PDA

Vis full versjon : Lys i innvendige dørhendler?



Tore
25/01/12, 09:57
Fant et interessant bilde på nettet; Er dette noe som er enkel fix på en 2005 XC90:

http://img115.imageshack.us/img115/4116/img6964qu3.jpg

Sjakalen
25/01/12, 11:25
Hadde vært stilig på V70 også :)

Tore
25/01/12, 11:33
Er vel like dørhåndtak på 2005 xc90 og V70 mk2 ?

Vatnehol
25/01/12, 12:07
The special edition cars used for the Royal Wedding in Sweden had these illuminated, as do the "Executive" spec cars which have been available in some markets.

There is a thread here, in Swedish (sorry).

Apparently, you can buy the LEDs (part number 307 90 449) that go behind for about £15 each, but you still need to do some wiring - or - fit your own LEDs.

There are some wiring diagrams here and door disassembly diagrams here which may help with taking the door apart and finding somewhere suitable to borrow current.


http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90054

Tore
25/01/12, 12:20
Jojo, bildet i mitt første innlegg viser jo at det er mulig på "nyeste" generasjon volvoer, men tilbake til mitt spørsmål; finnes det tilsvarende til 2005 XC 90 ?

andreas
25/01/12, 13:18
Oi...det der ser bra ut! Det er jo straum til brytarpanelet i døra, så det er gjerne mogleg å stjela litt derifrå? Dørtrekket er fort gjort å ta av i alle fall.

FroBe
25/01/12, 13:19
Takk for ideen, får kikke på koblingsskjemaet og bore et hull til en passende LED.
Dette er spesielt kjekt til passasjerdøren hvis passasjerene ikke vet hvor håndtaket er.

Tore
25/01/12, 13:53
Tanken med å legge inn en LED i eksisterende håndtak har slått meg også; regner i grunn med at selvfiksen på dette blir å ta strøm fra lysene til vindusheisene. Da vil det følge lysdimmingen.

Har også tenkt på at det vil være mulig å legge inn en LED på selve håndtaket man tar tak i på innsiden for å lukke døren; den vil da lyse opp dørlomma. :-)

Tore
25/01/12, 13:56
Dørtrekket er fort gjort å ta av i alle fall.
Bare å røskte av uten å koble fra batteriet eller noe først? Eller vil det generere en strøm av feilkoder og slikt? Airbaggene ligger jo i setene men man kan jo aldri vite; kobler man jo fra varmeapparat-kontrollen f.eks tennes jo airbag-lampa så....

THolandsli
25/01/12, 14:01
Ta en titt i prosjekttråden min. Jeg har kjøpt inn lamper og gransket koblingsskjema for V70II. Lampene så veldig like ut.

svima
27/01/12, 08:10
Tanken med å legge inn en LED i eksisterende håndtak har slått meg også; regner i grunn med at selvfiksen på dette blir å ta strøm fra lysene til vindusheisene. Da vil det følge lysdimmingen.

Har også tenkt på at det vil være mulig å legge inn en LED på selve håndtaket man tar tak i på innsiden for å lukke døren; den vil da lyse opp dørlomma. :-)




Bør vel ta strøm fra taklyset så den tenner når man skrur an tenninga.

Tore
27/01/12, 09:38
Bør vel ta strøm fra taklyset så den tenner når man skrur an tenninga.

Jeg tenkte vel egentlig at det ville vært kult om det var lys der når det var lys i resten av dashbordet jeg da men...

FroBe
27/01/12, 09:41
Jeg vil ikke ha dette lyset sammen med taklyset, når taklyset står på er dette lyset overflødig.
Disse lysene har man kun nytte av i mørket når taklyset ikke er på, og passasjerene leter etter dørhåndtakene.

Tore
27/01/12, 10:02
Jeg vil ikke ha dette lyset sammen med taklyset, når taklyset står på er dette lyset overflødig.
Disse lysene har man kun nytte av i mørket når taklyset ikke er på, og passasjerene leter etter dørhåndtakene.

Akkurat slik jeg tenkte; dessuten ser jeg for meg at et slikt lys vil være stilig når ikke taklyset står på; og det skal ikke lyse så sterkt, så sammen med taklyset vil det vel uansett ikke synes at der er lys.

FroBe
27/01/12, 11:34
Da er spørsmålet bare hvilken farge som er finest og passer med interiør og instrumentbelysning.
Grønn vil passe med instrumentbelysningen, men da drukner det kanskje i alle de andre grønne lysene?
Hvit vil skille seg litt ut, men vise tydeligere hvor slitt forsenkningen til dørhåndtaket er.
Mange liker blått, men dette gir dårligere nattsyn for meg.
Det finnes også mange andre farger LED å velge mellom, er det noen som har bedre forslag?

Tore
27/01/12, 11:58
Rødt :)

Wardo
29/01/12, 13:15
rødt er jo greit i forholdt til at det ikke tar nattsynet men jeg vil tru at rød fargen krasjer veldig med resten som er grønt. hvis man finner den riktig grønnfargen i riktig lys mengde trur jeg det vil bli bra :)

THolandsli
29/01/12, 16:20
Vil tro lampene som man får kjøpt på Volvo har ei farge som matcer resten. Har lamper liggende, skal se om jeg får koblet strøm på de en dag.

locked
02/02/12, 09:11
Vil tro lampene som man får kjøpt på Volvo har ei farge som matcer resten. Har lamper liggende, skal se om jeg får koblet strøm på de en dag.
Varenummer og pris takk? :)

Tore
02/02/12, 15:23
Greia er at THolandsli har V70 MK3 og denne har felter for disse lysene. XC90, V70 mk 2 og disse bilene, har ingen plass for den orginale lampe som THolandsli snakker om, så jeg vurderer å teste med 5mm grønn LED som felles inn i øvre del av dekselet rundt selve dørhendelen... Men det må bli litt mer koselig temperatur ute først...

locked
02/02/12, 15:43
Greia er at THolandsli har V70 MK3 og denne har felter for disse lysene. XC90, V70 mk 2 og disse bilene, har ingen plass for den orginale lampe som THolandsli snakker om, så jeg vurderer å teste med 5mm grønn LED som felles inn i øvre del av dekselet rundt selve dørhendelen... Men det må bli litt mer koselig temperatur ute først...
Ja det har eg fått med meg, men det som ofte er vanskelig med ettermontering av LED lyd innvendig er å få det til å sjå orginalt og vakkert ut (Har i alle fall sett ufatteleg mange grelle eksempel på det). Og då er det enklaste å kjøpe eit produkt som virkar.

Å lage spor som passar inni der er jo ikkje noko sak? :)

Tore
02/02/12, 15:46
Sant nok; dremmel er en kjekk oppfinnelse :)

Men ser for meg at en diode blir stående omtrent der hvor lyset også vil stå, så å starte med en 5 mm LED innfeldt vil uasnett ikke ødelegge for evt fotsettelse av prosjektet med bruk av orginale lamper fra nyere modell..

locked
02/02/12, 15:51
No er eg langt unna bilen min så eg huska ikkje en gang korleis det ser ut inni der. Nokon som har eit bilde? :)

Ser jo ut til at fasongen på plasten inni der i alle fall er lik nok til at det skal la seg gjere.
http://static.cargurus.com/images/site/2007/06/05/20/59/2007_volvo_v70_2_4-pic-37689.jpeg