PDA

Vis full versjon : V8 i 740



noddy
05/02/12, 01:39
Noen som kan svare meg på nøyaktig hva som må gjøres å hva som trengs for å bygge v8 i 740.. da tenker jeg på motortype, girkasse, mellomaxling, bakaxling...??! ledningsnett?? drivstoff pumper osv osv... hva må gjøres for å få motor til å passe i motor rom og all generell info?? :)

Christian
05/02/12, 03:12
Motorfeste/girkassefeste/mellomaksel må lages, evnt. kjøpes ferdig. Unikardan i Oslo er gode på mellomaksel og har mest sannsynlig en mal lagret så de kan lage en mellomaksel til deg. Eksosen må også lages selv. Det enkleste er å bruke en 350 gassermotor og en TH350 girkasse, da er det veldig få ledninger som skal kobles, også bruker man den bensinpumpa som sitter på blokka.

Det er litt trangt rundt torpedoveggen, det går uten å massere den, men det går mye letter hvis du gjør det.

Dieselsmoke
05/02/12, 14:23
Som nevnt.

Motorfester
Girkassefeste
Mellomaksling
evt frisere tunnel
evt banke litt for å få plass til grenrør
Er også en fordel med en litt solid bakaksel (prater av erfaring :p)
Gassermotor er lettest med tanke på el-nett.

Motoren passer greit nedi, siden det er såpass god plass. Men blir ikke mye plass til overs etterpå :)

Som Christian sa, så er det lettest med 350 SB og th350 kasse. Men har TH700 i min. Funker det også. Men merk deg at det finnes flere langder på kassene. Tilogmed flere lender på 350 kassene. Foringer er også en fordel at er bra. Siden det blir endel påkjenninger pga moment.

Motorfester er å få kjøpt ferdige. Men husker ikke hvilken nettside i farten.

Usikker på hva slags bensinpumpe jeg har. Men ei wallbro pumpe burde vel duge bra?

I min er det brukt spakstell fra 940 automet. Ser orginalt ut og funker bra. Men kan bruke shiftkit fra en del amerikanere å.

Lykke til! Bra flere vurderer skikkelig motor! :)

Christian
05/02/12, 17:50
Hvis du skal bruke en elektrisk pumpe så må man passe på at man ikke bruker en som er til injection. Gasser skal ha maks 0.3bar trykk.

s4nd3r
05/02/12, 20:29
Motoren passer greit nedi, siden det er såpass god plass. Men blir ikke mye plass til overs etterpå :)

Som Christian sa, så er det lettest med 350 SB og th350 kasse. Men har TH700 i min. Funker det også. Men merk deg at det finnes flere langder på kassene. Tilogmed flere lender på 350 kassene. Foringer er også en fordel at er bra. Siden det blir endel påkjenninger pga moment.

Motorfester er å få kjøpt ferdige. Men husker ikke hvilken nettside i farten.

Usikker på hva slags bensinpumpe jeg har. Men ei wallbro pumpe burde vel duge bra?

I min er det brukt spakstell fra 940 automet. Ser orginalt ut og funker bra. Men kan bruke shiftkit fra en del amerikanere å.

Lykke til! Bra flere vurderer skikkelig motor! :)

Lurer på og bygge V8 i bilen min og. men er i lurer på fasen enda.. har lyst den skall vere godkjent og.
går nesten ut i fra bilen må bli bremset, hvem kan gjør noe sånn? veit om ett verksted som driver med Eu kontroll, og dei har en bremsebenk på bakrommet.
kan dei foreksempel gjør det?

og er er intrisert i byggebilder... :)

Dieselsmoke
05/02/12, 22:07
Bilen må bremses ja. Søknad må være godkjent fra BT. Og papirer fra bilia må fremskaffes. (antakelig der du kan få problemer) hvis verkstedet er godkjent for å utgi bremsepapirer, så duger det:) har desverre ingen bilder:(

Christian
05/02/12, 22:24
Lurer på og bygge V8 i bilen min og. men er i lurer på fasen enda.. har lyst den skall vere godkjent og.
går nesten ut i fra bilen må bli bremset, hvem kan gjør noe sånn? veit om ett verksted som driver med Eu kontroll, og dei har en bremsebenk på bakrommet.
kan dei foreksempel gjør det?

og er er intrisert i byggebilder... :)

Det aller første du må gjøre er å sette deg ned å skrive en utfyllende søknad. Dette er noe Volvo aldri har hatt papirer på, så her må du overbevise sakkyndige om at du har kontroll over hva du driver med. Mest sannsylig må du vise bilen i orginal stand, slik at de kan godkjenne at bilen er i god nok stand i utgangspungtet. Finn deg en kjip lavkomp 305, de kommer under hk grensa og mest sannsynlig nm grensa. Selv med lavkomp 350 så sliter du med nm grensa. Med mindre du finner en med to-ports gasser. Sakkyndige liker ikke at ting blir tukla med, så du stiller sterkest hvis du finner en motor som er helt orginal. Hjelper ikke sette to-ports gasser på en hvilken som helst 350, det er det ikke sikkert de liker.

