PDA

Vis full versjon : Dynamostøy på original anlegg? V70 2,4S automat



skarlberg
06/02/12, 11:08
Hei
Jeg er en fersk eier av en Volvo V70 2,4S 2004 med automat kasse.
Bilen har gått 130 000km

dette er min første volvo :-)

Det er en ting jeg lurer på, for jeg vet ikke om det skal være sånn.

Det kommer en svak lyd (summelyd) som følger turtallet.
Og jeg lurer på om det kan være dynamostøy?

Lyden er der også når bilen står i nøytral.

Noen som har liggnende lyd eller som vet hva det kan være?

MVH
Stian

karlingek
06/02/12, 17:43
mulig at det kan være dårlig kontakt. har det blitt koblet opp noe ekstrautstyr?

skarlberg
06/02/12, 18:04
Nei har ikke det. Men sjekket nå at det faktisk støyet selvom cd spilleren er slått av. Hmm, hva kan det være da? Kommer det fra motor rommet da?

locked
06/02/12, 22:12
Dersom lyden er der når stereoanlegget er av så kan du prøve å ta ut sikringen til headunit (radioen) då skal det bli heilt stilt. Har du orginal telefon?

Kva modellnummer har du på stereoanlegget? Det startar med HU-XXX og tre siffer..

skarlberg
06/02/12, 22:17
Okay, skal prøve det. Ja har telefonen. Men den er ikke på. Har ikke skaffet tvillingsim enda. Har ikke nummeret foran meg nå. Men det er spilleren som fortsatt har den fantastiske kassetspilleren.

Lord_Hatlem
06/02/12, 22:55
det er ikkje bare vifta til tempsensoren då? den sitter jo veldig nær cd-spiller, einaste er vell at den ikkje skal følge turtallet på bilen

skarlberg
06/02/12, 23:24
Nope tror ikke det er den. Du hører til og med på lyden når girkassa skifter gir.

Ditch
07/02/12, 14:26
Er lyden der med kun tenninga på, uten motor på?
Jeg hadde noe lignende, satt på tenninga, hørte hvor det kom fra, slo i hodestøtta som har telefonhøytaler, problem fixed :o

Svirre
07/02/12, 14:42
Virker som om det er dårlig jording et sted. Blir litt for dumt å legge opp ekstra jording på en så ny bil fra radioen, men trur det kanskje hjelper :)

skarlberg
08/02/12, 10:09
Jepp, det er det. Men når jeg kommer hjem til helga skal alle tips sjekkes ut.
Men det skal vel strengt tatt ikke komme noe lyd ut av telefon høytaleren når den ikke er påslått?
Men igjen kan det forklare at det nesten er kun jeg som hører lyden, og kjærringa ved siden av meg tror det er bare jeg som hører det i mitt eget hode. :-p
For det er kun jeg som legger merke til lyden, ska andre høre den må de spisse ørene og høre når jeg forandrer på turtallet.

Ditch
08/02/12, 10:19
Har aldri hatt på høytaleren, men lyden var der for det...
Dama hørte det ikke her heller :cool:

Svirre
08/02/12, 22:09
Grunnen til at dama di ikke hører den kan komme av at hun ikke har evne til å høre lyse toner, om jeg tør å gjette på at det er slik det låter i høytalerne. jeg vil legge en finger på dårlig jording :)

Kim74OTic
12/02/12, 18:25
har samme problemet med min, men jeg har koblet på extra forsterker og subb i bilen. den summe lyden er der selv om jeg slår av spilleren også, men hvis jeg slår av spilleren og dauer bilen, for så og starte bilen igjen med spilleren fortsatt av så blir den borte. irriterende. Og denne lyden slår inn på alt, hvis volumet er på null så kommer det lyder når jeg skrur på lysene inni bilen, skrur varmeapparatet på fullt og den følger turtallet :p

Vatnehol
12/02/12, 21:53
du må ha direkte jordfeil i bilen din. ofte kan støy komme fra remote, f.eks remote fra lys eller sigarett tenner. ta remote fra hu, det er filtrert strøm. er enkelte forsterkere som kan gi denne lyden om potensial forskjellen i jord på spiller og forsterker er for høg. det fikser du med å drage en tynn kabel f.eks 1mm ledning fra hu til den ekstra monterte forsterkeren. og skru den på jord på tilkobling terminalen for batterie på forsterkeren, og på hu er det allerede en ledning jordet i chassi om jeg husker rett? skru fast andre enden fra ekstra forsterkeren i den.

Kim74OTic
12/02/12, 23:21
jordingen til forsterkeren går fra hu, men er samme remoten som går til org. forsterkeren. Vurderer å legge en remote rett fra pluss på batteriet for å se om lyden forsvinner da ;)

Vatnehol
12/02/12, 23:29
bare en ekstra jording ledning som beskrevet, eller selve hoved jordingen til forsterker? går alltid an å prøve å bytte, men remote fra hu skal vere heilt ren strøm. du kan prøve å koble ut signal kablene til sub forsterkeren og, høre om det forsvinner, kan vere dårlig kontakt i de.

Kim74OTic
13/02/12, 14:07
Det jeg egentlig skulle skrive er at REMOTEN til forsterkeren kommer fra spilleren, og dette er via org. forsterkeren :)