PDA

Vis full versjon : Evaluering av kimmits "bestselger" (Kina T3\T4)



JonasS
03/02/12, 21:44
Har nå montert en T3\T4-turbo på min B230A blokk (smidde stempler, 9mm. råder, ecomax chip, 531topp med A-kam, 940 grenrør, ellers stort sett standard)
Grunnen til at jeg gjør dette er å teste disse kinasnurrene selv og få meg en egen mening. Samt at jeg syns 13c er voldtekt på motor.

Montering gikk greit, måtte vende både komp.hus og lagerhus en liten smule. Da jeg vrei komp.huset kom det tilsyne noen røde remser inne i kompressoren. Shit tenkte jeg, nå fucka jeg O-ringen.. Tok av komp.huset, og fikk se at her var det kun tørr pakningssement. 1 poeng! Grisa inn ny pakningssement og klaska sammen. Fikk stasen på motoren og starta opp. Kjinna uten plugger med oljetilførselen opp i toppdekslet for å forsikre meg om at det kom olje.(monterte oljekjøler i samme farten, tok en tid å fylle den med kjinning) Da trykket meldte seg kobla jeg fast oljetilførselen og kjinna noen sek. til. Så ble det fyring. Rolig kjøring uten nevneverdig trykk en times tid. Deretter ble det til å prøve litt.

Batland her på forumet hevder at disse kinaturboene er utdatert teknologi. Det stemmer nok bra, den lada omtrent som en T3 på en 740tic. Responderte helt ok syns jeg. ingen surging oppsto (har en org. TurboXS RFL).

Kjørte org. trykk ikveld, oppgitt til 0.6 tror jeg, har en org. volvo turbotrykksmåler i bilen, nåla ble liggende i omeråde gult\rødt, noe jeg mener er ca. 0.8 bar. Men dette skal forskes mer på senere. Det snøer hestkuker her ute ikveld, så drag osv. ble det ikke noe av. Kan oppdatere senere om hvordan den er på tørr vei.

JonasS
03/02/12, 21:44
http://ksr.as/product_info.php?cPath=487_21&products_id=188

Martin.S
03/02/12, 21:53
Fin Evaluering:) Skal bli morro å se hvor lenge den holder. Du får oppdatere.

eab
03/02/12, 22:00
ingen surging oppsto (har en org. TurboXS RFL)

Spiller vel ingen rolle hva slags dump man bruker når det er snakk om surge..?

JonasS
03/02/12, 22:03
Ja, plana er sånn halveis å prøve å ta nuven av den på "normalt" vis.. Men mtp. rådene mine så er jeg skeptisk på om det faktisk er turbo som dukker først..:P Har en F-blokk liggende, samt fk-råder. Plana er å ta stempla på f-blokka å dreie ned litt, montere fort og galt, 300hk (tlaof-chipper) og så gi gass. Men så kommer den stakkars M46kassa antagelig til å ta kveld, og det vil jeg ikke. Liker de kassene jeg, så kjører\girer som "folk"!:P Får se hva\hvordan det blir fremover.

JonasS
03/02/12, 22:05
Spiller vel ingen rolle hva slags dump man bruker når det er snakk om surge..?

Ikke under pådrag nei, men har hørt flere som plages med surging når de slipper pedalen. En kompis har kinasnurre med litt større komp.hus enn meg. Måtte opp i 50mm. dump for å komme unna. Etter pådrag selvsagt.

Marius Skau
04/02/12, 07:20
Dette kan bli veldi interesangt og følge med på.. Har fådd den oppfattningen om at "Kina" turbo er noe og styre unna i følge mange.
Mens noen få sier at disse holder mere en nokk til blanet bruk (Vei, Bane, Hærjing)

Trur mye av grunnen til at disse "Kina" turboene faktiskt har så dårlig rykte er det at 70% av dem som bruker dette ikke gidder og la bilen gå litt på tomgang etter hardbruk uten stopper direkte dem parkert.
Sikkert mange som ikke tar seg tid til og få ordentlig drifts temperatur FØR dem begynner med hardkjøring..

Hold oss oppdatert med hvordan dette går, følger godt med :)

H.Ihle
04/02/12, 10:48
skal følges med på:) klart den ikke er like bra som turboer i 10 000 kr klassen, men kan jo være et bra alternativ på et budsjettbygg hvor en ikke MÅ dra ut MAX effekt og kjører med moderat trykk.
er vel uansett mye bedre enn org 13c;)

Batland
04/02/12, 12:40
Har nå montert en T3\T4-turbo på min B230A blokk (smidde stempler, 9mm. råder, ecomax chip, 531topp med A-kam, 940 grenrør, ellers stort sett standard)
Grunnen til at jeg gjør dette er å teste disse kinasnurrene selv og få meg en egen mening. Samt at jeg syns 13c er voldtekt på motor.

Montering gikk greit, måtte vende både komp.hus og lagerhus en liten smule. Da jeg vrei komp.huset kom det tilsyne noen røde remser inne i kompressoren. Shit tenkte jeg, nå fucka jeg O-ringen.. Tok av komp.huset, og fikk se at her var det kun tørr pakningssement. 1 poeng! Grisa inn ny pakningssement og klaska sammen. Fikk stasen på motoren og starta opp. Kjinna uten plugger med oljetilførselen opp i toppdekslet for å forsikre meg om at det kom olje.(monterte oljekjøler i samme farten, tok en tid å fylle den med kjinning) Da trykket meldte seg kobla jeg fast oljetilførselen og kjinna noen sek. til. Så ble det fyring. Rolig kjøring uten nevneverdig trykk en times tid. Deretter ble det til å prøve litt.

Batland her på forumet hevder at disse kinaturboene er utdatert teknologi. Det stemmer nok bra, den lada omtrent som en T3 på en 740tic. Responderte helt ok syns jeg. ingen surging oppsto (har en org. TurboXS RFL).

Kjørte org. trykk ikveld, oppgitt til 0.6 tror jeg, har en org. volvo turbotrykksmåler i bilen, nåla ble liggende i omeråde gult\rødt, noe jeg mener er ca. 0.8 bar. Men dette skal forskes mer på senere. Det snøer hestkuker her ute ikveld, så drag osv. ble det ikke noe av. Kan oppdatere senere om hvordan den er på tørr vei.
Glimrende tiltak!
Evalueringer er det alt for lite av.
Annonsen til KRS gjør at han fremstår som en ubrukelig, useriøs og inkompetent idiot. Det mest avgjørende ang. en turbo er dimmensjonene på begge hjulene og her oppgis selvsagt ingenting! Bare A/R på husene.
Gidder du å måle diameteren på den delen av kompressorhjulet som du ser?
Surgeproblemene oppstår normalt sett når man øker ladetrykket og sjelden på så lave ladetrykk som 0,6 - 0,8 BAR.

R.G
04/02/12, 12:58
har en løs kompressor fra den turboen liggende jeg kan måle på i kveld. er ingen mål kimmit oppgir på den turboen nei.



har sjøl brukt denna type best selgern til kimmit. og jeg er fornøyd. brukt en på 4syl og fungert veldig bra. vet av folk som bruker denna på 2l ford og er strålende fornøyd.

jeg bruker også denna nå på min 6er turbo, brukte den først i orginal stand, men da ble det ikke helt riktig i følge mitt oppsett syntes jeg når jeg skulle kjøre lave trykk. så da gjorde jeg følgende: tenkte å prøve meg fram litt, så jeg rev av kompressor, og monterte på std kompressor fra 740 B230ET garrett T3. og da ble det veldig bra oppsett for min 6er. er ett årsida jeg gjorde den sammensetninga, og turboen virker den dag i dag. den kompressoren som er orginal på kina saken ble egentlig litt for voldsom og trykket kom litt på feil tidspunkt.

men kjører med t3 kompressor på den nå, og wastegate fra mitsu 13c så jeg har ett grunntrykk på 0,3bar. og di 0,3 bara holder den. ble gjort med wastegate pga biltilsyn og godkjenning pga bremisng av motor. turbo begynner å lade fra 2500omdr på min 6 er. er helt fult fint perfekt kjørbart til daglig bruk.


ser jeg på det jeg har gjort av mod på turbo, og tenker tilbake slik den var, så kan jeg bruke turboen i orginal stand men på høyere trykk.

en ting som er litt feil med den turboen er att wastegatehullet er litt lite. er større wastegate hull på en org T3 tror jeg om jeg ikke husker feil.


jeg er ikke langt unna for å skaffe meg en slik en til 2,3 16v turbo mulig. da jeg vet åssen den har virka på 4syl motorer.

denna er bedre enn den som klracing selger, den som klracing selger tar det eeeeeeeeevigheter før den lader og når den først begynner å lade så skyter den trykket opp.




jeg er ihverfall fornøyd med kimmit sin bestselger av kina snurre. og kommer til å bruke denne engang til er jeg sikker på.

oppeez
04/02/12, 15:22
Dette kan bli veldi interesangt og følge med på.. Har fådd den oppfattningen om at "Kina" turbo er noe og styre unna i følge mange.
Mens noen få sier at disse holder mere en nokk til blanet bruk (Vei, Bane, Hærjing)

Trur mye av grunnen til at disse "Kina" turboene faktiskt har så dårlig rykte er det at 70% av dem som bruker dette ikke gidder og la bilen gå litt på tomgang etter hardbruk uten stopper direkte dem parkert.
Sikkert mange som ikke tar seg tid til og få ordentlig drifts temperatur FØR dem begynner med hardkjøring..

