PDA

Vis full versjon : Dokumentasjon på forskjeller mellom 2,5 10v og 2,3 t5



ludvigsen
06/04/10, 11:43
Hei!

Er det noen som har dokumentasjon på forskjellen mellom en 2,5 10v bil og en 2,3 t5 bil her inne? Snakka med biltilsynet i dag, og de krevde kun at jeg hadde denne dokumentasjonen og at et volvoverksted gikk god for at disse delene hadde blitt flyttet over ved ombygging. Så nå er jeg vertfall et stykke på vei til å få byttet motor da.

Er evig takknemmelig om noen har disse papirene!

hgnubel
06/04/10, 14:12
Hei!

Er det noen som har dokumentasjon på forskjellen mellom en 2,5 10v bil og en 2,3 t5 bil her inne? Snakka med biltilsynet i dag, og de krevde kun at jeg hadde denne dokumentasjonen og at et volvoverksted gikk god for at disse delene hadde blitt flyttet over ved ombygging. Så nå er jeg vertfall et stykke på vei til å få byttet motor da.

Er evig takknemmelig om noen har disse papirene!

Har ikke noen papirer selv (enda!), men vurderer å gjøre noe lignende, kanskje det hjelper deg litt på vei... For en vanlig 226hk T5-motor er vel veldig mye likt bilen du har i dag. Det jeg har på min liste er såvidt jeg vet ting som må oppgraderes hvis man skal opp i R-motorer:

Stabstag foran og bak
302mm skivebremser foran (alle 850er opp til og med T5 har 280mm)


I tillegg vil det nok være lurt å oppgradere fjærer og dempere, særlig hvis du fremdeles kjører på de som kom med bilen ny. Men de er i følge kontakten min like på alle 850er, bortsett fra de som er orginalt senket eller har nivåregulering...

Slettmyr
06/04/10, 14:16
Hei!

Er det noen som har dokumentasjon på forskjellen mellom en 2,5 10v bil og en 2,3 t5 bil her inne? Snakka med biltilsynet i dag, og de krevde kun at jeg hadde denne dokumentasjonen og at et volvoverksted gikk god for at disse delene hadde blitt flyttet over ved ombygging. Så nå er jeg vertfall et stykke på vei til å få byttet motor da.

Er evig takknemmelig om noen har disse papirene!

Kan jo prøve og kontakte VOLVO Norge og høre om dem har denne dokumentasjonen :)

hgnubel
06/04/10, 14:29
Kan jo prøve og kontakte VOLVO Norge og høre om dem har denne dokumentasjonen :)

Jeg leste prosjekttråden hans og så at han hadde prøvd det allerede... Volvo er visst ikke interessert i å støtte slikt :(

Slettmyr
06/04/10, 15:18
Jeg leste prosjekttråden hans og så at han hadde prøvd det allerede... Volvo er visst ikke interessert i å støtte slikt :(

Skammelig av VOLVO det :(

Daruu
06/04/10, 15:21
Prøv å ta kontakt med en annen avdeling?
Er ikke sikkert alle er like ivrige på å gi ut papirer...

Morgis
06/04/10, 15:29
Volvo hjelper ingen med noenting dersom bilen er mer enn 10år gammel og dem ikke har papirer som allerede er offentliggjort og publisert (feks godkjenning av V8 i 200 serie, o.l.)

ludvigsen
06/04/10, 15:33
Har en kontakt som kanskje kan årne noe for meg.. Skal prøve å høre med han iløpet av uka :)

kirkis
06/04/10, 16:03
Er ute etter det samme papiret, bare på 2,5 10v og 2,0T5.
Etter hva jeg har sett og funnet i VADIS ser jeg ingen forskjeller på hverken bremser eller noe understell på min og på 2,0T5'n.
Dette papiret burde da ikke bli så vanskelig å få tak i.
Men regner med at biltilsynet ikke godkjenner ei utskrift fra VADIS:rolleyes:

