PDA

Vis full versjon : 740 B230 ET går på 3 sylyndre... Hjelp!!



miokiil
08/02/12, 16:03
Har en 88mod 740 men ET motor, på fredagen begynte den å brenne fordi det hadde sprutet olje utover alt!

Fant forsovit ut at den ene åndeslangen hadde hoppet ut å kunne være det det hadde kommet olje, å ånde flasken var full av olje...

Nå går bilen på 3 sylyndre, noen som ar vært borti det samme??

Takk for svar på forhånd:)

R.G
08/02/12, 16:07
sjekka gnist og bensin?



flaske full av olje? utrolig sliten motor da, kan være att den ikke har kompresjon og kjører komptrykket ned i bånddelen så olja kommer opp.

miokiil
08/02/12, 16:26
Nei hakke hatt tid til å sjekke dette enda, tenkte å ta en komprisjons test på jobben i morra;)

Er nok forøvrig det siste du sa som har skjedd;)

s4nd3r
08/02/12, 16:43
spray på litt start gass runt insuget, kan og være att insugs pakkninga er gåen. Km stand?

miokiil
08/02/12, 17:04
Kan være det, men litt rart at den bare skyter å ånde flasken blir full av olje da... Gått ca 265 tusen eller no;)

s4nd3r
08/02/12, 18:09
kan skjekke fordelern, om den ser slitt ut. kansje den henger og slenger? har sett det og.. :)
Har du vært frammi motor rommet og fikklet med noe i det siste? eg bytta eine front lykta mi en gang, og kom borti formotstanden til dysene, og da puttra den og skaut på 2 3 syl. lodda oppigjenn formotstanden og da fungerte alt fint i gjenn. du kan skjekke om alle dysene opner, sett en forlenger/skrujæn inn til dysa og øra di, da hører du om den tikker når motor går.
komp test er bra. da finner du og om motoren er frisk.
hva flaske snakker du om, som var full i olje? (bilde)

R.G
08/02/12, 19:08
hva flaske snakker du om, som var full i olje? (bilde)

veivhusvetilasjon som er puttet nedi en flaske, og den har fylt seg med olje

miokiil
08/02/12, 19:57
Tror ikke det har noe med fordeler å gjøre.. Jeg tror det er ett spempel som har gått til helvete:p
Men kom på at på fredagen før dette skjedde så røyk den ene vann slangen som går fra varmeregistret å inn i topp/blokka? Å da byttet jeg ut den slangen, å da kan jeg jo ha kommet borti noe som har gjort sånn at åndeslangen har poppet ut... Men isåfall så må det være trykk nede i bunnpanna som gjør at den popper opp å olje spruter utover alt...

Men pratet litt med sjefen igår, å han sa at siden jeg brukte pepsi flaske som åndeboks, så kunne det bli kondens i åndeslangen som gjorde at den frøys, å derfor ble det trykk som gjorde at det sprutet olje overalt...
Tusen takk for flotte svar;)

Batland
08/02/12, 20:23
Har en 88mod 740 men ET motor, på fredagen begynte den å brenne fordi det hadde sprutet olje utover alt!

Fant forsovit ut at den ene åndeslangen hadde hoppet ut å kunne være det det hadde kommet olje, å ånde flasken var full av olje...

Nå går bilen på 3 sylyndre, noen som ar vært borti det samme??

Takk for svar på forhånd:)
Hva om det er omvendt?
At stempelet raste først slik at store mengder luft gikk ned og trykksatte bunnpannen slik at det spylte ut olje?
Oppjustert ladetrykk på originalt kompforhold eller?
Nyskjerrig på komptest på syl. #3.

miokiil
08/02/12, 20:33
Kan jo være det som har skjedd... Nei er helt orginal;) skal få tatt en komptest:)

R.G
09/02/12, 08:58
Hva om det er omvendt?
At stempelet raste først slik at store mengder luft gikk ned og trykksatte bunnpannen slik at det spylte ut olje?
Oppjustert ladetrykk på originalt kompforhold eller?
Nyskjerrig på komptest på syl. #3.

syl 3 er en gjenganger ja? skjedde på min ET motor også, brente av litt ytterst av krona, se om jeg finner igjen bilde.

Batland
09/02/12, 21:07
Kan jo være det som har skjedd... Nei er helt orginal;) skal få tatt en komptest:)
Hvordan gikk det?

