PDA

Vis full versjon : Kjølevannstemp føler



ClassicTurbo
05/04/10, 21:10
Noen som har opplevd at denne ryker? Får feilmelding på denne og motoren er ett h@#*ette å starte når den er kald. Men starter og går som en klokke når den er varm.

henrik940
05/04/10, 21:11
Termostat :p ?

GeTReibeAktienGesellschaf
05/04/10, 21:39
Temp måler til motor styring du mener?
I såfall hvilken type styring?

ChrML
05/04/10, 21:48
Hvis det er en FK/FT motor (går utifra det siden nicket ditt er ClassicTurbo) så hender det at vanntempsensorene ryker, ja. Da får du de symptomene du beskriver.

Merk at det er to sensorer, en til instrumentpanel og en til hjernen. Selv om instrumentpanelet virker så trenger ikke nødvendigvis tempgiveren til hjernen å virke.

-Shark-
05/04/10, 22:07
Som Chrml sier, så er symptomene like.
Denne sensoren for hjernen sitter innerst mot torpedoen av de to sensorene. Hva venstre side av motoren under innsuget ser du dem

GeTReibeAktienGesellschaf
05/04/10, 22:12
Kan legge til at denne føleren er 2 følere i en dvs. motstanden mellom pinne 1 og jord er til drivstoff styringa. Pinne 2 og jord så er det motstanden til tennings kontroll. (viss det ikke var motsatt.)

-Shark-
05/04/10, 22:16
Kan legge til at denne føleren er 2 følere i en dvs. motstanden mellom pinne 1 og jord er til drivstoff styringa. Pinne 2 og jord så er det motstanden til tennings kontroll. (viss det ikke var motsatt.)

Sikker på dette?

For jeg har kobla en vanntemp sensor kjøpt fra biltema rett på denne sensoren. en kobling på hver pinne, og den virker som den skal.

Målte verdier, 1.8ohm når kald på giver fra biltema og giver på toppen. Ved varme synker begge.

ClassicTurbo
05/04/10, 22:31
Er en 230fd, sugemotor altså. Var varmkjørt når jeg fikk den så har skiftet toppakning, så er meget godt grunnen til at den er gåen. Men er det sannsynlig at denne føleren gjør at det er vanskelig å starte?

GeTReibeAktienGesellschaf
05/04/10, 22:43
Sikker på dette?

For jeg har kobla en vanntemp sensor kjøpt fra biltema rett på denne sensoren. en kobling på hver pinne, og den virker som den skal.

Målte verdier, 1.8ohm når kald på giver fra biltema og giver på toppen. Ved varme synker begge.
I mellom pinnene og metall kroppen så skal det sitte to motstander av NTC type.
Ved 1.8Kohm så skal temperaturen være ca.25 grader ved driftsvarmotor er det rundt 200ohm.
Dette gjelder lh2.4 og ez116k en ledning til hver av boksene kobblet til samme kontakt.

-Shark-
05/04/10, 22:47
I mellom pinnene og metall kroppen så skal det sitte to motstander av NTC type.
Ved 1.8Kohm så skal temperaturen være ca.25 grader ved driftsvarmotor er det rundt 200ohm.
Dette gjelder lh2.4 og ez116k en ledning til hver av boksene kobblet til samme kontakt.

Forsatt litt rart syns jeg.. Når temp sensoren gir utslag helt fint. Starter lavt og stiger fint etterhvert som motor blir varm, termostat åpner, synker litt igjen.

Kan være den får jord gjennom noe da?

GeTReibeAktienGesellschaf
05/04/10, 23:02
Er en 230fd, sugemotor altså. Var varmkjørt når jeg fikk den så har skiftet toppakning, så er meget godt grunnen til at den er gåen. Men er det sannsynlig at denne føleren gjør at det er vanskelig å starte?
Den kan bli vanskelig å starte for viss den sier til motor styringa at kjølevæske er varm og det i virkeligheten er kald start så skulle man hatt mere bensin som en choke funksjon.

ArneR
06/04/10, 02:43
Har byttet noen slike ja, og symptomene er akkurat som beskrevet, stikk på mekonomen eller noe og kjøp en ny.. Ikke noen vits i å sette dit en brukt sensor, da den kan ryke like fort..

Pass også på at du ikke setter kontakten til tomgangsmotoren på denne giveren og omvendt, da får du ihvertfall problemer.. Det skjedde med en kompis, kontaktene er jo like med nesten samme farge så det er fort gjort. Den bilen ble helt på trynet.. :p

ClassicTurbo
06/04/10, 18:24
Takker for svar, blir en ny sensor ja. Bare forsikre meg om at det var denne. Dyrt å feilsøke med bytting av deler.

ArneR
06/04/10, 18:37
Du kan jo måle giveren med multimeter, sett den på noen kiloohm og sett den sorte pinnen i gods på toppen, og den røde på en og en av pinnene inni.. Er det ikke kontakt i en eller begge inni, er den defekt..

boman
11/04/10, 00:48
Tar det lang tid fra du nullstiller feilkodene til feilkoden kommer opp igjen? Har en feil som kommer med lange mellomrom (gjerne når jeg står på tomgang, men alltid noen uker imellom hver gang) som jeg mener å huske at er den føleren du snakker om .. når bilen min er kald må den nesten alltid bruke 2 forsøk på å starte (men syns bare det er rart at feil-lampa kommer så sjeldent hvis den virkelig er defekt..)

