PDA

Vis full versjon : egen godkjennings side???



Sollien
12/02/12, 20:34
beveger meg litt på ukjent farvann her, men siden det hele tiden vrimler av godkjennings spørsmål... hadde det da ikke vært greit å ha en egen side for sånt, eller er det?
der en kan legge ut godkjenninger som er blitt godkjent? har selv nettopp søkt volvo norge om "godkjenning/dokumentasjon" til å bruke i en søknad hos bt, og kan godt legge den ut om det går i orden :p

Sollien
15/02/12, 20:40
takk for det, fikk respons fra volvo norge i dag... alt jeg ba om var litt dokumentasjon som kunne hjelpe i en søknad hos bt... burde vel egentli ventet det :/

"Hei

Takk for din henvendelse.
Denne bilen er hel-bilgodkjent i EU. Volvo har verken metoder eller godkjenninger for endring utover det bilen er levert med fra fabrikk. På bakgrunn av dette dokumenterer vi ikke eventuelle likheter mellom årsmodeller eller varianter. Hvis du ønsker å gå videre med ombyggingen, bør dialogen føres videre med Statens vegvesen. Et tips er å kontakte spesialgruppen for ombygging i Oslo for å søke råd. Tlf 22074491

Med vennlig hilsen
Anne Berit Austheim Ohme

Kundesupport

Volvo Personbiler Norge AS"

julen
18/02/12, 10:13
støtter forslage ditt om godkjenningsside:)

fikk samme svar fra volvo norge jeg å:(
er bare å skrive en søknad til BT der du fårfram hva du skal gjøre å hvilke biler som blir brukt.
dem skriver da et svar til deg hva dem krever av dok. å hva du må gjøre videre, samt dem gir et klarsignal fra deres side så lenge kravene deres blir oppfylt.
jeg har klarsignal på min ombygging fra BT men sliter med volvo. jeg har får beskjed om at jeg må på volvo merkeverksted for attestering på ombygginga. har prøvd meg på mit nermeste verksted så langt men dem vil ikke hjelpe. pappirene må være underskrevet av verksmester.
skal se om jeg prøver med i trondheim når jeg får tid.
virker som det er litt fra verksted til verksted å BT til BT hvor lett dette skal være...:(

tufs
18/02/12, 10:51
ikke gi opp fålkens, det er en lang vei å gå, men det går nok bra til slutt. Har oppigjenom årene fått godkjent både volvo 140,amazon og 240 som er kraftig ombygget i både understell, bremser og motor.

Tarell
18/02/12, 12:22
Helt enig i at vi brude ha en slik side.
Har selv vært i lange samtaler med Volvo Norge, de er IKKE behjelpelig på noe vis, har vært nødt å framskaffe alt av dokumentasjoner på egenhånd.
Holder på å jobbe med godkjenning av en ombygget S70.
Volvo Norge kunne ikke hjelpe meg med noe som helst, virker som at i det nanosekundet de ser noe som helst som har med ombygging å gjøre, så sender de et standarisert svar og glemmer resten av saken.

Har faktisk fått mye mere hjelp fra Biltilsynet.
Saksbehandleren som har min sak har vært å sett på bilen, gitt meg mange gode råd og tips og alltid hatt en god komunikasjon.
BCB har også vært til stor hjelp med å finne de rette papirene.
Så skal aldri ha noe med Volvo Norge å gjøre igjen ang. ombygging av biler, snakker heller med biltilsynet, BCB og andre aktører som faktisk VIL hjelpe til ;)

SirKim
23/02/12, 13:16
Støtter dette :)

Volvoniføør
23/02/12, 18:22
Synes det er rart dere har hatt så mye problemer med Volvo Norge?
Når jeg spurte om dette fikk jeg sendt over alle papirene jeg trengte i løpet av en halvtime av en hyggelig ung dame ved navn Ragnhild :)

Tarell
23/02/12, 20:32
Heldig du er da ;)

R.G
23/02/12, 21:20
får papirer på par dager fra volvo norge jeg også. dere må bare sende det søknad til rett sted. sender dere til feil sted får dere di svarene dere nevnte over, gjrt det noen ganger før så vet.

ring 66818500 og si hva det gjelder, da blir dere satt over til en fyr/ dame, som gir dere ett fax nr eller mailadr.
til det fax nr sender dere en beskrivelse av evt hva slags motor dere skal sette inn og fra evt hvilken bil (understellsnr, biltype, modell), også vognkort på den bil som skal ombygges, da begge sider av vognkort.

eller dere kan sende det på mail til dem, da også en beskrivelse av hva du skal gjøre, og sende med kopi av begge sider av ditt vognkort på kjøretøy som skal bygges om.

