PDA

Vis full versjon : trykk D24TIC



kompi
27/01/12, 23:25
hei, hei, jeg skal bygge om til turbo diesel i den ene 740'n nå, å jeg liker god gammal turbo diesel med turbo plystring.
jeg har hørt at disse motorene ikke liker ladetrykk så godt, jeg har lyst til å skru opp på både turbo trykk å diesel trykk, men har ikke lyst til å knekke motoren med en gang.
noen som vet sånn ca hvor mye jeg kan justere uten at motoren drar no påkjenning av det?

MvH kompi

Dieselsmoke
27/01/12, 23:28
3" rakarør og åpent filter gjør mer med lyden. Skru opp er ikke nødvendig. Går litt bedre. Men er ikke voldsomt mye holdbart å hente. Dessuten er det bedre for disse motora med litt grøvre eksos pga varmegang.

Svirre
29/01/12, 14:36
Skal du skru opp så MÅ du endre på eksosen. For mye motstand her så kverker du motoren ganske fort :p Du trenger nødvendigvis ikke åpent luftfilter for å få det til å plystre. Kjører med 1,1 bar på min med orginalt luftfilter og det låter greit ;) Samtidig har jeg 3" strak eksos så det er heller ikke mye motstand inne der.


EDIT: Jeg har vridd på dieselpumpa 1,5 runde og lader som sagt 1,1 bar. Går bra da! Skal du "tune" disse bilene så må du kjøre pent fram til den oppnår driftstemp. Hvis ikke bøyer du toppen med en gang.

s4nd3r
29/01/12, 16:25
stoor alucooler hjelper og på...

Svirre
31/01/12, 00:19
stoor alucooler hjelper og på...

Ikke nødvendigvis stor, men en som er lettigjennomstrømlig og avleder mye varme! ;)

Dieselsmoke
31/01/12, 06:59
Å få friskluft til filteret hjelper også en del:)

Svirre
31/01/12, 17:08
Å få friskluft til filteret hjelper også en del:)

Hadde det selv, men kan ikke si at det hjalp noe.

Dieselsmoke
31/01/12, 17:18
Kald luft hjelper mot varme. Sier seg sjøl det :)

Svirre
01/02/12, 22:29
Kald luft hjelper mot varme. Sier seg sjøl det :)

Selvfølgelig, men selv om jeg dro inn et ventilasjonsrør fra utsiden av (ikke akk pent :p ) så hjalp det ikke av det jeg merka. Orginalt føler jeg ble mye bedre. Motoren brummer ikke så mye på tomgang som med åpent filter, men brøler like herlig når pedalen trøkkes ned :D

Dieselsmoke
01/02/12, 22:43
Selvfølgelig, men selv om jeg dro inn et ventilasjonsrør fra utsiden av (ikke akk pent :p ) så hjalp det ikke av det jeg merka. Orginalt føler jeg ble mye bedre. Motoren brummer ikke så mye på tomgang som med åpent filter, men brøler like herlig når pedalen trøkkes ned :D

Sant det. Vil jo ikke merke noe. Men motor har godt av det :) BSR optiflow er jo en snedig sak :)

kompi
02/02/12, 20:46
0,8bar er det greit? vor mye må jeg stille på dieselpompa da? er det nok til at det suser

Dieselsmoke
02/02/12, 22:01
0,8 bar er nok ikke no problem. Ei runde på pumpa går vel bra. Eller hva mener du svirre?

Svirre
02/02/12, 23:43
Bare å vri det :) Men eksos må være forbedra FØR det gjøres noen forandringer på turbotrykk og dieselpumpe. Må ha mer flow :)

R.G
03/02/12, 10:21
kompi: justerer du turbotrykk og diesel før du åpner opp eksosen din, da kan du plukke ut kamakseln din i biter.
dissa motora her er ekstremt følsom på eksos. orginal eksosen er ikke særlig for disse motorer, ei heller org td motor.

har du 3" eksos, skikkelig alucooler o.l. så er det bare å skru opp turbotrykk og dieseltrykk.

justering av dieseltrykk, er motoren org turbo så gjør den litt sjøl også. men justerer du opp dieseltrykket, så må du ikke justere så den ryker kølsvart på full gass med det ladetrykket du har stilt til. for mye røyk kan forårsake sotskjæring. og for mye diesel og motortempen stiger noe som er bedre på en måte og mindre bedre på anna måte.

