PDA

Vis full versjon : Coilovers



b230k
29/01/12, 00:27
Hvor finner man tak i coilovers til 240?
Får man den Eu-godkjent med coilovers?

Og, krever det ombygging får å få coilovers til å passe?

Hassel
29/01/12, 00:33
Får vel ikke coilovers til 240 som er tuv godkjente, såvidt jeg vet.... :/
Da blir jo alternativer å få godkjent med 40/40 senk og kappe en runde eller to!

b230k
29/01/12, 00:41
Har vurdert 40mm tuv å kappe litt ja, blir vel til at jeg gjør det heller..

Dan Bay-Johansen
29/01/12, 04:02
Som nevnt over så finnes det ikke coilovere er godkjent på 200-serien. At det går ann å få det godkjent er en annen sak, vi har en her på forumet som har fått det til :p

Lag senkeskåler i tillegg til lesjøfors 40mm, da får du 25mm til foran...det gjør seg ;) Husk kortere dempere da!

Hassel
29/01/12, 12:01
Hvem har fått det godkjent? Siden det ikke finnes :p

b230k
29/01/12, 13:14
Som nevnt over så finnes det ikke coilovere er godkjent på 200-serien. At det går ann å få det godkjent er en annen sak, vi har en her på forumet som har fått det til :p

Lag senkeskåler i tillegg til lesjøfors 40mm, da får du 25mm til foran...det gjør seg ;) Husk kortere dempere da!

Blir ikke et voldsomt stup da? Da tenker du å lage senkeskåler så jeg slipper å kappe? eller kapping i tillegg?

Har du noen tips om hvordan dempere jeg skal bruke? Til en overkommelig pris?

Ola Hagen
29/01/12, 15:58
Hvem har fått det godkjent? Siden det ikke finnes :p

Det finnes justerbar senkesett som kan brukes, MEN som ikke har med tuv papir som gjør at coil overs blir automatisk godkjent på 240.

Men ingenting er umulig, ved god dokumentasjon og samarbeid mellom fabrikaten og BT og kanskje fler så kan det la seg godkjenne.

Men er vel jævli mye jobb, eller i hvertfall litt jobb..

Dan Bay-Johansen
29/01/12, 16:08
Blir ikke et voldsomt stup da? Da tenker du å lage senkeskåler så jeg slipper å kappe? eller kapping i tillegg?

Har du noen tips om hvordan dempere jeg skal bruke? Til en overkommelig pris?

Jeg ville hvertfall brukt senkeskåler framfor kapp alt day, så ja det var det jeg mente:-P

Når det kommer til dempere, om du kjenner noen med dreiebenk så kan jo originale dempere kortest ned slik at man kan bruke dem:-) alternativet er bilstein som er 35mm kortere, det finnes sikkert flere... Lykke til!

b230k
29/01/12, 17:36
Jeg ville hvertfall brukt senkeskåler framfor kapp alt day, så ja det var det jeg mente:-P

Når det kommer til dempere, om du kjenner noen med dreiebenk så kan jo originale dempere kortest ned slik at man kan bruke dem:-) alternativet er bilstein som er 35mm kortere, det finnes sikkert flere... Lykke til!

Når du prater om senkeskåler, så mener du å flytte øverste fjærskål ned og sveise fast?

Ola Hagen
29/01/12, 18:40
Når du prater om senkeskåler, så mener du å flytte øverste fjærskål ned og sveise fast?

nedre vel? den på fjærbeinet, hvis du flytter den øvre nedover så blir det jo enda kortere mellom øvre og nedre delen.

b230k
29/01/12, 18:51
Ja selfølgelig! takk! :p

Dan Bay-Johansen
29/01/12, 19:18
Når du prater om senkeskåler, så mener du å flytte øverste fjærskål ned og sveise fast?

Nesten riktig!


nedre vel? den på fjærbeinet, hvis du flytter den øvre nedover så blir det jo enda kortere mellom øvre og nedre delen.