Hold oss oppdatert med hvordan dette går, følger godt med :)

Tror du fikk sagt det der! Er nok MANGE som begynner å gi bånn gass leenge før olja får driftstemperatur, for så og stoppe motoren altfor fort når de parkerer etter å kjørt hardt.

Til trådstarter vil jeg bare si - flott at du gjør dette! Skulle vært flere som gjorde sånn :)

Og litt "off-topic", det var snakk om surge oppi her. Er det det jeg har - når jeg slipper opp gassen så høres det litt "sakse/flutter"-lyd før dump'en åpner? Har egentlig vært sånn hele tiden mellom 1,0-1,4bar. Skulle jeg da hatt større dumpventil, eller er fjæra for stram? Vet ikke hvor stor dump'en som sitter på nå er. Kjører org. T3 fra 740, dumpventilen sitter på innsugssiden - hvis det har noe å si.

JonasS
04/02/12, 15:57
Dette kan bli veldi interesangt og følge med på.. Har fådd den oppfattningen om at "Kina" turbo er noe og styre unna i følge mange.
Mens noen få sier at disse holder mere en nokk til blanet bruk (Vei, Bane, Hærjing)

Trur mye av grunnen til at disse "Kina" turboene faktiskt har så dårlig rykte er det at 70% av dem som bruker dette ikke gidder og la bilen gå litt på tomgang etter hardbruk uten stopper direkte dem parkert.
Sikkert mange som ikke tar seg tid til og få ordentlig drifts temperatur FØR dem begynner med hardkjøring..

Hold oss oppdatert med hvordan dette går, følger godt med :)

Spør du meg, så har jeg den oppfatning, både før og etter disse småturene, at om du skal husmortrimme, har smått med cash, så er ikke dette noe dumt alternativ. Føler at maskinen puster mye lettere gjennom dette AR63-huset. Batland sier at det er utdatert teknologi, det er jeg helt enig i! Men det er bedre for motoren. Får pusta rett og slett. Folk jeg har prata med har ikke hatt problemer med havari. Jeg passa GODT på at den fikk smøring før det ble start. Holdt igjen komp.hjulet og kjinna uten plugger i 4-5 sek. etter oljetrykk var registrert.

JonasS
04/02/12, 15:58
skal følges med på:) klart den ikke er like bra som turboer i 10 000 kr klassen, men kan jo være et bra alternativ på et budsjettbygg hvor en ikke MÅ dra ut MAX effekt og kjører med moderat trykk.
er vel uansett mye bedre enn org 13c;)


Riktig! Jeg hater 13c\19T-ish turboer.

Marius Skau
04/02/12, 16:16
Spør du meg, så har jeg den oppfatning, både før og etter disse småturene, at om du skal husmortrimme, har smått med cash, så er ikke dette noe dumt alternativ. Føler at maskinen puster mye lettere gjennom dette AR63-huset. Batland sier at det er utdatert teknologi, det er jeg helt enig i! Men det er bedre for motoren. Får pusta rett og slett. Folk jeg har prata med har ikke hatt problemer med havari. Jeg passa GODT på at den fikk smøring før det ble start. Holdt igjen komp.hjulet og kjinna uten plugger i 4-5 sek. etter oljetrykk var registrert.

Trur også disse passer ypperli til budjet prosjekt eller før en fattig student :)

Som sagt så trur jeg det er personen bak rattet som er problemet i 90% av tilfellene og 10% er rett og slett at det er kina vare :)



Riktig! Jeg hater 13c\19T-ish turboer

Og montere 13c/19T etc har jeg fådd oppfattningen av blir som og gi et sugerør og si pust i dette til en asmatiker

JonasS
04/02/12, 16:41
Kan jo også nevne de 4 grunner til at prosjektet kom på banen..

1: Jeg skulle rygge ut av garasjen i høst, downpipe skalla ned i en "homp" vi har på entreen i garasjen og bøyde faanskapen. Veeldig bøyd. Jaja, tenkte jeg. Sveise selv eller bestille nytt. DA jeg bøyde røret ble også turboen skev på 740-grenrøret. Tok av for å kontrollere og fikk se passasjen til exhausten.. Au!

2: Ny turbo! Ikke tvil om det. Hva\hvor\hvem? Pga. at jeg ikke vet hva jeg skal ha (Ok, Holset HX35 frista jo) og at jeg ikke legger flere tusen i en ordentlig turbo, som kanskje blir feil iforhåld til mitt oppsett(har ikke studert meg ihjel på turbo for å si det slik) ville jeg ha noe billigere. Og om 3000 går fyken, så ja.. Litt surt, men ok. Tenkte Ebay, men følte det var enklere å bare maile kimmit.

3: Kinaturbo, dømt hit og dit.. Men de av dem jeg kjenner som har det sier bare: Det er helt ok, går da tålelig bra når du får det opp å gå. Så da ble det til det.

4: Jeg er opptatt av at motoren skal få luft inn\exhaust UT! Ikke luft og litt exhaust inn, det meste av exhausten ut. Det er tross alt små turboer som har krasja 940-maskinene.. 3" anlegg på en 13c.. Ok, det hjelper vel litt.. Men en bil med 13c og 3" blir nok frakjørt av en tilsvarende bil med større\bedre turbo, samme trykk og org. exhaust. 13c\19T er for pappsen som skal ha litt mer skuff en org. til å trekke campingvogna. De går kjempefint til sitt bruk, men kun det.

Såh, testa litt mer idag, begynner å skje ting rundt 2000rpm.. Glatt som skrittet på ei 30års nonne ute, så det blir liksom kun spinning og lek. Bilen går meeget fett da det er montert noen dyser av forrige eier for å slippe forrmotstander. disse er nok i største laget, skal ta nr. av dem å prøve å finne ut noe. Vurderer å klaske inn tlaof-chippene og 3"lmm og kjøre som folk istede, tror det er mer økonomisk slik det er nå.. Poffer litt og en anelse svartrøyk under pumping\pådrag..:)

ArneR
04/02/12, 18:34
Sjekk denne linken for å kontrollere størrelsen på dysene: http://www.witchhunter.com/injectordata1.php4 :)

JonasS
04/02/12, 22:47
Takker og bukker ArneR! Her er dysene jeg har på mitt oppsett (se topp)

http://www.witchhunter.com/flowdatapix/b0280155737.jpg

Hva tror dere? Det lukter litt bensin etter bilen samt at jeg "føler" forbruket er himmelhøyt..

ArneR
04/02/12, 23:00
Hm, det var vel ikke du som kjøpte av meg de dysene?

Har samme dyser på min bil nå, og jeg har merket det samme ja. bredbåndslambdaen viser 10:1 når jeg har litt over halv gass og bare lar motoren dra seg oppover i f.eks. tredje gir (når turboen jobber bare litt), men når jeg drar den helt ut med flat pedal magrer den seg ut til høy 12:1 på mer turtall. Dette er med Garrett GT3071R på rett i overkant av 1bar ladd.

Har endret litt på fueling på bensinchipen min nå for å kompensere litt, og det ble bedre, men er ikke i mål helt enda.

JonasS
04/02/12, 23:27
Nei, kjøpte bilen av Torra her inne. Han monterte de for å slippe formotstandene..

ArneR
04/02/12, 23:42
Ok, jeg solgte et sett med slike dyser til en annen kar her inne. Samt at jeg har solgt et sett med Saab 9000 turbo dyser til V20T, og det som går igjen er at dysene egentlig blir for store uten å endre litt i chipen. De originale er jo bare 294-315cc/min (-357/-804) i følge witchhunters oversikt.

R.G
05/02/12, 13:42
Batland.

komphjul på kimmit sin bestselger kina:
inducer: 54mm
exducer: 70mm

Tarell
05/02/12, 14:59
Her skal det følges med videre ;)

Arrnty90
05/02/12, 15:25
en kjempe tråd! har montert samme turbo på bilen til brodern å 300hk oppsette..i starten ladda den turboen veldi seint synst jeg men etter at den blei "innkjørt" så ladder den nesten 500 omd tidligere!:)

ser også at r.g skriver at han bruker kompressor fra org 740 på denne turboen.. ligger det mye i å bygge om? den må vell ladde noe tidligere? da det hjule er mindre å lettere å drage rundt? å hvor mye hk pumper det luft til da på en b230fk?

JonasS
05/02/12, 15:33
Ja, det er litt ketchup her også.. Dog syns jeg det er en egen sjarm..:). En gammal "opphora" 240 fra .77 som ikke skal på bane kan godt være litt slik de var for meg..:) Er bare "hobby-bilen" min, rett og slett en prøv-og-feil bil..

