PDA

Vis full versjon : b19a VS b21E



Ola Hagen
06/02/12, 19:58
Har to motorer, en b19A som er ok, og en b21E som har blåst topppakning siden den går for varm. Begge er komplette.

MEN, hvem er best og hvem er mest aktuellt etter deres mening? noen tips om hva jeg skal gjøre med de mottas gjerne.

Motoren skal sitte i en 77/78 modell 244, med manuell 4trinns girkasse.

Hvem skal jeg gå for og hvorfor? og forslag til å gjøre noe med de?

Jeg er inte slik original fantast, jeg liker gamle karosseri, med "nyere" teknologi helst.

gidd inte å drasse rundt på en liten motor som absolutt må lage kø på vei ut fra lyskrysset.

Men skal være lavbudsjett bil detta.

Er lignende tråd på 240 forumet, men grunnet liten respons der så prøver jeg her.

mvh Greenshadow

gardern
15/02/12, 17:56
er ikke noe og lure på engang! gå for b21'n b19 går jo så dass atte fy! samt at den ikke tåler noe juling. b21'n går ganske greit og er holdbar

JonasS
16/02/12, 07:48
B19 tåler ikke juling..? Du er klar over at dette er samma blokka som B21, bare med trangere borring? Altså tjukkere syl.vegger?

Anyroads.. Om det innsprutanlegget på den B21E`en er nogenlunde ok, så er det jo mer stas det enn en gammel gasser.. Friskere enn en forgassermotor vil den være også.. Om du skal kjøre org. en stund iallefall..:)

gardern
16/02/12, 14:57
B19 tåler ikke juling..? Du er klar over at dette er samma blokka som B21, bare med trangere borring? Altså tjukkere syl.vegger?

Anyroads.. Om det innsprutanlegget på den B21E`en er nogenlunde ok, så er det jo mer stas det enn en gammel gasser.. Friskere enn en forgassermotor vil den være også.. Om du skal kjøre org. en stund iallefall..:)

jeg synes ikke den tålte noe særlig juling nei :P etter litt hard herjing en halv vinter blei det rådebank som tilslutt endte med at råden sto tur blokka. samt at den går JÆVLIG RÆVA spørr du meg

tennpluggen
16/02/12, 19:29
har jo litt å si om råde lagerene på den motoren din var slitt kanskje da...

gardern
16/02/12, 20:00
hadde gått 124.000 så kan umulig vært utslitte

Knallert
16/02/12, 20:34
Trodde alle volvomotorer minst hadde putra 300.000km allerede som ny jeg. :)

Mange faktorer som spiller inn på hvorfor en motor gir opp. gammel olje/lite olje ,ekstrem tyning/turtall helt til en rådebolt ikke gidder mer osv osv...
Det meste gir opp bare man vil det nok.

B19/21 er jo like.

Og B19 går selvfølgelig dårlig den har jo knapt noe effekt.
Har plaget b19/21/23 motorer og fikk ikke inntrykk av at noen av de utpekte seg som noe mer skrøpelig enn andre :)

Øygard
16/02/12, 22:44
Dåke meinar B19 går dårleg, det spørs jo litt kva han skal brukast til, men eg syns han dreg godt nok når eg ikkje drar tilhengar eller andre tunge ting. Eg held følge med dei andre utan problem so B19 er godt nok til meg. Viss du er ute etter rasarbil ville eg gått for nåke ant:)

gardern
17/02/12, 01:11
Dåke meinar B19 går dårleg, det spørs jo litt kva han skal brukast til, men eg syns han dreg godt nok når eg ikkje drar tilhengar eller andre tunge ting. Eg held følge med dei andre utan problem so B19 er godt nok til meg. Viss du er ute etter rasarbil ville eg gått for nåke ant:)

en b19 drar ikke godt nei :P med mindre det eneste du har kjørt før er en gammal gråtass da

JonasS
17/02/12, 01:47
Det skiller ca. 10hk. over hele tidsperspektivet på B21Aog B19A.. Så en B21A vil gå litt bedre.. Ellers så er det bare 128ccm som skiller de..

