PDA

Vis full versjon : Sporadisk fusking



E_S
11/02/12, 16:07
Har hatt et problem med sporadisk fusking i bilen min. Den starter alltid fint og går normalt, men etter en stund med varm motor kan den begynne å fuske omtrent som om en sylinder ikke tenner. Om jeg bare girer ned (f.eks. fra D til 3) går den fint igjen, og så kan jeg gire tilbake til D og den er sånn den skal være en stund før det begynner å fuske igjen. Det er ikke noe mønster, men kan dukke opp helt ut av det blå. Tydeligvis belastningsavhengig, for om det fusker blir det verre om jeg gir mer gass uten nedgiring.

Jeg har ikke fått sett på det i det hele tatt, men tenker først og fremst plugger, deretter muligens coiler? Dette er den motoren med 5 separate coiler. Noen andre tips?

Erlend
11/02/12, 19:45
Tps har jo vært "gjenganger" på flere av disse:) da kan den begynne å fjuske litt ved belastning, da den sliter med å finne stillingene sine:)

E_S
11/02/12, 20:43
Men denne motoren har den (beryktede) ETM-greia, altså elektronisk gasspjeld. Her er det ingen separat TPS, det er en integrert del, men om den kladder skal ETM-lyset tennes.. :) Dessuten føles det mer som fusking av at det er noe som ikke tenner enn fusking som at spjeldet ikke åpnes dit det skal. :)

Erlend
11/02/12, 20:56
Åja, okey:) daså, prøv en dyse og innspeøytningsrens( sånn flaske du heller i bensina) , nye plugger og se om dette hjelper. Er det denne motoren med coil på hver plugg? Lenge siden du bytta luftfilter? Han fjusker ikke ved hardt pådrag?

E_S
11/02/12, 22:02
Injection-rens har jeg tatt, bensinfilter er også nytt (bare for sikkerhets skyld), men nye plugger skal anskaffes ja.. :) Det stemmer at det er motoren med en coil på hver plugg, skal sjekke tilstand på plugghetter og slikt nøye når jeg skifter plugger. :) Luftfilteret er bare noen hundre mil gammelt, fuskingen virker som den kommer mest når motoren får belastning på lavt turtall, og det er jo helt typisk for dårlig tenning. Jeg gjetter på at pluggene har sett sine beste dager, så prøver dem først! :)

Erlend
11/02/12, 22:26
Ville nok tro det er plugger da ja, at de "drukner" litt når du har lavt turtall:) min erfaring er at 5'erne våre liker bosch plugger :) så prøv disse :)