PDA

Vis full versjon : Hva slags fremgangsmåte skal jeg bruke ved bokselakkering av dør?



Svirre
09/02/12, 22:52
Jeg har nå planer om å ta tak i lakkeringa av deledøra jeg har. Planene er å rigge seg til meg et par varmeovner og selvlaget "lakkboks" i garasjen for å få nogendelunde brukbar temp :) Det sitter lyseblå lakk på døra (orginallakk) og hva skal jeg bruke av papir etc? Kornmengde (200, 400, 600) på papiret? Andre enklere tips for å få av lakken raskt og smertefritt?

Jeg skal bruke billig lakk, ikke noe som koster skjorta! Snakker om torshov eller biltema da.


Slik jeg ser for meg i min rekkefølge:
1. Plukke ned deler på døra
2. Pusse med grovt papir
3. Pusse med finere papir
4. Pusse med j*** fint papir
5. Tørke vekk støv på en måte som ikke etterlater seg så voldsomt mye støv/rester
6. Spraye over med filler
7. Lakkere de strøkene som trengs
8. Lakkere med klarlakk


Noe jeg har glemt/burde gjort? Jeg skal IKKE lakkere for å oppnå et optimalt resultat, men et brukbart resultat som holder seg over tid. Bilen skal i framtiden hellakkeres ved videre planer.

racer
10/02/12, 14:09
Fremgangsmåten din ser riktig ut!

Men kjøp ordentlig lakk, i alle fall Multona (mekonomen), biltema lakken er den verste dritten som er og få, helt feil sammensettning av forholdet mellom lakk/tynner evt. vann og dekker usakelig dårlig og renner for et vondt ord så den holder du deg langt unna

Svirre
10/02/12, 15:56
Okay :)

Har aldri hatt noe problem med lakken fra biltema heller, men det kan godt hende at det er litt klabb og babb i hver boks. Har forøverig lakkert et panser med biltemalakk og resultatet ble overraskende bra! Bare lært med å ta mindre strøk om gangen hvis du bruker tema-lakk, men det har jo gått. Men vi får se :)

Men takk for korrigering. Skal prøve å ta fatt i døra snart ;)

R.G
10/02/12, 16:03
tatt en skjærm i biltema lakk. den på min 945. og det ble bra. ingen farge forskjell fra resten av bil, ingen appelsin, ingen renning. så jeg er nå fornøyd. var midlertidig greier for skal hellakkere opp igjen bilen i samme farge som den er org:)

Svirre
10/02/12, 16:06
Er det jeg tenker på, at det bare skal væra midlertidig. Om lakken er noe tynnere -> påfør i tynnere og flere lag tenker jeg på :)

R.G
10/02/12, 16:10
jeg hadde på i flere tynne lag, i litt forskjellige retninger, synes ikke att jeg har brukt boks, men så er min hvit da, og det er ikke så vanskelig å få bra igrunn:)

kanskje kan være værre med din? for du har vel relativ ganske blank lakk, men kan nok gå bra, bare ta tynne strøk:)

Svirre
10/02/12, 16:12
jeg hadde på i flere tynne lag, i litt forskjellige retninger, synes ikke att jeg har brukt boks, men så er min hvit da, og det er ikke så vanskelig å få bra igrunn:)

kanskje kan være værre med din? for du har vel relativ ganske blank lakk, men kan nok gå bra, bare ta tynne strøk:)

Alt går! :D Det panseret jeg lakkerte var metallic svart. Så syns resultatet ble bra :) Min er forholdsvis blank ja, men så lenge det ikke er så h***s store forskjellen så kommer jeg til å bli fornøyd jeg :)

buster83
13/02/12, 17:33
lite tips er å vaske over delen din med noe som fjerner silikon.. f.eks. rødsprit.
boks-lakk er veldig utsatt for reaskjoner, pga veldig mye tynner.

lite tips ang sliping; ikke øk med no særlig mer enn 100 korninger om gangen. hvis delen ikke har no særlig skader så holder det med å matte ned døra med fint papir. 400-500 på rondell, eller 800 - 1000 i hånda.

Martin.S
13/02/12, 17:41
Få noen til å lakke den svart for deg (ikke fargen). Det blir bare dritt med sprayboks lakk i forholdt til ordentlig lakkering samme hva du gjør. Problemet er at lakken er så tynn i boksen, og det for at lakken skal kunne komme ut av dysa. Så samme hvor mange lag du legger vil hvert lag være for tynt for at du skal klare å oppnå den tykkee lakk følelsen du får fra en sprøyte.