Feil! Flytter du den nedre ned blir det fryktelig dårlig plass til hjul større enn orginalt.

*****************

Man splitter øvre fjærskål og sveiser inn enten rør eller plate på maks 25mm, på denne måten kommer fjæra nærmere karosseriet. Derav maks 25mm, det er ikke plass til mere. Øvre skåla er jo løs. You se ??

Adrian S
29/01/12, 19:34
Her kan du se ang modda fjærskåler

http://forum.vccn.no/showthread.php?21183-modda-fj%C3%A6rsk%C3%A5ler-Volvo-240

Ola Hagen
29/01/12, 20:02
Jaja, sorry. Tenkte feil, så for meg fjærbeinet opp ned, mente motsatte

b230k
29/01/12, 21:40
Nesten riktig!



Feil! Flytter du den nedre ned blir det fryktelig dårlig plass til hjul større enn orginalt.


*****************

Man splitter øvre fjærskål og sveiser inn enten rør eller plate på maks 25mm, på denne måten kommer fjæra nærmere karosseriet. Derav maks 25mm, det er ikke plass til mere. Øvre skåla er jo løs. You se ??

NÅ henger jeg med!! :))

Vegardb92
30/01/12, 18:41
Hvorfor er ikke flere som bygger coilovers egentlig? like ulovlig som å kappe fjærer, men du får noe bedre kjøreegenskaper kombinert med bærekulespacere og grovere stabstab, ++

Det som koster noe mere enn å bare kappe, men halvparten av det som koster er jo demperne, noe man uansett må ha når man skal senke en del. på kaplhenke racing koster helt ferdige "Short struts" med dempere, camber plates og alt du trenger 1400 dollar + frakt. Noe som er 8,000kr. Koster jo 4000 for 2 nye bilstein clubsport på pedersen racing + senkefjærer som du skal kappe. Da er du oppi 5300kr ca.

Og da har du fullt justerbart senkesett som er noe forsterket og hele pakka. Vil si at det er ikke så aller verst hvis du tenker på hvor morsomt det er med justerbart. Følger også med noen koni dempere som jeg tror er enda kortere enn bilstein.

Og bare dette er jo snart det dyreste alternativet. Hvis man skaffer egne fjærben, så kan man kjøpe sånne coilover kits. Har sett flere, men kan nevne de som de selger på kaplhenke. Koster 530 dollar for fjærer, toppskål, nedre skål og en såkalt coilover sleeve eller gjengerør. 630 dollar hvis de skal modde fjærbena til deg. Slik jeg har forstått. Husk at dette kittet inkluderer også justerbart BAK også. det er ikke rette "coilovers" men det er justerbart :)

http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=3&id=18&Itemid=33


Veldig lærerik video for de som lurer litt. Er til Toyota AE86 men er ganske mye det samme :)

http://www.youtube.com/watch?v=EFMCvF_Fp54&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=3Mz6yij6JsU&feature=plcp&context=C30037a6UDOEgsToPDskIIrodZxqALHInLFJIeI4id
http://www.youtube.com/watch?v=PQ6dc01JD4U&feature=plcp&context=C3ffb23fUDOEgsToPDskKjjaG4C21e7KdRixnQNvy4

Her er også en tråd fra turbobricks.com, et volvoforum fra USA. Hovedmålet med tråden er egentlig å få billigst mulig justerbart, kan jo ta en titt her :)

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85793

volvoRsport
30/01/12, 19:35
på kaplhenke racing koster helt ferdige "Short struts" med dempere, camber plates og alt du trenger 1400 dollar + frakt. Noe som er 8,000kr.

+ 200$ for fjørbeinsemner, da er man oppe i 9300kr. Frakten er heller ikke billig og man må betale mva, da er man fort oppe i 13000kr ferdig inn til Norge.

Vegardb92
30/01/12, 20:41
Fjørbensemner? Kan jo bruke de du har på bilen fra før hvis de er bra å heller kjøpe noen gamlere smårusta noen til å bruke ved eu kontroll.

