )

Kjøpe en Justerbar BTR Malpassi Progressiv
Dumpventil
Og bleedventil

De har da justert bensintrykk og turbotrykk
Kjører på 0,9-1.0 bar
Og bensintrykk på ca 4 bar

MEN

Har litt plunder med at bilen stopper sånn som jeg har satt dumpventilen nå (Se bilde nederst på sia)
Han mente at dumpen kunne sitte der bare at fjøra i dumpen må være veldig HARD, og det har jeg gjort nå. Den fjøra er så hard at jeg måtte nesten bruke presse for å få den sammen igjen. Men motoren stopper fortsatt.

Jeg sendte da mail og sa:

"Etter at jeg monterte dump der jeg gjorde så har jo bilen stoppa hver gang etter litt gasspådrag.

Så jeg strammet fjøra ENDA mer denna gangen, nå fikk vi den ikke igjen med henda så vi måtte bruke presse for å få den igjen. Og den var HARD.
Og har fortsatt samme problem. Har sjekka overalt og det er ikke noe vacum lekkasjer."

Også sendte jeg dette bilde som et forslag jeg kunne gjøre:

(Tekst fortsetter under bildet)
http://i833.photobucket.com/albums/zz251/kjellt/dumplmm.jpg

Og jeg fikk dette som svar:

"Det er en mulighet men blandingsforholdet vil ikke bli veldig riktig og den vil bruke mye mer bensin
en det den har gjort før.
Den beste og eneste riktige løsninga er å montere datasprut.
Da kan alt sitte der det sitter i dag som er det mest riktige."

Så hva mener dere? :)




https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/426218_228605137228811_100002379789751_509174_8271 23055_n.jpg

Christian
13/02/12, 08:26
Gutta har ikke peil på Volvo hvertfall. :p Få ned bensintrykket igjen og kjøp en resirk dump. Du vil alltid få det problemet hvis du dumper målt luft. En resirk på den plassen du har nå går helt fint sålenge slangen går inn foran turbo, men etter lmm. Da vil den ikke stoppe. Jeg hadde ikke tatt bryet med å flytte lmm, da det ikke er optimalt.

Støtter ikke påstand om at datasprut er det eneste riktige, gjør det riktig i første omgang så funker det.
Et tjuvtriks du kan prøve er å koble av kontakta på tomgangsregulatorn, da stopper den ikke på tomgang når du har dumpa.

Og jeg sier det igjen, få ned bensintrykket. Ingen grunn overhodet til å kjøre så høyt bensintrykk på det oppsettet der.
Forsåvidt ikke turbotrykk heller, lader du 0.8 får du like mye effekt, men mer turbo igjen.

joko5
13/02/12, 08:27
er litt ny på dette, men slik jeg har forstått det så må du montere lmm etter dumpen. altså intercooler, dump, lmm og innsug. noen andre kan sikkert forklare dypere

edit: så ikke christian sitt innlegg før jeg hadde postet mitt

Christian
13/02/12, 08:28
Ja, hvis han skal ha lmm på trykkside så må lmm stå etter dump, slik at den måler kun lufta som passerer igjennom den, og ikke lufta som dumpes.

kjellt
13/02/12, 08:55
Sendte svar tilbake til han nå:

"Så for å få alt riktig så MÅ jeg kjøpe datasprut?
Eller kan jeg bruke resirkdump?

Svar:

"Resirkdump kan du bruke.
Da blir du kvitt problemet."


Men vil det si at jeg kan bytte ut den dumpen jeg har nå med en resirkdump?

Christian
13/02/12, 09:16
Det er nok det enkleste! Det er det jeg hadde gjort. Har du forresten blendelokk på orginaldumpen?