Morgis
06/04/10, 16:18
Er ute etter det samme papiret, bare på 2,5 10v og 2,0T5.
Etter hva jeg har sett og funnet i VADIS ser jeg ingen forskjeller på hverken bremser eller noe understell på min og på 2,0T5'n.
Dette papiret burde da ikke bli så vanskelig å få tak i.
Men regner med at biltilsynet ikke godkjenner ei utskrift fra VADIS:rolleyes:

om du er i tvil, så godkjenner ikke biltilsynet det nei :D
Dem skal ha det fra volvo norge, oversatt til norsk, med signatur og helst på lydbånd så dem virkelig forstår hva som dokumenteres.

kirkis
06/04/10, 17:04
om du er i tvil, så godkjenner ikke biltilsynet det nei :D
Dem skal ha det fra volvo norge, oversatt til norsk, med signatur og helst på lydbånd så dem virkelig forstår hva som dokumenteres.

Var ikke veldig i tvil nei:p
Men skjønner ikke hvorfor det skal være så tungvindt.

ludvigsen
06/04/10, 18:03
Var ikke veldig i tvil nei:p
Men skjønner ikke hvorfor det skal være så tungvindt.

Det er vel en av mange grunner til at folk bygger om og gir blanke i å godkjenne det.. Jeg vil godkjenne min bil, på grunn av at den skal brukes til familiebil, og samboeren min og barna våre skal bruke den mest.

kirkis
06/04/10, 18:16
Det er vel en av mange grunner til at folk bygger om og gir blanke i å godkjenne det.. Jeg vil godkjenne min bil, på grunn av at den skal brukes til familiebil, og samboeren min og barna våre skal bruke den mest.

Må ærlig innrømme at det frister å bare sette i motoren å ikke si noe. Går nok lenge det uten at det blir merka/skjer noe.

Morgis
06/04/10, 18:59
Ingen som merker noe på det.
Problemet kan oppstå ved evnt ulykke når forsikringsselskapet skal begynne å legge igjen litt fingermerker på bilen.

cossykiller
06/04/10, 19:05
men da sitter man også fint i det..

ludvigsen
06/04/10, 19:20
Som jeg skulle sagt det selv, mr morgis.. Er det jeg også tenkte på, spesielt da bilen skal brukes av kone og transportere barn.. Da er det viktig å ha alt på det tørre.

Tore
06/04/10, 19:52
Uff - skulle vært som i gamledager - Hadde en Ascona B for 20 år siden - orginalt en 1.6S men jeg hadde satt inn en 2.0S motor. Senket bilen 70mm foran og 55mm bak og ble stoppet av UP og sendt rett til biltilsynet hvor jeg traff en som skulle sjekke alt og som gikk i fistel da han oppdaget motorbytte. Heldigvis hadde jeg en kopi av godkjenningspapirer fra Opel liggende i hanskerommet sammen med vognkortet, og TüV-papirene til senkesettet lå i bagasjerommet sammen med orginale fjærer og dempere så det hele endte med at jeg dro fra biltilsynet etter en liten times tid med både motorbytte og senkesettet skrevet inn i vognkortet :-) Jeg måtte selv oversettet TüV papirene fra Tysk til Norsk for kontrolløren...

_s90r_
06/04/10, 23:14
om du drar på volvo tar det 2min så har du papirene.

Lightyear
02/05/10, 23:43
Har ikke noen papirer selv (enda!), men vurderer å gjøre noe lignende, kanskje det hjelper deg litt på vei... For en vanlig 226hk T5-motor er vel veldig mye likt bilen du har i dag. Det jeg har på min liste er såvidt jeg vet ting som må oppgraderes hvis man skal opp i R-motorer:

Stabstag foran og bak
302mm skivebremser foran (alle 850er opp til og med T5 har 280mm)


I tillegg vil det nok være lurt å oppgradere fjærer og dempere, særlig hvis du fremdeles kjører på de som kom med bilen ny. Men de er i følge kontakten min like på alle 850er, bortsett fra de som er orginalt senket eller har nivåregulering...

