PDA

Vis full versjon : Oljeforbruk + svart eksos



SverreP
05/04/10, 20:27
Turen opp til påskefjellet på fredag var ganske tung for Volvoen, med rimelig bratt stigning over 8 km, sørpete tungt føre og kjettinger. Luktet brent olje/gummi da jeg kom opp, men det kjenner jeg ofte når den har gått tungt. Da jeg kom tilbake i dag og startet bilen røyk det svart av potta og eksosen luktet olje. Ga seg raskt, men jeg synes det ser ut som bilen har brukt litt olje (peilet og fylte på før turen).
Bilen har gått 312.000 med godt vedlikehold. Automat.

Grunn til bekymring, eller kan jeg bruke feriepengene på artigere ting?

Tore
06/04/10, 13:03
Ligger det olje under toppdekselet?

Jeg har litt samme greia på min; ved "hardkjør" kommer det olje på toppen av motoren. Det ligger en drenering på toppen i bakkant som fører til at denne oljen igjen renner ned på turbo/eksosmanifoil, hvilket gir en eim av brent olje.

Jeg mistenker at min olje "tyter" opp fra hullet for "Air Pump" som ligger mellom cyl 2 og 3 når motoren blir brukt litt.

Det forklarer likevel ikke hvorfor du får lukt fra eksosen eller hvorfor det ryker sort; med mindre du er sikker på at lukten faktisk kommer fra eksosen bak og ikke fra manifoil/turbo?

SverreP
06/04/10, 20:27
Ligger det olje under toppdekselet?

Jeg har litt samme greia på min; ved "hardkjør" kommer det olje på toppen av motoren. Det ligger en drenering på toppen i bakkant som fører til at denne oljen igjen renner ned på turbo/eksosmanifoil, hvilket gir en eim av brent olje.

Jeg mistenker at min olje "tyter" opp fra hullet for "Air Pump" som ligger mellom cyl 2 og 3 når motoren blir brukt litt.

Det forklarer likevel ikke hvorfor du får lukt fra eksosen eller hvorfor det ryker sort; med mindre du er sikker på at lukten faktisk kommer fra eksosen bak og ikke fra manifoil/turbo?

Jeg har ikke sjekket under toppdekselet, skal skru av og sjekke i morgen. Sikker på at oljelukta kommer med eksosen, så mye tyder på at noe olje går til forbrenning i enkelte situasjoner. Svart eksos er ikke et stadig problem, kun enkelte ganger etter hard bruk...

jonass
06/04/10, 20:47
Svart eksos tyder jo på for feit blanding. Kan være at den må feites opp for ikke og banke.
Kjører du med lavt turtall og mye gass eller høyt turtall og lite gass.
Førstnevnte kan gjøre at bilen må feite på blandinga litt, pga du lader fullt trykk og det kan finne på og banke litt

SverreP
06/04/10, 22:32
Svart eksos tyder jo på for feit blanding. Kan være at den må feites opp for ikke og banke.
Kjører du med lavt turtall og mye gass eller høyt turtall og lite gass.
Førstnevnte kan gjøre at bilen må feite på blandinga litt, pga du lader fullt trykk og det kan finne på og banke litt

Oppover bakkene mot hytta kjørte jeg med girvelgeren i 2 for at automaten ikke skulle gire så vanvittig mye opp og ned. Så ble vel lite gass og høyt turtall for å unngå sluring...