PDA

Vis full versjon : Garret trim 60 LARGE fra turbomeck.se ?



Jonas Soldal
06/02/12, 21:26
Hei!
Har planer om ca 250- 300 kjørbare hester i 940en min å jeg lurer på om denne kan være noe å satse på ? http://turbomeck.se/Garrett-trim-60-LARGE

Spec for de som ikke gidder å gå inn på link :P
Garrett trim 60 large.

Spec:
Axel: 65,5 x 54

Kompressorhjul:

48,8 x 69

God för ca 350HK.

Vattenkylt lagerhus och wastegate ingår.

Har egentlig plan om å legge litt mere penger i turboen, men var fin pris å jeg ser det er flere som kjører med super 60 på forumet

Noen som kan deler erfaringer/råd angående dette?

Mvh
Jonas :)

ArneR
06/02/12, 21:37
T3 60 trim er en god turbo, som ikke er overspecet effektmessig iforhold til mange andre turboer. Til ditt effektmål tror jeg du vil bli fornøyd.

Bygde meg en slik selv og hadde på 16v'n, var moro det når trykket ble skrudd opp. :) Helt til kinalagrene konket ut da.. :p

oppeez
06/02/12, 21:39
Hvordan er denne turboen til 300-350hk da? Er det muligheter for turbolag, eller vil det ikke være så altfor stor forskjell fra original T3? :)

Batland
06/02/12, 21:42
Det er dette som er T3 trim 60: http://turbomeck.se/garrett-trim-60
Jeg ville valgt en slik med A/R 0,63 turbinhus.

Jonas Soldal
06/02/12, 21:48
Kan du begrunne svaret ditt Batland? Liker å lære litt, å da er det godt med en forklaring.
Lurte også på denne:http://www.turboservice.no/KRX400.html i og med jeg ser Batland har rost denne opp i sky. Men vet ikke om det er "vits" i å legge så mye penger i ett så lite effektuttak, og dette er jo bare bruks bilen min :P

ArneR
06/02/12, 21:49
Ah, der ser du.. :p

Var vanlig trim 60 med A/R .63 turbinhus jeg hadde, ikke noe mye turbolag der i gården nei. Ladet jo litt senere enn en original .48 på B230ET, men det var så lite at det ikke var noe problem.

Jonas Soldal
06/02/12, 21:51
Ah, der forstod jeg det litt bedre :) Må lære meg å lese alt før jeg skriver ;)

Volvoniføør
06/02/12, 22:05
T-010 versjonen av Garret Trim 60 er ihvertfall gulle god, så det kan jo for all del denne være også :)

Jonas Soldal
06/02/12, 22:09
T-010 versjonen av Garret Trim 60 er ihvertfall gulle god, så det kan jo for all del denne være også :)

Link?

Volvoniføør
06/02/12, 22:14
http://turbomeck.se/garrett-trim-60

edit: T-010 er riktignok bare art-nr, men det var ment for å gi deg en litt bedre pekepinn på hvilken turbo jeg mente :p

oppeez
06/02/12, 22:17
Spørs om det blir turbohandel på meg etterhvert også da, får jo bare positive tilbakemeldinger den turboen så. :) Trivelig pris egentlig også, men er det ekte garrett?

R.G
06/02/12, 22:21
er ikke lov å trykke garrett om den ikke er ekte såvidt jeg vet

Volvoniføør
06/02/12, 22:23
Spørs om det blir turbohandel på meg etterhvert også da, får jo bare positive tilbakemeldinger den turboen så. :) Trivelig pris egentlig også, men er det ekte garrett?

Den er ekte ja :)

oppeez
06/02/12, 22:25
Nei, det er nok ikke lov til det, men måtte spørre a gitt.. Ikke mange smålappene over 5000 NOK for en Garrett turbo ekke gæli.

Adrian S
06/02/12, 22:29
Har selv lurt på å kjøpe garret trim 60 LARGE til 300 oppsett, det er 3" bakhus på denne sant? Virker jo grei mtp at den ikke er for stor for 300 oppsettet
Evt så passer vell kanskje Garret trim 60 litt bedre, men har kanskje tenkt å bruke LARGE på m50b25 motor og så gidder ikke å kjøpe to.