Min R har originale bremser (ennå). Og det er 280mm, så det er nok ingen krav til å oppgradere. Men jeg skal ha på 302 på min fordi jeg syns det trengs litt større bremser :)

A

hgnubel
03/05/10, 07:40
Min R har originale bremser (ennå). Og det er 280mm, så det er nok ingen krav til å oppgradere. Men jeg skal ha på 302 på min fordi jeg syns det trengs litt større bremser :)

A

Har du automatgir kanskje? Eller kan det være forskjellige marked som har 302 eller 280mm? Trodde alle R fra 96-97 hadde 302, men når jeg tenker etter har jeg jo sett bilder av et par stykker (inkl din) med Columba-felgene...

Lightyear
04/05/10, 00:06
Ja, har automat. Men jeg trenger da å stoppe like fort som en som kjører manuell :eek: hehe!
Jeg skal uansett ha på større bremser, greit å kunne stoppe fort.

A

Ivar Hestø
04/05/10, 01:50
Prøv å ta kontakt med SCstyling. Jeg hadde bilen min der for ombygging, og hadde ikke noe problem med å få det godkjent ifra 2.0 til 2.3t5 i vognkort. Vel å merke, så tok de seg av papirarbeidet. Så er jo mulig å høre med de.

Per Turbo
04/05/10, 08:58
Snakket med Volvo Norge nå, og han som har god teknisk peil på dette der.

Den siste bilen Volvo har godkjenningspapirer for ombygging på er 940, etter det foreligger det ingen dokumentasjon fra Volvo på ombygginger. Så da blir det opp til Biltilsynet som siste instans om det skal godkjennes eller ikke.

TeamBørnOut
04/05/10, 09:06
må jo være noen som har slike papirer liggende? Men hvorfor holder det ikke med å gå inn til en volvo forhandler å be en på verkstedet der skrive noe? Når kammeraten min skulle godkjenne bilen med 3liter og multilink så hadde han glemt papirer på krenghemmeren. men volvo lå i nabobygget så han bare løp bort dit å fikk skrevet at bilen kom med så og så stor krenghemmer med 3liters motor.

Men om man bytter motor og havner i en ulykke så sliter man ikke selv om man har montert turbo motor. Du sliter bare hvis du har 250kmt og det smeller pga trimminga..
Er ikke automatisk sånn at endringer gir deg skylden. Da hadde man jo sliti hvis man krasjer med felger som ikke var godkjente etc. sånn er det faktisk ikke i norge! Du sliter hvis felgen du kjøpte på rea i kina går i filler, og du seiler inn i en barnehage...
Det er ganske forstålig at norge har "noen" slike regler. Selv om mye av det er helt høl i hue! hater BT som pesten selv. men når de fjerner skiltene på volvor uten fjører så er jeg glad jeg betaler skatten min og de fjerner sånne folk fra veiene.
Jeg vil ikke ha en 245 sprettende inn i sia mi... men at ludvigsen får 50hk mer under WOT driter jeg i :P

Per Turbo
04/05/10, 10:45
Ja men du er fortsatt i en verden før 850 SVC70 du vettu :) Da er det ikke så stort problem, men ingen kan jo ha dokumentasjon liggende fra Volvo når det ikke finnes. De ferreste verkstedene vil skrive noe slik, pga ansvar og lignende. De vil ikke godskrive en ombygging de ikke kjenner.

At noen får ombygg av SVC70 og 850 godkjent kommer rett og slett an på Trafikkstasjonen og hvem man snakker med der. Noen kjenner noen osv..

TeamBørnOut
04/05/10, 10:55
Stemmer det. rotor og fordelerlokk er fremtiden på denne forum delen..... .... ...
Men derfor jeg skrev det sikkert går å få snakket med en verkstmester ellerno som kan bekrefte forskjellen i fjører eller krenghemmer. Volvo ramstad har jo faktisk bygget om sugebiler til turbobiler (850). og "eidsberg bil og karroseri" gjør dette hele tiden og godkjenner også..

hgnubel
04/05/10, 10:56
Ja, har automat. Men jeg trenger da å stoppe like fort som en som kjører manuell :eek: hehe!
Jeg skal uansett ha på større bremser, greit å kunne stoppe fort.