Bytt ut den dumpen du har med en resirk. Det blir litt knot med så lang slange hvis du skal ha den på kalde sida, så ville vurdert å flytta den.. Eller tatt den bort å kjørt orginaldump!

kjellt
13/02/12, 09:19
Har blendelokk ja :)

Måtte prøvd å flytte den til der den andre står kanskje...
Hmm.. Får se litt, hvor kjøper jeg resirkdump?
Av bra kvalitet

Christian
13/02/12, 09:20
Ebay, bcb, pedersens, etc.. Det er nok ikke vanskelig å få tak i.
Men du kan jo prøve å koble av tomgangsmotoren å prøve den en tur.

Batland
13/02/12, 09:33
Gutta har ikke peil på Volvo hvertfall.
:p Få ned bensintrykket igjen og kjøp en resirk dump.
Ett verksted er ikke bedre enn dårligste mekanikeren og som kunde er man dessverre prisgitt den kundebehandleren man treffet. Trådstarter må ha truffet den mest tallentløse tufsen i hele landsdelen.
Jeg er helt enig i at tipset ditt her vil få orden på bilen igjen. Motoren trenger originalt bensintrykk og den originale dumpen til vanlig og unger som vil ha "lyd" trenger en helt spesiell dumpvalve for at dette skal funke godt.

kjellt
13/02/12, 10:01
Men når dere nevner original dumpen, ta vekk dumplokket og sette på det originale?

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/408024_233113520111306_100002379789751_519030_1504 569556_n.jpg

Ola Moen
13/02/12, 11:00
Jah.. nå har jeg hørt det også.. Hvilken tullebukk på GIK var dette? Du løser problemet dit så enkelt ved å btte plass på dump og LMM.
Det fungerer fint for meg. Bedre repons, og ihvertfall ikke noe høyere forbruk.

R.G
13/02/12, 17:02
vil igrunn ikke forandre bensinforbruk som dem nevnte ved å bytte plass på lmm og dump. el ved å flytte lmm dit dump sitter.

motoren måler samme mengde lufta som innsuget slurper i seg

Refinement!
13/02/12, 17:24
Monter tilbake original dump og regulator - problem solved. Hvorfor bytte til uoriginalt søppel når det originale holder i lange baner?

gsmik
13/02/12, 17:36
Lange baner? Hørt at den "gummin" inni orginal resirk'n ikke holder t mer en 0,6 bar.
Hvis dette stemmer og han kjører på 0,9 til 1,0 bar, vil den ikke da ryke?

kjellt
13/02/12, 18:18
Ikke spør om hvorfor jeg bytta ut og alt det pisset der, hadde jeg lurt på det så hadde jeg lagd en tråd om: Hvorfor bytta jeg?

JonasS
13/02/12, 19:19
Kjørte i mine "yngre" dager 1.4bar på org. 13c.. Det var ikke dumpen som kvelda først for å si det slik..:P

krbarstad
15/02/12, 17:48
jeg har også plagdes mye med at bilen "dør ut" når dumpen åpner. er på dump med stempel som blir presset opp når den åpner. min erfaring er at dumpen lukker for seint, å kan skyldes for mye vakum fra motoren slik at stemplet henger igjen. kan montere et t-stykke med lite hull i mellom dump og innsug for å minke vakumet fra motorn. nå kjører jeg med en slik dump: http://www.realcar.se/presta/product.php?id_product=16163 .dette er en billig kopi dump men fungerer utrolig bra. den fungerer på en annen måte en en vanlig stempel dump, å lukker mye kjappere. har ikke hatt de samme problemene med at motoren stopper når denne dumpen åpner. men i bunn å grunn så er lh2,4 et håpløst sprut å montere åpen dump på. kan jo som flere hær nevner montere lmm mellom innsuget å ic slik at dumpen ikke påvirker lmm, men det er jo ikke optimalt det heller, har ikke selv erfaring med lmm mellom innsug og ic, men skal prøve dette senere for å få erfaringer med det å. ble mye fram å tilbake hær no så jeg håper jeg ikke forvirret mere enn jeg forklarte