PDA

Vis full versjon : Lett trimming av B20. 8-bolt m 44/35 ventiler, 2 stk SU forgassere.



Ola Moen
02/02/12, 00:10
Er det noen som har litt erfaringer med B20 trimming?
Hvilke kamakselprofiler som fungerer til normal kjøring, men som samtidig gir litt mer fart i sakene?

Jeg har sett litt på KG17 kammen, og en god gammel D kam.
Har tidligere kjørt med R og S profil, men de er ikke så godt egnet til normal kjøring.

turb00le
02/02/12, 05:34
R kammen er fullstendig ubruklig...Lurer på om ikke D kammen hadde fin karakteristikk. Den var etter hva jeg skjønte i utgangspunktet tatt fram for baneracing/sportslig kjøring en gang i tiden.

Batland
02/02/12, 11:56
Er det noen som har litt erfaringer med B20 trimming?
Hvilke kamakselprofiler som fungerer til normal kjøring, men som samtidig gir litt mer fart i sakene?

Jeg har sett litt på KG17 kammen, og en god gammel D kam.
Har tidligere kjørt med R og S profil, men de er ikke så godt egnet til normal kjøring.
En "god gammel kamprofil" havner i katagori med "kjempereke" - altså noe som ikke finnes. ;)
Moderne kamprofiler er svært mye bedre enn de gamle. Når D og K kammene likevel oppleves som velfungerende så er det pga at alternativene er ENDA dårligere.

Det finnes veldig mange og gode alternativer, men jeg mener vel at det nærmeste, enkleste og tryggeste er å kontakte STS Jens Gustavson og kjøpe kam av ham.

Ola Moen
02/02/12, 19:14
D kammen ble såvidt jeg husker, brukt som standard i B20E motoren. R og S kammen var brukbare til sitt bruk. Dvs. Ligge på bånn gass på andre gir, sidelengs bortover grusveier. Men det fantes ikke bånndrag med de kammene.

Jeg kan være enig i det Batland. Nå har teknikken gjort et par fremskritt siden 75', så det finnes nok mer å hente i en moderne profil. Jeg skal undersøke med STS og se hva som finnes der. :) Alternativt få regnet ut en bra profil, og få slipt opp egen profil.

Knallert
02/02/12, 19:40
http://www.agap.se/res/Default/kamaxlarb20_3.pdf

Dette firmaet samarbeider med Jens Gustavsson og sitter også med masse kunnskap på hva du trenger til ditt bruk.

Ola Moen
02/02/12, 19:43
Takk! :)