A

Skulle gjerne hatt kitet fra AP Racing med 325mm bremser selv på min slappe 2.0 10V :) Men jeg lurer på om ikke Volvo var så kjipe at de kun oppgraderte bremsene som standard på 850R manuell.

Per Turbo
04/05/10, 11:04
Ja for all del, får man noen til å lage en slik dokumentasjon så er det jo bedre enn ingenting! Men da bør man vel helst finne en verksmester som har interesse, og forstår saken. :) Så det blir jo veldig hipp som happ hvem man får tak i. Men de som er regelryttere blir det verre med..


De bremsene blir ikke godkjent uansett hvilken motor du har.

Volvo hadde ett Performance bremsekit men dette er ikke å få tak i lenger.

TeamBørnOut
04/05/10, 11:08
skikkelig klosser og skiver + kjøling så har 850 / v70 bra bremser. det er viktig å holde vekten nede ved hjulene også.

Per Turbo
04/05/10, 11:26
302mm bremsene er opprinnelig ikke så veldig dårlige til å være originale. Jeg byttet alt nå, og må si det bremser veldig godt.

Men hadde det vært godkjent hadde det nok stått ett K-sport kit på min foran.

hgnubel
04/05/10, 11:37
skikkelig klosser og skiver + kjøling så har 850 / v70 bra bremser. det er viktig å holde vekten nede ved hjulene også.

Kanskje det er slangene som gjør at mine føles så slappe. Har ganske standard 280mm Brembo-skiver med ganske standard Pagid-klosser, og har aldri blitt imponert over bremsene. Men jeg har ikke krasjet heller, så helt gale er de ikke :)

Morgis
04/05/10, 11:39
Skulle gjerne hatt kitet fra AP Racing med 325mm bremser selv på min slappe 2.0 10V :) Men jeg lurer på om ikke Volvo var så kjipe at de kun oppgraderte bremsene som standard på 850R manuell.

850R hadde vel ikke 302 orignalt.
800 serien var det vel kun politibiler som fikk dette originalt.
Og på X70 serien var det varebilene osm fikk dette originalt, samt senere R utgaver.

bremsene er gode de, men klart, til så stor og tung bil, så blir dem i det minste laget til aktiv kjøring. 302mm også, men helt klart noe bedre.

TeamBørnOut
04/05/10, 11:40
bytt slanger og kjøp noe litt sportsligere belegg så blir du overasket over hvor bra orginal bremsene er.
ferodo belegg fåes i forskjellige versoner. det stopper bilen din MYE raskere en orginal greiene. Ikke får man noe stress med biltilsynet heller.

Per Turbo
04/05/10, 12:06
Jeg har riktignok stålomspunnede slanger, og EBC 307 væske, så det hjelper nok på litt..

Ferodo hadde jeg til jeg byttet nå, de har gjort en god og bra tjeneste de :)

Lightyear
04/05/10, 15:41
Jeg byttet til ECB redstuff klosser før vinteren og de biter veldig godt, men jeg hadde kjørt med noen tynne lefser av originalklosser før dette så alt ville fungert bedre.

A

TeamBørnOut
04/05/10, 15:44
Redstuff har jeg også anbefalt til folk. Men etter å ha prøvd ferodo så anbefaller jeg heller det :D
Men redstuff fungerer bra til standar kjøring og litt lek det! (har gjort om den del slike klosser så de passer til eldre biler :))

Karsko1
04/05/10, 20:17
Noe som på 850 i det minste er ført opp som en forskjell er drivstoffsystemet. I 2,5 10V benyttes Felix 5.2, mens i 2,3 T5 benyttes Motoric 4,3.

Jeg vet ikke om det har noe å si, men det er en forskjell...

hgnubel
04/05/10, 20:28
850R hadde vel ikke 302 orignalt.
800 serien var det vel kun politibiler som fikk dette originalt.
Og på X70 serien var det varebilene osm fikk dette originalt, samt senere R utgaver.

bremsene er gode de, men klart, til så stor og tung bil, så blir dem i det minste laget til aktiv kjøring. 302mm også, men helt klart noe bedre.