Det med momsen tenkte jeg ikke over :rolleyes:

Nicolas
31/01/12, 03:26
Bare kom på forumet, kommer titt rundt.

b230k
31/01/12, 16:10
Har anskaffet meg 1 stk demper med fjærskål. skal prøve meg på den fjærskåla(25mm), blir nok elektrodesveis.

MEN, Noen som vet om det går å modde fjærskålene bak også?
Skeptisk om den blir lav nok i det hele tatt med 40-40 senk..

Vegardb92
31/01/12, 16:27
Nei, men det ser ganske rett ut med 25mm foran og vanlig 40mm senk bak, hvis du har store nok felger og dekk. f.eks. 215-225/45-17. eller 225-35-18. Hjulene vil være omtrent like nær hjulbuene foran og bak da.

volvoRsport
31/01/12, 17:01
Fjørbensemner? Kan jo bruke de du har på bilen fra før hvis de er bra å heller kjøpe noen gamlere smårusta noen til å bruke ved eu kontroll.

Det med momsen tenkte jeg ikke over :rolleyes:

De skal ha noe å bygge coiloversene av også. Enten kan du sende inn dine egne fjørbein og betale masse i frakt, eller så skaffer dem fjørbein hvis du betaler 200$ ekstra.

Vegardb92
31/01/12, 17:40
Ja såg det. De short strut coiloversene er visst i dyreste laget hvis man skal ha de. Jeg hadde ikke klart å lage slike selv. Men de vanlige med gjengerør kunne jeg sikkert mekka sammen ei helg selv. Kappe av org skåla, glatte ut sveisen og kappe det etter hvor lavt du vil ha. Så en som ikke korta ned fjærbenet og brukte bare sveisen til org skåla som stopper.

Camber plata er ikke helt sikker på hvordan funker. Er det bare å borre nye hull til den i dempertårnet og bolt on???

volvoRsport
31/01/12, 17:53
Camber plata er ikke helt sikker på hvordan funker. Er det bare å borre nye hull til den i dempertårnet og bolt on???

De er bolt-on, bare å bytte ut de originale topplagringene med disse.

Vegardb92
31/01/12, 18:00
åja! :) Men hvordan er det med momsen da? Er det 25% mer når det kommer til norge?

volvoRsport
31/01/12, 18:02
åja! :) Men hvordan er det med momsen da? Er det 25% mer når det kommer til norge?

Du må betale 25% moms ja, også på fraktprisen.

Vegardb92
31/01/12, 18:20
Kikket innom pedersen racing også. Koster 3320 for fjærer, 500 for toppskåler og 1226 for coilover byggesett for tilsammen 5046kr. Blir minsteprisen hvis man har kortere dempere fra før (noe mange har) Det er også kun foran. koster 2279 for 2stk fjærer med høydejustering bak

Bærekulespacer og justerbar topplagring er jo og en fordel da man får ganske mongo vinkler i bærebrua når det blir så lavt.

Men ser de har hjelpefjærer også på pedersen, noe kaplhenke ikke har. Blir sikkert noe dyrere med det.

Sebbe
31/01/12, 19:28
noen som har erfaring med coilovere fra pedersens? har hjemmelaga coilovere, men trenger fjører til de, tenkte å kjøpe det settet pedersen selger til gate/race og kjøre de sammen med bilstein clubsport, noen andre som kjører med det?

H.Ihle
31/01/12, 20:54
pedersen har jo ei justerbar løsning bak som ikke er så ille pris på:)
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_coilover/
kombinere dette med lesjø og modda fjørskåler foran + bilstein rundtom så burde det vel begynne å nærme seg bra

volvoRsport
31/01/12, 21:12
pedersen har jo ei justerbar løsning bak som ikke er så ille pris på:)
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_coilover/
kombinere dette med lesjø og modda fjørskåler foran + bilstein rundtom så burde det vel begynne å nærme seg bra

Jeg hadde tilsvarende fra Kaplhenke på 945'en min før, det var en skikkelig tragisk løsning. Men det er mulig det fungerer bedre på 240.

