PDA

Vis full versjon : Motorbytte fra FD til FK startproblemer



endfje
03/02/12, 12:04
Hei
Er ny på forumet her og har til nå funnet svar på det meste av ting jeg har lurt på, men nå må jeg krype til korset å spørre.
Bilen er en '94 940GL med B230FD motor, jeg har nå byttet til '95 FK motor. Jeg har byttet over ledningsnettet som gikk fra begge sider i motorrommet og inn i bilen til hjerner etc. for å slippe å skjøte LMM, batteri+, og spylerveske pumper +++. Dette for at bilen skal være mest mulig orginal når jeg skal på biltilsynet å vise den. Skulle vri nøkkelen om i går kveld og da gikk vindusviskeren forran når bryteren sto i "0" posisjon, dette tror jeg bare er å snu 2 ledninger på pluggen til viskermotoren. Men største del av problemet er at bensinpumpen ikke gikk. Jeg har pumpe under bilen, og den jeg tok ledningsnettet fra hadde i tanken. Har sett på tegninger at det er litt forskjeller på pumpe og dyse-åpnings styring på ledningsnettene, så det jeg lurer på er om det er noe "triks" jeg kan gjøre for å få dette til å begynne å gå eller om jeg (sukk) må inn med det gamle nettet mitt igjen?? :confused:

kennet
03/02/12, 13:21
kobla alt riktig? virker ikke som om bensinpumpa di får strøm, funker bensinrele ditt da?

endfje
03/02/12, 14:09
Ja er ganske sikker på at alt er koblet riktig, men virker som om det er noen forskjeller på ledningsnettene som gjør at jeg må trikse noe greier. Men hva?! ut fra tegninger ser det nesten ut som om det er forskjellige bensin rele'er men det må jo nesten kunne fikses på en måte

R.G
03/02/12, 14:24
åssen modell er bilen din? 93/94 siden FD motor? og åssen modell er elnett du har bytta til ved torpedo?

er forskjell på elnetta <-1994 og 1995-> i motorrom. diverse ledningsstikk i kontakter ved torpedo er byttet plass.

siden du nevnte på pumpe i tank på den bilen du har tatt motorrom lednigner fra. så har da din bil org diagnoseboks ved ene fjørtårnet ditt. den bilen med kun pumpe i tank har diagnose i midtkonsoll inni bil.

og da når du har byttet ledningsnett i motorrom, har du fjernet alt detta. og lagt inn ledningsnett som ikke hører til ledningsnettet som er under dashbord. så da vil det si to forskjellig ledningsnett. du får da ikke lest av feilkoder o.l. og andre komponenter i motorrom får feil ferdier, ingen strøm, ingen signaler osv.

det du må gjøre er å evt finne koblingsskjema for begge dine modeller, og se over kontakter du har skjøtet i, sammen ligne farger, måle å herje å bytte plass på ledningstikk.



eller lettest er vel å byee til ditt orginale nett i motorrom, og forlenge kabler

endfje
05/02/12, 08:48
Bilen min er fra 1994 og bilen jeg tok nett fra er en 1995. Begge har diagnosekontakt i motorrom. Jeg sammenlignet ledningsnettene og kom vel fram til at det bare kom til å bli jalla hvis jeg skulle begynne å rote med det... Jaja der har jeg igjen for å ikke undersøke mer grundig før jeg begynnte på ledningsbytte. Det orginale nettet er på vei inn igjen, men lå merke til at jeg ikke har kontakt til den føleren på slangen mellom LMM og turbo, 2 pins? Er denne noe jeg må ha koblet inn eller kan jeg sløyfe den? Og formotstandene skal inn på de grønne, ikke sant?

R.G
05/02/12, 12:45
dysemotstander skal på grønn ledning på 1994 940 ja. denne ledningen komme rnok ut fra ett svart dyserele med 4 lednigner som sitter lokalisert i motorrommet på høyre el venstre innerskjærm i nærheten av fjørtårn.

letteste hadde vært å satt i høyohmsdyser så slipper du å lodde inn formotstander:)

den to pin kontakta di som skal på følern mellom lmm og turbo, den følern er ett varmeelement som hindrer att veivhusventilasjon fryser igjen. er ikke behov å ha den kontakta der.
er 12v og jording som skal på den så jeg.

endfje
05/02/12, 21:31
Da var jobben gjort og bilen startet omsider :) Ja skulle jo bare slengt inn høyohms-dyser med en gang, men skal på biltilsynet å vise bilen når jeg er ferdig så vil ha den mest mulig orginal fram til da... Var litt rufsete gange og mye hvit røyk ved oppstart, men håper og regner med at det er noe rusk som har lagt i systemet fra før ettersom at donorbilen har stått i flere år. Så foresten at bensinhjernen var chippet med "superchips" og at de hadde trikset 3-4mm hull i vaccum slangen på turboen så må nok til å bytte den før framvisning :p Noen som har erfaringer med superchips på fk?