PDA

Vis full versjon : Olje på toppen av motor?!



JK91
01/02/12, 22:29
oppdaga nå i det senere at det er noe olje som "dukker opp" på toppen av toppen....altså området rundt oljepåfyllingslokket. Virker som det har kommet mer nå, ettersom kulda har kommet mer og mer. Noen ideer til hva som kan være årsaken? Har en liten mistanke om at det kan være fra påfyllingslokket. Kan egentlig ikke skjønne annet (nå skal det sies at jeg har mer eller mindre null peiling på å skru motor og sånt)

Dette er en 850 GLT 20v -95

yearbogen
01/02/12, 22:35
Sitter en pakning inne i lokket. Denne får du kjøpt hos volvoforhandleren, billig sak som Byttes enkelt.

JK91
01/02/12, 22:39
Tenkte på den jeg også. Var ute å kjente etter på den pakninga i stad, men kjentes ikke ut som den var gåen. Blir til at jeg kjøper en ny en uansett for å se :) da er i hvertfall den i orden. Er vel ikke så sambla mange steder som klarer å lekke olje på toppen der?!

Foe
01/02/12, 22:47
Er det oljesvetting rundt toppen av peilepinne røret og peilepinnen også?

MVH Frode

JK91
01/02/12, 23:10
kan nok være antydninger til det, når du nevner det. Er det ille? :eek:

Foe
01/02/12, 23:22
Ikke nødvendigvis. Hvis oljeåndinga begynner å bli tett, kan det være et lite overtrykk i motorn som presser ut litt olje feks ved oljepåfyllingslokket, peilepinnen ol.
Bare et forslag til årsak.

MVH Frode

JK91
01/02/12, 23:29
hmm...symptomene stemmer ganske bra med det du har skrevi der. Skal ha bilen inn for å fikse ett par andre småting nå i nærmeste framtid, så da skal jeg få han som skal gjøre det, til å ta en titt.
Er bare litt rengjøring som må til da, om dette skulle være tilfellet?
Jeg spør og spør....men som sagt...er helt grønn når det kommer til sånt :P hehe

Foe
01/02/12, 23:40
Få en diagnose på det, så får du svar
Kan sikkert rengjøres/åpnes, men koster ikke mange kroner for en ny heller..
Søk litt på forumet så er det mange tråder om åndinga/luftinga, og en del bilder også.
Kankje du skifter farge til lysegrønn og har fyllt på kunnskapen litt :D

MVH Frode

JK91
01/02/12, 23:45
Den er grei! Mange takk, så lenge!
Hehe....skal gjøre det.
mvh
Jon Kr

JK91
07/02/12, 23:38
Hei igjen!
Da tror jeg problemet er fiksa! Var som det ble foreslått tidligere, tett ved oljefella. Den vinkla slangen, som det sitter ett lite filter i, var overfylt av koks....rett og slett dønn tett :P Fikk staka opp det, satt på ny felle og bytta pakninga på innsuget (siden den først skulle av, tenkte jeg det var like greit). Vil tro det skal bli mindre oljesvetting nå :)
Mange takk for tipsene!! :D