MAILADR: KUNDESTR@volvocars.com


har hadd jevnlige kontakt på både det tlf nr som er oppgitt og mailadressen i mange år.

men det viktigste som gjelder ang godkjenning av motor, er å søke om motor som er nyere enn bilen det settes i, er det en eldre motor det søkes om, er det som regel avslag grunnet avgasskrav.

som regel tatt par dager så har jeg fått papir i posten hvor det står att godkjennes alternative volvo motorer på max effekt/nm xxxx så fremt xxxx blir gjort på bil med understellsnr xxxxxx.

locked
23/02/12, 22:18
får papirer på par dager fra volvo norge jeg også. dere må bare sende det søknad til rett sted. sender dere til feil sted får dere di svarene dere nevnte over, gjrt det noen ganger før så vet.

ring 66818500 og si hva det gjelder, da blir dere satt over til en fyr/ dame, som gir dere ett fax nr eller mailadr.
til det fax nr sender dere en beskrivelse av evt hva slags motor dere skal sette inn og fra evt hvilken bil (understellsnr, biltype, modell), også vognkort på den bil som skal ombygges, da begge sider av vognkort.

eller dere kan sende det på mail til dem, da også en beskrivelse av hva du skal gjøre, og sende med kopi av begge sider av ditt vognkort på kjøretøy som skal bygges om.

MAILADR: KUNDESTR@volvocars.com


har hadd jevnlige kontakt på både det tlf nr som er oppgitt og mailadressen i mange år.

men det viktigste som gjelder ang godkjenning av motor, er å søke om motor som er nyere enn bilen det settes i, er det en eldre motor det søkes om, er det som regel avslag grunnet avgasskrav.

som regel tatt par dager så har jeg fått papir i posten hvor det står att godkjennes alternative volvo motorer på max effekt/nm xxxx så fremt xxxx blir gjort på bil med understellsnr xxxxxx.
Bilen din er ikkje heilbilgodkjenning på. Derfor så får du papir som egentlig berre repeterar "Godkjente produktendringar" men du får dei av Volvo med chassinummer og stempla.

På ein moderne typegodkjent bil er det ikkje så enkelt å få hjelp av Volvo desverre.

E.Winjum
24/02/12, 12:50
Les litt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?37837-Mal-for-søke-om-Halv-bur

står også om bytte av motor ;) dette er vedtekter fra Statens Vegvesen ;)

Sollien
16/03/12, 20:53
om noen har godkjenningspapirer på biler med heilbilgodkjenning må dere gjerne legge det ut ;) lurer på å ringe jahn på scstyling... vet de har fått godkjent flere ombygde t5er og r'er

Tarell
17/03/12, 09:27
om noen har godkjenningspapirer på biler med heilbilgodkjenning må dere gjerne legge det ut ;) lurer på å ringe jahn på scstyling... vet de har fått godkjent flere ombygde t5er og r'er

Det er faktisk ikke så vanskelig å få godkjnet.
Bare sørge for at all dokumentasjon er på plass.
BCB er faktisk VELDIG behjelpelig, Statens Vegvesen har gitt meg masse tips og råd, bare snakke med dem ;)
Nå skal jeg bare ha min godkjent til Turbo, ikke T5, men blir en smal sak å oppgradere til R ;)

Sollien
17/03/12, 11:40
:D Jahn er ikke den som venter lengst med å gi svar :D :D :D
"Hei Frode.

Det er ikke noen papirer som kan kopieres dessverre, og Volvo Norge er det ikke noe vits i å kontakte de godkjenner ingen ombygginger på noen av bilene sine fra og med 850.
Du trenger følgende for å få en slik ombygging godkjent:
- Dokumentasjon på deler, og evt. kvittering på betalt moms ifall de er importert.
- Norsk typegodkjenningspapirer på bilen delene er plukket fra, dette får du fra Volvo Norge, men du trenger det Europeiske typegodkjenningsnummeret som står i vognkort/typeskilt på donorbil (e9*xx/xx*xxxx*xx).
- Attestert utskrift av delefilm på bil som skal bygges om samt donorbil som viser at det er samme rå karosseri. Dette får du hos din lokale Volvoforhandler.
- Attest på at alle deler som skiller den bilen du bygger om og bilen delene plukkes fra er montert i henhold til Volvo sine spesifikasjoner, dette må du ordne etter at bilen er ombygd, bestill time hos din lokale Volvoforhandler. Denne attesten koster som regel en del, påregn ca 1-3000kr.
- Dokumentasjon på at innsveising av festepunkter for bakaksel er utført av autorisert karosseriverksted i henhold til Volvo sine spesifikasjoner.
- Sist, men ikke minst, veiing. Dette er den delen som krever mest arbeid. Bilen må lettes for å bli godkjent. Ved forevising hos biltilsyn så får bilen ikke veie mer enn det som står oppgitt som maks tillatt totalvekt i vognkortet ditt minus 375kg med full tank. Dvs. har bilen din en maks tillatt totalvekt på f.eks 1990kg så får bilen maks veie 1615kg med full tank etter ombygging.

Lykke til.


Med vennlig hilsen

Jahn A. Johnsen

SCStyling Norge
Søberg
7224 Melhus"

da er bare spørsmålet... hva fjerner man for å få vognen litt lettere? :)

Tarell
17/03/12, 19:05
Finnes mange ting man kan gjøre:

- Glassfiber/plast/karbon dører, panser, bakluke.
- Bytte ut alt glass med plexiglass.
- Ta ut A/C pumpe.
- Ta ut elektriske seter og sette inn manuelle.
- Ut med stemphjul og inn med "stephjul på boks"
- Fjerne lydisolering
OSV