PDA

Vis full versjon : Mega problemer etter motor bytte



grapsorz
25/01/12, 21:53
hmm jeg har et problem. Jeg har byttet en motor i en 240. det var en B230FB (1993 240SE) tror jeg det var, jeg hadde bare en b230f liggende. jeg har flytta over insprut anlegget i fra den orginale motoren. det som er planta inn er blokk med innmat, og topp med eksos manifold. Når det var på tide og starte motoren så dro jeg den rundt på starteren til olje lampa slokka og så kobbla til alt. da starta den på forste tutch på starteren og gikk brille fint. eneste var at ladelampa lyste på grund av nye børster var montert. men snart begynte den og banke og den ble mere og mere, det virket mere som tennings bank. så enten gikk tenninga ut eller så fikk den magrerer og magrere blanding. Jeg stoppa den og tokk et rask olje skift siden den gammle motoren hadde stått en stund og jeg vill ese om jeg kunne se noen tegn til metall etter råder om det var det som banka (den gikk i kanskje 30 sec) men det var ikke metall i olja men den var svart. Men nå vil den ikke starte over hodet. Siden det hørtes ut som den fikk mager blanding tok jeg av dysenne og renset de. i denne prosessen fant jeg ut at det er bensin trykk, det er open retur og jeg har prøvd en annen trykk regulator, jeg har ikke fått målt trykket på railen. MEN jeg klarte og få "prøve starta den" med railen liggende over en papir stripe og den kom masse bensin ut av alle dysenne. og jeg la den ned mot manifolden og da tente den men gikk ikke og det samtidig som de nsugde falsk luft som en gal så den får ALT fo rmye bensin. Nå hva kan fororsake dette? har testa med en annen temp sensor med samme resultat. det neste jeg må s epå nå er vel lamdan MEN den får så vanvittig mye bensin at den ikke så mye som tenner. olja ble også full av bensin i forsøk på og finne feil. hjelp. begynner og savne forgassere driten nå. er sikker på at det er NOE signaler som ikek stemmer og den spyr på med bensin.

HarryVolvo
25/01/12, 22:17
Les ut feilkoder, da mann.. :)

grapsorz
25/01/12, 22:22
1.1.1 :/ den sier ALT er i orden :(

850GLTsilver
25/01/12, 22:23
Ville kasta meg over LMMen jeg.

grapsorz
27/01/12, 03:53
Ok. Nå begynner jeg og lure på hva det kan være.

alle 4 dysenne spruter bensin som f.
trykket i railen er ca 45psi (vet ikke hvor nøyaktig det instrumentet var men fikk 45psi)
temperatur føleren er ok målt ved hjernen.
luftmengde måleren sier ok har testet med en annen en uten forandringer i resultatet.
bryteren på spjeldet måler ok og er justert akkurat slik det skal.
tomgangs bypas saken klikker som den skall under testen
testa med annen knock sensor og annen termostat
eneste jeg ikke har fått bytta ut enda er lamdan. MEN jeg har startet biler uten den før den. etter hva jeg kan se så gir måler resultatet av selve lamdan ok resultat.
begynner og lure på om det har skjed noe i lednings nettet men der jeg har opnet opp for og titte på sakenne så ser alt helt strålende ut.
det virker som tenninga er ok også. og at den får ALT for mye bensin.

alle feilkoder sier at alt er ok

ved en anledning skrudde jeg av hele railen og monterte jorings kablenne på igjen. gjorde dette for og se hva som kom ut av dysenne. jeg klarte og sette den slik at dysenne stakk ned mot hullenne og når motoren ble forsøkt startet så fyrer den så lenge den får masse falsk luft. jerg har testet 3 forskjelige trykk regulatorer med uendret resultat

tenningen kan sende et signal til insprut hjernen for og få rikere blanding ved knock. denne ga 0,68V noe som er ok og betyr normal blanding etter det jeg kan fårstå.

jeg er sikker på at om jeg hadde kasta på et A insug med gasser hr så hadde den fyra på første forsøk. har ikke testa det enda men gjør det kanskje for og konstantere statusen på tenninga. MEN i alle instanser som railen kjører med svakt trykk (akkurat i det du vrir om nøkkelen eller om du stopper pumpenne og starter de igjen) så fyrer den på alle 4 sylindrenne EN gang go så får den for mye bensin igjen.
HVA kan få den idiot hjernen i bilen til go tro at motoren skal ha 10 liter bensin under oppstart?
bare for og prøve satte jeg inn en hjerne i fra en 940 som lå i verkstedet med akkurat samme resultat.


bilen er en volvo 240SE 1993 med en B230BD som har et LH-Jetronic 3.1 system og fult av EGR dritt.


HJELP!

Tinnsoldaten
27/01/12, 10:27
Litt skudd i mørket her... Har du mulighet for å sjekke om dysene faktisk åpner og lukker som de skal, eller om de står åpne konstant? Hvis du har tilgang til scopemeter/oscilloscop kunne du jo prøvd å kobla det til. Du skal jo forsåvidt høre om dysene "tikker" eller ikke, men litt lettere å se på et scope.
Kjenner ikke så godt til det spesifikke sprutet, men regner med det har en posisjonssensor el.l. på svinghjulet. Sjekka den?

grapsorz
27/01/12, 15:22
Litt skudd i mørket her... Har du mulighet for å sjekke om dysene faktisk åpner og lukker som de skal, eller om de står åpne konstant? Hvis du har tilgang til scopemeter/oscilloscop kunne du jo prøvd å kobla det til. Du skal jo forsåvidt høre om dysene "tikker" eller ikke, men litt lettere å se på et scope.
Kjenner ikke så godt til det spesifikke sprutet, men regner med det har en posisjonssensor el.l. på svinghjulet. Sjekka den?

har ikke oscilliscop nei :( MEN når jeg ber hjernen kjøre en test så klikker alle 4 som de skall. OM de holder oppe er det hjernen som gir beskjed om det.

850GLTsilver
27/01/12, 19:50
Sjekka LMM?

grapsorz
27/01/12, 20:04
Sjekka LMM?


Har testa to stykker, har mål den med ohm meter og den sier at den er ok. uansett ingen forskjed. tror jeg kommer til go ha bytta ut det meste av systemet før dette starter igjen :(

grapsorz
28/01/12, 00:14
FANT feilen!!! av EN eller annen grund hadde splinten på kammakselen hadde RYKI!!!! og kammen hadde forskyvi seg 60 grader eller noe slilkt :( EN idiot splint som ligger skult i mellom reggreim hjulet og kammen har fororsaket 1,5 uker med feilsøking! Antagelig vis har noen løsnet på bolten og når vi starta motoren så knakk splinten og den "stramma" seg til for kammen stoppa alderi og gå rundt. DRITT feil men nå er det finni. og jeg må si jeg har lert MYE om insprut og elektronikk i prosessen.