Audun
09/02/12, 21:48
ta komp test du! så for du komme med en tilbakemelding om hvordan den gikk :)

Batland
10/02/12, 09:18
Fant svaret selv: http://forum.vccn.no/showthread.php?37589-Noen-som-har-peil-740-b230et-stempler-å-div
Hvor er alle høykomp.gutta med gode råd nå???

miokiil
10/02/12, 14:38
Da har jeg fått tatt komptest. Å det gikk ikke så bra:p ikke no komp på ener'n å litt på toer'n

Hmm litt usiker på hva som er galt her jeg:p

Batland
10/02/12, 15:10
Da har jeg fått tatt komptest. Å det gikk ikke så bra:p ikke no komp på ener'n å litt på toer'n

Hmm litt usiker på hva som er galt her jeg:p
Å dette er en helt original motor hvor ladetrykket er urørt 0,55 BAR?
I og med at det spyler ut olje så er det store lekkasjer mellom stempel og sylindervegg, vanligvis forårsaket av knekte ringland pga tenningsbank eller smeltet stempel pga høy temperatur forårsaket av lite bensin eller oversenket tenning for å unngå tenningsbank. :(

Ola Moen
10/02/12, 16:26
"Høykomp-gutta" er helst så lure at de ikke bruker en ET med Motronic-sprut som utgangspunkt. Det er et system som er laget for å gå akkurat som det er fra fabrikk. Hverken mer eller mindre. Faste verdier, med innprogrammerte kompensasjoner for vanntemp og lufttemp. Null lambda-korreksjon. Det er snakk om en 25 år gammel motor, med et ubrukelig innsprutsystem fra 70-tallet. At det før eller siden smeller, er ikke unormalt. Bland ikke lavkomp og høykomp inn i det her.

Trådstarter har tatt komptest. Men har det blitt gjort 2 målinger? en kan etter første testen helle litt olje i sylindrene, og prøve igjen. Om en får høyere verdi på andre måling, så tyder det på stempel,stempelringer. Om målinga ikke viser høyere sylindertrykk, så kan en se på ventiler. Brente eksosventiler gir også dårlig komp. ET med brente eksosventiler er heller ikke noe ukjent fenomen. Det trenger ikke komme av for høyt ladetrykk nødvendigvis. Om ei innsprøytningsdyse ikke leverer riktig mengde, så vil den sylinderen få en for mager blanding, og høy eksostemperatur.

At det spyler ut olje, kan ha med pepsiflaska å gjøre. åndeslangen går akkurat med press inn i flasketuten.
Om den ikke er stikki langt nok nedi, og det er laget luftehøl i flaska, over nivået for slangen, for å slippe ut igjen luft, så blir det naturligvis trykk der som en ikke blir kvitt i det heletatt. Da spruter det fort ut olje i alle retninger etterhvert :)

miokiil
10/02/12, 17:13
Tusen takk for mange flotte svar;) men bytter heller motor å selger den:))

miokiil
10/02/12, 17:13
Så hvis noen har en et motor fra 88 så si ifra:))

R.G
10/02/12, 19:18
Så hvis noen har en et motor fra 88 så si ifra:))

trenger ikke skaffe en ET motor. skaff en ft/fk. og flytt over alle komponenter fra et motoren. svinghjul, følere, turbo osv:)

miokiil
11/02/12, 01:42
Det er stress da, bygge om ledningsnett å sånn, gjorde det samme på 940'n min bare omvendt:p

Ola Moen
11/02/12, 06:38
Stress? å flytte over ledningsnettet tar deg 10 min. trenger ikke bygge om noe som helst.

miokiil
11/02/12, 12:15
Hehe det var det alle sa når jeg putta et motor i 940'n min å:p

Batland
11/02/12, 12:16
"Høykomp-gutta" er helst så lure at de ikke bruker en ET med Motronic-sprut som utgangspunkt.
At det før eller siden smeller, er ikke unormalt.
Bland ikke lavkomp og høykomp inn i det her.

Du sier da at det krever ett mye større budsjett å kjøre høykomp. og det er jeg enig i.
Ikke på en original motor og da må forklaringen være at Volvo eierene i praksis ikke har høyt nok budsjett til å kjøre høykomp., men de prøver likevel.
Når resultatet er ihjelkjørte stempler på "husmortrimmet" original turbomotor som går på pumpebensin, da er for høyt kompresjonsforhold ALLTID ett tema man ikke kan eller skal utelukke.

Trådstarter har tatt komptest. Men har det blitt gjort 2 målinger? en kan etter første testen helle litt olje i sylindrene, og prøve igjen.
Brente eksosventiler gir også dårlig komp. ET med brente eksosventiler er heller ikke noe ukjent fenomen.
Det trenger ikke komme av for høyt ladetrykk nødvendigvis.
Om ei innsprøytningsdyse ikke leverer riktig mengde, så vil den sylinderen få en for mager blanding, og høy eksostemperatur.
Når motoren ikke går på mer enn ett par 3 sylindre og spyler ut motorolje - da holder det med 1 stk. komptest for å lokalisere de aktuelle sylindrene.
Nei klart ikke. Såvidt jeg husker har Volvo selv satt en grense på 936 grader C eksostemp. Dette overholdes så vidt med 0,55 BAR ladetrykk. Når ladetrykket øker, øker også eksostemp dramatisk og den høye termiske belastningen tar tabben på eksosventilene over tid.
Nei, det kommer av høye eksostemp. forårsaket av lav tenning som man MÅ kjøre for å unngå tenningsbank når kompresjonsforhold er for høyt i forhold til ladetrykk / oppsett.
Alle som jeg har sett som driver med dyser på proffesjonelt nivå, har Bosch som favortitt pga den høye kvaliteten. på generelt grunnlag er ikke 30 år og 100 000 vis av km ett problem for slike.