Blir spennende å se hva som skjer når man begynner å justere litt boost..:)

Batland
05/02/12, 15:38
Batland.

komphjul på kimmit sin bestselger kina:
inducer: 54mm
exducer: 70mm
Ja,- 70 mm exduser er 2,75" som tilsier som antatt at dette er en eldgammel T04B fra 1960 tallet. Slike gamle lastebil-dieselturboer går lettere i surge enn bedre saker.
Når det er såpass enkelt som dette å skaffe 1/2 parten av opplysningene, hvorfor klarer da ikke selgeren å gjør det??
På generelt grunnlag mener jeg at 51 - 54 mm inducer er passelig til 350 - 400 + hk så akkurat dette var positivt og helt greit å se. :)

JonasS
05/02/12, 22:57
Da har man vært ute og testkjørt litt. Kjørt over 1 tank nå, fet blanding tror jeg, går litt mye suppe. Anyroads, turboen har "løsna" litt, spooler lettere. Mye sladding og pumping. Videre var vi i en tunell i komunen og kjørte et par drag i 3 gear fra ca. 2000rpm. Turboen bygger trykk ifra 2000 og 25-700ca, gir den fult trykk. Det manometeret jeg har er et org. 240turbometer. altså gul og rød sone. Den blir liggende i soneskifte gult\rødt en stund(org. trykk, altså slange direkte på wg-actuator) som skal gi ca.0.6 tror jeg. Tidligere erfaringer tilsier at dette er 0.8, da jeg lånte en klokke for å justere opp trykk på 13c. MEN, etter ca. 4-4500rpm skjer det. Den begynner å klatre, og på 5-5500rpm stanger nåla i bunn på måleren. Det hviner (hærlig lyd) og puster! Mot slutten, tror ca.5800-6500rpm) høres surgingen som lett kjattring der fremme. Samma lyden som min RFL gir når den er shimsa med 4 skiver, 3 20kr, og 3 5`ere og du har lett ladetrykk og slipper gassen nesten til 0. (Tsj-tsj-tsj-tsj iet kjappere tempo enn en godt trent gigolo kan røre tungen.

Her vil jeg tro det er wg-hullet som kommer til kort. Tenkte å ta det opp og porte før jeg monterte, men ble seff. ikke gjort. Blir vel å ta av turboen og ta med meg wg-lokket på havet for sliping. Videre var hele opplegget helt greit. Syns ikke det gikk "dritgodt" akkurat, kommer kanskje av at det ikke er justert noe trykk.

- Gud, skal si jeg ble redd for rådene da nåla stanga i bunn..:P Noen som har en formening om hvilket trykk jeg muligens fikk? Skal handle en provisorisk turbotrykksmåler fra biltema når jeg skal til byen. Brukte den på min forrige 240-turbo med 0.8actuator. Viste 0.8, så bare dem står i 0 i esken så mener jeg de er gode nok.

Tarell
05/02/12, 23:04
Høres ut som en "grp-A" turbo fra tidlig 90tallet ;)

OlavS.
05/02/12, 23:06
Ok, jeg solgte et sett med slike dyser til en annen kar her inne. Samt at jeg har solgt et sett med Saab 9000 turbo dyser til V20T, og det som går igjen er at dysene egentlig blir for store uten å endre litt i chipen. De originale er jo bare 294-315cc/min (-357/-804) i følge witchhunters oversikt.

jeg som kjøpte dysene dine:P
funke fint på konvertering til F+T, med ecomax chip og gullboks, og kinasnurre. den skyter litt ja, og har ett brukbart høyt forbruk, men Går godt og fint hele registeret.

JonasS
05/02/12, 23:08
Jeg liker lyden jeg..:) VET det er alt annet enn bra, men så lenge det kun er en turbo til 3000, kan jeg leve med det. Ryker den, så shit au! BMW og Mercedes-kompisene hylte av fryd da de satt på, er jo hysterisk koslig å rett og slett "tøft" med turboshvin, dump og kjattring! :) Sæærlig på søndager! :D
Som sagt mere redd for selve maskina. Faan ta disse 9mm. rådene, gir meg dårlig mage..

- Ingen tenningsbank å høre dog.. ikke noe kutt eller noe som helst.

JonasS
07/02/12, 18:57
Ny oppdatering! Veiene har blitt bare og jeg har montert en bleedventil. Nå lader jeg et trykk som viser midt på den røde streken på volvomåleren. Drar greit avsted, men jeg har en følelse av at min forrige 240 med fk-motor med kun ecomax-chip og wg-actuator med 0.8 i grunntrykk gikk noe bedre..

Nuvel, surging har jeg litt opp i registeret, usikker på hvordan dette kan utbedres. Kanskje jeg trenger ny kam? Eller rett og slett en ny og "tilpasset" turbo? :)
Kan nå kjenne slakke i turbinakselen. Tror ikke det er målbart for å si det slik, da den var ny var den 100% tight, men nå kan du føle det om du lukker øynene og konsentrerer deg. Den spinner også mange ganger lettere enn da den var ubrukt. Så kan vel kalles innkjørt etter hvert. Ladetrykket melder seg også litt tidligere.

Arrnty90
07/02/12, 22:00
monter en turbotrykks måler så du veit sann ca ka du ladder:P
å hvilken kam bruker du nå? bror min ladder 1.3 med kg02t kamen uten å surge:)

ArneR
07/02/12, 23:38
Kam har mye å si ja, klarer ikke motoren å ta til seg luften som blir presset fram surger turboen.

Du kan prøve med justerbart kamdrev og stille fram kammen noen grader, eller porte litt i innsugskanalene for å forbedre fløden inn til sylindrene.

Sebbe
08/02/12, 16:20
med min kina t3/t4 på cirka samme størrelse som din, så stoppa trykket på 1,2 bar på turtallsperra, tror det hjelper mye å porte hullet til wastegaten og slipe ut litt bak wastegatelokket, mitt lokk traff veggen bak der veldig tidlig, så det ikke fikk åpnet veldig mye.

JonasS
08/02/12, 21:27
Kjenner igjen det du sier Sebbe, det var ikke mye vandring på klaffen da jeg prøvde å røre den nei..

Sebbe
08/02/12, 22:50
det beste er jo å kjøpe enn sånn her http://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegate/-separat-wastegate/wastegatehus-t3_t04e-stal.html hadde tenkt å kjøpe det til min.

JonasS
09/02/12, 15:58
Ut å fresa litt idag, driver å lytter etter tenningsbank. På et pull så ladda turboen opp til full rulle, også POFF! Blåste av slangen ut fra turbo mot cooler. Etter det får jeg ikke ladetrykk?? Altså, det kommer nå på 3-3500 (minimalt) og bygger seg opp fort mot 5000rpm. Som å kjøre med AALT for stor snurre.. Har også justert bleed ventilen, men ikkenoe skjer.
Tidligere var turboen godt opp i trykk ved 2-2500rpm. Nå kommer det først da det skøyt i været før (grunnet for dårlig wg-passasje). Turboen snurrer også fint på tomgang, kjenner ikke noe galt med akselen med fingra..

Jeg har 2 misstanker. 1: Turboen er gefitten gefahren!
2: Det er noe galt med wg-systemet.

Hva tror dere? Skal se om det blir demontering ikveld for å ta en titt inni miraklet..:)

Sebbe
09/02/12, 16:08
tipper på enten trykkslangen til wastegaten, er skikkelig dårlig kvalitet på kinaturboene vanlighvis, og hopper sikkert lett av også. eller så kan det være eksoslekasje før turboen, mista en pakning en gang, da oppførte den seg sånn, men du hører en veldig høy "tikkelyd" da.

JonasS
09/02/12, 16:12
Hmm.. Hadde wg-slangen sprukket så ville jeg jo fått et helvettes ladetrykk.. Neei, noe muffens her nå. Skal få inn kjærra i garasjen og skru av å se nå! :)

Sebbe
09/02/12, 16:22
stemmer :p

R.G
09/02/12, 16:49
er nok wastegateklokke, stag el spjeld

eab
09/02/12, 16:59
Drar greit avsted, men jeg har en følelse av at min forrige 240 med fk-motor med kun ecomax-chip og wg-actuator med 0.8 i grunntrykk gikk noe bedre...

Isåfall så synes jeg denne t3/t4 saken er særdeles lite valuta for pengene. Man har surge, tregt ladetrykk (hvor gøy er det med ladetrykk bare i den siste 1/4-delen av turtallsspekteret man har til rådighet?), wastegatehull som må portes opp for å klare å svelge unna nok osv osv.

Men så får man jo sikkert renere samvittighet av å vite at motoren "puster lettere" enn med originalturboen. Selv om man vet at bilen gikk bedre med originalturboen :confused:

JonasS
09/02/12, 17:10
Wg-klaffen har hengt seg mot veggen i lokket. Skal se om jeg klarer å laste opp et par bilder! :)

JonasS
09/02/12, 17:13
Isåfall så synes jeg denne t3/t4 saken er særdeles lite valuta for pengene. Man har surge, tregt ladetrykk (hvor gøy er det med ladetrykk bare i den siste 1/4-delen av turtallsspekteret man har til rådighet?), wastegatehull som må portes opp for å klare å svelge unna nok osv osv.