Til trådstarter: Jeg ville montert B21`en i bilen nå. Renovert B19(som er 1.99ltr, altså en 2.0 i praksis) og heller rigga denne som racer.. Da kan du tune seriøst, påstår jeg. At gardern her sier de er dårlige er bare sprøyt.. Da har han enten slurvet noe jævlig med vedlikeholdet eller rett og slett kjøpt en HERJA maskin..

B19 begynner og bli en skjelden og etterhvert en ettertraktet motor når folk finner ut av potensialet..

gardern
17/02/12, 02:12
kan du være så vennlig og fortelle meg hva som er så flott med denne motoren :) ? det er klart det kan sikkert bli en bra motor det hvis du legger en 10-15.000 i den men hvem gidder vel det? når man får en komplett ft/fk for godt under den prisen! med mindre man har maasse penger man vil søle bort da :)

JonasS
17/02/12, 02:35
Det som er flott med B19 er i hovedsak sylinderveggene.. De er tykkere enn på B21\B23\B230, som videre betyr at man kan ha et høyere sylindertrykk som resulterer i mer effekt en hva man kan ha i en B230..
-Skal man kun legge 10-15000 i en motor, så ja.. Da er B230 helt ok.. Man havner på 250hk(reelt tall ca..) uansett.. Jeg mener at om man legger.. la oss si en 20-30k eller mer i blokka (slik de som trimmer seriøst gjør) så har denne mer potensiale.. En gubbe her i bygda har en 2.0 cossieblokk i kjellern, påkosta 25k.. Den er betongfylt og full pakke.. Blokker som denne har blitt bygd før, og vist seg holdbare med 400hk over tid. Om man gjør dette med en volvoblokk (B19 har jo ca. samma slagvolum) så tror jeg vi snakker någet høyere kvalitet og mulighet for høyere effektutak.

Dette kan jo seff. diskuteres hit og dit.. Trådstarter snakker ikke syke tall, men på sikt kan det hende han tenker på å ha noe seriøst(og skjeldent) og da mener jeg han burde gjemme på denne..

For all del! B21-blokka er toppers! Men B19 er ikke en "dårlig" motor. Samma sausen som B21\23, bare smalere borring.

Ola Moen
17/02/12, 03:07
Gardern: Du har nok hatt en dårlig erfaring med en motor som ikke har fått vedlikeholdet sitt.
Å si at en B19 motor ikke tåler juling, er tullprat. Da vil jeg påstå du ikke har greie på hva du snakker om.
Blir som at jeg skal si at en Fk motor er no dritt, for den blåser topp-pakninger, knekker råder, manifolder sprekker, og det renner olje av eksos anlegget!! Det har gjerne en sammenheng med hvordan det har blitt brukt og vedlikeholdt. og ingen motorer liker å gå på 5-6000rpm fra første stempelslag. Å klare å få en smidd Bofors-råde til å stå ut av blokka, er i seg selv et kunststykke. Du er kanskje ikke klar over de rådene der har blitt brukt i drag-motorer på oppmot 700Hk uten å ryke?
Det eneste en kan si om det motoren din var utsatt for, er mishandling :) At det holdt en halv vinter er godt gjort det.
Hadde du gitt samme behandling til mange andre motorer, så ville de ikke holdt mange dagene.
Til å væra en std motor på rundt 90HK så er den grovt overdimensjonert i styrke med tanke på hva slags behandling de var tilenkt for normal kjøring.

On-topic:
Orginal B19 A motor er ikke no racer. Det er ikke farlig å si. Men de går igrunn ganske godt når en får skiftet kamaksel, økt kompresjonen, Skifta fordeler, slik at den får ei finere tenningskurve, og en forgasser som er i orden og riktig justert.
Den har samme bor, slag som en B20, (Samme råder også) og har mange forutsetninger for å gå like godt som en bra oppsatt B20. :)

