PDA

Vis full versjon : B19A(e) vs B21E



Ola Hagen
06/02/12, 06:45
Har en 77/78 modell 244 med B19A motor, pluss en delebil med B21E med blåst topp pakning, og den har elektronisk tenning og innsprøytning.

Jeg er i tvil om jeg gidd å ha stifttenning. Og det jeg lurer på er om jeg heller skal satse på denne B21E motoren og planslipe toppen og overhale ventilene og heller flytte over den komplett i 244'n.

Eller skal jeg kun flytte over tenningen fra B21e til B19 motoren, og flytte over toppen fra B21e med innsprøytning til B19 blokka.

Hva syns dere jeg skal gå for?

Skal ikke hive på lastebilturbo nå med det første :P dette skal først og fremst gå fremover og selvsagt kunne sladdes en del med.


Har ikke noe særlig erfaring med disse steinalder motorene..

Har kun drevet med b230Fk/FT 940 motorene.

Batland
06/02/12, 15:28
Hvis begge motoren er i like god fysisk stand så mener jeg at som sugemotor er en 2,1L injectionmotor mye bedre enn en 2,0L forgassermotor.
Jeg mener at B21E er en flott motor med høyt potensiale hvis man bare bruker litt tid og penger på den.

Ola Hagen
06/02/12, 16:26
Hvis begge motoren er i like god fysisk stand så mener jeg at som sugemotor er en 2,1L injectionmotor mye bedre enn en 2,0L forgassermotor.
Jeg mener at B21E er en flott motor med høyt potensiale hvis man bare bruker litt tid og penger på den.

ok, jo du har noe der ja. Jeg vet ikke om det B21E er helt i orden da den mangler fordeler og coil. Men kan vel flytte over fordeler fra forgasseren B19 og sette på denne b21E motoren for å prøve å fyra den evnt.

Må jeg bytte hele drivstoff tanken også for å få fungerende innsprøytning hvis jeg flytter over motoren, eller kan pumpe ettermonteres?

Ola Hagen
06/02/12, 19:13
ingen fler som har meninger om dette?

larsverm
06/02/12, 19:57
Tja, B19 og B21 skal være så godt som like bortsett fra sylindervolumet, så det kan hende det ikke blir noe problem å "lage en B19E", som det på en måte blir her. Det er dessuten en motortype som fantes på andre markeder. Ellers kan nok i teorien en B19 regnes for litt mer solid pga mindre boring, men grensene der kommer du sikkert ikke til å utfordre i dette tilfellet uansett...?

Ola Hagen
06/02/12, 20:04
tja, er ikke garantert at den motoren blir i ro så lenge. Hadde en 960 med trimma ft motor, savner den så sjukt :( den kicket med at den kunne dra fra det meste var som å være i himmelen :p Men hvis det er noen andre motorer som kanskje er bedre og ikke så dyre så kan dere bare komme med forslag.

men det du sier om å lage en B19E motor er litt fristende, siden denne har gått ca 60 000km mindre og at den står i bilen jeg fikser opp.