PDA

Vis full versjon : Godkjenne en 245 med senkefjærer.



roy87
26/01/12, 14:53
Hei, Jeg har kjøpt meg en 245 som har vært varebil, så nå har jeg problemer med å godkjenne senkefjærer på den, noen her som har noen lure tips på hvordan jeg kan godkjenne senkefjærer på den?

turbostian
27/01/12, 17:09
kjøpe senkefjerer som er til 245. er forsjellig fra 240 / 245... husk hjulstillingskontroll papirer og tuv papirer og bestil time oss BT.

Ola Hagen
27/01/12, 22:34
har vært? mener du at den er omregistrert igjen til personbil? hvilken problemer har du med å godkjenne fjærene?

roy87
27/01/12, 23:58
den er nå registrert som personbil ja. det jeg fikk beskjed om av BT var at den var godkjent med for mye lovlig aksellast på bakaksel. mener det var 13xxkg mens i tuv på lesjøfors er 1180kg så de ville ikke godkjenne den. har snakket med volvo og de sa de kunne prøve skrive ett skriv der det står at fjærene er i henhold til volvos godkjenninger og div. men veit ikke om BT godkjenner det, siden han var TYDELIG på at, siden bilen var produsert sånn var det ikke noe å gjøre med :/

Ola Hagen
28/01/12, 23:13
sikker på at du har fått 245 fjærer? er forskjell på de altså. Må ha andre fjører bak i allefall når det gjelder stasjonsvogn kontra vanlig sedan.

stappet mye i bagasjerommet eller det det originalt og ganske tomt baki der?

Hassel
29/01/12, 00:35
Sjekk opp at du faktisk har fjører til Stasjonsvogn! Og vis du har det så skal jo tuvpapirer og firehjulskontroll være nok.. Bare BT som trenger å ta en titt på at fjøra ikke er kappa og lignenede før dem vil skrive det inn i vognkortet ditt..

ahjert
29/01/12, 01:57
Det er ikke så enkelt. Når du skal det så skal bilen være 100% teknisk stand. Og problemet her er at tillatt akselvekt er høyere en hva fjærene er godkjent for.

Ombygging av et kjøretøy innebærer alle forandringer som fører til at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende osv blir endret i forhold til hvordan det var da det ble registrert for bruk i Norge

Et ombygd kjøretøy skal godkjennes på nytt av en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Kjøretøy anses som ombygd blant annet når det:

Endrer motoreffekt (såkalt ”chip tuning” eller trimming)
Skifter kjøretøygruppe, for eksempel fra varebil til personbil*
Endrer tekniske spesifikasjoner, som aksel, totalvekt eller senking eller heving av understell*
Endring av drivstoffmiddel, for eksempel gass, diesel eller el-drift
I tillegg må kjøretøy godkjennes dersom felger eller dekkdimensjoner ikke lenger er i henhold til kjøretøyfabrikantens spesifikasjoner.

Detaljer om dette finnes ofte i vognkortet eller i kjøretøyets instruksjonsbok.

solan240
29/01/12, 03:06
hey ;) dette er ikke noe problem i det hele tatt. du trenger kun og sende e-post til volvo, med ett bilde av vognkort med understells nr foreks, og med akselvekt som står i vognkortet, husk og rive av varebil lodd hvis de er montert på enda. og så får du ett skriv fra volvo med nye vekter og hengervekt hvis du har henger-feste evnt. hadde samme prob med min som var x varebil. bare husk og få volvo til og få med med understellsnr på skrivet (: no problem ! håpe det ordner seg (:

roy87
29/01/12, 22:35
Takker for svar :) går det ann til å dra ned på det lokale volvo verkstedet å få de til å skrive ett sånt skriv eller må det komme fra "hovedkontoret"?