1 runde på dieselpumpa er mere enn nok for ett ladetrykk på 0,8bar. stiller du opp ladetrykket så kommer diesela også etter pga klokka som står oppå dieselpumpa.

jeg har kjørt min bil på 1,6 i ladetrykk, kun svart røyk akkurat når man planter pedal, og når turbo lader maks så er det ikke noe røyk, noe som er mere3 optimalt. ryker det jævlig så er det ikke riktig. sjøl om mange synes svarte eksosrøyka er det gromme med diesel, så er ikke det riktig innstilling..

er røyktjukkelse xxxx, og man justerer ned diesela til det ikke ryker, så kan man ha samme effekta ut på jul.




ang dissa motora, en org d24tic i bra stand tåler over 2bars turbotrykk så lenge den får diesela si, men, den må overhode ikke belastes før den når driftstemp. det gjelder orginal motor å, derfor folk havarer dem, fordi di planeter pedal når motor er halvlunken osv. motor må være driftstemp skal den tåle juling.

vet av en 240 med d24tic, 3"eksos, alucooler, 2.2 bars ladetrykk, oppskrudd pumpe, river piruetter på tørrasfalt på 3 og 4 gir. men ikke dermed sagt du skal vrenge opp trykk osv på din:)





1.prio: EKSOS
2.prio: KALD LUFT
3. gjør som du vil.


eksos gjelder og helt orginal motor. man merker som dag og natt på en orginal motor om org eksos fjernes og settes på grovere. er ikke tull engang. eksosanlegg er som en skikkelig motorbrems, og såvidt jeg vet skal ikke personbiler ha motorbrems:p

hokoff
03/02/12, 10:38
jeg har org eksos og åpent filter. justert så den lader 1,5 har aldri hatt noe problemer. bruker ikke olje engang. men kommer jo mye ann på stand på motor osv :) Men da veit jeg ihvertfall att jeg skal bygge grøvre eksos :) Takk for tips!

Dieselsmoke
03/02/12, 10:52
Jeg bygde 3" på min denne uka. Mangler bare downpipen. Merka det GODT kan du si! Utenom det er min klin orginal. Ryker ikke og har akseptabelt dieselforbruk. Og sist men ikke minst så brummer det godt av 3" rakt på rekkesekser diesel med turbo :)

R.G
03/02/12, 11:15
nei eksosen er det viktigste på dissa motora:)


ja blir fin lyd med 3" rak på turbodieseln ja:) synd biltilsynet ikke liker det. overgår ikke støykravene sjøl om er rakrør på turbodiesel.

Dieselsmoke
03/02/12, 11:16
Men da er det kanskje mulig å få det godkjent da?

R.G
03/02/12, 11:18
Men da er det kanskje mulig å få det godkjent da?

etter støykrav ja, målte min, og den holdt seg under kravet. er på ett hvis antall omdr man skal måle den, men er det att det skal sitte demper der, og hjemme bygd eksos er ikke godkjent. så er der det stopper.

Dieselsmoke
03/02/12, 11:20
Det var synd. Da er det bare å tute å kjøre til jeg blir stoppa. Og heller kjøpe org på biltema hvis jeg må vise den :)

R.G
03/02/12, 11:22
Det var synd. Da er det bare å tute å kjøre til jeg blir stoppa. Og heller kjøpe org på biltema hvis jeg må vise den :)

jepp:) gjorde det jeg og:)

Svirre
03/02/12, 16:34
Var på bilsakkyndig her i Hønefoss og målte min. Under belastning med bånn pedal så målte jeg min til 98dB, men hvis den bare skal ligge på et visst turtall så går min igjennom med støykrav :D Av det jeg veit så skal ikke bilene gå over en støygrense på 96dB så lenge det ikke står noe i vognkortet, og det gjør det ikke :D Så lenge hjemmelaga eksos ser igjennomført ut og ikke lekker, samt. henger godt så skal det ikke være noe problem med å eu-godkjenne den. Bare ikke sett den inn på NAF ;) Så bli spennende å se utfallet når min skal inn nå i sommer :p


En annen ting. Hvis du blir stoppa så kan du si at det er "innebygd" eksospotte i den rette røret :p Gjorde det med han ene politifiguren som stoppa meg (akk bygd om). "Detta så bra ut det, og god tur videre", var svaret jeg fikk :D