PDA

Vis full versjon : Hvit / beige gugge på peilepinnen - kondens?



Nilsebu
02/02/12, 12:38
Hei.

Skulle peile olja idag, og merket med en gang at jeg hadde fått en deilig hvit / beige gugge på peilepinnen.

Alt ser bra ut fra oljepåfyllingslokket, og bilen har bra med vann. Et kjapt google søk sa meg at dette muligens er kondens. Kjørte meg en tur på ca 5 mil, og nå er det ingenting gugge å se på bunn av peilepinnen, men du ser at det er litt fuktighet på toppen av pinnen.

Legger til at det er snakk om MYE småkjøring de siste månedene, og minusgradene har akkurat slått til her i Haugesund. Bilen når akkurat 50 grader når jeg parkerer på jobb.

Er det noe annet jeg bør sjekke, eller er det så enkelt som kondens?

Takker for hjelpen :)

R.G
02/02/12, 12:39
er nok mest trolig kondens. normalt det på vinterdager

Nilsebu
02/02/12, 12:41
er nok mest trolig kondens. normalt det på vinterdager

Takker for kjapt svar :) Legger til at olja ser helt fin ut, og skiller seg godt fra vannet. Sjekket også ekspansjonstanken, og fra det jeg så, så var det bare kjølevann der.

degocostly
03/02/12, 11:12
Hadde det samme på min tidligere i vinter, kjørte langt og det forsvant :)

Nilsebu
29/02/12, 17:42
Sliter med å få det vekk. Kjørte 25 mil på lørdag, og peilte bilen søndags kveld, da var det fortsatt litt der. Kan gåen pakning på peilepinne ha noe å si ?

brynna
29/02/12, 19:46
Hadde skifta olje og filter jeg da... Vannet "flyter" opp på olje.
Hvis dette ikke fordamper etter 25 mil kan det være at det ligger et sjikt med vann oppå oljen i sumpen.

Vet du at pakning på peilepinne er defekt??? bør vel den skiftes før ny olje fylles på

Nilsebu
29/02/12, 23:25
Hadde skifta olje og filter jeg da... Vannet "flyter" opp på olje.
Hvis dette ikke fordamper etter 25 mil kan det være at det ligger et sjikt med vann oppå oljen i sumpen.

Vet du at pakning på peilepinne er defekt??? bør vel den skiftes før ny olje fylles på

Pakningen er helt hardt, + den dekker ikke fullt ut plassen hvor den skal stå. Hvis jeg hadde hatt mye vann i oljen, så ville vel noe forflyttet seg opp til oljepåfyllningslokket?

Skifter vertfall pakning imorgen, så får vi se etter en liten kjøretur.

Nilsebu
04/03/12, 17:41
Fikk lagt på ny pakning, og etter et par kjøreturer hvor bilen har fått driftstemp, så var det ikke noe tegn til kondens idag, etter at bilen har stått over natten.

haukauge
04/03/12, 22:04
Hadde skifta olje og filter jeg da... Vannet "flyter" opp på olje.

Vann flyter ikke på olje. Oljen har lavere egenvekt enn vann og flyter dermed alltid på vannet, ikke omvendt. Olje kan derimot blande seg med vann og danne en olje-emulsjon. Dette blir da grått som beskrevet over.

brynna
05/03/12, 20:34
Vann flyter ikke på olje. Oljen har lavere egenvekt enn vann og flyter dermed alltid på vannet, ikke omvendt. Olje kan derimot blande seg med vann og danne en olje-emulsjon. Dette blir da grått som beskrevet over.

Legger meg flat for denne:o Du har helt rett. Ble skrivefeil fra meg her ja