Turboplystring
29/01/12, 18:26
Ja, jeg lurer på å selge bilen min, da jeg vil kjøpe noe nyere. Dette er en 740 ombygd fra b230k til b230ft med lh 2.2 nett (kommer fra en 760, rundt 86-87 modell). Standard 5 trinns kasse.
På de siste 15000km er følgende blitt byttet:
Ny clutch og trykkplate, foringer i forstilling, inkludert nedre bærekuler, raklestag og hjullagre. Indre endeledd på sjåførsiden er også byttet (18mm dim om noen lurer).
Bremser og skiver framme, klosser bremsesko og håndbrekkvaier bak. Har også liggende lesjøfors 40/40 senk med tuv papirer.
Montert digitale målere (oljetrykk, vanntemp og turbotrykk)
Montert 531 topp, som er ventilslipt, byttet oljetetninger på, og som er inne til plansliping nå. Blir montert med forsterkede toppbolter fra bcb.
Byttet til Garrett turbo fra en 230et motor, ikke mye slakk noen veier.
Byttet bensinpumpe og filter under bilen (Biltema).
Motor totaloverhalt, der bærelagre til veiva, rådelagre, stempelringsats og tetteringer (foruten den bak på svinghjulet) er byttet, samt honing av sylindrene.
Ny fordeler, fordelerlokk, rotor, plugger og ledninger. Nye dyser.
Venter på Bosch lambdasonde nå.
Montert åpen dump, den orginale følger med.
Konfilter montert.
Montert Biltema lmm, (den gamle følger med)
Nye 205/60/15 sommerdekk, splitter nye Hakka 5 185/65/15 vinterdekk. Dessverre bare ett sett felger, da jeg ikke finner den fjerde polaris felgen min :(
Sperre bak fra en 760 (ikke sikker på type, men er helt sperra, ikke hjemmesveist!).
Hjemmelaget 3" eksos fra turbo med en potte.
Xenon i hovedlys, ti park/kjørelys bak.
Elektriske vinduer og speil.
Ny regreim og vannpumpe, olje og filter skal byttes etter toppen er blitt montert, 5w-40 helsyntetisk olje.
Komplett styling (fanger fremme og bak, samt sideskjørt) fra plastoson i sverige, kosta meg 5000 pluss kjøring til sverige for å hente det.
Lakkert i metallic mørk blå, veldig fin farge. Var litt uheldig og fikk "appelsinskall" i lakken, men dette kan våtslipes ned og poleres.
Bilen bruker for tiden mye bensin, noe jeg håper blir bra etter ny lambda, men vil selvsagt finne ut av det før salg.
Så til det "negative":
Tankmåler funker ikke (føler bak i tank må byttes)
Original vanntempmåler fungerer ikke (det har den aldri gjort)
Slitne dørtrekk, tre blå, og ett rødt (bak sjåførside)
Røde skinnseter (kanskje ikke et minus for alle :p)
Lyset i speedometer fungerer av og til ikke når man har startet opp, har ikke giddet å lete etter feilen.
Merker vibrasjon bak over 160km/t, kan være dårlig balansering som gjør det.
Ellers er det ikke noe å utsette på bilen, den er i teknisk god stand, går rimelig godt og er en artig vinterbil :)
Km. stand på karosseri: 340000 ca
Km. stand på motor: 214000 ca, 400km etter overhaling.
Bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/2194.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/2195.jpg
Kan ta nye bilder om ønskelig, men den ser ikke stort forskjellig ut :p
På de siste 15000km er følgende blitt byttet:
Ny clutch og trykkplate, foringer i forstilling, inkludert nedre bærekuler, raklestag og hjullagre. Indre endeledd på sjåførsiden er også byttet (18mm dim om noen lurer).
Bremser og skiver framme, klosser bremsesko og håndbrekkvaier bak. Har også liggende lesjøfors 40/40 senk med tuv papirer.
Montert digitale målere (oljetrykk, vanntemp og turbotrykk)
Montert 531 topp, som er ventilslipt, byttet oljetetninger på, og som er inne til plansliping nå. Blir montert med forsterkede toppbolter fra bcb.
Byttet til Garrett turbo fra en 230et motor, ikke mye slakk noen veier.
Byttet bensinpumpe og filter under bilen (Biltema).
Motor totaloverhalt, der bærelagre til veiva, rådelagre, stempelringsats og tetteringer (foruten den bak på svinghjulet) er byttet, samt honing av sylindrene.
Ny fordeler, fordelerlokk, rotor, plugger og ledninger. Nye dyser.
Venter på Bosch lambdasonde nå.
Montert åpen dump, den orginale følger med.
Konfilter montert.
Montert Biltema lmm, (den gamle følger med)
Nye 205/60/15 sommerdekk, splitter nye Hakka 5 185/65/15 vinterdekk. Dessverre bare ett sett felger, da jeg ikke finner den fjerde polaris felgen min :(
Sperre bak fra en 760 (ikke sikker på type, men er helt sperra, ikke hjemmesveist!).
Hjemmelaget 3" eksos fra turbo med en potte.
Xenon i hovedlys, ti park/kjørelys bak.
Elektriske vinduer og speil.
Ny regreim og vannpumpe, olje og filter skal byttes etter toppen er blitt montert, 5w-40 helsyntetisk olje.
Komplett styling (fanger fremme og bak, samt sideskjørt) fra plastoson i sverige, kosta meg 5000 pluss kjøring til sverige for å hente det.
Lakkert i metallic mørk blå, veldig fin farge. Var litt uheldig og fikk "appelsinskall" i lakken, men dette kan våtslipes ned og poleres.
Bilen bruker for tiden mye bensin, noe jeg håper blir bra etter ny lambda, men vil selvsagt finne ut av det før salg.
Så til det "negative":
Tankmåler funker ikke (føler bak i tank må byttes)
Original vanntempmåler fungerer ikke (det har den aldri gjort)
Slitne dørtrekk, tre blå, og ett rødt (bak sjåførside)
Røde skinnseter (kanskje ikke et minus for alle :p)
Lyset i speedometer fungerer av og til ikke når man har startet opp, har ikke giddet å lete etter feilen.
Merker vibrasjon bak over 160km/t, kan være dårlig balansering som gjør det.
Ellers er det ikke noe å utsette på bilen, den er i teknisk god stand, går rimelig godt og er en artig vinterbil :)
Km. stand på karosseri: 340000 ca
Km. stand på motor: 214000 ca, 400km etter overhaling.
Bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/2194.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/2195.jpg
Kan ta nye bilder om ønskelig, men den ser ikke stort forskjellig ut :p