Men så får man jo sikkert renere samvittighet av å vite at motoren "puster lettere" enn med originalturboen. Selv om man vet at bilen gikk bedre med originalturboen :confused:

Rijtig ang. renere samvittighet iallefall! :) ladetrykket kom jevnt fra ca.2000 rpm, fullt ved ca. 2.5-2.800 rpm. Spant greit ivei etter "innkjøring". Slakke i akselen virker til å bli værre.. Dog skal det vel være en liten dæsj, så jeg får se hvordan dette blir i lengden. Om kraftig blårøyk og oljeforbruk melder seg før sommeren, så ja.. Da er det dårlige greier.. Men "imponert" så langt jeg da. Wg-hullet må portes ser jeg.

Det var foresten en tidligere bil som virka til å gå bedre, denne med org. fk-maskin. Jeg har en B230A-blokk i min med smidde stempler og div. som nevnt i starten av tråden. Tror denne blokka har litt høyere komp også.

JonasS
09/02/12, 17:36
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/472.jpg

Her kan man se hvor klaffen har satt seg. Dårlig kvalitet på lokket når klaffen kan kile seg slik!

JonasS
09/02/12, 17:39
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/473.jpg

Det fine med at jeg har kjørt turboen litt før jeg porta er at jeg nå har ca. målet på hvor mye jeg kan ta ut i godset..:) Klaffen er 32mm. og hullet 25mm.. Blir å ta ut forsiktig opp til en 29-30mm da klaffen er litt løs og kan beveges "opp og ned" med akselen som holder den.

R.G
09/02/12, 18:55
litt slakke vil det bli, er det i min også, har brukt den i ett år, og den har vært med på motorras hvor motor har gått tom for olje. og turboen fungerer i dag. og den ryker ikke på tomgang, ikke på pådrag el motorbrems.

jeg porta opp wastegate hullet på min til 30mm.

jeg bytta ut baklokket med spjeld på min til fordel for en anna av en anna grunn så på min har ikke spjeldet satt seg. tror jeg skal prøve å varme litt på den jeg har etter kimmit kina turboen og se åssen de blir da, om den blir treg o.l.

H.Ihle
09/02/12, 19:16
Isåfall så synes jeg denne t3/t4 saken er særdeles lite valuta for pengene. Man har surge, tregt ladetrykk (hvor gøy er det med ladetrykk bare i den siste 1/4-delen av turtallsspekteret man har til rådighet?), wastegatehull som må portes opp for å klare å svelge unna nok osv osv.

Men så får man jo sikkert renere samvittighet av å vite at motoren "puster lettere" enn med originalturboen. Selv om man vet at bilen gikk bedre med originalturboen :confused:

enig, gir ikke helt mening detta..
burde jo gått en del bedre enn orginalturbo, men er kansje mulig å kjøre mer enn 0,9 bar på kina'en? 13c er vel ikke glad i så mye mer trykk på rødblokk:p

Knallert
09/02/12, 20:06
Isåfall så synes jeg denne t3/t4 saken er særdeles lite valuta for pengene. Man har surge, tregt ladetrykk (hvor gøy er det med ladetrykk bare i den siste 1/4-delen av turtallsspekteret man har til rådighet?), wastegatehull som må portes opp for å klare å svelge unna nok osv osv.

Men så får man jo sikkert renere samvittighet av å vite at motoren "puster lettere" enn med originalturboen. Selv om man vet at bilen gikk bedre med originalturboen :confused:

Surge betyr bare at motoren ikke klarer å ta imot all lufta og det er jo ikke turboen sin feil :)
Fullt trykk ved ca.2800 omdr. er vel godkjent?
Og at man må til med porting av wastegatehull på snurrer med intern wg. er ikke noe ukjent fenomen,samme hvilken produsent og hvor turboen stammer fra.

Men blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Bare sørg for at den får rett blanding og ikke surger,så man får en formening om hvordan bilen faktisk går... :)

JonasS
09/02/12, 23:08
litt slakke vil det bli, er det i min også, har brukt den i ett år, og den har vært med på motorras hvor motor har gått tom for olje. og turboen fungerer i dag. og den ryker ikke på tomgang, ikke på pådrag el motorbrems.

jeg porta opp wastegate hullet på min til 30mm.

jeg bytta ut baklokket med spjeld på min til fordel for en anna av en anna grunn så på min har ikke spjeldet satt seg. tror jeg skal prøve å varme litt på den jeg har etter kimmit kina turboen og se åssen de blir da, om den blir treg o.l.

Skal på Biltema å handle litt utstyr for porting m.m imorgen! Tipper det blir knall etter den jobben. Skulle vært gjort før selvsagt, menmen..

Skal punkte fast hylsa hvor akselen til w.g-flappen går gjennom ser jeg. Må bli god knall! :)

JonasS
09/02/12, 23:13
Dere leser ikke alt som er skrevet om saken.. Surginga kan muligens løses med justerbart kamdrev. Den oppstår når den org. volvo-turbotrykksmåleren er bunnet, og vel så det. Så det er muligens snakk om 2 bars trykk eller deromkring. Skal få tak i turbotrykksmåler imorgen, så får vi se hvilke trykk det er snakk om. Dog er turboen ferdigportet når neste runde begynner, så håper ikke fenomenet gjenoppstår da. Samtidig har jeg "regnet" på hva\hvilket utstyr jeg trenger fra kimmit for å fullføre 300hp. settet mitt, og skal prøve å få bestillt imorgen. Blir mer og mer redd for rådene mine.. Her må noget gjøres! :)

gl740turbo
09/02/12, 23:36
Jeg hadde mye av det samme problemet du skrev her tidligere på min. Kjørte i gatene her hjemme og bilen funket meget bra, men nå jeg skulle kjøre på rudskogen fikk jeg faen ikke skikkelig ladetrykk og turboen surget mellom 1bar og 1,5bar. Byttet wastegaten for trodde det var problemet (Fjernet intern og kjørte ekstern)

Men nå som jeg skulle selge ajden grenrøret og demontert det samt tok av litt bandasje fant jeg ut at grenrøret var sprekt ut av det helvette :P

Når det ble laget nytt på garanti hos ajden funket det helt fint igjen. Bra med trykk allerede på 1500omd og fult 1,64bar på litt over 2bar :)

Turboen har ikke likt det så har fått en del slakk, men ingen lekkasje og funker fint ennå :)

eab
10/02/12, 01:11
Surge betyr bare at motoren ikke klarer å ta imot all lufta og det er jo ikke turboen sin feil :)
Fullt trykk ved ca.2800 omdr. er vel godkjent?
Og at man må til med porting av wastegatehull på snurrer med intern wg. er ikke noe ukjent fenomen,samme hvilken produsent og hvor turboen stammer fra.

Surge er ikke turboens feil nei, men feil turbo til resten av oppsettet kanskje? Og fullt trykk fra 2800rpm ble det opplyst om etter at jeg skrev innlegget mitt :)

kermitt
10/02/12, 01:32
til opplysning så tåler de tynne rådene 300hk. Men det forutsetter at det er 0 tenningsbank whatsoever!!

eab
10/02/12, 01:36
Og kanskje ikke så alt for mye ladetrykk på lave turtall..

JonasS
11/02/12, 11:18
Mårnmårn. Fikk porta wg-hull igår samt frest ut litt bak der klaffen tørna mot godset(mer åpning). Kom på den fixe ideen inatt at vi skulle ha "rånskjenk". Så det bars hjem til meg for å montere sammen turbo og hive den på bilen. Nå lader den stabilt og "kjapt". Tror klaffen satt skjevt før (punkta fast bøssingen som "klaffakselen" går gjennom, denne vandra) samt monterte turbotrykksmåler. Siden sjåføren er "uerfaren" turbobilsjåfør fjerna jeg pysjventilen. LAda 0.6bar, som oppgitt ifra leverandør. Skal montere ventilen igjen nå å justere på en 1-1.2 bar ca, så får vi se\dere høre hva\hvordan ting fungerer.

(Må legge til at turboen har blitt myyye mer lettspoola enn hva den var da den var ny. Dette er sikkert en selvfølge for de mer erfarne turbogutta..

JonasS
13/02/12, 12:09
Pysjventil montert, lader 1.1kg nå. Surging høres ved 4500rpm og opp, men ikke kraftig. Ladetrykket er stabilt og fint, 05-0,8kg rundt 2000rpm (spørs på gear og farten på turtallsøkningen) og full fres på ca.2500. Turboen har tydligvis slitt seg til nå.Mye mer kontant reaksjon og generell virkemåte. Er nå på jakt etter et justerbart kamdrev med 4kanttagg, tror surginga kan forsvinne med dette.

