PDA

Vis full versjon : hva er viktig å være obs på, ved kjøp av 240



7ertzen
29/01/12, 17:27
god morgen. Skal kjøpe meg 240 om en stund, kikker mye nå.
Hva er viktig å se på/styre unna, rust, bulker, km stand, osv osv?

og så dette med at de fleste bare har 116 hk.. blir ikke dette litt i det minste laget?

Ola Hagen
29/01/12, 17:37
er vel rust i brønn og gulv og kanal, spesiellt bak som er svakhet.. Og etter min erfaring så er B230K motorene litt tvilsomme ( endel småproblemer). Du kan jo alltids kjøpe en 240 med riktig type ledningsnett og evnt putte oppi en fk/ft turbo motor fra nyere 940.


Og på stasjonsvogna så er det svakhet med rusta på bakluka.. Men hvis du kjøper en nyere type, med nytypen bakluka så er det noe bedre rusthindring på de.

og km stand er ingenting å tenke på. Men det viktigste er å ta prøvetur, da finner du fort ut om motoren har bra vedlikeholdt og ikke ihjel kjørt.

Og du får vurdere om du vil ha motor med forgasser og stift tenning, eller elektronisk tenning og innsprøytning.

Team Tynner
29/01/12, 17:39
se etter rust i kanaler,hjulbuer,golv og hjulbrønner.skder ikke om den er nylig eu ok.styr unna skamsenka å rullemala rånebrakker.motorene går ikke så værst orginalt,sats på b230f eller b230e.disse bruker ikke så mye bensin og går helt ok

b230k
02/02/12, 19:29
Er ikke noe galt i b230k motorene, så lenge forgasseren er i orden. Ganske avansert forgasser. mye vakumstyrt.

Målte min til 0,82 L på mila. Bilen er rullet 273 000km.

Ola Moen
02/02/12, 19:42
Glem B230K motor. Se etter det først. Er det K- motor, sett deg heller i bilen og reis hjem igjen, eller belage deg på motorbytte først som sist. Alle andre motorer enn B230K er igrunn bra. Sjekk rust på de plassene som er beskrevet. Prøvekjøre og lytt etter ulyder fra understell.

larsverm
02/02/12, 20:03
Og der var det altså to stikk motsatte ytringer om B230K - som vanlig, kanskje... :p

De skal visst nok være svært bra - forutsatt at det ikke er problemer med det avanserte forgassersystemet, da er de visst bortimot umulige å få styr på igjen. Men mest sannsynlig kan man styre utenom problemet, for det var ikke så lenge denne motortypen var i salg, først og fremst 1987 (fra høst 86) og delvis i 88, da det nok var vel så vanlig med B230F i kombinasjon med katalysator. Hvis det ikke er veldig gode grunner (pris, tilstand) til å kjøpe en slik ca 87-modell, kan en generelt si at det er greit og fornuftig å kjøpe en senere modell. Disse har innsprøytning og er relativt driftssikre og økonomiske. De er nok også bedre rustbeskyttet enn årgangene på midten av 80-tallet opptil ca 87. Så en 88-89 eller senere i god stand er et godt tips hvis du skal ha en bil som er klar til å kjøre med. Skal du først og fremst ha et "prosjekt", er det kanskje ikke så nøye med alle slike detaljer...

116 hk går helt greit - men det spørs hva man er ute etter.

volvo245gl
03/02/12, 07:55
Og ser du etter stasjonsvogn, er vel bakluke rust rundt vinduet et problem.
Ikke stort men irriterende.

gaupe
03/02/12, 08:50
Strengt tatt, så er det korleis bilen er vedlikehalden som er det viktigaste. Bilar som er restaurert/oppussa, rustsveisa osv er det ekstra grunn til å vere veldig forsiktig med. Det fins ein tråd her på forumet som heiter rusttråden for 200, sjekk den, så bør du sjå på Øygard sin tråd, og sjå på den 85 modell stasjonsvogna, då ser du kvar rusten dukkar opp.

Alt det mekaniske er rimeleg enkelt å bytte ut, det er somregel verre å rette opp i rusten. Kmstand er vanlegvis det siste ein skal tenke på, sjølv om det har betydning.

Øygard
03/02/12, 09:38
Som Gaupe seier, sjå på dei 2-3 siste sidene i prosjektråden min (link i signatur) , Viss karrosseriet ikkje er so veldig dårleg er det berre å kjøpa. Litt rust må du rekna med mem det er jo lett å fiksa viss det ikkje er so mykje:)

Revell
03/02/12, 10:40
Skulle tatt flere bilder av den hvite jeg ga opp. For og si det sånn synet kan bedra skikkelig-.-
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/106.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/107.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/108.jpg

Denna bilen så bra ut på utsiden (faktisk rustfrie dører,bakluke,hjulbuer) Men under tepper og under bilen var den mer lik Øygard sin hvite 245 :O

gaupe
03/02/12, 11:33
Denna bilen så bra ut på utsiden (faktisk rustfrie dører,bakluke,hjulbuer) Men under tepper og under bilen var den mer lik Øygard sin hvite 245 :O

Tippar på at det var fordi den har stått med fuktigheit i dørken, gåent varmeapparatregister kanskje?

Øygard
03/02/12, 11:56
Denna bilen så bra ut på utsiden (faktisk rustfrie dører,bakluke,hjulbuer) Men under tepper og under bilen var den mer lik Øygard sin hvite 245 :O
245en min såg jo ikkje so verst ut den heller når han vart vaska, men han såg jo ikkje strøken ut sånn som din.
http://i1226.photobucket.com/albums/ee410/Andoyg/m21/CIMG4189.jpg

http://i1226.photobucket.com/albums/ee410/Andoyg/m21/CIMG4186.jpg

Øygard
03/02/12, 12:00
Tippar på at det var fordi den har stått med fuktigheit i dørken, gåent varmeapparatregister kanskje?

Sånn som 242en min. Golvet bak va heilt sundrusta frå innsida og det rann vatn av isolasjonsmattene når egtok dei ut, og då hadde ikkje bilen fått vatn på seg på eit halvt år. Soder har det samla seg mykje vatn oppgjøna når folk har gått inni bilen med snø på skona og sånt. So der og var golvet bak dårleg sjølv om resten av bilen var ganske bra:)

christoffera
03/02/12, 13:22
K motor er fint!
Har hatt min i 2 år og har ALDRI rør motoren! Bytta olje og plugger, det er det eneste!
Straffa som faen den motoren, men viser ingen tegn til svakhet. Knusk tørt oppi motorrommet.

Desuten er det 116 hk, og ikke 110 som det er i A motoren!

larsverm
03/02/12, 19:13
Samme effekt som i B230F. Men K-motoren er nok alene blant "standardmotorene" om å ha det beste dreiemomentet, tror jeg - 192 Nm ved 2500 r/min.


Og ser du etter stasjonsvogn, er vel bakluke rust rundt vinduet et problem.
Ikke stort men irriterende.

På 80-tallsmodellene er det ofte ille oppunder vinduet. Men på de siste, med den nyere typen bakluke, har jeg inntrykk av at rusten kommer i en smal stripe aller nederst. Slik er det i hvert fall på min, og jeg mener jeg har sett andre lignende tilfeller.