Batland
06/02/12, 23:53
Kan du begrunne svaret ditt Batland? Liker å lære litt, å da er det godt med en forklaring.
Lurte også på denne:http://www.turboservice.no/KRX400.html i og med jeg ser Batland har rost denne opp i sky. Men vet ikke om det er "vits" i å legge så mye penger i ett så lite effektuttak, og dette er jo bare bruks bilen min :P
Large turboen er en T4/T3 hybridturbo og det er slik at ett større kompressorhjul roterer saktere enn ett lite kompressorhjul ved samme ladetrykk.
Når kompressorhjulet roterer saktere så roterer også turbinhjulet saktere og dette reduserer naturlig nok flødet og øker baktrykket. Det er ikke det man ønsker når man kjører original komp. og pumpebensin.
Videre er det slik at et lite kompressorhjul er lettere å drive rundt enn et større. For en gitt driftstilstand roterer derfor begge hjulene raskere når man velger mindre kompressorhjul. Dette bedrer responsen og spool up. Dette øker kjøre- og eierglede.
Ett moderne eks.
En Garrett GT3076R turbo har IDENTISK turbinhjul til den gode GT3071R turboen. Hvis begge disse turboene utstyres med identisk turbinhus så spooler GT3071R ca. 1000 o/min tidligere enn GT3076R. Grunnen er at det 5 mm mindre kompressorhjulet er såpass mye mer lettdrevet.
Forskjellen i stordiameter kompressorhjulene mellom turbomec sin T3 trim 60 og T4/T3 Large turbo (som forøvig IKKE er trim 60, men trim 50 hvis vi skal være korrekt) er hele 9 mm.

Hvis man senker kompforholdet fordi man tenker å kjøre hyggelige ladetrykk, da først er "Large" turboen ett bedre valg slik jeg ser det.

KRX400 er moderne og høyeffektiv oppgraderingsturbo til Volvo S60R og moderne turboer som er videreutviklet og foredlet i forhold til den gamle Garrett T serien - er bedre, - og gir bedre resultater på alle måter.

ArneR
06/02/12, 23:59
3" baklokk er det vel ikke på noen av de der, det er noe du får kjøpt som ekstrautstyr til turboer med typisk 5-bolt turbinhus.

Søk på "ultimate internal wastegate" på www.atpturbo.com eller sjekk om www.turbotrimming.no har flere på lager.

Batland
07/02/12, 00:01
Var vanlig trim 60 med A/R .63 turbinhus jeg hadde, ikke noe mye turbolag der i gården nei. Ladet jo litt senere enn en original .48 på B230ET, men det var så lite at det ikke var noe problem.
Presis! ;)

Batland
07/02/12, 00:02
3" baklokk er det vel ikke på noen av de der, det er noe du får kjøpt som ekstrautstyr til turboer med typisk 5-bolt turbinhus.

Søk på "ultimate internal wastegate" på www.atpturbo.com eller sjekk om www.turbotrimming.no har flere på lager.
3" baklokk og 3" downpipe må alltid anbefales.

Jonas Soldal
07/02/12, 07:17
Så med super 60 largen blir altså spool up ganske mye treigere enn den vanlige...
Det var jo ikke bra :P

Men hvor mangen hk tåler KRX 400 før den må gi seg sånn ca?

gl740turbo
07/02/12, 07:46
Så med super 60 largen blir altså spool up ganske mye treigere enn den vanlige...
Det var jo ikke bra :P

Men hvor mangen hk tåler KRX 400 før den må gi seg sånn ca?

navnet sier det i seg selv :P KRX 400 er en 400hk turbo :)

Jonas Soldal
07/02/12, 17:44
Aaa... tenkte meg det. Men har som sakt ikkje så mye peiling på turboer ant enn kordan de virker :P

Men korleis blir spool oppen på krx400en i forhold til super 60? På b230fk med 558 dyser 531 topp, 3"lmm, TLAO chipper, a-kam og porta 940 grenrør? :)

Batland
07/02/12, 18:56
Aaa... tenkte meg det. Men har som sakt ikkje så mye peiling på turboer ant enn kordan de virker :P

Men korleis blir spool oppen på krx400en i forhold til super 60? På b230fk med 558 dyser 531 topp, 3"lmm, TLAO chipper, a-kam og porta 940 grenrør? :)
Hvis du studerer klippet av denne 2,0L motoren med KRX400 så ser du at fullt ladetrykk på noe rundt 2,0 BAR oppnås rundt 3000 o/min.
På en 2,3L motor vil man kunne oppnå dette minst 500 o/min tidligere.
http://www.youtube.com/watch?v=vIyaMrH42_g

Bortsett fra 531 topp og antatt originalkomp. ser oppsettet ditt flott ut. :D

Jonas Soldal
07/02/12, 19:44
Hva bør kompen vere på da? tiltak for å oppnå dette?

Batland
07/02/12, 23:12
Hva bør kompen vere på da? tiltak for å oppnå dette?
Jeg mener at 8,0 - 8,2:1 i kompforhold vil gi det resultatet på pumpebensin som de fleste egentlig ønsker.
Det blir å dreie stemplene til man har en grop med mål 76x4,5 mm.
Det beste er imidlertid at man følger opp med å legge ut og forbedre formen på forbrenningskammeret også.