Sånn "tilslutt" (turboen er jo ikke mer enn innkjørt enda, men..) vil jeg si at jeg er godt fornøyd i forhåld til prisen! Hadde man tatt portinga av wg før man motnerte så hadde man jo sluppet unna mye problem\spekulering. Men slik ble d, og det funker vel så godt som det kan nå..:)
Til dere som har samme skrekken for alt fra 13C opp til 19T som jeg har, som kanskje ikke har råd til en "skikkelig" turbo, ikke vet hva du skal legge penger i eller har noen annen alternativer\ide, ikke vær redd for å kjøpe denne snurra. Funker meeget greit iforhåld til pris. Vi får dog se hvor lenge den går da..:)

Arrnty90
13/02/12, 12:17
fekk du tidligare laddetrykk når du porta wg hullet?? meiner at den jeg holder på med ikkje har fullt laddetrykk før 3000/3500 omd? og det er med 300 hk oppsette.

JonasS
13/02/12, 12:33
fekk du tidligare laddetrykk når du porta wg hullet?? meiner at den jeg holder på med ikkje har fullt laddetrykk før 3000/3500 omd? og det er med 300 hk oppsette.

Har du akkurat samme turboen? Den fra kimmit? Eller er det en random T3\T4 fra ebay? Ser tydlig at det er forskjell på disse. Kompisen har en T3\T4 fra klracing trur jeg, det er forskjell på disse 2 iallefall..

Anyroads, ladetrykket kommer ikke fortere av å porte hullet nei, men turboen blir istandtil å ivareta riktig ladetrykk(slippe forbi overflødig exhaust) når den stunden kommer.

Det at du ikke har ladetrykk før over 3000 ligner jo litt på mitt problem.. Da hadde wg-klaffen hengt seg opp imot godset på lokket. Dette løste jeg med litt utfresing av godset der samt punkta fast gjennomføringen til wgklaff-akselen.. denne var løs, merkelig nok..

ArneR
13/02/12, 13:13
Surginga skriver seg mest sannsynlig fra kammen som står i, et justerbart kamdrev eller aller helst en kam som lar motoren ta til seg mer luft vil gjøre mye for dette. :)

JonasS
13/02/12, 13:20
Surginga skriver seg mest sannsynlig fra kammen som står i, et justerbart kamdrev eller aller helst en kam som lar motoren ta til seg mer luft vil gjøre mye for dette. :)

Riktig, har forstått det slik. A-kam som står i nå.. Har du forslag til kam da?

JonasS
13/02/12, 13:35
Jeg har en M-kam liggende.. Prøver å finne noe info om den, men finner ikke siden der det sto så mye om kammene til volvo.. Men innbiller meg at det er ca. samme sausen som T-kammen..?

ArneR
13/02/12, 14:01
->Ifølge denne oversikten<- (http://www.turbobricks.org/resources.php?content=camspec) vil jeg si at M-kammen kommer en plass mellom T-kam og A-kam når det gjelder durasjon og løft.

Hadde egentlig vært artig å testet M-kam på turbo en gang, men det er ikke riktig kam å bruke i ditt tilfelle, siden den har både mindre løft og durasjon enn A-kammen.

Av volvos originale profiler hadde det gått an å testet V/VX/VX3, da disse er ganske like i durasjon som A-kammen men har litt høyere løft.

JonasS
13/02/12, 15:38
Skjønner.. De jeg har vært i kontakt med har frarådet meg disse Vx-kammene..
Driver å kjikker litt på turbokammer.. Kg2t.kammen (eller hva den het), klracing sine kammer, ipd osv.. Men blir ikke enig med meg selv..

Sebbe
13/02/12, 15:47
har testet M kan og turbo selv, det er igrunnen ikke å anbefale om man vil ha en hissig motor, men dro veldig godt på lavt turtall og hadde veldig kjapp spool med den. men var skikkelig slapp over 4000, men sleit ikke med surge da.

JonasS
13/02/12, 18:08
har testet M kan og turbo selv, det er igrunnen ikke å anbefale om man vil ha en hissig motor, men dro veldig godt på lavt turtall og hadde veldig kjapp spool med den. men var skikkelig slapp over 4000, men sleit ikke med surge da.

Riktig, blir litt som T-kammen.. Næi, vanskelig dette.. Vurderer sterkt den kg-kammen.. Ikke sett at noen har vært missfornøyde med den enda..

oppeez
13/02/12, 21:15
Jeg har KG2t kammen, og er fornøyd med den. IKKE det at jeg kan sammenligne den med andre kammer, men JEG føler den går bra relativt tidlig på registeret, og den bare fortsetter med godt drag oppover i turtallet.. Men nå har ikke jeg nevneverdig erfaring med skifting av kammer, og forskjellige "virkninger" på dem.

gl740turbo
13/02/12, 23:34
jeg kommer til å prøve nytt oppsett på min nye bil:

- b230 med neddreide originale FK stempler og originale FK råder (Ca 8:1 i kompforhold)

- TLAO chipper

- Ombygd LMM til 3"

- Cosworth dyser muligens

- Ajdèn grenrør

- Kimmit T4/T3 turbo

- 1.2bar intern wastegate

- Orginalt F-innsug

- 3.5" downpipe

- 531 topp med K-kam

- Justerbart kamdrev

Batland
14/02/12, 08:50
jeg kommer til å prøve nytt oppsett på min nye bil:

- b230 med neddreide originale FK stempler og originale FK råder (Ca 8:1 i kompforhold)

- TLAO chipper

- Ombygd LMM til 3"

- Cosworth dyser muligens

- Ajdèn grenrør

- Kimmit T4/T3 turbo

- 1.2bar intern wastegate

- Orginalt F-innsug

- 3.5" downpipe

- 531 topp med K-kam

- Justerbart kamdrev
Foreslår at du revurderer å bruke ett helt originalt trangt "low-flow" F-innsug på en motor som har 531 topp, K-kam. grenrør og 3,5" eksos.
Luften får en uheldig, ugunstig og uønsket (alt på U igrunnen) behandling når den går fra kanaler med overdrevent lite tverrsnitt rundt dysene i F-manifolden til ett overdrevent stort tverrsnitt i innsugskanalene i 531 toppen. Dette er i beste tilfellet helt omvendt av det optimale som er en svak trakteformet kanal, helt fra plenumet og inn til ventilen lignende 530 topp med E-manifold.

gl740turbo
14/02/12, 09:28
Foreslår at du revurderer å bruke ett helt originalt trangt "low-flow" F-innsug på en motor som har 531 topp, K-kam. grenrør og 3,5" eksos.
Luften får en uheldig, ugunstig og uønsket (alt på U igrunnen) behandling når den går fra kanaler med overdrevent lite tverrsnitt rundt dysene i F-manifolden til ett overdrevent stort tverrsnitt i innsugskanalene i 531 toppen. Dette er i beste tilfellet helt omvendt av det optimale som er en svak trakteformet kanal, helt fra plenumet og inn til ventilen lignende 530 topp med E-manifold.

Har diverse innsug liggende men solgt KM-tecnigas innsuget mitt tidligere her for å kjøpe nytt til 16v motoren som skal i 740`en. Kan sveise om e-innsuget mitt evt eller sveise sammen et plenium fra bunn ;)

JonasS
14/02/12, 23:17
Fikk montert tlao.chipps i hjernene idag, .558-dyser, 3"lmm, alucooler(rs500) samt 3" trykkrør hele veien. Bilen går nå mye renere og er friskere på bunn! Dette skyldes vel magrere blanding på lavt turtall. Imorgen blir det kanskje oppjustert litt ladeluftstrykk. (Skal jammen si det ble forskjell på temperaturen på rørene før\etter cooler med alucooler! Brukte "en-hånd-på-hver-side-metoden", kjente HUUGE forskjell! :-)

wunder-hansi
15/02/12, 21:47
jeg kjørte med denne i 1år.. funka bra det, ladet 1,6bar:) har ikke kvelda når jeg solgte bilen for nnoen uker siden ihvertfall;D

oppeez
27/02/12, 00:14
Har du noe mer å komme med angående turboen eller? :)

JonasS
27/02/12, 16:35
Ikke stort annet enn at det går! :) lader 1.4 nå, surger litt.. om jeg drar fra ca.1500rpm i 4.gear reduseres tjattringen merkelig nok, sikkert at den får stabilisert trykket med sakte tempo.. Lettspolt og fin! Kvier meg ikke for å kjøpe og montere en sliken ved senere anledning! Dog skal justerbart kamdrev utprøves, kanskje man får vekk surgingen helt. Også en annen kam hadde vært interessant.

Daruu
27/02/12, 16:50
Det er spennende lesning det her, mulig det blir en slik en på meg etterhvert også :)

oppeez
27/02/12, 17:33
Vurderer sterkt å kjøpe en sånn en jeg også! Har Kg2t kam, så er vel mulig det går bedre med tanke på surging.

JonasS
06/03/12, 21:18
1.5-1.6kg ladetrykk nå. Begynner virkelig å sparke! Dårlig bleedventil (Fra kimmit, turbosmart-style) så er ujevn på trykket oppåver registret. Har kjørt turboen riimelig rødglødende mange ganger nå. Ikke tegn til hverken røyk\oljeforbruk eller noe annet galt.

