PDA

Vis full versjon : fullsekvensiell data sprut



krbarstad
04/02/12, 14:59
lurte på en ting. vurdere datasprut med tiden, men har lyst å kjøre fordelerløst. har hørt at man trenger 2 givere for å kjøre dette, en på veiva å en kam giver. det jeg lurte på var om man kan bruke en fordeler med hallgiver fra lh2,2 i stede for en kam giver. skal da i prinsipp kun bruke fordeleren til signal.

Batland
04/02/12, 15:51
Det er ikke mangel på feilinfo å høre rundtom. Dette er ett eksempel. Man trenger ikke to givere for å kjøre fordelerløst fordi fordelerløst ikke har noe med sekvensielt å gjøre.
36-1 eller 60-2 triggerhjul på veiven holder.

Hvis du vil kjøre sprutet sekvensielt da må du ha kamgiver i tillegg. Cosworth har sekvensielt sprut og fordeler. ;)

krbarstad
04/02/12, 22:45
har jo 60-2svinghjul til lh2,4 på motoren da. trodde at fullsekvens sprut var fordelerløst jeg. men hva vill det si at et datasprut er fullsekvens da, forskjell på det å ikke fullsekvens?

Ola Moen
04/02/12, 22:57
Sekvensielt innsprutning er når dysene spruter inn bensin én og én, istedet for semi-sekvensielt hvor to og to dyser går sammen, og spruter inn halve mengden pr. gang. For å kjøre sekvensiell innsprut trengs en kamsensor ja. og du kan bruke fordeler til LH 2.2.
Du må demontere den. kappe vekk 3 av de 4 bladene, fjerne sentrifugalvektene, og sveise sammen de to akseldelene.
Har kjørt med denne løsningen selv. med kun veivtrigger kan du kjøre fordelerløst. wasted spark, eller coil per plug.
Jeg gjorde som Batland skrev over her. I begynnelsen kjørte jeg sekvensiell innsprøytning MED fordeler. Hallgiver fungerte som kamsensor, rotor og fordelerlokk fordelte gnist. Etterhvert gikk jeg over til coil per plug. fortsatt med fordeler på plass som ren kamsensor.
Sekvensiell tenning, om man kan kalle det for det, er det samme som i en fordeler som fordeler én og én gnist, eller coil per plug (COP) som tenner i riktig rekkefølge. 1-3-4-2.
Semi-Sekvensiell tenning, også kalt Wasted spark, er nå 2 og 2 sylindre deler 1 coil. dvs 2 coiler på 4 sylindre.
da tenner syl 1 og 4 samtidig og syl 2 og 3 samtidig. i den ene sylinderen (Syl1) er stempelet på topp for å antenne, mens på sylinder 4 er stempel på vei opp for å skyve eksos ut igjennom eksosventil. Det som er i syl 4 er allerede forbrent, så der får ikke gnisten gjort noen nytte. Dvs ei bortkastet tenning (Wasted spark) :) Håper du ble litt klokere :)

Batland
04/02/12, 23:32
har jo 60-2svinghjul til lh2,4 på motoren da.
trodde at fullsekvens sprut var fordelerløst jeg.
men hva vill det si at et datasprut er fullsekvens da, forskjell på det å ikke fullsekvens?
Det holder til fordelerløst.
Hadde en mistanke om det.
Fullsekvensielt er at dysene og coilene aktiveres i motorens tenningsrekkefølge. Noe oppskrytt unødvendige greier som skaper mye problemer for mange amatører.
Til og med de lærede strides om både fordeler og ulemper med sekvensielt og sekvensiell gutta krangler om hva som er den beste tiden i syklusen å åpne og eller lukke dysene.