Jonas Soldal
08/02/12, 21:42
Ser at det må gjørest noe med stempler etter hvert ja. Men jeg vil vel få fortere tenningsbank om jeg ikke senker kompen???
Men en gang for alle.... Hvilken topp er best å bruke orginal? 530 eller 531. har begge og er litt i stuss hvilken jeg skal bruke. Kommer ikke til å koste på toppen noe porting i første omgang da jeg også har andre ting å bruker penger på :p
Så hvilke skal jeg bruke????

gull pilen
08/02/12, 22:04
komp er vel allerede noe lavere enn orginalt med 531 topp kontra 530... mister noe bunnrespons på åsenke komp så jeg hadde styrt unna akkurat det på en bruksbil som skal gå med "300 oppsett"

Jonas Soldal
08/02/12, 22:20
Vet det, men å høvle litt av toppen for å heve komp igjenn har jeg tilgang til anytime ;)
Men Batland ville jo senke komp???

Batland
08/02/12, 22:31
Ser at det må gjørest noe med stempler etter hvert ja. Men jeg vil vel få fortere tenningsbank om jeg ikke senker kompen???
Men en gang for alle.... Hvilken topp er best å bruke orginal? 530 eller 531. har begge og er litt i stuss hvilken jeg skal bruke. Kommer ikke til å koste på toppen noe porting i første omgang da jeg også har andre ting å bruker penger på :p
Så hvilke skal jeg bruke????
Det er helt korrekt og da må du begrense ladetrykket og dermed både dreiemomentet og effekt.
Jeg mener at det er kammen som avgjør hvilken topp man bør bruke. 405 og 531 toppene har så store kanaler at dem må ha kam som gir HØYT ventilløft før de fungerer godt.
Med det ventilløftet som originale kammer og milde trimkammer gir, så får du bedre respons og spool up med 530 toppen. Dette tillater bruk av større turbinhus som øker effekten betydelig.
Jeg ville derfor aldri brukt en 405/531 topp på en motor som står i en bil som hovedsakling skal kjøres på gate.
Husk at en helt original B230E gir 129 hk med 530 topp og A-kam. Med litt oppgradert kam og effektanlegg så passer man lett 140 hk. Marinemotoren AQ140 gir 140 hk fra 2,1 L motorvolum og 530 topp så toppen er helt ok den.
Hvis turboen er GOD og kompresjonsforholdet er passelig og slik at man slipper å senke tenningen ugunstig mye for å unngå tenningsbank, så kan man passere 300 hk med kun 1,15 BAR ladetrykk. ;)

Batland
08/02/12, 22:39
komp er vel allerede noe lavere enn orginalt med 531 topp kontra 530... mister noe bunnrespons på åsenke komp så jeg hadde styrt unna akkurat det på en bruksbil som skal gå med "300 oppsett"
Grunnen til at man mister "bunnrespons" når man monterer 531 topp er IKKE det lett reduserte kompresjonsforholdet, det er store og døde innsugskanalene som saboterer.
To karer rundt her kjøre lignende oppsett, men den ene har uvanlig lav komp. og 530 topp. Den andre hadde 531 topp og original komp. (frem til tenningsbank og enorm termisk belastning avsluttet "morroa".
Motoren med 531 toppen er den lokale vitsen da den aldri har fungert så godt som den andre, på noen turtall. :(

Batland
08/02/12, 22:42
Vet det, men å høvle litt av toppen for å heve komp igjenn har jeg tilgang til anytime ;)
Men Batland ville jo senke komp???
Presis!! Så enkelt er det og da ender man faktisk opp med ett forbrenningskammer som har bedre utforming enn det originale i tillegg. Dette er derfor en direkte god løsning dersom man i motsetning til alle andre, skulle ende opp med for mye futt og ønske å begrense effektuttaket for ettertiden.

Jonas Soldal
09/02/12, 18:35
Er jeg helt idiot nå eller er 531 toppen bedre om jeg hadde høvla den??
Kan hende jeg missforstod?

Batland
09/02/12, 20:18
Er jeg helt idiot nå eller er 531 toppen bedre om jeg hadde høvla den??
Kan hende jeg missforstod?
Jeg mener det er slik at når folk bytter ut en 530 topp med en 531 topp så er det to forhold som endrer seg.
1. Innsugskanalene blir veldig mye større.
2. Kompresjonen blir ørlite lavere.
Det som så skjer er at folk mister bunndrag og respons og så skylder de på ørlite lavere komp. som synderen og det er FEIL. Det er den dramatiske endringen i kanalstørrelse som saboterer.
Omvendt kan man da bruke 530 toppen sammen med stempler dreide til lavkomp. uten å få dårligere respons og bunndrag enn det man får med en 531 topp og høyere komp., ok?

Hvis man så velger å gå for 530 topp og lavkomp.stempler og kjøre hyggelig ladetrykk så får man godt med bunndrag respons, dreiemoment og effekt. Hvis man så finner ut at Ooops, jeg har mer dreiemoment og effekt enn jeg ønsker, da kan skru ned ladetrykket. Når man har bestemt seg for å kjøre lave ladetrykk, da kan man høvle litt av 530 toppen og resultatet blir høyere kompforhold og ett forbedret forbrenningskammer i forhold til andre motorer med samme kompforhold.
Jaja, slik jeg ser det iallefall.

