PDA

Vis full versjon : Radio i bilen, hva skjer når FM nettet stenges?



vikry
26/01/12, 15:08
Radio i bilen, hva skjer når FM nettet stenges?

De siste 10-15 årene har bilradio gått fra å være noe man kunne skru ut og fornye ved behov, til å bli en stadig mer integrert del av bilen levert som ny.
Dette gjelder ikke minst Volvo. Selv i ti år gamle biler er radioen blitt en bil-del som bare kan skiftes/repareres på Volvo verksted, med originale volvo-deler.

Hva skjer så når NRK om få år stenger ned FM-nettet for alle sine kanaler, og bare sender på DAB?
Jo, med stor sikkerhet blir det stille i bilradioen.
De som har de aller eldste bilene vil fortsatt kunne gå til bilradioforetningen og kjøpe seg en DAB-radio og skru på plass i det dertil egnete hullet i dashbordet.
Men alle vi som har biler laget etter la oss si 1995 vil ikke ha den muligheten.
Hos oss blir det tyst i radioen. Tyst i bilen.
Noen lokale private sendere vil kanskje fortsatt sende på FM i noen år, men så vil det være DAB over hele linjen. Hva skal man så gjøre? Hva kan man gjøre? Som bileier, fint lite vil jeg si. Spille cd'er på anlegget er ikke svaret her. Dette gjelder radio.

Nødløsninger kan tenkes.
En bærbar DAB-tuner eller streaming via mobilt nett og mobiltelefon til en laveffekt FM sender som bilradioen kan plukke opp kan mikkes sammen allerede i dag, men vil være en forferdelig dårlig løsning. Reodor Felgen har ikke noe i moderne biler å gjøre.
Noe som kanskje er mer realistisk er DAB convertere som vil kunne ettermonteres i gamle biler. Ser ikke for meg at det heller vil være enkelt å få til å fungere i praksis.

Det vi trenger er åpenbart nyutviklede Dab-radioer som erstatningsradioer til eldre biler.
Noe som går inn som erstatning for den gamle FM radioen og som glir smokk på plass bak dashbordet som original del.
Jeg ser ikke bort fra at Biltema vil ha slikt i katalogen om noen år, men det ville være sterkt å foretrekke om bilfabrikantene selv så alvoret og i god tid sørget for å gi bileierne et skikkelig tilbud.

Volvo burde derfor allerede nå vært på banen med tilbud om rimelig utskiftning for sine kunder.
Det er bilfabrikkene som har laget bilene slik at kunden er hjelpeløs når DAB erstatter FM.
De har laget biler der radioen ikke kan skiftes ut med vanlig handelsvare.

Derfor burde bilfabrikkene egentlig tatt ansvar innenfor det vanlige tilbakekallingsregimet som gjelder når produksjons- og konstruksjonsfeil oppdages.
De burde kalle inn alle gamle biler med integrert radio og skiftet ut FM-radioen med en egenutviklet DAB radio.
Det hadde det stått respekt av!

Vel, herved er problemstillingen presentert.
Er det noen som vet noe om hva som vil skje, eller som har tanker eller meninger om temaet ?

850GLTsilver
26/01/12, 15:14
Problemet for bilfabrikkene er at det finnes mange versjoner DAB, og våre geniale myndigheter har ennå ikke klart å bestemme seg for hvilken variant som blir å bruke her til lands.
England har DAB i full drift, men et helt annet system enn "vårt".
Sverige har lagt all diskusjon om DAB på is.
Og slik kan vi tråle oss gjennom hele Europa, ja verden i grunn.

Ville vært så utrolig mye enklere også for bilfabrikkene om man kunne gjort en felles avgjørelse om DAB over hele kloden FØR man stenger ned FM-nettet. Og det ansvaret blir det ikke lett å forvente at bilfabrikantene skal ta. Det finnes langt flere radioer i hjemmene som også blir ubrukelige den dagen Trond Giske stenger FM-båndet her på berget.

Tore
26/01/12, 15:38
For det første: DAB er noe dritt... :p

Men DAB er en standard som er vell dokumentert. Problemet er at standarden begynner å bli gammel og det har kommet mer moderne avarter som kalles DAB+ (eller DAB2 om man vil) og DMB.

Singapore var en av de første landene til å hevde at alt av radio skulle gå på DAB fremfor FM. Nå er landets DAB satsing lagt på is... Problemet er at kvaliteten er for dårlig, har man dekning er det omtrent som for FM, mens der FM'en skurrer er DABen stum... DAB er dessuten mer følsom form EMC støy og slikt.

