PDA

Vis full versjon : Startproblemer Tdi -98 mod på vinteren



traktormann1
31/01/12, 14:54
Har problemer med og få start på bilen når det meldes kaldere enn 0 grader på Tv :mad: . Har prøvd det meste.....TIPS....... :confused:

brynna
31/01/12, 16:08
Glødeplugger, gløderele, dieselfilter.
Mål motstand i glødepluggene. Plugger ok.. skift dieselfilter

Nå får andre ta over:)

T90
31/01/12, 20:53
min bil ble tungstartet etter diesel filterbytte.
Har vert nede i 17 minus, mått gløde par gang da, så var det vare å file til motoren starte.

ole
31/01/12, 21:00
et tips er og bytte glødeplugger (biltema har sikkert og disse funker like bra kjørt med de i 2 år nå jeg...)

norges blomsterdal
31/01/12, 22:18
Heisann, jeg har akkurat samme problem eller bedre sagt har hatt det samme problem.
Bilen har vært på verkstedet pga det men de fant ingenting.
Det jeg gjorte er når lampa slukner så venter du ca 10-15sek til og så starter du motoren.
Det funker utmerket med min.

Sagen
01/02/12, 07:48
At glødepluggene er OK er essensielt! Deretter må du ha et batteri som gir nok startstrøm. Om starteren drar seint rundt, så vil du oppnå en mindre temperaturøkning i sylinder/forbrenningskammer fordi lufta blir komprimert saktere. Dieselen er som kjent en "sjølbrenner", som tenner pga varmeutvikling pga rask kompresjon og temperaturøkning. Derfor gløding/forvarming av forbrennigskammer. Om det er problemer etter bytte av dieselfilter, så er det oftest lekkasje et eller annet sted, eller luft i systemet. Sjekk returslanger fra dysene. Om de begynner å bli morkne, kan de lekke litt diesel. Du må da ha mer diesel frem for å fylle opp det som er lekket ut, ergo ikke like startvennlig. Som nevnt over, kan det også lønne seg å vente noen sek med å starte etter at glødelampa har sluknet. Er det kaldere enn 12-15 kuldegrader, gløder jeg to ganger. Kan nevne at jeg har i en skvett totaktsolje når jeg fyller diesel vinterstid, for å gi litt ekstra smøring av pumpe og dyser (bruker 2T til båtmotor).

JP_Ra©ingTeam
01/02/12, 09:28
den største syndern er at Pumpa er i Ulage.., få gort en dynamisk innstilling av pumpa di, så vill jeg tro at du løser noe av problemet..

en annenting som er pussig.., det er jo stortsett bare volvo som er plaget med denne motorn..

samme motor som sitter i vw caravelle har jeg aldri opplevd startproblemer med..

coche
01/02/12, 18:49
et tips er og bytte glødeplugger (biltema har sikkert og disse funker like bra kjørt med de i 2 år nå jeg...)

Da er det nok variabel kvalitet på biltema sine glødeplugger. Jeg kjøpte der. De varte i et halvt år.. så da ble det mekonomen sine.

Sagen
03/02/12, 07:58
Ellers kan det bestilles plugger her: http://www.gsparkplug.com/shop/

Ikke lenge siden jeg bestilte pluggene til forvarminga av vannet. Betalte ca 400 kroner for tre plugger inkl. frakt.