Men når jeg ser på caliperene i VADIS så kommer følgende opp:


» 3516840 EXC 850R, T5-R
» 5003812 FOR 3516840-0
REPL 1PCS 8111101-5
» 8602498 850R, T5-R
black (9157434)

Har alltid hørt at caliperene er like på alle 850er..

Morgis
04/05/10, 22:49
ja du det trodde jeg også... ble fort i tvil nå gitt.

Per Turbo
07/05/10, 08:27
Bremsecaliper 5003812 går til alle 850 SVC70 biler.
Bremsecaliper 8602498 står til 850T5R men kan ikke se noe annet at den også går til de andre.. eneste forskjellen er at den er svart i stedet for sølv. Men denne igjen har fått erstatningsnummer 8111101 som går til 850 97 bl.a. og SCV70 til -00

Slettmyr
30/05/10, 22:24
Vekker til liv denne tråden igjen :)

Er det noen her som har fått godkjent motorbytte?

Eventuelt hvordan skal man gå frem for og få det godkjent? :confused:

Karsko1
31/05/10, 07:25
Har ikke prøvd selv, men har forstått at om du f. eks. skal gå fra en vanlig standard 2.0 eller 2.5, til en 2.3 T5, må alt som var oppgradert på 2.3en oppgraderes.

Ellers er det bare å ta den med til biltilsynet og vise den.

Kanskje noen kan svare litt mer utfyldende?;)

Per Turbo
31/05/10, 07:28
Om dere leser igjennom tråden så er det ikke så enkelt dessverre..

Greit at du oppgraderer motor, bremser etc til T5 nivå, men så lenge det ikke finnes dokumentasjon på en slik ombygging fra Volvo Norge kan det bli noe vrient å få dette godkjent. Men for all del, bare å prøve ;)

Slettmyr
31/05/10, 21:41
Får kansje bare håppe i det og prøve da :p

Karsko1
31/05/10, 22:22
Du får lage en Worklogg slik at vi kan følge med da:)

Slettmyr
31/05/10, 22:24
Du får lage en Worklogg slik at vi kan følge med da:)

Får prøve og fikse det.... :D

Edit: da var det fikses, den er og finne her (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5897). :)

Folkvord
01/06/10, 18:41
har ein kompiss som arbeider på tidligere bilforum som nå har blitt billia og da han bygget om sin så byttet han alt over fra en t5 og det han gjorde var at han tok med dellekatalogen slik at bt kunne se at han hadde byttet delene som er forskjellige.
men først av alt må du skrive en søknad til BT om hva du har planer om og gjøre om hvilken bil det gjelder og hva du skal bytte og slikt.
når du får svar fram dem så er det bare og bestile time og ta med en dellekatalog og visse.
eller så får du en hel bil og så plomberer biltesyne dellene du må skifte på dellebilen og så skifter du det og så reiser du bare ned igjen slik dei ser du har skiftet det.
ha sjølv bygget om min 2.5 20v til 2.3 t5r, skal godkjenne den men har fått motorhaveri så skal bejunne på den snart igjen så har ikke fått tid til og få den godkjenndt enda.
men så har du og det som hette at visst du har ein aen bil og refferere til så skal du klare få det godkjennt, men det har eg ikke fått sjekket opp sjikeligt enda, men visst det går så skal eg godkjenne min sedane med awd:D

Slettmyr
01/06/10, 23:57
Noen tips til hvordan man kan skrive en slik søknad da? :)

Er helt elendig til og skrive søknader :p

Folkvord
02/06/10, 15:29
hehe, nei dessvere:P har ikke gjort det sjøl enda:P men skal høre med han andre om hva han sgrev og litt slikt:p han har bare fortelt meg sån kjappt hva han gjorde:P

Slettmyr
02/06/10, 19:39
hehe, nei dessvere:P har ikke gjort det sjøl enda:P men skal høre med han andre om hva han sgrev og litt slikt:p han har bare fortelt meg sån kjappt hva han gjorde:P

Hadde vert knall om du kunne gjort det!!! :D

kirkis
14/06/10, 19:39
Da har jeg fått svar på søknad om motorbytte.


Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil
det største motoralternativer bilen kunne leveres med fra fabrikk. Bilen må da
ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne
med detaljspesifikk informasjon om hva som skiller de ulike modellene så som
garanti for at de rette delene er benyttet kan vi akseptere bekreftelse fra
verkstmester på merkeverksted(Volvo).
Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke
overskrides. I så tilfelle må det fremlegges ny vektgaranti fra
kjøretøyfabrikanten lydene på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.


Så da er det bare å kjøre på!

Per Turbo
14/06/10, 21:38
Se der ja! :)

Verdifull informasjon det der. Da regner jeg med du følger på med bilder underveis i prosessen.

Slettmyr
14/06/10, 21:48
Dette er god motivasjon for min del :p

Må vell få somlet agårde en søknad jeg å da :rolleyes:

kirkis
15/06/10, 21:13
Se der ja! :)

Verdifull informasjon det der. Da regner jeg med du følger på med bilder underveis i prosessen.

Pleier å bli så ivrig at jeg glemmer kameratet:p Men skal prøve!

Dette er god motivasjon for min del :p

Må vell få somlet agårde en søknad jeg å da :rolleyes:
Jeg skrev bare en enkel søknad som jeg skrev som ei liste. Med hvordan motor jeg skulle bruke, hva jeg skal gjøre med bremser og understell etc..

Nero
15/06/10, 21:32
Fikk du vite om hvor lenge søknaden er gyldig? Eller er det noe du må finne ut selv:o

kirkis
16/06/10, 17:21
Fikk du vite om hvor lenge søknaden er gyldig? Eller er det noe du må finne ut selv:o

Tror ikke det sto noe om det. Men den holder nok ei stund:p

Slettmyr
01/07/10, 15:19
fått svar på min, ser ikke så mørkt på godkjenning nå.. :)


Det må dokumenteres at Bremser, fjæring og stabilisatorstag er fra den originale bilen som motoren kommer fra.
Samt at din bil tåler påkjenningene. For eksempel at de har samme karosseri delenummer.
Motoren med omkringliggende systemer må være originalt ( også luftfilter, innspøytning, katalysator og eksosanlegg)
Dekk må tåle den nye topphastigheten.
Det må også legges fram dokumentasjon på hvor delene kommer fra, altså at du er eieren.
Time bestiller du på tlf 06650

Lykke til med byggingen


Med hilsen

ludvigsen
03/07/10, 11:21
Jeg har T5 nå, så jeg gidder ikke å bry meg så mye om det mer :p

Var veldig heldig og kom over en havarert t5 etter at jeg hadde kjøpt delebilen og fått beskjed om at jeg ikke fikk bygge om 10v'en min, så da gjorde jeg det enkelt :)

kirkis
03/07/10, 15:48
Jeg har T5 nå, så jeg gidder ikke å bry meg så mye om det mer :p

Var veldig heldig og kom over en havarert t5 etter at jeg hadde kjøpt delebilen og fått beskjed om at jeg ikke fikk bygge om 10v'en min, så da gjorde jeg det enkelt :)

Fikk du ikke bygge om 10v'n din?

ludvigsen
04/07/10, 16:45
Fikk du ikke bygge om 10v'n din?

På grunn av mangoende dokumentasjon på donorbilen..

thamule
30/08/10, 00:58
På grunn av mangoende dokumentasjon på donorbilen..

Kva slags dokumentasjon vil då vere tilstrekkelig? Må ein kjøpe heile donorbilen og kunne framvise den?

The Rev
30/08/10, 02:48
korleis e det med femmer i 2\7\9 seriene da? Fins det noko dokumentasjon etc på det?

kirkis
17/11/10, 20:06
Prøver å vekke litt liv i denne tråden igjen jeg.

Har vært i kontakt med volvo norge og der kom det ikke mye jeg har bruk for.
Hadde god dialog med ei på kundesupport/typegodkjenning og hun var veldig hjelpsom.
Hun ba om kopi av vognkortet for å finne di rette papirene, og etter jeg sendte inn dette fikk jeg bare beskjeden;

Hei Erik.
Vi takker for din henvendelse.
Volvo Personbiler Norge AS kan dessverre ikke godkjenne denne motor endringen i din Volvo 850, den er ikke i våre systemer. Volvo har ikke dokumentasjon fra fabrikken.