Vegardb92
31/01/12, 22:31
Hva var problemet med den? står på pedersen at en bør sikre fjæra med wire eller noe :P Ramler ut når man skal hoppe :DDD

volvoRsport
31/01/12, 22:43
Hva var problemet med den? står på pedersen at en bør sikre fjæra med wire eller noe :P Ramler ut når man skal hoppe :DDD

Fjørene datt ut når bilen ble jekket opp, og jeg fikk i tillegg med fjører som var alt for lange slik at jeg knapt fikk senket den mer enn med vanlige senkefjører selv på laveste "setting". Dette var i kombinasjon med Bilstein Sprint dempere som er 35mm kortere enn standard dempere, så jeg ville anbefalt relativt godt innkortede dempere hvis man skal kjøre med kortere fjører enn jeg gjorde. Men som sagt så var dette på en 940, så det er mulig det blir bedre på en 240.

Vegardb92
31/01/12, 22:51
Pedersen skryter på seg at den senker 30-70mm. 50-55 er helt passe på 240 etter min mening. Liker ikke siræva 240'er :)

H.Ihle
01/02/12, 16:18
Fjørene datt ut når bilen ble jekket opp, og jeg fikk i tillegg med fjører som var alt for lange slik at jeg knapt fikk senket den mer enn med vanlige senkefjører selv på laveste "setting". Dette var i kombinasjon med Bilstein Sprint dempere som er 35mm kortere enn standard dempere, så jeg ville anbefalt relativt godt innkortede dempere hvis man skal kjøre med kortere fjører enn jeg gjorde. Men som sagt så var dette på en 940, så det er mulig det blir bedre på en 240.

skal høre med pedersen hvordan dette er på 240 kontra 940 neste gang jeg er der.
hvordan var det å kjøre med?:)

GMV
01/02/12, 21:13
Finnes 60/40 sett til 240 sedan. Litt usikker på om de senker det som er oppgitt, men det er komplett og det beste av alt er at det har TÜV godkjenning.....
Kansje ikke det billigste men.
http://www.ebay.de/itm/GTS-Sportfahrwerk-60-40mm-VOLVO-240-Limo-Bj-74-93-/190537784295?pt=DE_Autoteile&hash=item2c5cefdbe7

VolvoR-Sport
01/02/12, 21:45
ang problemet med at fjærene detter ut ved oppjekking kan løses ved å feste f.eks en stroppe eller et brukt sikkerhetsbelte fra bunn av gjengerøra og opp til fjærskåla, slik at du ikke får så mye utfjæring :p

knugen83
04/02/12, 08:09
her har de coilovers, har disse selv og er kjempe fornøyd. fikk komplett foran for 5000,- inkl frakt
http://www.myranes.com/Volvoframvagn.html

Vegardb92
04/02/12, 12:47
Oi, var ikke så aller verst pris heller! Må man sende inn egne fjærben?? Eller kjøper man de akkurat som på bildet for 5950 SEK??

volvoRsport
04/02/12, 13:07
Oi, var ikke så aller verst pris heller! Må man sende inn egne fjærben?? Eller kjøper man de akkurat som på bildet for 5950 SEK??

Trenger ikke sende inn noe til dem, alt er inkl. i prisen foruten dempere.
Her er mitt sett fra Myranes som jeg har på 945'en:
http://i465.photobucket.com/albums/rr11/volvoRsport/945en/CoiloversMyranes1.jpg

b230k
04/02/12, 14:24
Skal absolutt vurdere det settet fra myranes til 240'n min.

Helt ok pris :p

Vegardb92
04/02/12, 19:42
Bruker du bare vanlige bilstein CS/racing dempere sammen med myranes coilovers?

volvoRsport
04/02/12, 21:34
Bruker du bare vanlige bilstein CS/racing dempere sammen med myranes coilovers?

Bilstein Sprint.