GeTReibeAktienGesellschaf
11/04/10, 01:45
Tar det lang tid fra du nullstiller feilkodene til feilkoden kommer opp igjen? Har en feil som kommer med lange mellomrom (gjerne når jeg står på tomgang, men alltid noen uker imellom hver gang) som jeg mener å huske at er den føleren du snakker om .. når bilen min er kald må den nesten alltid bruke 2 forsøk på å starte (men syns bare det er rart at feil-lampa kommer så sjeldent hvis den virkelig er defekt..)
Feilkoder kan f.eks lages viss måle verdien overstiger eller synker utenfor grenser som er satt for normale/tenkelige forhold.

F.eks glemte å kobble til lambda sensoren en gang, feil lampa begynte ikke å lyse før jeg hadde kjørt ett stykke og kommi meg ut på motorveien.

Feilkode 1-2-3 og 2-2-4 skal egentlig bare komme om kretsen til giveren gir måleverdier som tilsvarer under -40C og over +120C.

At de variable motstandene i føleren går i stykker og dermed lager brudd er ikke nødvendigvis den eneste måten de går i stykker på. Kan være kortsluttning eller at de ikke er variable lenger også viss de rett og slett ikke gir rett signal. I noen av tilfellene trenger det ikke nødvendigvis bli lagd en feilkode.

boman
11/04/10, 08:46
Er feilkode 224 jeg har hatt mener jeg å huske, men syns det er rart at den omtrent bare kommer når jeg har stått en stund på tomgang, og nesten aldri når jeg kjører, og at lambdasonden også lager feilkode samtidig ..
Men det vil si at det kan være årsaken til at bilen er tung å starte (den starter ALLTID på 2 forsøk, om den ikke starter på 1, så det er jo ikke noe problem å starte den).

Dritt at den føleren sitter så knotete til ..

ClassicTurbo:
Har du kjøpt ny føler? Hvor mye kosta denne? ;)

ClassicTurbo
11/04/10, 18:00
Ser at det er 2 forskjellige tempfølere på mekonomen når jeg søker på min bil, en blå og en sort. Hvordan vet jeg hvilken som passer? koster 275kr eller 400kr alt etter hvilken det er snakket med en som jobber på volvo der koster den 750kr

ChrML
11/04/10, 18:04
Ser at det er 2 forskjellige tempfølere på mekonomen når jeg søker på min bil, en blå og en sort. Hvordan vet jeg hvilken som passer? koster 275kr eller 400kr alt etter hvilken det er snakket med en som jobber på volvo der koster den 750kr
Den ene er vel til instrumentpanelet, mens den andre er den til hjernen.

ClassicTurbo
11/04/10, 18:08
Nei, 2 forskjellige typer til styresystemet. bare at ene er blå og den andre er svart farge på

ClassicTurbo
11/04/10, 18:10
Glem det, ser ut som den ene er til biler før 1988 andre etter. Trodde det var ett delenr.

boman
11/04/10, 21:56
ok. Er dette en del som pleier å ryke på volvoene?

ClassicTurbo
12/04/10, 19:23
Min har vel mest sannsynlig røket på grunn av høy temp når forrige eier kjørte den tom for vann. Ellers vet jeg ikke om det er det mest vanlige som ryker.

boman
31/05/10, 07:52
Har du fått bytta denne nå?
Jeg mener det er den som er foran på motoren som er til hjernen og den som er bak (nærmest torpedoen) som er til instrumentpanelet. Var ihvertfall det det så ut som på tegninger fra Volvo, og måleren i instrumentpanelet virker selv om den sensoren foran er kobla ifra.

boman
31/05/10, 07:53
Du kan jo måle giveren med multimeter, sett den på noen kiloohm og sett den sorte pinnen i gods på toppen, og den røde på en og en av pinnene inni.. Er det ikke kontakt i en eller begge inni, er den defekt..

Når motor er kald eller varm?

ArneR
31/05/10, 08:20
Er det brudd i den finner du det ut, uansett om den er varm eller kald..

GeTReibeAktienGesellschaf
31/05/10, 16:26
Når motor er kald eller varm?

Sist jeg målte fikk jeg disse resultatene.

Bilen hadde kjølt seg ned en stund.
pin1-jord=1160ohm pin2-jord=1135ohm
etter å venta enda en stund
pin1-jord=1065ohm pin2=1040ohm

Finnes skjema med motstands kurve i forhold til temp, men har det ikke tilgjengelig.

Da kan man finne ut hvor nøyaktig den er, ved luft temperatur med bil som har stått stille en stund evt. ved normal drift temp.

Christian
31/05/10, 16:53
Artikkelnr: 14-530192 er det du skal ha.
Koster 405,- hos mekonomen.

knt86
01/06/10, 19:39
Har du fått bytta denne nå?
Jeg mener det er den som er foran på motoren som er til hjernen og den som er bak (nærmest torpedoen) som er til instrumentpanelet. Var ihvertfall det det så ut som på tegninger fra Volvo, og måleren i instrumentpanelet virker selv om den sensoren foran er kobla ifra.

det er den som er nærmest torpedoen som går til hjernene. og den fremste som er til instrumentpanelet. den til hjernene er også den som er vanskeligst å komme til, men det går etter litt banning :p

motoren blir utrolig tungstartet når den er kald, men fungerer normalt når den er varm.. bruker også f*** så mye bensin så lenge denne feilkoden er lagret.