PDA

Vis full versjon : Tungstartet s60 2,0T 2001



karlingek
30/01/12, 17:38
Jeg har en volvo s60 2.0T 2001mod som er litt tungstartet når motoren er heltkald om morgenen.
Det er ikke alltid at den er det men kanskje 2-3 ganger iuka .
Er det noen som vet hva dette kan være?
Må ca kinne i 15 sek før den starter.
Kan det være luftmassemåleren?

olakro
30/01/12, 20:34
Hei. Har litt av samme problemene med min V70, 2001. Hadde den til Volvo og fant ingen feilkoder. Anbefaler en feilkodeavlesning før du gjør noe. Har du bytta plugger i det siste?

karlingek
30/01/12, 22:38
Har heller ingen feil koder.. Har også nettopp byttet plugger, luftfilter, dyserens, olje, bensinfilter osv...
Hva er den beste måten å rense luftmassemålersensoren på ??? avfettingsspray?

karlingek
30/01/12, 23:06
Har tenkt litt .... kan det være at det tar litt tid før oljetrykket bygger seg opp? Har vurdert å bytte oljesila i bunnpanna til den nye oppgraderte som volvo nå leverer. Har hørt at den gammle kan tette seg ved mye små kjøring. Har noen feks volvo mek folk kjennskap til dette???

svima
31/01/12, 08:00
Den skal starte uavhengig av oljetrykk, så det er ikke grunnen til at den er tregstartet.

Vatnehol
31/01/12, 18:35
tykk olje kan føre til treigere start ja! f.eks mineral olje. eller veldig veldig skitten olje.
opp til femten sekund så ville jeg heller sjekket fuel trykket ditt, og ikke minst pluggene dine.
starteren går fint rundt, ikke treg?

immortal92
31/01/12, 19:37
Eg har samme problemet.. AVOGTIL berre.. mykje småkjøring.

Vatnehol
31/01/12, 19:48
er jo tilfeller der veivsensoren, eller kamaksel sensoren får en feil lesning og må ha 360 grader til før den henter seg inn igjen.

karlingek
31/01/12, 20:11
Bilen er akkurat lik før og etter plugger ble bytte. Har helt ny castrol 0-40w eged fullsyntettisk olje på. Har også har motor flush før jeg byttet olje. Men er det noen som har kunnskaper rundt den nye oljesila til denne motoren og hvorfor volvo har kommet med ny oppgradert. Er bare tungstartet av og til når motoren er helt kald som feks om morgenen. Ca 90% av startene er helt ok.

karlingek
31/01/12, 20:15
Startmotoren går lett og fint. Tenker kanskje luftmassemåleren kan få feil info?

olakro
31/01/12, 21:45
Feil på LMM skal du kunne lese av på en feilkode ifølge Volvo.

Runet
31/01/12, 21:45
Støtter Vatnehol her. Sensoren han nevner kan tulle alt etter hvilken temperatur det. Det fleste kødder dog mest når de blir varme.
Ellers minner jo dette om at motoren ikke får fet nok blanding ved kaldstart, så om det finnes noen føler som aktiverer kaldstartventil eller hva som nå gir fetere blanding ved kald start, så bør en slik føler sjekkes. Det som ikke stemmer med noe av dette er at begge burde utløse feilkoder...
Ellers er det slik at hvis dysene lekker, så mister den bensintrykket og da kan det bli litt kjinning. Synes likevel 15 sekunder er lang tid for å bygge opp trykk...

karlingek
31/01/12, 23:05
Hadde det hvert dysene så hadde jeg vel hatt feilen hele tiden? Ingen som vet noe om den nye oljesila selv om jeg ikke tror det har noe med tungstarten å gjøre. Takker for alle svar :-)

Vatnehol
31/01/12, 23:10
både lmm og lamdasonde i front er slitedel, og gir feil signaler ut lenge før det kommer feilkoder, lamda i front bør byttes på 80-100 alt etter drift og bruk.
fcpgroton.com har disse rimlig. men er merkelig at 90% av startene ellers går greitt. hvordan er termostaten din? viser den rett?

karlingek
01/02/12, 18:48
den er ok. imm?

kick_ass
05/02/12, 00:25
Opplever det samme på min av og til, kanskje 2-3 ganger i måneden hvor jeg må kinne 5-10 sek før den starter. Tror det kun har skjedd med kald motor.

karlingek
05/02/12, 01:15
kun med kald motor på 2,0t min også