PDA

Vis full versjon : hva er en passe pris på en vx3-kam?



johmolan
31/01/12, 22:51
Som topic sier lurer jeg på hva som er ok å betale for en vx3-kam.

jeg har tenkt å bytte kam i toppen min og evt sette på et grenrør for å få litt mere drag i motoren så tenkte at vx3 kammen ville være ok.
Men hva som er ok pris på en brukt kam vet jeg ikke.

Jeg ble og foreslått å putte inn en a-kam istedet men jeg vet ikke mye om dette. noen synspunkter?

Minge89
02/02/12, 04:08
Hei. Vet ikke prisen på sånt. Men jeg har vx3 kam på min turbomotor å synes ikke det er mye å stå etter. Skyt meg hvis jeg har feil men trur den fungerer bedre på en sugemotor:)

johmolan
02/02/12, 22:54
Men jeg har ingen turbomotor, så da fungerer den nok greit der, skal hive på en litt frisert 531-topp, grenrør og 2,5" anlegg så får den duge frem til jeg finner ut om jeg skal ha i turbo eller ikke.

divad
02/02/12, 23:27
VX3-kam er kun brukendes i sugemotorer ja, på turbomotorer blir det dødt i bunnen av registeret! ;)

Jonas
05/02/12, 22:49
jeg har vx3 i min 242, og er meget fornøyd igrunnen, mye bedre enn K kammen ihvertfall, over hele registeret. det skal imidlertid høre med til historien at jeg ikke har prøvd noen uorginale kammer, men vurderer enem v16.

men resten av motoroppsetter har nok litt og si også, jeg har 531 med doble ventilfjærer, 550ccm dyser, ajden grenrør, gt3071r, 3" eksos og ic og tlao chipper i bensin og tenning.
drar kjempeflott opp til 7500rpm, og har ganske godt bunndrag, synes jeg ihvertfall. men det er nok ganske individuellt. i denne motoren med dette oppsettet har jeg prøvt v, vx3 og k kammen, men har byttet tilbake til vx3 hver gang :)

så hvis du finner en billig en så hadde jeg slått til ihvertfall :)

divad
05/02/12, 22:51
jeg har vx3 i min 242, og er meget fornøyd igrunnen, mye bedre enn K kammen ihvertfall, over hele registeret. det skal imidlertid høre med til historien at jeg ikke har prøvd noen uorginale kammer, men vurderer enem v16.

men resten av motoroppsetter har nok litt og si også, jeg har 531 med doble ventilfjærer, 550ccm dyser, ajden grenrør, gt3071r, 3" eksos og ic og tlao chipper i bensin og tenning.
drar kjempeflott opp til 7500rpm, og har ganske godt bunndrag, synes jeg ihvertfall. men det er nok ganske individuellt. i denne motoren med dette oppsettet har jeg prøvt v, vx3 og k kammen, men har byttet tilbake til vx3 hver gang :)

så hvis du finner en billig en så hadde jeg slått til ihvertfall :)

Tror dette har mye med resten av oppsettet ditt å gjøre, som du sier! ;)

SirKim
06/02/12, 02:39
VX3-kam er kun brukendes i sugemotorer ja, på turbomotorer blir det dødt i bunnen av registeret! ;)

Jeg har motsatt erfaring. Greit bunndrag, men totalt dødt etter 4000 hos meg.
Er nok fler som har samme erfaring med meg angående greit bunndrag, da det er denne kammen som er så "flott til å dra camping-vogn med" som flere skriver :)

Men finnes bedre alternativer såklart :) Men VX3 er igrunn fin å bruke på en bruksbil som bare brukes fra A til B å ikke smaker turtalls-sperre hele tia :) Bruker man å ligge mye over 3500, glem VX3 etter min mening :P

divad
06/02/12, 08:26
Jeg har motsatt erfaring. Greit bunndrag, men totalt dødt etter 4000 hos meg.
Er nok fler som har samme erfaring med meg angående greit bunndrag, da det er denne kammen som er så "flott til å dra camping-vogn med" som flere skriver :)

Men finnes bedre alternativer såklart :) Men VX3 er igrunn fin å bruke på en bruksbil som bare brukes fra A til B å ikke smaker turtalls-sperre hele tia :) Bruker man å ligge mye over 3500, glem VX3 etter min mening :P



Hmm... Kan det være jeg blander VX3 med VX eller noe da? Min er erfaring er hvertfall at en slik kam på en ellers standard FK/FT gir dødt bunndrag. :) En kompis som hadde dette "oppsettet".

Har jo en slik kam liggende, så kanksje jeg prøver den også, men har en mistanke om at A-kammen kanskje er en bedre turbo-kam! :)

oar83
06/02/12, 14:00
Har obeservert at ein vx3 går for allt mellom 300-1500 :S avhengig av kmstand.

Synes det er greit å bruke på en turbomotor, men A-kammen e meir jamn over heile registeret. Fikk meir ketshup-effekt med denne kammen i bilen min - men virka bra :)

johmolan
06/02/12, 15:22
Jeg har da planer om å bruke den i en sugemotor og ikke turbo så håper den fungerer ok der og. Men jeg har og blitt tipset om en kam som heter T5 som vistnok skal være ok?
Noen som har noen info om den eller er det en skrivefeil og skal hete T-kam?

Batland
06/02/12, 15:36
Jeg har da planer om å bruke den i en sugemotor og ikke turbo så håper den fungerer ok der og. Men jeg har og blitt tipset om en kam som heter T5 som vistnok skal være ok?
Noen som har noen info om den eller er det en skrivefeil og skal hete T-kam?
Før i tiden leverte Volvo ett trimsett til 116 hk B230F motoren med V-kam. Dette kittet økte effekten fra 116 hk til 136 hk og bestod bl.a. av en VX-kam.
T5 kammene skal du være litt forsiktig med fordi det er mye forskjellig ute å går. En ekte Volvo Gr.A Race T5 kam er ubrukelig i en sugemotor.

johmolan
06/02/12, 15:53
ok da er det bedre å holde seg til VX-kam, bytte dyser og grenrør da.