Ser ikke ut til at jeg finner nytt kaross til bilen min så da må den bygges opp igjen. Kan ta bilder underveis og kanskje lage prosjektråd.

Dieselsmoke
05/02/12, 23:16
Min er gokjent med 350. Så burde være mulig det. Å han som bygde min hadde fått ett skriv fra volvo den gangen, som sa at bilen tålte en orginal 350. Hvordan han fikk det er fremdeles en myte for meg:p

Christian
05/02/12, 23:35
Joda, alt er mulig. :p Kan jo såklart henvende seg til lokale Volvo forhandlern og be om noen form for dokumentasjon, men utover de papirer som allerede eksisterer så er det vanskelig å få tak i noe.

NikolaiB
07/07/12, 01:50
Så bilen må bremses altså?Er det ikke muliig å kun vise til papirer med motorens data?

s4nd3r
31/08/13, 09:45
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=145 noen som har papiret til V8 i 740?

skurk
31/08/13, 12:27
Eller papirer på 350 i 945?

turb00le
31/08/13, 12:37
Husk at gammel 350 med gasser ikke går gjennom hvis den er eldre enn bilen pga utslippskrav...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

skurk
31/08/13, 12:42
350 pontiac fra74 med comp-kam,holley throttlebody og 650doublepumper-gasser er temmelig nyttesløst i 93 945 med andre ord da altså.

s4nd3r
31/08/13, 13:47
Husk at gammel 350 med gasser ikke går gjennom hvis den er eldre enn bilen pga utslippskrav...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

det høres jo rart ut? noe nytt dem har komt på?

turb00le
31/08/13, 14:23
350 pontiac fra74 med comp-kam,holley throttlebody og 650doublepumper-gasser er temmelig nyttesløst i 93 945 med andre ord da altså.

Jupp. Biler nyere enn 89 (med katalysator originalt) har andre avgasskrav. Eldre biler er null stress.

Skal du få godkjent 940 med åtter må du finne noe nyere med lite effekt. BMW m60b30 f.eks.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

skurk
31/08/13, 20:00
Blir ikke noe rådespyttende kokeplate fra tyskland nei.
Lager ikke skikkelig 8erlyd :-)
Skakke gå godt,det skal bråke,drikke bensin og svi av dekk.
Også er det et krav at det fjusker på tomgang.

Blir å opføre seg litt stealth og hvertfall ha eu og avgifter i orden.
Har ingen planer om høy effekt...kammer og gasser er kun for lyden og retten til å skryte :-)

s4nd3r
31/08/13, 20:38
så da er det ingen problem i 745n, 87mod den, ingen katte på den....

R.G
31/08/13, 20:40
får nok problemer med å godkjenne uansett.

s4nd3r
31/08/13, 21:35
får nok problemer med å godkjenne uansett.

hvorfor.. ? :/

skurk
31/08/13, 21:37
Kan hende det har noe med vekt å gjøre også?
Mener å anta at komplett 350 smallblock med kasse veier ca.450kg.

Christian
01/09/13, 12:00
Vekta er ikke noe problem, den er ikke så mye tyngre enn 230'en. Det er effekten/dreiemomentet som er problemet.

Det beste du kan gjøre er å skrive en søknad. Og sats på 305.

volvo242
01/09/13, 13:37
og dessverre så motoren være av samme eller nyere årsmodel en bilen den skal inn i! du kan ikke sette inn en 85 mod motor i en 86 mod bil f.eks.

Dieselsmoke
01/09/13, 17:50
Det er feil. Min 760 var 83 mod, med 79 mod 350 Smallblock. årsmodell på motoren skal ikke ha noe å si, så lenge bilen ikke har krav om katalysator. Problemt er som nevnt å få det godkjent pga den nå manglende dokumentasjonen og dreimoment som er i grenseland allerede på en orginal 350.

s4nd3r
01/09/13, 18:20
kommer nokk til og godkjenne med en 305.. så heller legge litt penger i en ny motor om det blir godkjent. mye chrom og sånn... :o
Men, noen som har noen dokumenter/godkjennings papirer liggendes?

Christian
01/09/13, 18:24
Finnes ikke for 7 serie. Du må rett å slett skrive en søknad.

Dieselsmoke
01/09/13, 18:58
hjelper ikke om noen har papirene når de ikke er gyldige lenger :(

R.G
01/09/13, 19:41
nå pr dags dato er drt ikke lov å sette i en motor som er eldre enn bilen, selv om bilen er under ikke katalysatorkrav.

vekter på chevy 8r med gir, er ikke mye mer enn 230 med turbo og autokasse. alle vekter ligger langt under maks kravet.

men nå har det seg sånn att volvo kun godkjenner sine motorer.

så må skrive en fryktlig god søknad og håpe på det beste

Liland
03/09/13, 05:25
Jeg har fått OK fra vegvesenet på både Fk maskin i Mercedes 230ce og datasprut på eldre mercedes. Så dette med at de er vanskelige å ha med å gjøre kjenner ikke jeg meg igjenn i.
Bare ha litt normale forventninger.