Imponert over råder og gearkasse! Dette viser vel hva rådene tåler om motoren puster! (9mm) M46J (gammeltypen kasse) henger fremdeles med, trass i en bomgiring igår (2.-3.)

Drev å kappkjørte litt med en BMW 535 (E28), og hadde det ikke vært for den bleedventilen, så hadde han ikke hatt mye der å gjøre..:P Bilen sparker som faen når man trør ned gassen, men trykket spakner av (ned til ca.0.6-0.8). Kjørte da ca.1.4kg. Ble irritert da, justerte på et klikk til på saken. lada da 1.5-1.6, og holdt trykket mye bedre. Dog hadde vi gitt oss med "kappkjøringa" da.

oppeez
06/03/12, 22:46
Høres virkelig ut som det blir enn sånn turbo etterhvert. Kjent etter slakk no flere ganger da? Høres ut som det er bra respons fra turboen? Men hvordan går det med kam og surging?

Batland
06/03/12, 22:51
1.5-1.6kg ladetrykk nå. Begynner virkelig å sparke! Dårlig bleedventil (Fra kimmit, turbosmart-style) så er ujevn på trykket oppåver registret. Har kjørt turboen riimelig rødglødende mange ganger nå. Ikke tegn til hverken røyk\oljeforbruk eller noe annet galt.

Imponert over råder og gearkasse! Dette viser vel hva rådene tåler om motoren puster! (9mm) M46J (gammeltypen kasse) henger fremdeles med, trass i en bomgiring igår (2.-3.)

Drev å kappkjørte litt med en BMW 535 (E28), og hadde det ikke vært for den bleedventilen, så hadde han ikke hatt mye der å gjøre..:P Bilen sparker som faen når man trør ned gassen, men trykket spakner av (ned til ca.0.6-0.8). Kjørte da ca.1.4kg. Ble irritert da, justerte på et klikk til på saken. lada da 1.5-1.6, og holdt trykket mye bedre. Dog hadde vi gitt oss med "kappkjøringa" da.
Sånn er det alltid. Ladetrykk RULER! alltid.

Foreslår at du vurderer å øke forspennet på actuator. Jeg mener at folk flest kjører for lite forspenn og får derfor akkurat disse problemene med ustabilt ladetrykk. Jeg presiserer litt og advarer mot å overdrive. Hvis du ikke hadde portet opp WG hullet så hadde du ikke hatt dette problemet i like stor grad. ;)

Adrian S
06/03/12, 23:11
Lurer på om eg skal prøve denne turboen her:)

Tarell
07/03/12, 06:01
Kjør elektronisk boost controller, den vil gi et opp til satt ladetyrkk, og holde det, så du slipper de der ladetrykks hoppene man får med bleed ventiler ;)

JonasS
07/03/12, 20:59
Kjenner anntydning ja, men langt ifra mye.. Kam og surging er likens.

JonasS
07/03/12, 21:08
Sånn er det alltid. Ladetrykk RULER! alltid.

Foreslår at du vurderer å øke forspennet på actuator. Jeg mener at folk flest kjører for lite forspenn og får derfor akkurat disse problemene med ustabilt ladetrykk. Jeg presiserer litt og advarer mot å overdrive. Hvis du ikke hadde portet opp WG hullet så hadde du ikke hatt dette problemet i like stor grad. ;)

loadingtruck ruls indiid! :) Er nå kommet på havet, har med 4stk. org. F-stempler som skal neddreies, klaskes i en ellers org. F-blokk, settes sammen og tynes! Målet med denne ideen er å se hva man kan klare med en forhåldsvis org (har knekt et par stempelringer samt kobberfarge i rådelager, så disse blir vel skiftet) F-blokk.

Ang. portingen her, waste gaten hadde ikke sjangs til å la nok exhaust passere, så jeg var tvungen..:P Kanskje jeg porta for mye, ja.. men..:)

eab
07/03/12, 22:11
Nå vet jeg ikke hva slags t3/t4 som står i 940'n jeg kjøpte, men den begynner å surge allerede når den kommer til 1bar. Det er vel 531 topp med a-kam, 2,5" eksos med kat. og 2 lyddempere, org. intercooler og gammeltypen (240-740) grenrør som står på motoren... Ikke helt optimalt med andre ord.

Batland
13/03/12, 08:50
loadingtruck ruls indiid! :) Er nå kommet på havet, har med 4stk. org. F-stempler som skal neddreies, klaskes i en ellers org. F-blokk, settes sammen og tynes! Målet med denne ideen er å se hva man kan klare med en forhåldsvis org (har knekt et par stempelringer samt kobberfarge i rådelager, så disse blir vel skiftet) F-blokk.

Ang. portingen her, waste gaten hadde ikke sjangs til å la nok exhaust passere, så jeg var tvungen..:P Kanskje jeg porta for mye, ja.. men..:)

Kan bli interessant det.

Når du nå etterhvert nærmer deg hyggelige ladetrykk så bør du VURDERE å dreie ned squishringen på stemplene 2,0 mm. Hightech onanistene går i frø over forslag som dette, men DU kan og bør vurdere det likevel. Husk; "Det er fordeler og ulemper med det meste." Jeg mener at i akkurat dette tilfellet er fordelene større enn ulempene.
Husk innkjøring og de første km med MINERALOLJE på motoren!

Tipper at du blir overrasket over guffen i denne simple lowtech motoren.

JonasS
13/03/12, 16:33
Forklar Batland, hva menes med squishen her? Er det "hele" krona? Tenkte å dreie den berømte gropa på 76x4.5.. Ellers er topplokket, ventiler og stempler syrevasket nå. Vurderer nesten å lage tråd i prosjekter, dette begynner å expandere litt..:P

JonasS
13/03/12, 16:34
- Og hva faan er en hightec-onanist?? :-D

kermitt
13/03/12, 17:23
Han mener du må dreie ned flata rundt gropa i stempelet og en high-tech onanist er individer her inne som det virker blir seksuelt opphisset av ting som er over-avansert og mer innvikla mer enn det virker ;)

Batland
13/03/12, 17:33
Han mener du må dreie ned flata rundt gropa i stempelet og en high-tech onanist er individer her inne som det virker blir seksuelt opphisset av ting som er over-avansert og mer innvikla mer enn det virker ;)
Presis. :D

Batland
13/03/12, 17:40
Forklar Batland, hva menes med squishen her? Er det "hele" krona? Tenkte å dreie den berømte gropa på 76x4.5.. Ellers er topplokket, ventiler og stempler syrevasket nå. Vurderer nesten å lage tråd i prosjekter, dette begynner å expandere litt..:P
Hyggelig å høre at 76x4,5 blir omtalt som berømt. ;)
Dette VIL gi gode resultater til alle og i alle tilfeller hvor man lader opp til maks 1,5 BAR, sånn ca.

Jeg mener videre:
Når man derimot skal begynne å ta litt i og lade hyggelig, da er det slik at en rødmotor på simpel pumpebensin responderer positivt på større avstand mellom topplokk og stempelet når det står i ØD.

JonasS
13/03/12, 17:44
Han mener du må dreie ned flata rundt gropa i stempelet og en high-tech onanist er individer her inne som det virker blir seksuelt opphisset av ting som er over-avansert og mer innvikla mer enn det virker ;)

Såh, jeg tar da altså:
1: Dreier gropa, 4.5mm ned fra toppen av krona.
2: Dreier ned krona (kransen som står igjen) 2mm.

Korrekt?
Hvordan blir dette tror dere, mtp. org. F-stempler? Jeg er redd det vil bli lite godt igjen i krona.. Kanskje ikke et tema, har ikke målt hvor tjukk den er. Har ikke underspyling heller, mulig krona blir for varm? Har sett stempelkroner på større dieselmotorer smelte ned (de hadde dog også stempelkjøling, men dog)..

Batland
13/03/12, 17:52
Såh, jeg tar da altså:
1: Dreier gropa, 4.5mm ned fra toppen av krona.
2: Dreier ned krona (kransen som står igjen) 2mm.

Korrekt?
Hvordan blir dette tror dere, mtp. org. F-stempler? Jeg er redd det vil bli lite godt igjen i krona.. Kanskje ikke et tema, har ikke målt hvor tjukk den er. Har ikke underspyling heller, mulig krona blir for varm? Har sett stempelkroner på større dieselmotorer smelte ned (de hadde dog også stempelkjøling, men dog)..
Det er helt korrekt.
Det blir ok høyeffekt greier egnet for ladetrykk over 1,5 BAR.
Hvis stemplene ryker så ryker de nok mellom stempelfjærene og ikke der hvor du har dreiet dem.

Du må uansett og alltid ha kontroll på AFR, tenningstidspunkt og div. temperaturer. Hvis du sørger for det så går det fint.
Hvis du kjører høy AFR og feil tenning så raser alt, uansett hvor dyrt, "gromt" og "svære greier" det er.

eab
13/03/12, 18:43
På inssugssiden ser det ut til at vi har kliss like motorer, bortsett fra at jeg har fk-bunndel. F-innsug, 531 topp med a-kam og samme dyser, samme chip og like stor massemåler osv.