Jeg gir meg ikke på at 531 toppen ikke passer sammen med milde lavløft kammer og derfor turbomotorer som står i gatebiler. Det spiller derfor ingen rolle hva man gjør med disse. ;)

En bekjent har "nettopp" bygget motor rundt en 531 topp i såkalt "gromt" portet utgave. Resultatet ble som det måtte bli. Først måtte han skifte diffutveksling for å liv i bilen. Deretter ble det problemer pga det høye kompresjonsforholdet som ble valgt. (Høykomp er jo bare SÅÅÅ gode greier.)
Nå er det ny 2,5 L som skal hjelp til å få farten opp i de svære 531 innsugskanalene.
Så vanskelig kan det altså gjøres.

Jonas Soldal
09/02/12, 20:44
Tusen takk for godt lesestoff her Batland:-) Men kan jeg i stedenfor å dreie stempel kjøre en såkallt dobbel eller trippel toppakning for å senke komp litt? Og heller sette a-kammen i 530 toppen?

Batland
09/02/12, 20:53
Tusen takk for godt lesestoff her Batland:-) Men kan jeg i stedenfor å dreie stempel kjøre en såkallt dobbel eller trippel toppakning for å senke komp litt? Og heller sette a-kammen i 530 toppen?
Værsågod.
Det går jo det også, men til en bruksbil vil jeg på det meste bestemte fraråde det. Hvis det er helt uaktuelt å ta ut stemplene og dreie dem, da er "porting" av forbrenningskammre ett bedre alternativ. Som du ser er stempeldreiing i praksis den beste løsningen i slike tilfeller.
530 topp og A-kam er helt ok slik jeg ser det.

Jonas Soldal
09/02/12, 21:14
Hvorfor vil du fraråde dette? Kjenner flere som kjører med disse???

gl740turbo
09/02/12, 21:56
Hvorfor vil du fraråde dette? Kjenner flere som kjører med disse???

Som kjører 2 eller flere pakninger??? Tror det er det han fraråder deg og det vil jeg også fraråde deg ;)

Jonas Soldal
09/02/12, 22:44
Større tykkelse... Ikke 2 eller 3 stykk...

JonasS
10/02/12, 00:14
2 toppakninger er velutprøvd av de ganle b21at-trimmerne, funka fint dengang. Funker fint idag, men du ANER ikke hvor på skalaen du er iforhåld til å dreie ned stempler.

Batland! Kan jeg benytte vanlige F-stempler, dreie de ned med angitt grop? 300-ish hester.. ^^
Kan jeg dreie ned mine fine smidde stempler? (A)
Om jeg begir meg ut på den smale vei å frese utav forbrenningskamrene på min 530-topp. Hva om jeg freser ett rom djupere(større) enn det andre? Da blir det jo ubalanse! Kan du lage en kvikk beskrivelse\tegningav hvordan du gjør dette?

Batland
10/02/12, 08:22
Hvorfor vil du fraråde dette? Kjenner flere som kjører med disse???
De fleste 2V motorer har en såkalt klemspalte som befinner seg mellom de paralelle flatene på stempelet i forbrenningskammeret. Den delen av bensin/luft blandingen som ligger her brenner ikke opp og bidrar ikke til forbrenningen. Når man øker høyden da øker volummet og derfor den mengden bensin som ikke bidrar til å produsere effekt. Når man kjører på 2500 o/min så blir det 2500/2x4 = 5000 stk små sløsinger hvert eneste minutt.
Til en bruksbilsmotor vil dette selvsagt øke forbruket HELT unødvendig. DÉT er hovedgrunnen til at jeg fraråder dobble toppakninger. Tynnere klemspalte og lavere kompresjonsforhold er BEDRE fordi man ikke SLØSER bort bensin. ;)

En annen grunn er at selve "Squish" effekten reduseres når høyden på klempalten øker. Dette gjør at motoren fungerer dårligere når man kjører rolig uten ladetrykk. Det som da skjer i praksis er at man MÅ gi mer gass - og dette øker forbruket.

Det er akkurat slike løsninger som dette som har ført til at lavkomp. har fått ett så ufortjent dårlig rykte. Folk velger feile løsninger og så skylder de blindt på selve kompresjonsforholdet.

KORREKT utført er fordelene med lavkomp. store og ulempene små slik jeg ser det.

Batland
10/02/12, 08:41
2 toppakninger er velutprøvd av de ganle b21at-trimmerne, funka fint dengang. Funker fint idag, men du ANER ikke hvor på skalaen du er iforhåld til å dreie ned stempler.

Batland! Kan jeg benytte vanlige F-stempler, dreie de ned med angitt grop? 300-ish hester.. ^^
Kan jeg dreie ned mine fine smidde stempler? (A)
Om jeg begir meg ut på den smale vei å frese utav forbrenningskamrene på min 530-topp. Hva om jeg freser ett rom djupere(større) enn det andre? Da blir det jo ubalanse! Kan du lage en kvikk beskrivelse\tegningav hvordan du gjør dette?
Nå ja......
Hvis de hadde sammenlignet med korrekt bygget motor med ned dreide stempler så er jeg sikker på at man hadde konkludert annerledes. Dobble toppakninger er tross alt en latmannsløsning.