Det jeg har fått beskjed om er at motoren skal være samme eller nyere årsmodell enn bilen, og den skal være original da det er slik motoren du har er levert. Dette gjelder også motorstyring.

Max akselvekt forran/bak må overholdes.

Effekten ska ikke overstige det bilen er levert med originalt.

"BigBrake kit" vil ikke gi deg lov til å ha mer effekt siden disse ikke er godkjent da bremsekraft foran/bak kan bli feil og disse kitene ofte ikke har de godkjenningene som trengs til veibruk.

Mer effekt enn produsent har levert bilen med er fyfy siden vegvesnet ikke har annet å gå utifra når de skal se på hvilken effekt karossen tåler.

Så å komme med en V8 som såvidt surrer rundt på tomgang på 3000 omdr. å håpe de godkjenner det siden du har tårnstag og r bremser sier seg selv at ikke går. :P


Og jeg må si at dette er egentlig greie regler å forholde seg til. Men syns vi kunne hatt en gruppe til godkjenning av "spesialbiler".

Soulair
03/09/13, 16:11
Hvor mange i denne tråden har søkt om V8 til Volvo 700? :rolleyes:

Jeg husker det lå en meget bra søknad på dette motorbytte på volvoforum.no. Eieren klarte å påvise at en original B230ET faktisk har mer moment (og effekt..?) på hjula med en M46 i 1. gear og 4.10:1 i bakakslingen, enn en original Chevrolet 350 og TH-350 med f.eks 3.31:1 bak. En del av årsaken er at gamle amerikanske automatkasser spiser opp en del moment.

Et annen ting er at amerikanerne ofte oppgir sine effekt i SAE og Volvos "godkjente produktendringer" i DIN. Denne er jeg litt usikker på, men jeg mener å huske at SAE var svinghjulseffekt/moment uten dynamo, servopumpe, AC pumpe, slurevifte osv..!

DIN var vel svinghjulseffekt/moment med dynamo, servopumpe, AC pumpe og slurevifte...?

EKS: Jeg har 105 SAE hester og 305 SAE nm i min 350 diesel. Tør ikke tenke på hvor latterlig lite dette blir på hjula etter at krafta har passert en TH2004R og 3.31:1 bak med alt av aggreagat på plass:o

Når det gjelder vekta så kan man tenke seg en original D24T med AC utstyr (pumpe, tank, rør, radiator, el-vifte osv...) og det originale store batteriet rett bak frontlykta. Dette er rimelig mye vekt på forstillinga det også!

Så da gjenstår altså avgassene, men man er hvert fall et stykke på vei...

skurk
03/09/13, 20:30
Jeg har fått OK fra vegvesenet på både Fk maskin i Mercedes 230ce og datasprut på eldre mercedes. Så dette med at de er vanskelige å ha med å gjøre kjenner ikke jeg meg igjenn i.
Bare ha litt normale forventninger.

Det jeg har fått beskjed om er at motoren skal være samme eller nyere årsmodell enn bilen, og den skal være original da det er slik motoren du har er levert. Dette gjelder også motorstyring.

Max akselvekt forran/bak må overholdes.

Effekten ska ikke overstige det bilen er levert med originalt.

"BigBrake kit" vil ikke gi deg lov til å ha mer effekt siden disse ikke er godkjent da bremsekraft foran/bak kan bli feil og disse kitene ofte ikke har de godkjenningene som trengs til veibruk.

Mer effekt enn produsent har levert bilen med er fyfy siden vegvesnet ikke har annet å gå utifra når de skal se på hvilken effekt karossen tåler.

Så å komme med en V8 som såvidt surrer rundt på tomgang på 3000 omdr. å håpe de godkjenner det siden du har tårnstag og r bremser sier seg selv at ikke går. :P


Og jeg må si at dette er egentlig greie regler å forholde seg til. Men syns vi kunne hatt en gruppe til godkjenning av "spesialbiler".

OT: har du dytta rødblokk i gammal mærce?
Hvis du har det,så ville bilder av spesiellt bunnpanna vært interessant å sett :-)
Det gikk hvertfall ikke i 190.
Ultimate morrobil må være FK-maskin med lite turbolag i et godt justert w201-chassi.
W201 med skikkelig dekk og understell er sansynligvis noe av det morsomste jeg har kjørt.
Synd at min hadde noe sånnt som 80dieselhester...omtrent grenseløst hvor det satt og er det letteste i verden å kontrollere når man kjører langt over grensa.
Men brodern smadra jo selvfølgelig den også!

Liland
04/09/13, 04:24
Nop, men er under planlegging kan sende deg en pm