På eksossiden er det vel stort sett bare eksosmanifold og eksosanlegg som er forskjellig. Men hos meg surger det såpass over 1bar at jeg ikke tør prøve høyere.. Enten så er den t3/t4 saken min helt annerledes enn din (jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet noe om turboen enda) eller så er 2,5" eksos og gammeltypen eksosmanifold såpas trangt at det gjør forskjellen.

Hva tror folket?

JonasS
13/03/12, 21:57
På inssugssiden ser det ut til at vi har kliss like motorer, bortsett fra at jeg har fk-bunndel. F-innsug, 531 topp med a-kam og samme dyser, samme chip og like stor massemåler osv.

På eksossiden er det vel stort sett bare eksosmanifold og eksosanlegg som er forskjellig. Men hos meg surger det såpass over 1bar at jeg ikke tør prøve høyere.. Enten så er den t3/t4 saken min helt annerledes enn din (jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet noe om turboen enda) eller så er 2,5" eksos og gammeltypen eksosmanifold såpas trangt at det gjør forskjellen.

Hva tror folket?

Kan være at du har annen trim på kompressoren din..? Det surger her også, men.. Jeg er liksom ikke redd for det.. Blir nok ikke det før jeg opplever havari med det selv. Dessuten er halve tanken bak dette å se hva denne tåler.. Såå, jeg gir jernet! :)

Videre så er exhaustmanifolden min en smule portet, kunne vært enda mer. Jeg tror ikke manifolden din påvirker akkurat surgingen.. Det har mer med hvor mye luft kompressoren skufler inn mot ventilene å gjøre.. Har et kinagrenrør liggende som også skal få grov behandling så snart jeg får tilpassa denne helvettes greia med dynamoen som tørner borti.. Har en svæær 940-dynamo på, tror kanskje org. 240-dynamo er litt mindre, og muligens går akkurat.

eab
13/03/12, 23:25
Tja, jeg har jo fortsatt en hx35 liggende så om denne kinasaken tar kveld så er jo ikke det verdens undergang :)

Arrnty90
20/03/12, 16:40
rasa turboen til brodern i går.
samme som denne,har ikkje brukt den med en i 2\3 månder..har barre vårte meir og meir slakke i den me tida,å så hoppa de av en trykkslange så regner med den fekk lit meir turtall en den skulle.. kjørte med den heim men fekk ikkje fult trykk.. å når eg prøvde den i dag ville ikkje den ladde i de heile tatt... ser også de at skovlane begyndet så vidt å ta i huse også så..

JonasS
21/03/12, 17:01
rasa turboen til brodern i går.
samme som denne,har ikkje brukt den med en i 2\3 månder..har barre vårte meir og meir slakke i den me tida,å så hoppa de av en trykkslange så regner med den fekk lit meir turtall en den skulle.. kjørte med den heim men fekk ikkje fult trykk.. å når eg prøvde den i dag ville ikkje den ladde i de heile tatt... ser også de at skovlane begyndet så vidt å ta i huse også så..

Ta av baklokket og se om wg-flappen har hengt seg. Det gjorde den til meg med ca. samme beskrivelse av hendelsesforløpet som du serverer her. Om du har "skjært" den så vil du kjenne dette ganske tydlig på turbinakselen..

lykke til! ;)

Arrnty90
22/03/12, 20:05
nei var så mykje slakke i lageret at hjule tok i godset.. skal prøve en 19t å se ossen de funker i forhold til denne.. skal bli artig å prøve:)

JonasS
22/03/12, 23:17
Hmm.. Vær forsiktig med ladetrykket da.. De rakkerne der er roten til ondskap i trimma B230 med litt futt i..

Arrnty90
29/03/12, 15:49
ja tenkte å lade rundt 1.1 bar ca... e vell ikkje så heise gale de.. i forhold til ein bekjent som ladda 1.8:P holdt overaskende lenge faktisk.

eab
26/05/12, 21:25
2.gir i ganske bra oppoverbakke
http://vid1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/th_IMG_1142.jpg (http://s1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/?action=view&current=IMG_1142.mp4)


3.gir i samme bakke (moholtlia for de som er kjent i tr.heim)
http://vid1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/th_IMG_11411.jpg (http://s1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/?action=view&current=IMG_11411.mp4)


4.gir i slak oppoverbakke:
http://vid1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/th_IMG_1143.jpg (http://s1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/?action=view&current=IMG_1143.mp4)


5.gir på flatmark:
http://vid1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/th_IMG_1144.jpg (http://s1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/?action=view&current=IMG_1144.mp4)


Bilen har aluic, 3" eksos, 740 eksosmanifold, 531 topp, A-kam, 558(?) dyser og TLAO bensinchip. Har målt afr med bblambda (som ikke var kobla opp på videoene) og afr er helt fin over hele registeret. Rundt 11, bortsett fra når turboen begynner å skape seg, da hopper det mellom ca 8 og 14, såvidt jeg rakk å se.

Men kan dette være surge i ordets rette forstand? For hvis en turbo går i surge så ville den vel egentlig ikke klare å passere turtallet der surgingen oppstår så lenge man har pedalen i gulvet? Og som man ser i videoen fra 5.gir så hopper ladetrykket merkbart når det kommer opp til 0,2-0,3 bar.

JonasS
26/05/12, 21:50
Hvor i all verden er ladetrykket da? Når turboen surger, vil du høre en rask "tjattring" der fremme, samt se at nåla på turbotrykksmåleren ser ut som om den har krampe.. Jeg skulle gjerne sendt deg en film av dette, men kommer ikke hjem fra havet før onsdag. Elendig nett her ombord, så sending av film er utelukket.

ArneR
26/05/12, 22:01
Hvorfor skulle ikke turtallet kunne stige fordi om turboen surger?

Det der virker veldig som surge, motoren klarer rett og slett ikke å ta til seg all luften som blir komprimert.

Prøv å bytte kam, hvilken kam skal jeg ikke fortelle deg men.. Sikkert original T-kam du har nå?

eab
26/05/12, 22:22
Hvorfor skulle ikke turtallet kunne stige fordi om turboen surger?

Det der virker veldig som surge, motoren klarer rett og slett ikke å ta til seg all luften som blir komprimert.

Prøv å bytte kam, hvilken kam skal jeg ikke fortelle deg men.. Sikkert original T-kam du har nå?
Nei, det med at turtallet ikke kommer høyere kan vi bare glemme her, jeg som ikke hadde hodet med meg da innlegget ble skrevet. Tenkte at dersom bilen står i en bremsebenk og motor belastes såpass at turtallet såvidt kryper oppover så vil vel det plutselige bortfallet av effekt som oppstår når turboen går i surge sørge for at man aldri klarer å passere turtallet der surgingen oppstår.

Regner med grunnen til at man ikke opplever surging i 2.gir er at turtallet øker såpass raskt.

Er A-kam i den nå, hadde vel gjort seg med et justerbart kamdrev eller annen kam ja.


JonasS: Du trenger ikke å stresse med filmer. De jeg la ut dokumenterer vel helt greit hva som skjer.

Torra
26/05/12, 23:18
Nå vet jeg ikke hva slags t3/t4 som står i 940'n jeg kjøpte, men den begynner å surge allerede når den kommer til 1bar. Det er vel 531 topp med a-kam, 2,5" eksos med kat. og 2 lyddempere, org. intercooler og gammeltypen (240-740) grenrør som står på motoren... Ikke helt optimalt med andre ord.

Turboen som står i din kjøpte jeg på eBay ferdig levert på døra til 1500kr :p Hadde ikke helt store forventningene...
558 dyser, tlao bensinchip, 3" lmm og ellers som du sier. Må si jeg var meget skuffa over effekten i bilen. Tror ikke du skal skryte på deg mer enn 200hk i motor.. Hadde den motoren stående i en 240 før, da med ajden grenrør, 3" alu IC og 3" eksos. Det sparka helt sykt mye bedre, hadde heller ikke problem med surge opp mot 1.5bar ladetrykk.

Kvalitetsmessig overgår turboen alle mine forventninger, men nå forventa jeg ikke mer enn et par måneder heller da :p

eab
26/05/12, 23:24
Nei, det er ikke mye futt i sakene. Nå skal det sies at det ble merkbar forskjell med større eksos og ny intercooler, men fortsatt ikke mye å skryte av.

Gamlebilen min hadde nok kjørt fletta av denne opp til 100-120 iallefall :P

Torra
26/05/12, 23:29
Vil tro hovedbremsen i 940ien ligger i grenrøret, rå på deg ajden rør så skal du se fletta tvinner seg selv :D

JonasS
27/05/12, 12:17
Jeg kjører plana 940-manifold, turboen suser rundt 2500, 1.6bar i underkant av 3000.

Dimmern
23/06/12, 19:58
sleit med at ladetrykket ikke kommer før ca 3500 omdr. noen som vet hva dette kommer av?

er 300 oppsettet. kjører vx3 kam.

kermitt
23/06/12, 20:03
Du kjører med en dritt kam, den spolerer helt opplegget.