MGP
05/02/12, 08:24
Hiv på electromotive og bruk ogrinal svinghjul, tut å kjør, holder lenge på gata :)

Bjørnstad selger og mapper, kort vei for deg dit :)

Truckdriver
05/02/12, 15:10
Jeg har justert fullsekvensielt sprut med fordeler på 2 motorer faktisk :) Og det har fungert helt utmerket. Jeg har kjørt wasted spark, og det har fungert helt utmerket. Ekte COP har jeg faktisk ikke prøvd enda. Ikke sikkert det vil bli nødvendig heller.
De store fordelene med sekvensiell motorstyring har du på innsprøytningsdelen. Og jeg vil si at jo høyere trimningsgrad/litereffekt jo mer kan du merke fordelene.
De første forskjellene man biter seg merke i mellom godt justert sprut med batch fire(alle dyser åpner samtidig utima, altså ikke på en bestemt plass) og sekvensiell innsprøytning er at det sekvensielle sprutet der dyse timinga er reimelig optimal vil gi motoren bedre respons helt i fra bunn av. En motor med kvasse kammer vil også ha en mye penere og effektiv tomgang med sekvensielt sprut. Mens tenninga, så lenge den er kraftig nok, ikke har samme forskjellen imellom fordeler/WS/COP. Sekvensiell innsprøytning har også miljømessige fordeler, men det er kanskje ikke like interesangt for oss som trimmer :P En annen fordel med sekvensiell innsprøytning er at man har såkalt sylindertrim både på bensin og tenning(fordeler og COP), noe som gjør at man kan korrigere for unøyaktighet i dyser eller pusteapparat til motor. Ved semisekvensiell bensin og tenning(WS) har man vanligivs ikke like gode muligheter for sylindertrim.


For å kjøre sekvensiell innsprut trengs en kamsensor ja.
Det er faktisk ei modifisert sannhet. For det går faktisk å kjøre sekvensielt sprut med bare veivgiver på en 4T motor. Enkelte av de starter opp i semisekvensiell modus før de så går over til full sekvensiell modus når motor har startet. Det er derimot ikke veldig vanlig med datasprut, så for å ikke gjøre det unødvendig komplisert så nøyer jeg meg i denne omgangen med bare å nevne det :)

Batland
05/02/12, 15:25
Det er faktisk ei modifisert sannhet. For det går faktisk å kjøre sekvensielt sprut med bare veivgiver på en 4T motor.
Enkelte av de starter opp i semisekvensiell modus før de så går over til full sekvensiell modus når motor har startet. Det er derimot ikke veldig vanlig med datasprut, så for å ikke gjøre det unødvendig komplisert så nøyer jeg meg i denne omgangen med bare å nevne det :)
Uenig med du der, så dette kan du gjerne forklare nærmere.
Å ha oppstart i "ikke-sekvensielt modus" har vel sitt opphav fra motorer som bruker inductiv giver på trigger 2?

Batland
05/02/12, 15:26
Hiv på electromotive og bruk ogrinal svinghjul, tut å kjør, holder lenge på gata :)

Bjørnstad selger og mapper, kort vei for deg dit :)
Dette forslaget støttes. :)

Truckdriver
05/02/12, 17:18
Uenig med du der, så dette kan du gjerne forklare nærmere.
Å ha oppstart i "ikke-sekvensielt modus" har vel sitt opphav fra motorer som bruker inductiv giver på trigger 2?
Håper du ikke er uenig at det er ei sannhet med modifikasjon? :p
For å svar på spørmålet først. Ja og nei til pga induktiv giver på kamgiver. Har vært borti akkurat den funksjonen du nevner på ett sprut, uten at jeg husker hvilket det var snakk om.

Men om man tar temaet sekvensiell innsprøytning med kamgiver/homegiver som nr2 trigger og nr1 trigger på veiva så kan enkelte motorer ha fordel av oppstart i semisekvensiell modus uansett type kamgiver/homegiver/nr2 giver. Grunnern er ganske enkel egentlig. Om man er avhengig av signal fra kamgiver før man avfyrer første dyse og gnist kan det bety at motor faktisk må rotere nesten 2 omdreininger før den faktisk gjør forsøk på å starte. Ofte stopper jo en motor i ca samme posisjon hver gang man stopper den, så dette kan bety at motor alltid blir tungstartet. Om man har muligheten til oppstart i semisekvensiell modus og har triggerhjul med manglende tann/tenner på veiva så betyr det at man kan fyre av første dysa og gnisten kanskje 1 omdreining tidligere. Dette er veldig merkbart når det er kaldt, eller om motor går sakte rundt pga lite strøm.
Enkelte motorprodusenter tar dette "problemet" med tungstartet motor så seriøst at de lager spesielle triggermønster slik at motorstyringen kanskje vet i hvilken posisjon motor er i etter bare kanskje 1/4-1/3 omdreining.

