PDA

Vis full versjon : Når burde man skifte reg reim ? V40



muummi
29/01/12, 20:01
Heisann!

Jeg må skifte register reima på bilen før 234000km, og nå er den på ca 227000km. Når burde den egentlig skiftes? Kan det være lurt å skifte før? Har hørt om reimer som har røket før den skal byttes.

V40 2.0 1998

Takker for svar :)

muummi
30/01/12, 14:52
Er det forresten lurt å bytte vannpumpe i samme slengen på denne bilen? :)

Tore
30/01/12, 15:06
Om reimas skiftintervall tilsier at den skal byttes på 234.000 og den i dag har gått 227.000 km betyr vel det at du bytter reima ved første mulighet; den skal byttes FØR intervallet ikke etter... I alle fall slik jeg tenker...

Jeg liker at vannpumpa byttes i samme slengen, siden "hovedjobben" med å bytte vannpumpa er demontering av register-reima.

Christian
30/01/12, 15:08
Om reimas skiftintervall tilsier at den skal byttes på 234.000 og den i dag har gått 227.000 km betyr vel det at du bytter reima ved første mulighet; den skal byttes FØR intervallet ikke etter... I alle fall slik jeg tenker...

Jeg liker at vannpumpa byttes i samme slengen, siden "hovedjobben" med å bytte vannpumpa er demontering av register-reima.

Støtter oppunder denne praksisen!

ole
30/01/12, 20:03
nå er det slik i hvertfall på diesel v40 at ved reg reim bytte er ikke vannpumpe en del av jobben i følge Bilia Lhmr.
Forklaring på dette vannpumpe er ikke drevet av reg reim på denne bilen men av reima som går på servo,Ac dynamo o.s.v så ved bytte av denne reima kan det være lurt og ta med vannpumpa :)

Tore
31/01/12, 09:39
nå er det slik i hvertfall på diesel v40 at ved reg reim bytte er ikke vannpumpe en del av jobben i følge Bilia Lhmr.
Forklaring på dette vannpumpe er ikke drevet av reg reim på denne bilen men av reima som går på servo,Ac dynamo o.s.v så ved bytte av denne reima kan det være lurt og ta med vannpumpa :)

???

Bilde under viser en D4192T3 motor fra 2003 V40; Vannpumpa er merket med 1. Om ikke den drives av registerreima på bilde så vet ikke jeg... Og jeg ville byttet den når jeg først har av registerreima, selv om et verksted selvsagt tjener mer på å bytte registerreima og vannpumpa i to omganger da de får inn omtrent dobbelt så mye arbeidspenger...

http://www.forumbilder.se/images/b31201293645Aa079.jpg

ole
31/01/12, 10:57
nå er det viktig og holde seg for det første innen for "samme bil" du snakker om fase 2 bil vi snakker om fase 1 biler.
Vesentlig endringer på motor gir og karoseri på fase 1 og 2.
Det jeg skrev over var det jeg fikk beskjed om og jeg skjekket dette på min bil selv og det er slik i praksis, så det er ikke snakk om at verstedet skal "prøve og tjene ekstra" på 2 runder

muummi
31/01/12, 12:22
nå er det slik i hvertfall på diesel v40 at ved reg reim bytte er ikke vannpumpe en del av jobben i følge Bilia Lhmr.
Forklaring på dette vannpumpe er ikke drevet av reg reim på denne bilen men av reima som går på servo,Ac dynamo o.s.v så ved bytte av denne reima kan det være lurt og ta med vannpumpa :)

Noen som veit om det er slik på bensinbiler også eller? :)

Tore
31/01/12, 12:26
nå er det viktig og holde seg for det første innen for "samme bil" du snakker om fase 2 bil vi snakker om fase 1 biler.
Vesentlig endringer på motor gir og karoseri på fase 1 og 2.
Det jeg skrev over var det jeg fikk beskjed om og jeg skjekket dette på min bil selv og det er slik i praksis, så det er ikke snakk om at verstedet skal "prøve og tjene ekstra" på 2 runder

Sorry; Trådstarter har 1998 modell 2.0, hvilket da er en bensin (siden dieselen er 1.9) så det var først da diesel ble nevt at vi begynte å snakke om annen bil en hva trådstarter spurte om, skal vi se, hvem begynte å nevne annen bil enn spørsmålet? Og var årsmodell nevnt når vi sporet av?