Ola Moen
06/02/12, 16:24
Hvorfor skal du bytte dyser?? De gule 220cc dysene som sitter der leverer mer enn nok til 160Hk. VX og VX3 er daue i lavregister og mellomregister på vanlig F motor med 4-2-1 grenrør. Der ender man opp med å finne ut at K-Kam fungerer bedre hver gang.
Jeg har testa alle de tre alternativene på en og samme motor og motoroppsett nå nylig. Helt Std B230F med 4-2-1 38/44/63 grenrør, 0g 2,5" (63mm) eksos.

Men On-Topic. en 500-700,- er sånn brukbar pris på en VX3 kam :)

johmolan
06/02/12, 16:30
Ok, blir ikke mere forvirret enn jeg er nå, men da anbefaler du å gå for en K-kam istedet skjønner jeg samt beholde de dysene jeg har men gå for grenrør og 2,5" eksos

Ola Moen
06/02/12, 17:18
Hehe:) Skjønner du blir forvirra :) VX kam ble levert i B230FX motoren i 240, og VX3 ble levert på B230FB motoren i 940. Forskjellen på de er at VX3 kammen er 3 grader retard i forhold til VX. Jeg har kjørt VX kam med justerbart drev, og testet den som VX, VX3. Den fungerer bedre enn M-kam på turtall, men er dauere på dreiemoment i lavregisteret. Om du først skal ha litt mer krutt, og bruke grenrør osv, så kan du like godt bruke K-kam med en gang. Den har igrunn både godt bånndrag, og liker turtall. Kjenner veldig stor forskjell på karakteren i motoren. Du gjør såklart som du vil, men spør du meg, så bruk heller VX og VX3 på milde turbo-oppsett framfor "trimming" av sugemotor :)

SirKim
07/02/12, 02:06
Sugemotor med 4-2-1 grenrør å litt dill er det vel mere å hente på en H kam enn en K vel?

Ola Moen
07/02/12, 16:14
Det skiller ikke stort på K og H av praktisk betydning egentlig.
Litt mer er det på topp, men litt latere mellom lav og mellomregister. Korrigere meg gjerne om det er feil tenkt, men litt av poenget er også å beholde mesteparten av egenskapene på de lavere turtallsområdene som blir brukt til normal kjøring.
å ligge på 5500-6000rpm på vei til og fra butikk, til og fra jobb osv, vil jeg ikke tro det er mange som gjør.

Om en tenker litt på helheten, så spiller det fint liten rolle om en har 135 eller 140Hk i motoren på 5000rpm.
Det er karakteren på momentregisteret som gjør motoren sterk og kjørbar. :) Det er sånn jeg tenker da :p
Så får andre gjøre som de vil :) Hehe :)

johmolan
07/02/12, 17:29
Så da er det fremdeles K-kam som anbefales? jeg vil helst ha en motor somfungere bra til dagligkjøring, men som har litt mere futt enn originalt.

Ola Moen
07/02/12, 18:55
Du kan godt prøve deg fram litt sjøl også.
Men om du har en Heeeelt orginal B230F motor, som du bare vil ha litt mer futt i enn standard, så er det 2 stk orginale volvo kamaksler jeg vil anbefale. Det første er en sterk og fin A-Kam, og det andre er en K kam. Begge de kan helt fint kjøres med orginal eksos.

SirKim
07/02/12, 22:48
Det skiller ikke stort på K og H av praktisk betydning egentlig.
Litt mer er det på topp, men litt latere mellom lav og mellomregister. Korrigere meg gjerne om det er feil tenkt, men litt av poenget er også å beholde mesteparten av egenskapene på de lavere turtallsområdene som blir brukt til normal kjøring.
å ligge på 5500-6000rpm på vei til og fra butikk, til og fra jobb osv, vil jeg ikke tro det er mange som gjør.

Om en tenker litt på helheten, så spiller det fint liten rolle om en har 135 eller 140Hk i motoren på 5000rpm.
Det er karakteren på momentregisteret som gjør motoren sterk og kjørbar. :) Det er sånn jeg tenker da :p
Så får andre gjøre som de vil :) Hehe :)

Joda, du har et poeng her. Jeg tenkte ikke på helheten med å ha i bruksbil, men vet at H kam er populært i rallycross å slikt i sugemotora. Vanskelig å få tak i orginale H kammer nå, mest kopier som er å få tak i. Ikke sjekket spec på K kammen, så vet ikke hvordan den er i forhold til H. Men K er sikkert et bedre alternativ i bruksbil. Høres litt spennende ut denne K kammen, hadde vært morro å testet :)

Ola Moen
07/02/12, 23:41
H kam: Løft inn/ut: 12.0/11.5 Durasjon: Inn/ut 258.2/254.2 VOC kam. Brukt i B23E (242GT 79'-80')
K kam: Løft inn/ut: 11.95 Durasjon Inn/ut: 252.8 Brukt i B23E 80'-83' 240GLT (GLE?)
(Noen kilder sier også durasjon på: K kam er: Inn: 270 Ut: 257
H kam er: Inn: 272 Ut: 268)

Med det samme som det blir diskutert VX og VX3, så slenger jeg med de også.
De har profilen til V kam på innsug og X kam på eksos.

VX/VX3: Løft Inn/Ut: 11.37/10.65 Durasjon: Inn/ut: 245.4/236.2
De to kammene er like. VX3 har 3 grader retard i forhold til VX. Dvs. den ligger 3 grader etter.