Så til temaet sekvensiell innsprøtning/tenning med kunn triggerhjul på veiva. Saab har jo ei løsning på dette med sitt Trionic system. Søker man på temaet ion sensing så er det samme prinsippet som Saab bruker(og faktisk også Opel). Når forbrenninga kommer igang så måles det enkelt forklart ved hjelp av ett strømsignal igjennom forbrenninga hvilen sylinder som tenner, og når motorstyringa sammenligner det signalet mot signal for veivakselposisjon så finner den ut hvilken fase motor er i. Samme innretningen brukes for å oppdage tenningsbank.
En annen metode som er mer brukt på motorer med få sylinder, typisk 1-2, er at man har en mapsensor per sylinder. Der sammenligner man rett og slett map signalet på innsugstakt og forbrenninsgstakt for å se hvilken fase motor er i.

Ola Moen
05/02/12, 17:37
Det er faktisk ei modifisert sannhet. For det går faktisk å kjøre sekvensielt sprut med bare veivgiver på en 4T motor. Enkelte av de starter opp i semisekvensiell modus før de så går over til full sekvensiell modus når motor har startet. Det er derimot ikke veldig vanlig med datasprut, så for å ikke gjøre det unødvendig komplisert så nøyer jeg meg i denne omgangen med bare å nevne det :)
De tilfellene du nevner at det kan kjøres sekvensiellt med kun veivtrigger stemmer . B23ET motoren i 760Tic har sekvensiell innsprøytning. Det systemet kjører med dobbel veivsensor. Rpm sensor og posisjonsensor. de klarer fint å programmere sekvensiell innsprut med de signalene. på samme måte som med at COP/Direct Fire tenning programmeres til å tenne i en viss rekkefølge hver 180* veivrotasjon.

Men ut fra spørsmålet til trådstarter, som jeg svarte på, så kjører de fleste ettermarkeds sprut på markedet med kamsensor til styring av sekvensiell sprut. ikke noe poeng i å komplisere det noe mer enn det.

Men ja, det går. Alt går, unntatt nyfødte barn. :)

Truckdriver
06/02/12, 00:05
De tilfellene du nevner at det kan kjøres sekvensiellt med kun veivtrigger stemmer . B23ET motoren i 760Tic har sekvensiell innsprøytning. Det systemet kjører med dobbel veivsensor. Rpm sensor og posisjonsensor. de klarer fint å programmere sekvensiell innsprut med de signalene. på samme måte som med at COP/Direct Fire tenning programmeres til å tenne i en viss rekkefølge hver 180* veivrotasjon.

Ok, interesangt, har du noe mer info om det? Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan de klarte fullsekvensielt innsprøytning med bare 2 triggere på veiva. Jeg har ett søskenbarn som hadde en 84 mod 760 med B23ET for noen år siden, og jeg husker den var veldig responsiv, så det kan kanskje være litt av forklaringa. Den var faktisk den første turbobensin bilen jeg kjørte.



Men ut fra spørsmålet til trådstarter, som jeg svarte på, så kjører de fleste ettermarkeds sprut på markedet med kamsensor til styring av sekvensiell sprut. ikke noe poeng i å komplisere det noe mer enn det.

Det som er mest vanlig ja. Jeg hadde egentlig bare lyst å stedfeste at det fins først uten å gjøre det for komplisert. Men Batland var tørst på mere info om dette :P

Batland
06/02/12, 11:18
Jeg hadde egentlig bare lyst å stedfeste at det fins først uten å gjøre det for komplisert. Men Batland var tørst på mere info om dette :P
Dette var greit å vite, men jeg vurderer det slik at man bare har byttet ut en enkel trigger 2 fasesensor med en annen type.

gl740turbo
06/02/12, 11:31
Det finnes mange dyre og billige sprut som kan kjøres fullsekvensielt.

