PDA

Vis full versjon : Trenger tips til trimming av B230 F



E.Winjum
26/01/12, 20:34
Hallo.

Jeg driver å skal trimme en F motor til vinterbilen. jeg skal ha bilcross-shop.com sin 530 Topp og 2.5" grenrør. Kammen som sitter på den toppen er ikke veldig vennlig for mitt bruk, så det jeg lurer på er:

Hvem kam burde jeg bruke istedet? Trenger en som er god på lavt turtall og på høyt turtall :)
Andre ting jeg lurer på er hvilke dyser jeg burde bruke og evt, hvor jeg kan få skaffa custom innsug til mitt oppsett, eller om noen har en plan tegning jeg kunne få lånt og laget på jobben :)


På forhånd, tusen takk for svar :)

Mvh,
E.Winjum

Njål Nilssen
29/01/12, 00:28
Hallo.

Jeg driver å skal trimme en F motor til vinterbilen. jeg skal ha bilcross-shop.com sin 530 Topp og 2.5" grenrør. Kammen som sitter på den toppen er ikke veldig vennlig for mitt bruk, så det jeg lurer på er:

Hvem kam burde jeg bruke istedet? Trenger en som er god på lavt turtall og på høyt turtall :)
Andre ting jeg lurer på er hvilke dyser jeg burde bruke og evt, hvor jeg kan få skaffa custom innsug til mitt oppsett, eller om noen har en plan tegning jeg kunne få lånt og laget på jobben :)


På forhånd, tusen takk for svar :)

Mvh,
E.Winjum

Vel en kam som funger like bra nede i bunn som ved i toppen av registeret finnes nok ikke dessværre, eller er ikke tilgjengelig for vanlige folk enda med mindre du lager selv. Nærmeste du kommer i hverdagen er nok Vtec, så må nok skuffe deg der.

Vet ikke hva du forventer deg av motoren, men om du vil ha en veldig fin kjørbar motor til hverdagen, så vil nok ikke 190 sugiser på en B230 være særlig lett tilgjengelig.

Kommer helt ant på hva du har tenkt til å varve såklart og hvor mye skyv du forventer deg :) feks. skal du ha 190hk @ 6000rpm må du ha 224Nm hvilket tilsier 100% fyllingsgrad på det turtallet. Selv med rimelig greit oppsett skal det vanskelig gjøres på en 2v volvomotor uten at mesteparten forsvinenr unna på bunn. Dessværre er det slik. Og om du vil ha bunndrag også blir vel bilcross-shop toppen virkelig feil skritt å gå...

E.Winjum
29/01/12, 14:28
Må si jeg er litt i tvil sjøl.. Men han som har drivi med detta i alle år på jobben fortalte meg at han hadde en kam som er mer vennlig på lavt turtall også, så jeg får se ann... Han har sjøl en 240 med ca samme oppsett som jeg ønsker på min og den klarer tint far has å kjøre på 50-60 år :P
Men toppen skal funke fint, lurte mest på tips til en mer gatevennlig kam :) lest litt på pedersens og andre sider, men da jeg ikke har mye erfaring med detta, men er villig til å lære så er det ikke lett å finne rett kam :/ Trenger ikke dra like bra nede som oppe, bare bilen kan brukes som bruksbil og ha greit drag på høyere turtall vis du skjønner ^^
Han snakka noe om "Månen 7" eller noe og at det skulle være en bra kam, men er ikke sikker... får nok kanskje prøve å feile :)

Njål Nilssen
29/01/12, 18:12
Må si jeg er litt i tvil sjøl.. Men han som har drivi med detta i alle år på jobben fortalte meg at han hadde en kam som er mer vennlig på lavt turtall også, så jeg får se ann... Han har sjøl en 240 med ca samme oppsett som jeg ønsker på min og den klarer tint far has å kjøre på 50-60 år :P
Men toppen skal funke fint, lurte mest på tips til en mer gatevennlig kam :) lest litt på pedersens og andre sider, men da jeg ikke har mye erfaring med detta, men er villig til å lære så er det ikke lett å finne rett kam :/ Trenger ikke dra like bra nede som oppe, bare bilen kan brukes som bruksbil og ha greit drag på høyere turtall vis du skjønner ^^
Han snakka noe om "Månen 7" eller noe og at det skulle være en bra kam, men er ikke sikker... får nok kanskje prøve å feile :)