Svenskene har vel også avbrutt sin DAB satsing og kommer til å utrede DAB+/DAB2 tror jeg.

Men DAB er en standard, regulert av et hav av ETSI dokumenter som f.eks ETSI EN 300 401, problemet er bare at pr. i dag er det ingen land som er utbygget for dette, og det vil i mange land trolig heller bli DAB+/DAB2 eller DMB om det gås over til digitalradio, bl.a. fordi DAB bygger på MPEG 1 Audio Layer II som i seg selv ikke er noe god codec i dagens målestokk.

For biler med integrert FM radio får man kjøpt Mottagere for DAB som igjen sender på FM til bilradioen, men det er såklart jalla...

Men jeg tør påstå at den som stenger FM-nettet har litt for mye baller, eller liten innsikt i hva vi faktisk ender opp med...

850GLTsilver
26/01/12, 17:51
DAB er dritt i forhold til hva?
JA jeg er meget godt kjent med "feinschmekkere" som har lagt ut i det vide og brede om hvor dårlig DAB er rent teknisk.
MEN hva om vi legger til opplevd kvalitet?
Frekvensområdet DAB og FM gjengir er likt.
Signal støyforholdet er teoretisk i FMs favør, men dette gjelder kun der mottakerfoholdene er optimale.
Kanalseparasjonen er klart i favør DAB.

Og hva opplever man dersom man foretar en kjøretur med FM på bilradioen og en DAB-radio i baksetet?
Jo at på DAB-radioen så har man hele tiden klar og fin lyd, mens på FM så dundrer det inn støy og fading, mikse/intermodulasjonsproblemer særlig langs strekninger der "lekke" kabnelanlegg finnes.

At DAB som sådan er en standard er i og for seg riktig, men codecene er problemet.
Man får så langt ikke DAB-radioer med forskjellige codecer, siden det IKKE er avsatt rutiner i DAB til å detektere hviken codec som sendes, og dermed ingen mulighet til å automatisk skifte mellom codecer. Og DER er hovedankepunktet mot DAB som "standard"
At det ikke er utbygget DAB i noen land ennå er feil.
England, Tyskland er to eksempler, men med forskjellige codecer. Dumt
MP1 er ikke den optimale lydcodec, MEN den har noen fordeler som senere MP-standarder ikke har: Enkel og liketil feilkorrigering. (MP = MPEG)

Baller den som tør slå av FM-nettet?
Det har da allerede Trond GRiske bestemt seg for.
Sammen med sine "kamerater" i NRK og P4. (Pussig at nettopp disse har hånd om mesteparten av DAB-importen?)
Å beskylde TG for å ha innsikt er en rimelig risikabel øvelse.
Jeg har "kjent" ham i mange mange år, og hans "gave" er å virke totalt overbevisende i nettopp alt dette han slett ikke har den ringeste anelse om.

DAB er, dessverre, langt bedre enn sitt rykte, men jeg hevder at FM-båndet bør bestå uansett.
Først og fremst på grunn av de hundretusener, millioner radioer som befinner seg her i landet.
Selv har jeg min egen kjepphest rundt dette da jeg i tillegg til å være rimelig interressert i Volvo,
også har STOR interesse i å holde flest mulig av våre Norskbyggede radioer i live så lenge som mulig.
Først og fremst så er jeg konsentrert om TANDBERG, men også Radionette, EDDA, og andre er slikt jeg trives med.
Felles for alle disse er at de har noen aldeles elendige DAB-mottagere innebygget.
FM-en derimot, er ofte direkte strålende.

Roy
26/01/12, 18:01
Eg har denne saken i hanskerommet på min bil, men eg er ikkje imponert over lydkvaliteten den sender til bilstereoen.
http://www.pure.com/products/product.asp?Product=VL-60905

850GLTsilver
26/01/12, 20:42
Er i sannhet ikke overrasket.

Har en slik kombinert bordmodell/bærbar som gir god lyd.

Disse kompaktmodellene med FM-sender er dessverre som regel veldig dårlige. Særlig er FM-senderen i de noe møkk.
Er det noen linjeutgang på den der? Prøv den i såfall. Vil nok oppleves langt bedre da tenker jeg.

Roy
26/01/12, 20:55
Linjeutgang er det på den, værre med inngang på HUen :/

Tore
26/01/12, 21:14
Jeg har vel ikke beskyldt Giske for å ha innsikt; jeg mente at den som slår av FM nettet har lite innsikt :-)

Har selv en Pinnell supersound på kontoret; den fungerer bra på FM og internettradio, DAB fungerer kun på gode dager pga dårlig mottak... Kan aldri i verden se for meg at det blir bedre av å puttes i en bil...