En B21 pakning har en sylinderdiameter på ca. 94 mm og en høyde på 1,2 mm. En stk. ekstra toppakning vil derfor tilføre ca. 8,33 ccm ekstra pr. forbrenningskammer. Dette reduserer komp.forholdet fra 9,3:1 til 8,3:1

Når man skal porte forbrenningskammer så kjøper man en plexiplate og en eller to sprøyter på apoteket med en samlet kapasitet på 60 ML.
Dette bruker man til å måle volummet i forbrenningskamrene med og sørger for at alle blir like store.

Ja, du kan fint bruke ned dreide F stempler. En kompis kjørte B230A-stempler "ihjel" ned-dreid til 7,2:1 i komp og ladet over 2,0 BAR på denne med modifiserte forgassere og modifisert fordeler. Til tross for tidvis brutalt misbruk på bane i sommervarme så hadde han ikke ett eneste stempelrelatert problem.
Jeg ser på stempeldreiing som HELT uproblematisk i PRAKSIS.

Batland
10/02/12, 08:45
Større tykkelse... Ikke 2 eller 3 stykk...
Det spiller ingen rolle, resultatet blir det samme.

Jonas Soldal
10/02/12, 17:18
Hvor dyrt blir det å dreie ned stempler da? :)

Jonas Soldal
10/02/12, 17:54
Jeg mener at 8,0 - 8,2:1 i kompforhold vil gi det resultatet på pumpebensin som de fleste egentlig ønsker.
Det blir å dreie stemplene til man har en grop med mål 76 x 4,5 mm.
Det beste er imidlertid at man følger opp med å legge ut og forbedre formen på forbrenningskammeret også.

Da må vel stemplene dreies i en konkav form for å få bedre forbrenning enn å bare dreie flatt?
Har jeg forstått det rett?

R.G
10/02/12, 17:57
Da må vel stemplene dreies i en konkav form for å få bedre forbrenning enn å bare dreie flatt?
Har jeg forstått det rett?

jepp:) jeg gjorde det. beholdt høyda på selve krona og dreide ca 76 i diameter og 4,5mm jupt.

må ikke dreie helt flatt. blir samme som om man legger 2-3 pakninger oppå hverandre det

Jonas Soldal
10/02/12, 18:41
Var det jeg tenkte meg;)

Men holdt du høyden ute i kantene og 4,5mm ned til midten, eller 4,5 mm hele veien?

R.G
10/02/12, 18:59
Var det jeg tenkte meg;)

Men holdt du høyden ute i kantene og 4,5mm ned til midten, eller 4,5 mm hele veien?
hadde 4,5mm nedi hele skåla. ble gjort sånn ut mot kanten som dem er org ca. litt skråere kanskje.

slik, fulgte org kanten liksom:
http://i1219.photobucket.com/albums/dd427/grottingen/16v/DSC01086.jpg

Batland
10/02/12, 19:25
hadde 4,5mm nedi hele skåla. ble gjort sånn ut mot kanten som dem er org ca. litt skråere kanskje.

slik, fulgte org kanten liksom:
http://forum.vccn.no/
Se her ja. Looking good. :cool:

oppeez
10/02/12, 19:26
Mulig å få et enda bedre og nærmere bilde det stempelet, eller et likt et..?

Jonas Soldal
11/02/12, 16:06
Tusen takk for både nyttige skriv, og bilder :D

Dere har alle vert til stor hjelp :) Blir nok dreiing av stempler i stedenfor.
Liker helst at ting blir gjort skikkelig med en gang. Blir litt for dumt å gjøre det billigst mulig å måtte ta det opp igjen etterhvert :)

Men visst jeg dreier stempler, overhaler 530 toppen min, kjøper KRX400 turbo, setter på 558 dyser, bruker 3"lmm og TLAO chipper, da er det store spørsmålet... Hvilken kan bør jeg kjøpe for å få greit bunndrag i tillegg til ett fint toppdrag, Har jo som sagt A-kam, men vet ikke hvor egnet denne blir?
Noen innspill???

gl740turbo
11/02/12, 16:18
Tusen takk for både nyttige skriv, og bilder :D

Dere har alle vert til stor hjelp :) Blir nok dreiing av stempler i stedenfor.
Liker helst at ting blir gjort skikkelig med en gang. Blir litt for dumt å gjøre det billigst mulig å måtte ta det opp igjen etterhvert :)

Men visst jeg dreier stempler, overhaler 530 toppen min, kjøper KRX400 turbo, setter på 558 dyser, bruker 3"lmm og TLAO chipper, da er det store spørsmålet... Hvilken kan bør jeg kjøpe for å få greit bunndrag i tillegg til ett fint toppdrag, Har jo som sagt A-kam, men vet ikke hvor egnet denne blir?
Noen innspill???

