PDA

Vis full versjon : ZF 4HP22: Hvor mye tåler faktisk denne?



Thobbus
11/02/12, 14:04
som trådtittel. hvor mye tåler en overhalt ZF4HP22 av effekt/dreiemoment? Noen sier at samme kassen ble brukt på BMW 750i og den har 300 hp og 450 Nm(?)

R.G
11/02/12, 15:06
har dårlig erfaring med zf automaten. dem mister diverse gir når dem er blitt brukt ei god stund på trimma turbo maskinister

syns AW kassene er mye bedre. min mening

Thobbus
11/02/12, 16:36
mister dem gir på normal kjøring? har aldri opplevd det..

R.G
11/02/12, 17:22
du spurte hvor mye den tålte av effekt/nm. da virker du som du skal bruke den på en uorginal motor.

og jeg ga ett enkelt svar deretter.

jeg syns dem ikke tåler noe mye. en oppskrudd b230et med zf automat klarer fint å ødelegge den kassa ved harde gasspådrag.
denna kassa sitter også på d24tic org di som har automat, og dieseln sliter denna kassa lett ut den også. jeg tror ikke zf kassa er noe glad i moment.

kamerat hadde en 740 turbo med denne type automat, bremset 240hk og 300 og noe nm, og det likte ikke kassa.
og en oppskrudd d24tic jeg hadde med nyoverhalt zf kasse, likte heller ikke 1kg ladetrykkl på dieseln, noe som tilsvarer samme momentet i bensinturbon.


hadde en 1996 modell 940 med 230fk og aw automat. denne kassa gikk dukken, da dene bilen hadde gått 700000. jeg satte i en helt ny overhalt zf kasse, også hadde jeg 1kg ladetrykk, viking chipper o.l.

og gikk ikke lange stunda før kassa fikk syndromene, så da bytta jeg igjen, og satte i aw kasse, og da gikk det.

sjøl når jeg har hadd andre biler/motorer har jeg valgt biler med aw kasse.

6er turboen min kjører jeg med aw kasse, og den kassa er like fin. tåler di 400nm.



er mine opplevelser med den zf kassa.

Thobbus
11/02/12, 20:09
du spurte hvor mye den tålte av effekt/nm. da virker du som du skal bruke den på en uorginal motor.

og jeg ga ett enkelt svar deretter.

jeg syns dem ikke tåler noe mye. en oppskrudd b230et med zf automat klarer fint å ødelegge den kassa ved harde gasspådrag.
denna kassa sitter også på d24tic org di som har automat, og dieseln sliter denna kassa lett ut den også. jeg tror ikke zf kassa er noe glad i moment.

kamerat hadde en 740 turbo med denne type automat, bremset 240hk og 300 og noe nm, og det likte ikke kassa.
og en oppskrudd d24tic jeg hadde med nyoverhalt zf kasse, likte heller ikke 1kg ladetrykkl på dieseln, noe som tilsvarer samme momentet i bensinturbon.


hadde en 1996 modell 940 med 230fk og aw automat. denne kassa gikk dukken, da dene bilen hadde gått 700000. jeg satte i en helt ny overhalt zf kasse, også hadde jeg 1kg ladetrykk, viking chipper o.l.

og gikk ikke lange stunda før kassa fikk syndromene, så da bytta jeg igjen, og satte i aw kasse, og da gikk det.

sjøl når jeg har hadd andre biler/motorer har jeg valgt biler med aw kasse.

6er turboen min kjører jeg med aw kasse, og den kassa er like fin. tåler di 400nm.



er mine opplevelser med den zf kassa.

Broren min hadde en 86' 760 Turbo med ZF automat kasse og 0.9 på ladetrykk. den fungerte i alle år, ble brukt til å trekke lett henger og full bil. uten problem. solgte den til en tvilsom fyr, som klarte å ryke turboen, solgt videre til 2-3 andre og jeg henta kassa før bilen ble hugget. utrolig nok var det samme kassa. og den fungerer på alle gir slik som den er. og oljen er faktisk ganske rød og fin :) Kassa kom opprinnelig fra en 89' mod 740. og etter det jeg kunne finne ut om 4hp22, så var den forbedret i 87-88 (stemmer dette?) . Lurte derfor på om jeg kan bruke kassen til pen/vanlig kjøring på en lett justert B230FK? har M90 kasse liggende. men har ikke pedalsett (ikke har jeg råd heller akkuratt nå) men jeg har originale NYE simmeringer. filter, og pakning til ZF kassen. hadde tenkt å få bytta simmeringene, bytta filter og flusha grundig. :)

R.G
11/02/12, 20:14
aha skjønner:) vet ikke om kasser fikk forbedringer det året. er fra det året zf kassene jeg har brukt har vært å.

men er fungerende på en lett justert fk. bare sørg for skikkelig olje, att den er ren og pen, filter o.l og att kassa har kjøling.
inn på radiator pluss en ekstern montert foran radiator og intercooler (serie kobles). er ikke alle biler det er montert en ekstern, men det ser jeg på som ett krav da kassa er mere glad i kaldere olje, noe som fører til mindre slittasje. for varm olje på automaten sliter ut kassa:)

Thobbus
11/02/12, 20:19
takk :) skal se om jeg ikke finner en grei oljekjøler :)

Thobbus
17/02/12, 17:22
En annen ting, om jeg bytter olje 1 gang i året. vil jeg da redusere faren for at kassa ryker? har lest litt om kassa, og har funnet ut at kassa sine ventiler har fare for å henge seg om det blir for varmt/drit setter seg fast inni. derfor vil da den ikke kunne gå i gir.