PDA

Vis full versjon : Er termostaten gåen?



coche
06/02/12, 12:44
Det siste halve året har nåla til temperaturmåleren i dashbordet ligget litt under midten. Ikke så mye under. Kanskje en halv cm. Får fort temperatur på motoren og i kupéen men nåla kommer ikke helt dit den kanskje bør være. Kan termostaten bli gradvis dårligere eller vil den slutte å fungere helt når den takker for seg?

divad
06/02/12, 12:58
Når min termostat røk viste nåla 1/4, og såvidt jeg husker tok det år og dager før motoren nådde "driftstemperatur".

Ikke værre enn å bare bytte den. Koster en hundrings og er enkel å bytte, hvertfall på rødblokka! :)

Erlend Dystland
06/02/12, 13:52
Ville nok ha sett på termostaten, ja. Koster heller ikke mange kronene.
Samtidig som at jobben kan være helt jævlig på disse motorene (ikke rødblokk) Her sitter som regel skruene til termostathuset som bare f***, så vær forsiktig :)

coche
06/02/12, 14:57
Jeg får vel bare bytte den da. Skader jo ikke det. Men hva er rødblokka for noe?:confused: Har vel den "vanlige" blokka tenker jeg. 10v..

de_icer
06/02/12, 14:57
Ville nok ha sett på termostaten, ja. Koster heller ikke mange kronene.
Samtidig som at jobben kan være helt jævlig på disse motorene (ikke rødblokk) Her sitter som regel skruene til termostathuset som bare f***, så vær forsiktig :)

Symptomene er slik på åpen termostat. Det som oftest skjer er at den ikke lenger lukker, slik at vannet sirkulerer hele tiden. Da tar det litt for lang tid å få varme, og nåla kommer bare nesten opp til midten. I løpet av de siste to årene har jeg byttet termostat på fire av fem hvitblokkbiler jeg har hatt - så det er ikke så veldig uvanlig!

Tips for jobben: sørg for å ha riktig bits/skrujern for hånden (en stor torx, husker ikke tallet) - og kjøp nye skruer fra Volvo slik at du kan få det sammen igjen hvis du må borre og herje!

divad
06/02/12, 15:42
Jeg får vel bare bytte den da. Skader jo ikke det. Men hva er rødblokka for noe?:confused: Har vel den "vanlige" blokka tenker jeg. 10v..

Rødblokk: B230-motorene med rødmalt blokk som kom i 240, 740, 940 ;)

Hvitblokk: 5-sylindra motorene i 850/X70 som har hvitlakkert blokk :)

roarrr
06/02/12, 18:47
Byttet på min V70 sent i høst, der lå nåla litt under midten, og etter byttet så ligger den horisontalt, og det ble knallvarme.

Må tillegge at kupefiltret ble byttet samtidig, og hadde Greenpeace sett det filteret, så hadde jeg nok ikke levd idag...

Bjarne Fjellhøy
06/02/12, 21:53
må man av med insuget for og bytte termostaten? ser den ene skruen sitter køddent til.

Allison
07/02/12, 09:37
Nettopp sluttet forumet, glad for å se dine innlegg.

de_icer
07/02/12, 10:00
Nettopp sluttet forumet, glad for å se dine innlegg.

Med vennlig hilsen spam og Google Translate!

brynna
07/02/12, 14:41
Enkel sjekk av termostat:

Legg termostat i en kjele med kaldt vann sammen med et steketermometer. Start "oppkoking" og følg med når termostaten åpner seg. Skal åpne fra ca 85-90 grader.

Kan hende den allerede er åpen når du har demontert. Da kan den kanskje reddes ved at kalkbelegg fjernes. Ellers er det en billig sak å skifte.

Er den lukket ved demontering hadde jeg sjekka, da kan det være andre årsaker. Giver kanskje???

850GLTsilver
09/02/12, 20:07
må man av med insuget for og bytte termostaten? ser den ene skruen sitter køddent til.

Lar seg enkelt skru ut uten å ta av innsuget ja.

Volvonikko
09/02/12, 23:22
Hadde samme problem på min 850stv 20ventiler. Kjøpte ny termostat på biltema. Funker 110%. Tok 5 min å bytte.. Ligger veldig greit til :)