Greit at du ikke forventer et bra resultat, men har erfart gang på gang at det ikke blir noe å rope hurra for. Ikke er det spesielt holdbart heller.

Jeg hadde aldri i livet lakket en synlig karosseridel med sprayboks på min bil i allefall.

THolandsli
13/02/12, 18:00
Om tanken er å lakkere delen med skikkelig lakk ved en senere anledning kan dette komme til å koke og lage mye ekstraarbeid. Om du har kompressor tilgjengelig kan du kjöpe ei Biltema lakkspröyte og skikkelig lakk isteden. Literpris på spraybokser er gjerne mye höyere enn skikkelig lakk, da du stort sett betaler for tynner når du kjöper sprayboks.

Svirre
13/02/12, 23:12
Har vært å kjøpt lakk i dag :) Spraybokser fra mekonomen for den som vil juble :p Nei, vi har forskjellige meninger ang. lakkering med bokselakk. Jeg har ALDRI hatt noe problem med selve lakkeringa med bokselakk, det bare krever et par ekstra strøk. That's it. Gidder ikke kjøpe utstyr for 500kr + skikkelig lakk når jeg kan få alt for 300kr. Skal ikke vare så lenge, og er ikke på jakt etter orginal farge enda. Den blir høyst sannsynlig sendt til polen (til en seriøs aktør) for rustfjerning og hellakkeringa av bil.
Men uansett; takker for tips fra alle sammen :)

THolandsli
13/02/12, 23:29
Når man ser hvor mange ganger ordet "strøken" er brukt i bilannonser rundtom så er det vel tydelig at folk er forskjellige ja. ;)

Svirre
13/02/12, 23:34
Når man ser hvor mange ganger ordet "strøken" er brukt i bilannonser rundtom så er det vel tydelig at folk er forskjellige ja. ;)

Hehe. Ser den, men gidder ikke gi en halv formue nå på ei dør som ant. skal bli pussa ned igjen om en "liten" stund ;) Men hvis man ønsker et plettfritt resultat så hadde jeg selv gått for sprøytelakkering ;)

buster83
14/02/12, 08:59
Om tanken er å lakkere delen med skikkelig lakk ved en senere anledning kan dette komme til å koke og lage mye ekstraarbeid. Om du har kompressor tilgjengelig kan du kjöpe ei Biltema lakkspröyte og skikkelig lakk isteden. Literpris på spraybokser er gjerne mye höyere enn skikkelig lakk, da du stort sett betaler for tynner når du kjöper sprayboks.


som billakkerer må jeg bare si meg enig med deg.. som regel må vi vaske/slipe rein hele delen der det er brukt sprayboks.. jævlig mye ekstra arbeid..

Øyvind G
15/02/12, 21:54
som billakkerer må jeg bare si meg enig med deg.. som regel må vi vaske/slipe rein hele delen der det er brukt sprayboks.. jævlig mye ekstra arbeid..

Litt OT, men har du noe forslag til et produkt som fjernder maling og ikke lakk. Har en dør som noen har malt. Vet ikke hva det er, men det lukter maling hvis det er litt varme i lakken/malinga.
Skulle gjerne ha fjernet malingen uten å ta lakken under (hvis det er mulig)

buster83
15/02/12, 22:31
det kan være litt risky... hvis det er klarlakk på den fargen under så er du litt tryggere.. jeg ville prøvd med silikonvask. går ikke det så kan du ta litt tynner og blande med litt vann.. men vær forsiktig.. :)

Har vasket bort bengalakk på denne måten selv og det har gått bra.. bare polere til slutt..

Øyvind G
15/02/12, 22:35
det kan være litt risky... hvis det er klarlakk på den fargen under så er du litt tryggere.. jeg ville prøvd med silikonvask. går ikke det så kan du ta litt tynner og blande med litt vann.. men vær forsiktig.. :)

Har vasket bort bengalakk på denne måten selv og det har gått bra.. bare polere til slutt..

Har ikke noe å tape, så jeg tror jeg vil gi det et forsøk.

Prøvde å våtslipe og polere, men det er alt for mye.
Når jeg kjørte panelet litt varmt, så smeltet "malingen" og begynte å smøre seg utover.

http://i1106.photobucket.com/albums/h373/ogantenbein2/div/Hvit%20940%20dor/IMG_7462_1024x683.jpg