Tore
31/01/12, 12:28
Noen som veit om det er slik på bensinbiler også eller? :)

På bensin inngår vannpumpa som en del av registerreim-systemet. Altså er det liten jobb å bytte denne sammen med registerreima.

ole
31/01/12, 15:10
Sorry; Trådstarter har 1998 modell 2.0, hvilket da er en bensin (siden dieselen er 1.9) så det var først da diesel ble nevt at vi begynte å snakke om annen bil en hva trådstarter spurte om, skal vi se, hvem begynte å nevne annen bil enn spørsmålet? Og var årsmodell nevnt når vi sporet av?

dette skrev jeg: nå er det slik i hvertfall på diesel v40 at ved reg reim bytte er ikke vannpumpe en del av jobben i følge Bilia Lhmr.

hvis du leser den på nytt ser du at jeg sa ikke det var sån på bensin men jeg sa hvordan det er på diesel. Tok det vel som en selfølge at vi da snakket om bil som var av samme oppbygning som trå starter sin altså en fase 1 bil.
Sier ikke at det er slik på bensin men at dette da burde sjekkes kansje... men å lese alt som er skrevet er en god start til senere tid :)

Tore
31/01/12, 15:21
dette skrev jeg: nå er det slik i hvertfall på diesel v40 at ved reg reim bytte er ikke vannpumpe en del av jobben i følge Bilia Lhmr.

hvis du leser den på nytt ser du at jeg sa ikke det var sån på bensin men jeg sa hvordan det er på diesel. Tok det vel som en selfølge at vi da snakket om bil som var av samme oppbygning som trå starter sin altså en fase 1 bil.
Sier ikke at det er slik på bensin men at dette da burde sjekkes kansje... men å lese alt som er skrevet er en god start til senere tid :)

Så langt jeg kan se har jeg ikke skrevet noe feil; Jeg tilbakeviste din påstand om at diesel v40 nødvendigvis hadde aux-reimdrevet vannpumpe gjennom å henvise til motorkode og årsmodell (noe som manglet i den bastante påstanden om at V40 diesel har aux-reimdrevet vannpumpe) og en skisse for å vise at vannpumpa også der kan være registerreimsdrevet. Trådstarter hadde uansett bensin og der har han fått svar at det kan være lurt å bytte vannpumpa når han først er i gang med registerreimskifte, som han bør ta så snart som mulig for ikke å kjøre for langt med reima, før du begynte å blande diesel inn i diskusjonen.

ole
31/01/12, 16:54
Så langt jeg kan se har jeg ikke skrevet noe feil; Jeg tilbakeviste din påstand om at diesel v40 nødvendigvis hadde aux-reimdrevet vannpumpe gjennom å henvise til motorkode og årsmodell (noe som manglet i den bastante påstanden om at V40 diesel har aux-reimdrevet vannpumpe) og en skisse for å vise at vannpumpa også der kan være registerreimsdrevet. Trådstarter hadde uansett bensin og der har han fått svar at det kan være lurt å bytte vannpumpa når han først er i gang med registerreimskifte, som han bør ta så snart som mulig for ikke å kjøre for langt med reima, før du begynte å blande diesel inn i diskusjonen.

jeg tok det som en selfølge at vi snakket om en fase 1 da trå starter har en fase 1.
jeg fortalte hvordan det er på diesel da jeg vet dette, for alt jeg vet kan vannpumpe være drevet av samme reim på bensin, derfor jeg fortalte at sån er det på min bil.
Og hadde jeg selv vært trå starter hadde jeg annset dette som fornuftig info og sjekket om var likt og kansje kostnads besparende hvis det hadde vært slik.

valgte som sagt bare og informere om at slik funker det på diesel og da også mulig det er slik på bensin.

men egentlig har vel trå starter fått svar på det han lurte på også....

Tore
31/01/12, 19:29
Tror vi stopper der jeg; trådstarter har fått svar på han lurte på for lenge siden ;) Så lærte jeg at V40 finnes i fase 1 og fase 2 selv om de for meg ser ut som samme greia...

ole
31/01/12, 20:28
jupp ser forskjellene her
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32991767 fase 1
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32904610 fase 2 bare for og ha tatt det også :D

muummi
01/02/12, 09:13
Takkar og bukkar for svar :)