Det trådstarter evt kan gjøre, er å ta den ene B19 blokka, og borre opp til 92mm. Da kan stemplene til B21E motoren brukes der. koste på nye lagre, pakninger, og stempelringer, så har han en "Ny" B21 blokk. plane topp, og montere på K-jetronic systemet, og få justert det skikkelig inn sammen med tenninga. K-jet kan trenge skikkelig justering, da det bruker å gå magrere etterhvert. Mistenker at det har en medvirkende årsak til at topp-pakningen ryker, og at den går for varm.
mager blanding = høy eksostemperatur, som igjen kan brenne i stykker eksosventiler, eller sørge for at topp-pakningen ryker. :)

gardern
17/02/12, 16:52
Gardern: Du har nok hatt en dårlig erfaring med en motor som ikke har fått vedlikeholdet sitt.
Å si at en B19 motor ikke tåler juling, er tullprat. Da vil jeg påstå du ikke har greie på hva du snakker om.
Blir som at jeg skal si at en Fk motor er no dritt, for den blåser topp-pakninger, knekker råder, manifolder sprekker, og det renner olje av eksos anlegget!! Det har gjerne en sammenheng med hvordan det har blitt brukt og vedlikeholdt. og ingen motorer liker å gå på 5-6000rpm fra første stempelslag. Å klare å få en smidd Bofors-råde til å stå ut av blokka, er i seg selv et kunststykke. Du er kanskje ikke klar over de rådene der har blitt brukt i drag-motorer på oppmot 700Hk uten å ryke?
Det eneste en kan si om det motoren din var utsatt for, er mishandling :) At det holdt en halv vinter er godt gjort det.
Hadde du gitt samme behandling til mange andre motorer, så ville de ikke holdt mange dagene.
Til å væra en std motor på rundt 90HK så er den grovt overdimensjonert i styrke med tanke på hva slags behandling de var tilenkt for normal kjøring.

On-topic:
Orginal B19 A motor er ikke no racer. Det er ikke farlig å si. Men de går igrunn ganske godt når en får skiftet kamaksel, økt kompresjonen, Skifta fordeler, slik at den får ei finere tenningskurve, og en forgasser som er i orden og riktig justert.
Den har samme bor, slag som en B20, (Samme råder også) og har mange forutsetninger for å gå like godt som en bra oppsatt B20. :)

Det trådstarter evt kan gjøre, er å ta den ene B19 blokka, og borre opp til 92mm. Da kan stemplene til B21E motoren brukes der. koste på nye lagre, pakninger, og stempelringer, så har han en "Ny" B21 blokk. plane topp, og montere på K-jetronic systemet, og få justert det skikkelig inn sammen med tenninga. K-jet kan trenge skikkelig justering, da det bruker å gå magrere etterhvert. Mistenker at det har en medvirkende årsak til at topp-pakningen ryker, og at den går for varm.
mager blanding = høy eksostemperatur, som igjen kan brenne i stykker eksosventiler, eller sørge for at topp-pakningen ryker. :)

syns dette blir bare tull,han skriver jo at dette skal være en lavbudsjett bil koster mange tusen og gjøre det dere snakker om her. må da være mye enklere og få istand den b21'en og sette i den som går brukbart fra før at uten at man trenger og koste på det en hel haug

Ola Moen
18/02/12, 01:37
Da får du synes det er tull.. Men det finner du kanskje ut etterhvert at det ikke er.

Detta trenger ikke bli veldig dyrt. Med lavbudsjett så klarer man igrunn å komme greit i mål til rundt 5000,-
om man er litt flink, handler de rette stedene, og er nøye med den jobben man gjør selv
Sett i det store og det hele, så er ikke det noen upris for en frisk og pålitelig motor.
Men om det er snakk om at man bare skal bruke hundrelapper, eller en snau 1000 lapp, så ville jeg nok satt nedi en B19A som er i orden. Skifta olje, filter, regreim, tenningsdeler. Da har du nok sprengt budsjettet på tusenlappen allerede der.

Å drive med bil som hobby, og holde utgiftene lave er ikke lett. Så derfor kan en like godt gjøre ting skikkelig første gangen isteden for å få samme sure utgiften flere ganger. Det er min erfaring etter å ha holdt på med disse bilene og rødmotorene i snart 20 år.

Men for min del gir jeg totalt F i hva folk gjør med bil og motor osv.
Trådstarter ba om råd, og det har han fått ut fra mine erfaringer med dette.