Om du går for de FK-stemplene jeg har som jeg kan dreie for deg etter ønske så har jeg en K-kam liggene :) K-kam er en ganske heftig kam fra sin tid. Kanskje noen her vet om den er å anbefale :) Kan få med helt nytt justerbart kamdrev til den :)

Batland
11/02/12, 16:23
Men visst jeg dreier stempler, overhaler 530 toppen min, kjøper KRX400 turbo, setter på 558 dyser, bruker 3"lmm og TLAO chipper, da er det store spørsmålet... Hvilken kam bør jeg kjøpe for å få greit bunndrag i tillegg til ett fint toppdrag, Har jo som sagt A-kam, men vet ikke hvor egnet denne blir?
Noen innspill???
Tenker at A-kammen er ett godt utgangspunkt, men dersom du vil dra høyere turtall og ønsker høyere effekt, da kan denne eller lignende vurderes:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/kamaxlar/kamaxlar-volvo/8v/volvo-8v-turbo-kamaxel-klr-t1-2.html

Jonas Soldal
11/02/12, 16:26
Da blir det nok A- kammen en stund :)

gl740turbo: Skal hive ut motoren neste helg.. Gir deg en lyd da jeg ;)

gl740turbo
11/02/12, 16:30
Da blir det nok A- kammen en stund :)

gl740turbo: Skal hive ut motoren neste helg.. Gir deg en lyd da jeg ;)

Ingen problem, men har Batland anbefaling hvor mye som bør dreies ut i senter på stemplene for å ende på ett greit komp forhold?

Batland
11/02/12, 16:35
Ingen problem, men har Batland anbefaling hvor mye som bør dreies ut i senter på stemplene for å ende på ett greit komp forhold?
På en B23(0) er det 76x4,5 mm som sluttresultat som gjelder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1291.jpg
http://forum.vccn.no/showthread.php?7231-Hissimann-s-Volvo-740-04-12-11/page4

Jonas Soldal
11/02/12, 16:47
Tusen takk for mye god hjelp Batland :D

gl740turbo
11/02/12, 17:01
Ok, da graver jeg ut 4,5mm i midten på en omkrets på 76mm :)

Batland
11/02/12, 17:02
Tusen takk for mye god hjelp Batland :D
Værsågod. Lykke til. :)

oppeez
11/02/12, 17:02
Hva blir komp.forholdet på da?

gl740turbo
11/02/12, 17:03
Hva blir komp.forholdet på da?

tippe en plass oppe på 7er tallet

Jonas Soldal
11/02/12, 17:04
Men er skal dybden være 4,5mm totalt? Eller skal man ta av 4,5 mm+ org dybde?

R.G
11/02/12, 17:29
dybde 4,5 totalt ja:) i fra toppen av krone og ned, du måler org dybda så ser du om det er 1mm el 2mm o.l du må ta.

kan ikke ta org djubde + 4,5 da får du ikke noe komp:p

gl740turbo
11/02/12, 17:40
tar man 4,5mm utifra orginal er det hull i stempelet :P

Jonas Soldal
11/02/12, 18:18
Var det jeg tudde å ja... syns det var fælt mye :P

gl740turbo
11/02/12, 18:21
Var det jeg tudde å ja... syns det var fælt mye :P

Hehe, er gjerne maks snakk om 1mm av ;) men som sagt kan jeg ordne det og sikkert andre ting om du trenger det :) Bare å spørre på PM ;)

Batland
11/02/12, 20:23
Hva blir komp.forholdet på da?
Rett over 8:1 slik jeg ser det.

Batland
11/02/12, 20:24
tippe en plass oppe på 7er tallet
Ikke med en helt original topp.

Batland
11/02/12, 20:26
Men er skal dybden være 4,5mm totalt? Eller skal man ta av 4,5 mm+ org dybde?
Når stempelet er ferdig dreiet skal du kunne fylle innholdet av en 20 ml sprøyte oppi gropen.

Batland
11/02/12, 20:31
Var det jeg tudde å ja... syns det var fælt mye :P
Jeg fikk dreid noen vanlige og helt flate B23A stempler 76x3,4 mm og portet forbrenningskammer i toppen og ladet 1,5 bar på dem med modifisert AT sats uten noen som helst stempelrelaterte problemer.
Absolutt ALT er bedre med ditt oppsett og derfor hadde jeg valgt 76x4,5 mm hvis det var min motor.