Så da var jeg egentlig like langt.

Men i dag har jeg vært på bilia å fått pappirer på at bremser etc. er likt på min bil og delebilen.
Jeg bare spurte om dette var noe de kunne ordne når jeg var innom å bestilte tårnstag.
Da lette han som satt på delelagret bare igjennom delenumrene på delene på min bil og delebilen (har begge reg.numrene).
Så gikk han til en eller annen på verksted delen som skrev ett kort skriv om at delene er like på bilen min og på delebilen.
Fikk også med utskrift av delelista.

Så da blir det neste å se om biltilsynet synes dette er god nok dokumentasjon:)

thamule
22/11/10, 21:02
Får håpe det for din del. Satser på at folk som får dette godkjent gir tilbakemleding på forumet her om korleis det gjekk. Då blir der ca mykje lettare for andre som er i stuss om det samme.

Eg lurer f.eks. litt på dette:


1. Det må dokumenteres at Bremser, fjæring og stabilisatorstag er fra den originale bilen som motoren kommer fra.
2. Samt at din bil tåler påkjenningene. For eksempel at de har samme karosseri delenummer.
3. Det må også legges fram dokumentasjon på hvor delene kommer fra, altså at du er eieren.


1. Må eg bytte bremser, fjæring og stabilisatorstag. Eller er det nok å bevise at desse delane er like for dei 2 bilane. Og korleis kan eg gjere det om bilen har vore svenskregistrert f.eks. Er vel ikkje berre å slenge opp registreringsnummeret då.

2. Korleis dokumentere dette? Volvo som kan skrive det? Og igjen eventuelle problem med svensk registreringsnummer. Kan dei på Volvo i Norge taste inn dette og få ut karosserinummer?

3. Er det nok med ei kvittering frå vedkommande som eg har kjøpt motor ifrå? "Kvittering på Volvo 850 t5-motor frå bil med karosserinummer... og registreringsnummer ..."
Bah. Skal vere så vanskelig dette her...

Slettmyr
22/11/10, 21:32
Får håpe det for din del. Satser på at folk som får dette godkjent gir tilbakemleding på forumet her om korleis det gjekk. Då blir der ca mykje lettare for andre som er i stuss om det samme.

Eg lurer f.eks. litt på dette:


1. Må eg bytte bremser, fjæring og stabilisatorstag. Eller er det nok å bevise at desse delane er like for dei 2 bilane. Og korleis kan eg gjere det om bilen har vore svenskregistrert f.eks. Er vel ikkje berre å slenge opp registreringsnummeret då.

2. Korleis dokumentere dette? Volvo som kan skrive det? Og igjen eventuelle problem med svensk registreringsnummer. Kan dei på Volvo i Norge taste inn dette og få ut karosserinummer?

3. Er det nok med ei kvittering frå vedkommande som eg har kjøpt motor ifrå? "Kvittering på Volvo 850 t5-motor frå bil med karosserinummer... og registreringsnummer ..."
Bah. Skal vere så vanskelig dette her...

1: Bremser og det er likt så skal gå og bare kan dokkumentere det
3: Skal vel være nok med kvittering/kontrakt, men om du kjøper dette i utland F.eks sverige så må det betales moms av kjøpesummen, ta godt vare på kvitteringen du da får på tollstasjonen
Bare husk, en motor uten dokkumentasjon vil i teorien være verdiløs i Norge...

Er egentlig ikke så vanskerlig dette, må bare gjøres i riktig rekkefølge ;)

thamule
23/11/10, 00:19
Bare husk, en motor uten dokkumentasjon vil i teorien være verdiløs i Norge...

Er egentlig ikke så vanskerlig dette, må bare gjøres i riktig rekkefølge ;)

Eg får rett og slett søke og spørje kva for dokumentasjon dei krev for motor kjøpt i Sverige då. For å vere på den sikre sida. Det er jo i sverige pris og utvalg er best:)