Dimmern
23/06/12, 20:06
heh, jeg så for meg den komme :P tenkte og få tak i en litt grommere en ja, men burde vel lade litt før alikevel?

Dimmern
06/07/12, 23:15
har nå brukt denna turbon i 2-3 uker, og nå er det allerede en god del slakk opp og ned, og att og fram . og når bilen går på tomgang er den en slags lei pipe/skrape/ule lyd ifra turbo.
noen andre som har opplevd det?

og før fikk jeg ladetrykk på 3500 nå får jeg ikke før 4000...

JonasS
07/07/12, 14:42
Jeg har redusert ladetrykket til 1.1-1.2kg (sjangsa nok med rådene mine) 0 oljeforbruk, spool fra 2000rpm, full fettings fra ca.2600-2800rpm. Får se om motoren blir hivd ut av bilen og "sikret" med 14mm råder før bilen blir solgt, eller vraket.

Hadde med farshan en runde for et par uker siden. dro litt skjeve svinger og generelt "kontrollert" svinkjøring på oversiktlig omeråde. Komentar: Galskap satt i system! ;)Helt ærlig så mener jeg de 3000 jeg betalte for turboen var godt anvendte penger iforhåld til å bruke enda mer på f.eks. 19T.

JonasS
15/07/12, 18:46
Jeg vurderer salg av turboen til fordel for test av annen turbo (lignende evaluering vil bli skrevet) når jeg kommer hjem fra havet. Som oppsumering kan jeg vel si følgende:
1. Turboen er verdt de 3000 jeg betalte.
2. En ny "moderne" skreddersydd turbo ville nok gitt mer sprut, men dette var slettes ikke galt.
3. kjørt ca. 200 mil, følbar slakke i aksel var oppstått etter ca. 50 mil. Ikke ekspandert etter det. Det har dog vært lite "finkjøring", stortsett opp i trykk og ned igjen.

Jeg kvier meg ikke for å handle en slik igjen. Skal se om vi får tatt en test i gitt gear fra en viss fart opp til en annen fart og ta tiden. Kan nevne at med 300-kittet jeg kjører målte vi (med armbåndsur) 100 til 200 i 4. overdrive til 8-9 sek. på bane. i 4. gikk det noe fortere. Men siden tilgangen på banekjøring er snever vil jeg teste med lavere hastigheter. Dette for å sammenligne med neste testobjekt (som ser ut til å bli KKR480)

Velbekomme! :)

kermitt
15/07/12, 19:09
Hva skal du ha for denne snurra med olje tur?

JonasS
15/07/12, 19:35
oljeturen er en vanlig slange med banjo kjøpt på tess, kobla i forrkant på blokka, så den kan du bare stikke å handle selv..:)

Jeg er usikker, for å være helt ærlig. Men syns ikke den er mer oppbrukt enn at jeg kan få igjen 2k for den. Er ikke så bankrott at jeg ikke kan kjøpe en utenom..:) Åså er jo wg portet og slik, vridd til å passe som std. turbo til b230 samt innkjørt og bevist at den ikke rev seg med en gang, slik mange spår.

R.G
15/07/12, 19:38
er god turbo detta. bruker en slik sjøl, og null problem med den:) og jeg har rasert den mye.

kermitt
15/07/12, 19:47
Åja, men da river jeg bare i å kjøper en ny fra KSR og springer en tur ned på tess for resten.

JonasS
15/07/12, 19:57
Gjør det! ;)

oppeez
15/07/12, 20:19
Da byr jeg 2000,- inkludert frakt :)

joko5
03/10/12, 13:52
Tenker å kjøpe denne turboen og driver med litt planlegging av trykkrør osv. Kan kompresjonshuset snues rundt for å velge hvor utgangen kommer. Altså vri kompresjonshuset? Evt hvor mye?

Jonas Soldal
03/10/12, 15:35
Både kompressorhuset og eksoshuset kan du snu så mye du vil :)

Rabben
06/10/12, 20:40
Klarte ikke helt bestemme meg for om denne er god nok, den leverer helt klart effekt. Men dere / du har jo bytta ut no (var det wg ?)

Dimmern
06/10/12, 20:42
wg er ikke evigvarende nei. pluss at wg klaffen henger seg opp pga den "hylsa" som går inn i baklokket løsner og glir opp og ned. håpløst...

Rabben
06/10/12, 20:57
Så hva ble løsningen igjen? Var det å lodde fast den hylsa, mener det var noe sånt. Men hvis man skal kjøpe en sånn snurrbo + wg hvilken wg burde man gå for? For det går vel ann og bruke ekstern wg elns?

JonasS
31/10/12, 23:06
Jeg har ikke bytte noe. Punkta fast hylsa der wg-klaffakselen går gjennom da denne vandra litt. Ellers er turboen alive and kickin`! ;)

joko5
13/01/13, 14:00
har kjøpt meg denne turboen og har et spørsmål. På wastegaten er det to uttakk/innganger. Hva skal på hvilken av de? Trykk og vakum?

R.G
13/01/13, 14:18
den nippeln som er lengst fram er trykk. den kan du koble inn på kompressorhuset.

nippeln som er nærmest staget er vacuum.

finnes koblingsmåter for å bruke begge nipler, men er ikke sikker på åssen man gjør det. jeg har kun brukt den fremste nippeln som med vanlige wastegater

joko5
13/01/13, 16:07
men brukte du den andre nærmest staget til vakum fra innsuget? eller stod den uten noen tilkobling?

R.G
13/01/13, 17:09
men brukte du den andre nærmest staget til vakum fra innsuget? eller stod den uten noen tilkobling?

lot den nærmest staget stå åpen uten noen ting.

kun slange fra kompressor hus ned til nippeln som er lengst unna staget

joko5
13/01/13, 17:22
okei, da får jeg prøve det

joko5
10/03/13, 13:52
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/472.jpg

Her kan man se hvor klaffen har satt seg. Dårlig kvalitet på lokket når klaffen kan kile seg slik!


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/473.jpg

Det fine med at jeg har kjørt turboen litt før jeg porta er at jeg nå har ca. målet på hvor mye jeg kan ta ut i godset..:) Klaffen er 32mm. og hullet 25mm.. Blir å ta ut forsiktig opp til en 29-30mm da klaffen er litt løs og kan beveges "opp og ned" med akselen som holder den.

Ganske sikker på at min wastegateklaff henger seg opp den og, så tenkte å demontere turboen idag og få frest den på skolen imorgen. Men forstår jeg det riktig at jeg skal frese opp hullet, slik at det blir større.Men ikke større enn at klaffen dekker det. Eller skal jeg frese vekk litt i godset? (Altså hva skal jeg frese vekk på nederste bilde?) Og så i litt i godset på baklokket så klaffen ikke kan kile seg? (Hva freser jeg vekk på øverste bilde?)

joko5
10/03/13, 19:20
trenger svar i løpet av kvelden! Lurte litt på det må å sveise klaffen og. Hva som menes med det?

Riff
10/03/13, 20:24
Som du ser på bildet, er den lysere der klaffen lukker hullet. Bør være igjen litt rundt der, slik at lokket holder tett.
Der er vel en hylse rundt akslingen, som han har punktet fast siden den kunne vandre

joko5
10/03/13, 21:36
Da skal jeg nok få det til. Så at jonas hadde tenkt å kjøpe verktøy til å porte hullet med på biltema. Noen som kan si meg hvordan jeg kan porte på lettest mulig måte? Hva jeg trenger av verktøy?

gl740turbo
10/03/13, 23:10
Da skal jeg nok få det til. Så at jonas hadde tenkt å kjøpe verktøy til å porte hullet med på biltema. Noen som kan si meg hvordan jeg kan porte på lettest mulig måte? Hva jeg trenger av verktøy?

Elektrisk dremmel er fin til sånt ;) fåes på biltema, jula, clasohlson osv.

catoers
12/03/13, 20:43
kaster inn ett spørsmål her om kimmit turboen :) har kjørt inn turboen spooler fint, kastet på psyventil og dump. problemet : har justert ut ventilen til maks, men lader ikke mer enn 0,8. ka kan gjøre det ?

gl740turbo
12/03/13, 23:35
Koblingsfeil kan det være.
Wastegate klaffen tetter ikke
Tett eksos / katalysator

catoers
13/03/13, 08:22
eksos er ikke tett, har ikke kat. mulig wastegate. hva tenker du på med koblingsfeil ?

gl740turbo
13/03/13, 08:24
eksos er ikke tett, har ikke kat. mulig wastegate. hva tenker du på med koblingsfeil ?

At du har koblet pyseventilen feil.. Finnes mange måter å koble de på, men vet ikke hvordan din ventil ser ut?

catoers
13/03/13, 09:00
At du har koblet pyseventilen feil.. Finnes mange måter å koble de på, men vet ikke hvordan din ventil ser ut?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/pysventil/pysventil-justerbar-modell-massing.html

kjøpte den fra KL racing og den står på slangen mellom wategate og eksoshuset