Du har autronic sm4 som er meget bra men dyrt: på dette kjører mange kamsensor på kamdrevet og veivsensor som evt er den originale LH2.4 på svinghjulet

Også har du Haltech 500 sprint som er ganske billig, men veldig bra: her ble jeg anbefalt veivsensor på veiven pga enkelmasse svinghjulet og kjøre med den originale fordeleren med hallgiver som kamsensor.

Men tilslutt så er det svært få som trenger å kjøre fullsekvensielt. Er først nå i senere tid Datasprut har kommet med det alternativet. I mangen år har folk kjørt vanlig med direkte tenning via enten veivsensor eller kun via den gamle fordeleren med hallgiver. Dette har jo funket i alle år for folk med moderat effekt og de som har mye effekt.

Konklusjonen blir jo da: er det verdt det? Kan i mange tilfeller bli meget dyrere å kjøre fullsekvensielt.

gaupe
06/02/12, 12:34
De tilfellene du nevner at det kan kjøres sekvensiellt med kun veivtrigger stemmer . B23ET motoren i 760Tic har sekvensiell innsprøytning. Det systemet kjører med dobbel veivsensor. Rpm sensor og posisjonsensor. de klarer fint å programmere sekvensiell innsprut med de signalene. på samme måte som med at COP/Direct Fire tenning programmeres til å tenne i en viss rekkefølge hver 180* veivrotasjon.

Har du noko dokumentasjon på dette, eg fann skjema på 82-83 760, men der står ingenting om Motronic, og på 84-85, var det berre B230ET som var nemnt. På B230ET går signalledninga frå motorstyringa innom ETC-modulen, som kuttar både tenning og bensin for å kutte motoreffekt ved hjulspinn. Men dysesignalet går berre ut frå ein pinne på motorstyringa.

Ola Moen
06/02/12, 12:58
Jeg har ei grønnbok på motorstyringen til B23ET liggende her et eller annet sted. Kødda fælt med å få det systemet opp å gå i en av de første turbobilene mine :) Skal lete litt og se om jeg finner den igjen. Mener å huske de ble levert med to forskjellige typer Motronic. Det var det som blei forvirrende dengangen. Den ene typen hadde 4 separate formotstander til dysene, mens den andre hadde motstandene samlet. som på 230ET og FT.

gaupe
06/02/12, 13:01
Jeg har ei grønnbok på motorstyringen til B23ET liggende her et eller annet sted. Kødda fælt med å få det systemet opp å gå i en av de første turbobilene mine :) Skal lete litt og se om jeg finner den igjen. Mener å huske de ble levert med to forskjellige typer Motronic. Det var det som blei forvirrende dengangen. Den ene typen hadde 4 separate formotstander til dysene, mens den andre hadde motstandene samlet. som på 230ET og FT.

Det skal vere to forskjellige versjonar av Motronic på B23ET og B230ET, så forskjellar er det heilt sikkert.

Njål Nilssen
06/02/12, 13:57
Bensinsiden har helt klart store fordeler av å kjøre sekvensielt... mere nøyaktig, og dysene går kjørligere. Kjørligere dyser har bonusen at bensina forholder seg kaldere, noe som hjelper litt på banketerskelen. På tenning kan man gjerne kjøre wasted-spark på motorer med partall sylinderantall, men man bør fortsatt ha en coil pr. sylinder, med mindre man har en coil som er kraftig nok og spesifikt laget for Wasted spark. Coilene henger godt med, men en liten coil til to plugger er dårlig deal. Får litt for svak gnist. Spess ved høye sylindertrykk.

