PDA

Vis full versjon : motor kveler seg ved gasspådrag



v o l v o power
05/02/12, 21:06
hei, har en 96 volvo 940 turbo. det startet med at mens jeg fylte bensin i dag så begynte bilen å fjuske, den fjuska når jeg slapp gassen og gikk reint ved full gass, kjørte sånn ca 4 mil så begynte lambdasond lampa og lyse å jeg kan ikke gi noe gass for da bare smeller det i filteret og eksos, går greit på tomgang med litt fjusk av og til.
har fylt på kondensfjerner og bensin på en anna bensinstasjon i tilfelle det var mye kondens i bensinen, men hjalp ingen ting:(

noen som har noen forslag på hva det kan være?
takker for svar.

da90el
05/02/12, 21:12
Napp ut kontakten til lambdasonden og se om den funker "bedre" da, for det høres ut som om det er lambdasonden som har tatt kvelden.

ArneR
05/02/12, 22:35
Dette har jeg opplevd noen ganger før, og da var det vill og uhemmet falskluft som var grunnen. :p

Sjekk slangene til og fra tomgangsmotor, denne har en egen evne til å løsne fra nippelen på innsuget om den ikke er festet skikkelig med slangeklemme. Om luftmassemåleren står på original plass før turbo er det mange slangeforbindelser som kan være feilkilden.

Kjøp gjerne en boks med startgass og spray rundt omkring, om den går relativt normalt på tomgang. Du vil straks merke forskjell på gangen om det er falskluft.

v o l v o power
05/02/12, 22:52
har nå sjekket at det kommer bensin fram til dysene, pluggene ser fine ut, bytta de for ikke så lenge siden, har gått over mesteparten av slanger til intercooler. skal prøve med startgass og nappe av kontakta til lambdasonden i mårra og se da.
bilen går litt ujevnt på tomgang også.
åssen får jeg tatt ut feilkoder på bilen? er jo en 96 så har jo diagonose utak i midtkonsollen.