PDA

Vis full versjon : 1 eller 2 rør inn på R-kalipre?



yengis
25/01/12, 00:35
holder på å montere R-bremser på 242en, og har sittet å lest mye fram og tilbake at man må fjerne det ene røret til hver side og blinde. men så fant jeg dette:

http://i205.photobucket.com/albums/bb121/242-T6/105_0530.jpg

kom noen kalipre originalt med 2 innganger, eller er det borra selv? kan man bare borre og gjenge inn der for å beholde 2 rør til hver side?

hvis man skal blinde å bruke 1 rør til hver side, blir dette rett da:http://www.davebarton.com/volvo240bigbrakes.html

http://www.davebarton.com/240_brake_junction-003.jpg

Svirre
25/01/12, 08:45
Jeg har også 2 innganger på kalipperne mine foran, men bruker bare den ene. Sitter luftenippel nede hos meg.

Christian
25/01/12, 10:13
Jeg har også 2 innganger på kalipperne mine foran, men bruker bare den ene. Sitter luftenippel nede hos meg.

Men nå har vel ikke du R kaliper heller. :p Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet. :p

Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.

Dan Bay-Johansen
25/01/12, 18:42
Men nå har vel ikke du R kaliper heller. :p Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet. :p

Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.

Høres fornuftig ut ! Blir billigere produskjon av slikt ;)

Christian
25/01/12, 21:39
F.eks. kalipere bak på multilink har to luftenipler, slik at de funker på begge sider.

yengis
25/01/12, 23:33
prøvde å sende han mail på bilforumet der jeg fant tråden, men han bruker tydeligvis ikke det lenger. noen som vet om han befinner seg her inne på vccn?

http://www.bilforumet.no/members/33053_hilmare.html

edit:
her er tråden jeg fant bildet på, står ikke noe annen verdifull info :(
http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/168811-volvo-242-6cyl-turbo.html

edit2:
haha, har sendt pm til feil eier :P

850GLTsilver
25/01/12, 23:51
Jeg har også 2 innganger på kalipperne mine foran, men bruker bare den ene. Sitter luftenippel nede hos meg.

Burde ikke den øvre være luftenippel?

Christian
25/01/12, 23:54
Burde ikke den øvre være luftenippel?

Jeg tipper han har en vanlig to-kretssystem og bare blenda det ene stempelet med en luftenippel. For luftenippelen sitter enda høyere, og for seg selv, på de kaliperne.

Svirre
26/01/12, 00:40
Men nå har vel ikke du R kaliper heller. :p Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet. :p

Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.

Begge stemplene er aktive. Hadde det ene ikke vært funksjonibelt så hadde den sliti bremseklosser totalt feil, og det hadde syns. Dessuten så er det rimelig gode bremser foran med tanke på str. på skiver og kaliper.


F.eks. kalipere bak på multilink har to luftenipler, slik at de funker på begge sider.

Ikke de jeg har. Der er det bare en luftenippel der.



Burde ikke den øvre være luftenippel?

Øvre er luftenippen ja :)



Jeg tipper han har en vanlig to-kretssystem og bare blenda det ene stempelet med en luftenippel. For luftenippelen sitter enda høyere, og for seg selv, på de kaliperne.

Av det jeg har sett så sitter det en lufteskrue i den øvre "slangetilkoblingen".

yengis
27/01/12, 11:59
Men nå har vel ikke du R kaliper heller. :p Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet. :p

Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.

ja er samme delenr på begge kaliperne mine, og som du ser på bildet oppe, så står det LH/RH på dem.
men er det bare å borre og gjenge opp å bruke bremsesystemet som det er på 240en? =) da beholder man 2krets og alt :)

GMV
03/02/12, 18:00
Det er borra opp til en ekstra inngang for å beholde orginal bremsesystem og så det ser tilsynelatende orginalt ut, men dessverre så forbinder dette begge kretsene i inni kalipperen.
Std på R kalipperne er det kun èn inngang. Selvfølgelig er det en høyre og en venstre, hvordan hadde det sett ut med en R oppned på ene siden da?

yengis
03/02/12, 18:57
Det er borra opp til en ekstra inngang for å beholde orginal bremsesystem og så det ser tilsynelatende orginalt ut, men dessverre så forbinder dette begge kretsene i inni kalipperen.
Std på R kalipperne er det kun èn inngang. Selvfølgelig er det en høyre og en venstre, hvordan hadde det sett ut med en R oppned på ene siden da?

Ehh, det er jo samme kaliper på begge sidener. Luftnippeln er bare flyttet fra ene enden til andre, og inngangen er borra speilvendt.

Slik er mine, legg merke til rørinnganger og luftenipler, og at det
Er samme form og delenr på høyre/venstre

http://forum.vccn.no/

GMV
12/02/12, 19:06
Ser det nå etter å ha titta på bildene av V70R'en min at R bokstaven ikke står vannrett når de er montert på bilen, men ligger. Da er jeg med på at det er likt på høyre og venstre.
Trenger ikke legge opp bilder av R kalippere, jeg har 8stk av de.:p

yengis
12/02/12, 23:51
Ser det nå etter å ha titta på bildene av V70R'en min at R bokstaven ikke står vannrett når de er montert på bilen, men ligger. Da er jeg med på at det er likt på høyre og venstre.
Trenger ikke legge opp bilder av R kalippere, jeg har 8stk av de.:p

nytter ikke hvor mange du har ;) vet du ikke hvordan di ser ut så må jeg legge ut bilde ;P

GMV
14/02/12, 04:46
nytter ikke hvor mange du har ;) vet du ikke hvordan di ser ut så må jeg legge ut bilde ;P

Hehe :p
Har ikke pakket ut alle fra orginalpakningen, vil ikke gjøre det eller før de skal monteres.
Uansett så er det borret opp på de kalipperne på øverste bilde, det er fra 242'n til min bror. Så begge kretsene er forbundet med hverandre, noe som ikke er optimalt men det var for å få det til å se ut som "orginalt". Jeg går heller for bremsevugge og separate kretser F/B.
Hmmm, jaggu er det ikke 4 stk R-kalippere til i familien.:cool:

yengis
15/02/12, 22:51
noen som vet fargekoden på R-kalipterne?