850GLTsilver
26/01/12, 21:47
Jeg har vel ikke beskyldt Giske for å ha innsikt; jeg mente at den som slår av FM nettet har lite innsikt :-)

Har selv en Pinnell supersound på kontoret; den fungerer bra på FM og internettradio, DAB fungerer kun på gode dager pga dårlig mottak... Kan aldri i verden se for meg at det blir bedre av å puttes i en bil...


Neida. Jeg ville bare understreke at den som sitter ved "roret" faktisk slett ikke har den innsikt som man burde forvente i en slik sak.

Jeg kjørte daglig strekningen Fosser i Aurskog, via Gan og Fet inn til Oslo.
På denne strekningen så "mister" jeg FM på Ca 5 strekninger samt at mottaket er elendig i nesten en tredjedel av ruten.
(Masse spiriuosa og fading, spraking, redusert frekvensområde(en del av radioens forsøk på å beholde opplevd lydkvalitet oppe) samt direkte bortfall av lyd.
Jeg har kjørt denne stekningen med Grundig (bedre enn de fleste andre) Pioneer (Hadde enda RDS-en funget så kunne den holdt følge med Grundigen) Kenwood (møkk) Sony (mere møkk) og til sist med SC805 (Meget bra radio)
Med min bordmodell/bærbare DAB i baksetet kjørte jeg samme strekning uten et eneste bortfall av lyd, med unntak gjennom Rælingstunnelen, hvor de ikke har lagt inn strålekoaks for DAB.

OPPLEVD lydkvalitet var hele veien klart til DAB-radioens fordel.
At det fortsatt er alt for tynt utbygget sendernett for DAB må ta skylda for at det på Stjørdal (Eller i mesteparten av Trøndelagsfylkene for den del) ikke er noe særlig bra mottak på DAB.
Jeg er selv fra Trondheim, så det er tider jeg er oppover ja.
Har dessverre ikke sjekket mottaket for DAB opp gjennom Østerdalen ennå, men håper å kunne få gjort det til sommeren.

Og hvorfor fremhever jeg sdette med opplevd lydkvalitet?
Jo, fordi det ER mangler ved DAB. Akkurat som det er mangler ved FM.
De fleste stasjoner på DAB overføres med en alt for lav bitrate.
Men dette gjør de av hovedsaklig den grunn at det da blir plass til flere kanaler.
NRK sendes som regel i 192Kb/s, noe som stort sett er greit nok.
Det er kun ved såkalt "kritisk lytting" på hjemmestereoen at man der klarer å avsløre at det er en bitrate som er marginalt for liten til å kunne produsere denne "CD-lyden" som DAB-pusherne lover.
Og dette er fordi frekvensområde, signal/Støy-nivå og total dynamikk tross alt er så likt opp mot hva en GOD FM-tuner er i stand til å presentere. Jeg orker i grunnen ikke tanken på å legge ut om hvor elendig disse bilstereoFM-mottagerne faktisk er, men da sammenligner jeg med en tuner av fabrikat TANDBERG fra tidlig 80-tall. (Min tuner hjemme i stua.)
Det er rett og slett ikke mulig å bygge inn så bra lyd i en bilradio som hva man får ut av denne TANDBERG-tuneren.
Forskjellen er langt større enn forskjellen mellom DAB og FM.

Så når den dagen opprinner at sendernettet for DAB er fullt utbygget (blir færre sendere enn dagens FM-nett)
så vil du oppleve et markant løft i opplevd lydkvalitet på DAB, så lenge man styrer unna disse DAB til FM-konverterne.

vikry
26/01/12, 22:58
Hm.... vel, alt dette er vel og bra.
Men hva blir løsningen i BILEN når FM-nettet stenges om få år, noe vi antakelig bare må finne oss i at det blir?
Vil Volvo og andre bilfabrikker komme med skikkelige løsninger, eller skal vi tvinges over på heimesnekring?

850GLTsilver
26/01/12, 23:10
Hm.... vel, alt dette er vel og bra.
Men hva blir løsningen i BILEN når FM-nettet stenges om få år, noe vi antakelig bare må finne oss i at det blir?
Vil Volvo og andre bilfabrikker komme med skikkelige løsninger, eller skal vi tvinges over på heimesnekring?

Som nevnt, så henger det meste i om det blir enighet om hvilket system først og fremst.
De fleste bilfabrikker leverer alt i dag en DAB-forsats.