Ang. to dyserader kan dette være kjekt selv idag, selv om vi har fått store dyser. Selv om dysene begynner å bli bra så vil de større dysene bli mindre presis og da er det en fordel å ha en dyserekke helt inne med toppen med små 200cc dyser feks. til å ta tomgangsområdet og den laveste belastningen, så kan man ha en "grovere" dyserekke montert over innsugstraktene til å levere suppe når det virkelig trengs... gir fordelen av god kjøling også :) Gjerne sekvensielt da også.

På oddetallsmotorer har man ikke annet valg en sekvensielt eller fordeler. Fordeler er vel ikke anbefalt om man vil ha fin tomgang på samme tid med en motor som ellers er ganske vill av seg. Oem COP (coil on plug) er vel ikke å anbefale som tenningscoil på annet enn sugiser med VE som ikke overgår 120%, man Kan fint kjøre CPC (Coil per cylinder) og fullsekvensielt. Kanskje den mest presise tenningen som går å få.

Jeg skal ha sugis, men kommer nok til å spandere på motoren CPC :) bare for presisjon og gniststyrken sin del :)

eMTea
06/02/12, 14:05
Man kan fint kjøre wasted spark og kun veivsensor på 5cyl også, men er avhengig av 5 separate coiler.

Njål Nilssen
06/02/12, 14:16
Man kan fint kjøre wasted spark og kun veivsensor på 5cyl også, men er avhengig av 5 separate coiler. Ja bør gå, men blr en litt rar algoritme :p wasted på syl. 1 + 5 og 2 + 4 en enkel wasted spark coil på cyl. 3 :) Skal man kjøre sekvensielt på bensinsiden på en fememr så må man nesten ha en referanse også, da kan man like greit kjøre CPC med sekvensielt. Jeg kommer til å kjøre fullsekvensielt på 24v'n min, men det er primært fordi jeg skal bruke std. el-nettet og det er lagt opp for slikt... har jo alt av givere osv på motoren fra før også så :) Dog COP'ene selges/ gis bort til de som vil ha... skal gjemme de 3 evt. 6 CPC coilene under innsuget :p Sepparate coiler er litt BT magnet :p

eMTea
06/02/12, 14:24
På 5 cyl setter man sprutet opp som en V10 i wasted spark, ikke noe mer pes, og kjører med CPC som du kaller det ;)

Hva hver enkel vil bruke og hva man kan bruke er individuelt, men man skal bygge ekstremt før cyl trim blir et nødvendig tema, og sekvensielt kan også gå LITT billigere ved cruising, men det krever mye timing og finjustering. Skulle jeg bygget Datasprut for første gang hadde jeg kjørt wasted spark, rett å slett for enkelhetens skyld.

Njål Nilssen
06/02/12, 14:26
På 5 cyl setter man sprutet opp som en V10 i wasted spark, ikke noe mer pes, og kjører med CPC som du kaller det ;)

Hva hver enkel vil bruke og hva man kan bruke er individuelt, men man skal bygge ekstremt før cyl trim blir et nødvendig tema, og sekvensielt kan også gå LITT billigere ved cruising, men det krever mye timing og finjustering. Skulle jeg bygget Datasprut for første gang hadde jeg kjørt wasted spark, rett å slett for enkelhetens skyld. V10 wasted spark er AKKURAT det samme som CPC på femmer :p det jeg trodde du mente var wasted spark med 3 coiler på femmer, med en algoritme for 2,5 sylindre ;)

Ola Moen
06/02/12, 14:33
Og konklusjon på løsning til trådstarter blir? :p

eMTea
06/02/12, 14:37
3 coiler går ikke, da ingen av stemplene er 180grader i forhold til hverandre, men vi trenger ikke diskutere det her, det er OFFTOPIC..

CPC har ingenting med hvordan du velger å styre tenning/coiler, det sier bare at det er en Coil Per Cylinder (COP Coil On Plug blir det også kalt) kan brukes både ved wasted spark og sekvensielt.

Batland
06/02/12, 21:48
Og konklusjon på løsning til trådstarter blir? :p
Post #6

gl740turbo
06/02/12, 22:14
Post #6

Enig, man trenger ikke mer enkelt og greit ;)