PDA

Vis full versjon : Kjørelys slukker seg av når bryteren vris helt til høyre (Hakk tre)



Anweed
31/01/12, 12:58
Heisann!

Holder på med noe småfiks etter EU-kontrollen, og har fått to`er feil på at kjørelysene slukker seg av når bryteren vris helt mot høyre (til hakk tre).

Såg det hadde vært satt i 100W pærer i kjørelysene, så de har jeg nå bytta ut med 55/60W.

Har prøvd å bytte rèlene K og N, uten forbedring, også prøvd å bytte selve bryteren.

Sjekka alle sikringene, nr25 var svidd litt nedi der, men ikke røket. Bytta den uansett ut med en ny, men fremdeles ingen lys.

Det er altså kjørelys på når bryteren står mot venstre (Hakk 1) , men det slår seg av når den vris til høyre.

Alt virker som normalt utenom dette.. Noen som vet om det er en ledning jeg kan kople strøm til eller noe annet lurt for å få dette på stell?

Bilen er en 98 mod 940 LT.

Mvh Anved :)

Svirre
01/02/12, 22:43
Kan det være noen koblinger som har svidd seg på kontaktene inn på bryteren? Ikke alle bilene som er like glad i 100w pærene. Det virker som om det er svidd ett eller annet sted. Prøv å puss opp igjen alle svidde steder med en "dremel" eller noe annet hendig verktøy. Det kan hjelpe å bare få pussa bort litt skitt også :)

jorg1
02/02/12, 22:11
Kan prøve å bytte selve bryter'n også. hvis den har tulla seg til inni..

Anweed
02/02/12, 23:53
Har som sagt prøvd å bytte bryteren.. Men jeg får vel prøve som du sier, Svirre, å gå over de svidde kontaktene :) Har feilsøkt endel ett par dager nå, men blir ikke så veldig klok på det dessverre :(
Målte bryteren idag hvor den har strøm og ikke på de forskjellige posisjonene, tenkte å sammenligne det med 740en min imorra, så får jeg se om jeg finner ut om jeg kan kople til strøm ett sted for å få det oppe å gå igjen :)

larset
05/02/12, 20:06
Har akkuratt det samme problemet selv, men har ikke fått sett på det enda. Kan komme med tilbakemelding når jeg får sett litt nærmere på saken.

Anweed
06/02/12, 12:34
Var ute å undersøkte litt nå, og når jeg vrir lysbryteren til hakk tre forsvinner strømmen til sikringene som går til høyre og venstre lavlys/kjørelys (nr 19 og 20).

Og kjørelysene lyser hvis jeg setter strøm direkte på stikket i sikringsholderne.. Men da er de jo også på når man flytter lysbryteren til parklys (hakk 2).

K-Relèt har både jording, strøm og styrestrøm, så jeg begynner å gå tom for ideèr.

Jeg prøvde å kople til 12V på relèstikk nr 4 og 5 fra dette bildet: http://forum.vccn.no/showthread.php?9221-lang-lysa-funker-ikke-lenger/page3

men ingen av lysene ville slå seg på da.

Vetluss
06/02/12, 13:20
Har samme problemet! føler mange har dette problemet -.- "mystisk"

Anweed
06/02/12, 19:46
Nei, skal ikke være greit! Nå har jeg sett meg lei på å feilsøke, så nå kopler jeg bare opp sånn at kjørelysene kommer på med tenningen, så har jeg en egen bryter til parkereringslys ved siden av lysbryteren.
Vil bare ha bilen godkjent, så jeg kan fortsette med andre prosjekter! :) Fikk 2er feil på det denne gangen, men gikk igjennom slik forrige gang..

Vetluss
06/02/12, 22:57
hva med og bare ha bryteren i vanlig kjøremodus og lage en knapp for fjernlys?

Svirre
06/02/12, 23:54
hva med og bare ha bryteren i vanlig kjøremodus og lage en knapp for fjernlys?

Det er snakk om at han skal ha bilen igjennom EU-kontrollen. Det funker ikke med ekstramontert fjernlysknapp da ;)

Vetluss
07/02/12, 10:19
stemmer! :p men kan jeg gjør det?

Anweed
07/02/12, 10:48
Som Maxbo sier: Klart du kan! :) Men spørs om det blir godkjent neste gang du skal ha bilen din på Kontroll :)

Svirre
07/02/12, 14:27
Det er det det ikke blir. Men spørsmålet er; dimmer nærlyset når du drar bryteren tilbake og forblir dimmet når du slipper spaken? I såfall så kan du mekke til en relé krests :)

Vetluss
07/02/12, 17:02
slik jeg skjønte spørsmålet var om holdekretsen i bryteren fynket? problemet mitt er at det ikke er noen ting lys når bryteren står helt mot høyre og at jeg må holde inne spaken for at fjernlysen skal vær på. har ikke noenting holdekrets i den...

Anweed
07/02/12, 17:45
Hurra !! Da var endelig bilen godkjent! :D

Det jeg prøvde først, var å koble inn ett rele med styrestrøm fra sigarettenneren, siden den får strøm når tenningen settes på. Men det funka dårlig, vet ikke hva som gjorde at det ble feil.

Så det jeg endte opp med å gjøre, var at jeg tok utav kontakten på undersiden til sikring nr 14 (til audio og sigaretttenner), kopla meg på denne med en tykkere ledning. Satt en 30A sikring på denne.

Derfra inn på en bryter til å styre parklys, og fra bryteren inn på stikket på lysbryteren. Kopla meg inn på den eneste polen som har to ledninger. (Skjøtet meg inn på den ene av de to ledningene)

Så nå funker det sånn at kjørelysene er på selv i parklysstilling, men derfor jeg la opp via en egenbryter, så jeg kan slå ned til parklys med denne.

Den ledningen som opprinnelig gikk inn på sikring 14, kobla jeg inn på den nye tykke som jeg la opp, sånn at audio og sigarettenneren også har strøm.

Ingen ledninger eller noe som er smeltet ennå iallfall, så tror det er god knall :) Ble iallfall godkjent så er kjempefornøyd :)

Holdekretsen i min fungerte ja. :)

R.G
07/02/12, 17:50
samme problemet som jeg hadde med min du. hos meg var det nær/fjern brytern som var syndern.

pga brytern hadde hengt seg opp så uansett åssen man trykka så "trodde" den att fjernlys var på. pga nærlys slukker når fjernlys slåes på.
men fjernlys kretsen ut fra brytern fungerte. var det att den kødda til nærlyse, rele fikk ikke nærlysstrømmen fra hendeln.

Vetluss
07/02/12, 19:04
okei, har hvertfall byttet den spaken og den bryteren og det fynket fortsatt ikke :p

Anweed
07/02/12, 22:16
Sier du det ja R.G :) Jaja, den hendelen var vel det eneste jeg ikke prøvde å bytte :P Menmen, fikk det heldigvis på stell, så no er det å få hydraulikken på traktoren her oppe å gå, så jeg slipper å stå og måke for hånd..hehe :)