Hvordan en kam oppfører seg blir meget påvirket av hvilke lengder og dim du har på grenrøret, og ikke minst på innsugsiden. Hvis du ikke skal nytte deg av noen form for puls og inertial tuning, så er det beste å ha noen rørlengder og slikt som er så feil at de ikke påvirker motoren i noen nevneverdig grad. Er de bare halvveis rett ender du opp med et værre utgangspunkt enn om du ikke hadde hatt eksos eller innsug i det heletatt. Men da kan du jo hverfall glemme såppas trøkk uten at du må ha en am som tar livet av alt på bunn...

Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekka om den bilcross-shop toppen er forstørra i kanalene (dvs. porta større) er den det, dropper du en slik, sparer penger, og bruker heller noen timer på en helt ellers normal 530 for å få den mere ønskelig. Jeg kan sende deg en PM om du er interessert på hva slags enkle mods du kan gjøre som ikke koster skjorta. Og noen som koster litt mere også om det er ønskelig. kan hjelpe deg å finne kam også, og vil du ikke lage innsug og slikt selv etter kam, så får du finne noen deler som du tenkte å bruke, så kan du heller få slipt kam etter de delene så godt det lar seg gjøre... Jeg har noen profiler på tunga som kanskje kan funke...

E.Winjum
29/01/12, 22:26
Toppen fra bilcross shop er frest ned 2mm og porta opp. jeg skal snakke litt med han på jobben til torsdag da jeg er på rest teori t.o.m onsdag. hadde vært hyggelig om du hadde kunne sendt meg tips til noen enkle mods for 530 topp for en nybegynner, en som koster litt er også ønskelig. toppen fra bilcross-shop koster 6700,- dette er jo ett prosjekt jeg skal ha ferdig til neste vinter og jeg ønsker å ha litt mer en original hestene når jeg skal ut å herje :) Bruker også prosjektet for å lære meg mer om trimming, så jeg kan ikke alle fag uttrykka enda :p

Njål Nilssen
30/01/12, 02:14
Toppen fra bilcross shop er frest ned 2mm og porta opp. jeg skal snakke litt med han på jobben til torsdag da jeg er på rest teori t.o.m onsdag. hadde vært hyggelig om du hadde kunne sendt meg tips til noen enkle mods for 530 topp for en nybegynner, en som koster litt er også ønskelig. toppen fra bilcross-shop koster 6700,- dette er jo ett prosjekt jeg skal ha ferdig til neste vinter og jeg ønsker å ha litt mer en original hestene når jeg skal ut å herje :) Bruker også prosjektet for å lære meg mer om trimming, så jeg kan ikke alle fag uttrykka enda :p kan sende deg en PM ja ;) har ikke så mye å gjøre på fritia nå som jeg er i USA allikevel :p Gjorde en rimelig nøye simulering i stad bare for morroskyld med de kamprofilene jeg tenkte på :) 200Nm nesten flatt fra 2200 til 6000rpm høres vel greit ut? Forutsetter jo endel ting såklart, som riktig innsugs og eksostuning, men kan hjelpe deg på det området også om du vil.

E.Winjum
30/01/12, 08:31
Det hørtes bra ut ja! :D da blir det godt driv i vinterbilen :) tusen takk for at du er villig til å hjølpe! Er noen som er heldige å ikke har mye å gjøra... har skole og læretida fortsatt.. Men detta blir bra! Har vært usikker på det med motoren ei stønn nå så skal bli fint å kunne endelig få en god plan på detta :)