Jonas Soldal
11/02/12, 20:54
Hehe.. flott å høre. Skal jo ikke ha noe killer oppsett men er jo greit om det ikke er ketsjup hvertfall :)
Men bør jeg kjøre H-profil råder for å være på den sikre siden? Såg ksr.as hadde HPO råder til 700kr stk?
http://ksr.as/product_info.php?cPath=238_307&products_id=2035

Men hvor kan jeg kjøpe nye stempelringer til ok pris? :)

Batland
11/02/12, 23:34
Hehe.. flott å høre. Skal jo ikke ha noe killer oppsett men er jo greit om det ikke er ketsjup hvertfall :)
Men bør jeg kjøre H-profil råder for å være på den sikre siden? Såg ksr.as hadde HPO råder til 700kr stk?
http://ksr.as/product_info.php?cPath=238_307&products_id=2035

Men hvor kan jeg kjøpe nye stempelringer til ok pris? :)
Med KRX400, 530 topp og mild kam så blir ikke ketchup ett problem.
"1000 hk" råder som han kaller det er ikke akkurat nødvendig på en 1989 eller nyere motor, men en grei oppgradering er det jo.
Pedersens racing, Sarpsborg motorverksted, Cylmo osv osv.

gl740turbo
13/02/12, 17:04
Jeg holder på å dreie ett sett FT stempler nå, men de er faktisk akkurat 4,5mm dyp. Eneste jeg gjør nå da er å grave ut så gropen er 76mm i omkrets ;) tar gjerne 0,5mm over hele for å få de blank å fin :)

Jonas Soldal
13/02/12, 19:38
Hørest flott ut :D

gl740turbo
13/02/12, 21:14
Ente på total dybde 4,56mm og stemplene ser ny ut :)

Batland
13/02/12, 21:28
Glimrende. Bra for deg. ;)
Skjønner du nå hvorfor folket er så redde for dette?

Jonas Soldal
13/02/12, 21:36
Motor planene har vel egentlig gått helt over styr nå :p Skulle bare husmorstrimme bilen... :P men mangen vil ha mere :P

gl740turbo
13/02/12, 23:39
Sånn ser de ut ferdig dreid:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/776.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/777.jpg

Batland
14/02/12, 08:37
Motor planene har vel egentlig gått helt over styr nå :p Skulle bare husmorstrimme bilen... :P men mangen vil ha mere :P
Se her ja. :D
Kan ikke se at disse stemplene i praksis står tilbake for Parner sine smidde når man snakker moderat effekt.
Bare du ikke går for langt og ender opp med en hel haug med støvsamlende deler. Det er for lengst mange nok eksempler på dét.
Jeg vet naturlig nok ikke hvor høyt budsjett du har, men foreslår uansett at du vurderer blokkmontert fordeler samt hullborring av toppen for innmontering av EFI dysene der.
Da kan du enten montere tilleggsprut og 2 dyserader, montere E-manifolden eller sveise igjen og porte opp f-manifolden som er "fryktelig" trang i kanalene pga "dysestøttene". Anbefaler at du tenker på det.

Jonas Soldal
14/02/12, 17:24
Trur nok det blir med neddreide stempler og ny turbo. Har resten liggende.
Men bør jeg bytte coil?

gl740turbo
14/02/12, 18:54
Om du skal kjøre originalt nett så er original coilen som regel det beste alternativ til mye.

Jeg skal dreie ett sett stempler til så jeg har de liggende til du vil ha de ;) har du H-profil råder eller vil du jeg skal montere på originale råder av den sterke typen?

Vil anbefale deg Sten Parner sine råder de selger hos Qwt.no til 3000,- :)

Jonas Soldal
14/02/12, 20:02
Har orginale fk 13mm råder .men har lurt på h-profil også ja.. :) Tar det som det kommer... ;)

Er det med lager på Qwt?

gl740turbo
14/02/12, 20:10
Har orginale fk 13mm råder .men har lurt på h-profil også ja.. :) Tar det som det kommer... ;)

Er det med lager på Qwt?

Lagre må du som regel kjøpe utenom

Jonas Soldal
14/02/12, 21:47
Tengte meg det ja :)
Hvor kjøpte du lagre?

gl740turbo
14/02/12, 21:57
Tengte meg det ja :)
Hvor kjøpte du lagre?

på frydenbø åsane eller bcb

Batland
15/02/12, 08:04
Men bør jeg bytte coil?
Det er slik at de fleste originalmonterte coiler, inkl. de oppskrytte LS1 coilene, leverer en gnist med rundt 50 mA styrke.
En av de vanligste oppgraderingscoilene som folk bruker rundtom leverer 140 mA.
Kraftige ettermarkeds coiler leverer inntil 300 mA.
Min personlige favoritt er denne som pga høy volt og høy strømstyrke tåler store pluggåpninger. Når coilen er kraftig nok til å takle stor pluggåpning, så øker dette effekten og reduserer forbruket : http://www.summitracing.com/parts/ACC-380876/

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/946.jpg

gl740turbo
15/02/12, 09:17
Men er dette nødvendig for han nå som han bare skal kjører LH2.4 med chippete hjerner?

Hadde lett brukt en kraftig ettermarkeds coil om man skal kombinere med datasprut. Og hvordan er denne å koble opp mot eksisterende el-nett?

De små ledningene som går til original coil er så tynn at skal man inn med noe som krever mer og leverer mer må nok mere oppgraderes mener jeg da?

Og for meg som faktisk skal kjøre datasprut med separate coiler per plugg, hvilken coiler anbefaler du da siden du mener LS1 coilene ikke blir kraftig nok på visse punkter?

Batland
15/02/12, 12:49
Men er dette nødvendig for han nå som han bare skal kjører LH2.4 med chippete hjerner?

Hadde lett brukt en kraftig ettermarkeds coil om man skal kombinere med datasprut. Og hvordan er denne å koble opp mot eksisterende el-nett?

De små ledningene som går til original coil er så tynn at skal man inn med noe som krever mer og leverer mer må nok mere oppgraderes mener jeg da?

Og for meg som faktisk skal kjøre datasprut med separate coiler per plugg, hvilken coiler anbefaler du da siden du mener LS1 coilene ikke blir kraftig nok på visse punkter?
Hehehe, trick question?
Ingen bilhobby, bilinteresse, eller blitrimming er NØDVENDIG. ;)
Dette er ren leking for bil lekingen sin del. Jeg mener at det vil være fordelaktig dersom budsjettet kan strekkes dertil, men nei, på samme måte som H-staker er det ikke en nødvendig oppgradering.

Hvis man vil sørge for optimal strømforsyning til coilen så gir man den støm fra batteriet via ett enkelt relé og tykke ledninger. Se Chevrolet HEI. En stor coil leverer en enkelt gnist som brenner LEENGE. Det klarer ikke coiler i mindre fysisk størrelse.

For mange år siden tok MSD frem ett seriøst og kraftig multicoil anlegg til V8, men det ble så kostbart at "ingen" kjøpte det.
Tenk at man brukte 8 stk. av de ovennevnte coilene.
Hvis vi ser på hva som gjøres når man trimmer LS motorer så ser vi at folket tidlig oppgraderer til ettermarkeds coiler og dette holder en stund. Når ladetrykket økes så blir man etterhvert NØDT til å montere fordeler, CDI boks og ÉN stk. stor, god og kraftig coil for å sikre tilstrekkelig krafig gnist.

Når du har valgt multicoil system så blir det å leve med valget. Accel og MSD har oppgradering utgaver som er betydelig kraftigere enn de originale. (MSD sier + 300 %, fra 50 - 150 mA)
Deretter blir det å knipe pluggåpningen ned. I enkelte datasprutmanualer så anbefales 0,55 mm til turbomotorer. Moderne tennplugger med tynn senterelektrode hjelper også.

Jeg mener at det er slik at på høyeffekt turbomotorer så er det i praksis, for de fleste, CDI bokser som gjelder. LS coil dillet er designet for bruksbiler med lite effekt pr. sylinder, men er likevel såpass kostbart at man bør sammenligne de med en MSD DIS-4 H.O boks og 4 stk. Blaster SC coiler, evt CPC coilene. En kompis kjørte 4 stk. CPC coiler på en Autronic 500 boks og det funket strålende da "high boost" turbomotorer trenger en kraftig og kort gnist.
CPC coilene er oppgitt til 800 mA! ;)

oppeez
29/02/12, 00:29
Noen som har en idé om denne Garrett turboen kan være brukandes?

http://img710.imageshack.us/img710/3362/garrettlastebilturbo.jpg

Kommer fra en 4liters dieselmotor, fra Iveco.
Skjønner det hadde vært fordelaktig med mer info på den, men det har ikke jeg..

ArneR
29/02/12, 00:58
En turbo fra en 4 liters dieselmotor kan være passende på en bensinmotor på den halve størrelsen, bare se på hx35, fra 5.9 liter cummins, den funker jo knall på B230 den.

Er den med intern eller ekstern wastegate, og er det vanlig T3 flens?

Om du har mulighet til det, kan du få et bilde av den med kompressorhuset av, så kompressoren vises tydelig? Og gjerne inducer/exducer målene også.

oppeez
29/02/12, 01:26
By9
En turbo fra en 4 liters dieselmotor kan være passende på en bensinmotor på den halve størrelsen, bare se på hx35, fra 5.9 liter cummins, den funker jo knall på B230 den.

Er den med intern eller ekstern wastegate, og er det vanlig T3 flens?

Om du har mulighet til det, kan du få et bilde av den med kompressorhuset av, så kompressoren vises tydelig? Og gjerne inducer/exducer målene også.

jeg vet faktisk ikke mer enn det jeg skrev i den posten, kom over den i en kjøp/salg-gruppe på facebook. Skulle ha 1000,- for den, sikkert mulig å prute littegrann. Kunne sikkert møtt selgeren og sett nærmere på den, bor ikke spesielt langt unna så.

ArneR
29/02/12, 01:34
Den er sikkert verdt en tusenlapp.. Turboer på diesler bruker jo å gå langt og lenge, så om den er tight og grei tror jeg at jeg hadde bydd ham noen kroner for den.